تغذیه در عمل بای پس معده

میان وعده

فهرست مطالب

برای افرادی که با اضافه وزن خود مشکل دارند و به بیماری ‌های ناشی از چاقی مبتلا هستند؛ جراحی ‌های لاغری می تواند یک نجات دهنده باشد.

با انجام این عمل ها همانند بای پس معده، بخش زیادی از وزن به سرعت کم می شود و حتی بسیاری از بیماری های همراه آن نیز درمان خواهند شد (بعضی از آنها بلافاصله بعد از جراحی!). در نهایت این شما هستید که از ظاهر و جسم تان احساس بهتری نسبت به گذشته خواهید داشت.

با این حال، برای موفقیت همیشگی و دائمی بودن این حس، باید بسیاری از رفتارهای قبل از جراحی خود را از جمله رژیم غذایی تان را به صورت جدی تغییر دهید.

البته، شما مجبور نیستید این تغییرات را به تنهایی انجام دهید! پزشک تغذیه ما به همراه دکتر شمس با قرار دادن جلسات معاینه و مشاورها در فواصل معین بعد از جراحی، به صورت مداوم شما را تحت نظر قرار می گیرند تا به نتیجه دلخواه تان برسید.

توصیه می کنیم که این جلسات را به هیچ وجه، پشت گوش نیندازید و از حمایت های پزشک خود استفاده کنید. نوع تغذیه در بای پس معده از اهمیت اساسی برخوردار است.

رژیم غذایی بعد از بای پس معده معمولاً از دو مرحله قبل و بعد از عمل تشکیل می‌شود. در این نوشتار، تغذیه در عمل بای پس معده را به‌طور جامع بررسی می‌کنیم.

اهمیت داشتن برنامه غذایی بعد از عمل

دانستن اینکه چه چیزی می ‌توانید بخورید و چه چیزی نمی‌ توانید بخورید، اولین قدم برای انتخاب غذای سالم پس از جراحی است. بنابراین، داشتن یک برنامه غذایی منظم از اهمیت زیادی برخوردار است.

در واقع، رژیم غذایی در چند هفته اول بعد از بای پس معده به دو دلیل مهم است:

  1. ایمنی بدن شما: خوردن برخی از غذاها ممکان است باعث ایجاد فشار بی مورد بر روی معده شما شود و آنگونه که باید جراحی نتیجه بخش نباشد. حتی ممکن است دچار عوارض ناشی از عمل بای پس معده گریبان گیرتان کند. بنابراین، برای حفظ ایمنی بدن باید یک سری نکات را در برنامه غذایی خودتان قرار دهید.
  2. ایجاد یک برنامه غذایی بر پایه پروتئین: خوشبختانه، با جراحی بای پس معده، تغییراتی که در هورمون های گرسنگی بلافاصله بعد از جراحی رخ می دهد؛ دیگر همانند قبل احساس گرسنگی نمی کنید. این مورد باعث می شود تا تغییر برنامه غذایی آسان تر شود و چون میزان غذا کمتر شده، بایستی برپایه پروتئین باشد تا بدن شما با مشکل مواجه نشود.

برنامه غذایی قبل از عمل بای پس معده

اکثر پزشکان متخصص جراحی بای پس معده توصیه می کنند قبل از جراحی از یک رژیم غذایی مایع استفاده شود. به طور معمول، این رژیم غذایی مایع بایستی در حدود 7-14 روز قبل از بای پس معده شروع شود.

نکته مهم در این رابطه به کبد برمی گردد؛ با رژیم غذایی مایع چربی های اطراف کبد کمتر خواهد شد.

اهمیت این موضوع در این است که یک کبد بزرگ می تواند تجسم معده شما را در طول عمل برای جراح دشوارتر کند. اگر کبد بیش از حد بزرگ باشد، انجام عمل جراحی بای پس معده ممکن است، غیرممکن باشد و جراحی به تاریخ دیگری موکول شود.

در حالت کلی، داشتن یک رژیم غذایی کنترل شده قبل از عمل بای پس معده بسیار مهم است و بایستی حتما آن را جدی بگیرید.

رژیم غذای 1 تا 2 هفته قبل از بای پس معده

احتمالاً پزشک متخصص شما یک دستورالعمل خاص و کامل را به شما ارائه می دهد تا قبل از جراحی از آن پیروی کنید. با این حال، یک سری عناصر وجود دارد که می توانید در برنامه غذایی خودتان آنها را رعایت کنید. این موارد شامل:

  • استفاده از شیک های پروتئینی یا شیک هایی که جایگزین یک وعده غذایی محسوب می شوند.
  • مصرف نوشیدنی های بدون قند یا استفاده از جایگزین های شکر برای نوشیدنی ها
  • ممنوعیت استفاده از نوشیدنی های کافئین دار یا گازدار
  • خوردن سوپ بدون تکه های جامد در آن.
  • مصرف آب سبزیجات بهترین گزینه است.
  • مصرف یک یا دو وعده گوشت بدون چربی در روز یا سبزیجات تازه
  • یک یا دو وعده روزانه گوشت و/یا سبزیجات بدون چربی ممکن است خوب باشد، اما فقط در صورتی که توسط جراح یا متخصص تغذیه شما تایید شده باشد.
  • جداسازی مایعات و جامدات بعد از عمل (بعد از جراحی) اعمال می شود، این عادت خوبی است که قبل از عمل شروع کنید.

با توجه به اینکه جداسازی مایعات و جامدات بعد از جراحی اعمال می شود؛ شروع کردن آن قبل از عمل موجب عادت می شود. از طرفی پزشک معمولاً یک برنامه غذایی روزانه و ساعتی در اختیارتان قرار می دهد تا به خوبی این رژیم مایع را انجام دهید.

چه داروهایی قبل از جراحی بای پس باید قطع شود؟

اگر داروی خاصی را مصرف می کنید؛ قبل از هر چیز پزشک خود را مطلع کنید. چراکه یک سری داروها بایستی قبل مانند داروهای زیر باید یک هفته قبل از جراحی قطع شوند. حتی این احتمال وجود دارد که نیاز به کاهش دوز داشته باشند.

  • کومادین (Coumadin)
  • استروئیدها (Steroids)
  • سایر داروهای ضد انعقاد (Other anti-coagulation medications)
  • آسپرین، موترین، ادویل، سلبرکس و سایر NSAID ها (Aspirin, Motrin, Advil, Celebrex)
  • هورمون های جایگزین (Replacement hormones)
  • کنترل تولد (Birth control)

نکات مهم قبل از جراحی بای پس معده

اگر آپنه خواب دارید و از دستگاه CPAP استفاده می کنید، با پزشک در این باره صحبت کنید و هماهنگی های لازم را برای آوردن آن به بیمارستان انجام دهید.

داروها، مکامل ها و ویتامین های ضروروی را از قبل تهیه کنید و همراه خود در بیمارستان داشته باشید.

شیک های پروتئنی که طعم انها را دوست دارید، به خاطر داشته باشید. در کل برنامه غذایی را از قبل شروع کنید تا بعد از جراحی با سختی مواجه نشوید.

اگر سیگار می کشید باید حداقل چند هفته قبل از عمل جراحی آن را ترک کنید. چراکه، سیگار خطر لخته شدن خون و عوارض حین و بعد از جراحی را افزایش می دهد.

رژیم غذایی بعد عمل بای پس معده

اهمیت برنامه غذایی بعد از جراحی بای پس معده بسیار زیاد است. بدون توجه به آن ممکن است پس از یک دوره کاهش وزن، کم کم  به حالت قبلی خود برگردید.

تغذیه بعد از عمل بای پس معده به بیماران کمک می‌کند تا دوره نقاهت بعد از عمل را سریع‌تر طی کنند و عادات غذایی خود را برای همیشه تغییر دهند. دکتر نوع تغذیه بعد از بای پس معده را تعیین خواهد کرد و انواع غذا و مقدار آن در هر وعده را نیز مشخص خواهد نمود.

در حالت کلی، اهداف رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده عبارت‌اند از:

1- بهبود وضعیت شکم بعد از عمل و کاهش فشار غذا بر آن؛

2- عادت‌کردن به مصرف مقادیر کمتر غذا؛

3- کمک به کاهش وزن و جلوگیری از بازگشت وزن؛

4- پیش‌گیری از عوارض عمل بای پس معده.

تغذیه در بای پس کلاسیک معده معمولاً به چند مرحله می‌شود تا بازگشت به مصرف غذاهای جامد به‌صورت کنترل‌شده انجام بگیرد. سرعت عبور از یک مرحله به مرحله‌ای دیگر به سرعت بهبود بدن بیمار و تطبیق آن با الگوهای جدید غذایی بستگی دارد.

در اکثر موارد، بیمار سه ماه پس از عمل بای پس معده می‌تواند غذاهای عادی را مصرف کند. در ادامه، چهار مرحله رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده را بررسی می‌کنیم.

بعد از جراحی تا بهبودی کامل باید یک روند غذایی مشخص را طی کنید تا بهبودی ناشی از عمل جراحی کامل شود. برخی از غذاها می توانند روند بهبودی را مختل کنند، همچنین استرس ایجاد کنند و در نهایت موجب نشتی شوند.

اطلاعات زیر نمونه ای از دستورالعمل های رژیم غذایی پس از عمل است. با این حال، از آنجایی که شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، توصیه های پزشک خودتان را در درجه اول قرار دهید.

رژیم غذایی برای بیمار بای پس معده پس از عمل معمولاً شامل چهار مرحله است:

هفته اول: مایعات شفاف

برای روزهای اول (1 تا 7 روز) بعد از جراحی بای پس معده، شما فقط می توانید از مایعات شفاف استفاده کنید. چراکه در این برهه، کیسه معده شما جدید و به شدت متورم است.

بنابراین، پیروی از این رژیم غذایی ضروری است. برای رعایت برنامه غذایی در این مدت، احتمالاً باید در طول روز مدام جرعه جرعه بنوشید. پزشک در این باره به شما خواهد گفت که چه میزان مایعات در ساعت بیداری باید بنوشید.

با این حال، یک سری مایعات شفاف هستند که در این دوره بعد از عمل بای پس می توانید استفاده کنید:

  • آب
  • چای گیاهی بدون کافئین
  • آبگوشت بدون چربی
  • Jell-O بدون قند یک ژله خوراکی از پروتئین است. ( بهتر است از رنگ قرمز آن خودداری شود؛ این کار کاملا در جهت احتیاط است، چون ممکن است با خون اشتباه گرفته شود)

توجه داشته باشید که در هفته اول بعد از جراحی بای پس معده، آنچه مهم است هیدراته ماندن شماست.

هفته دوم و سوم: غذاهای پوره شده و شیک های پروتئینی

بعد از گذشت هفته اول و نوشیدن مایعات شفاف، در هفته های دو و سه به شما اجازا مصرف منابع مایع پروتئینی داده می شود. این مرحله از رژیم  غذایی بعد از عمل معمولاً یک هفته تا دو هفته طول خواهد کشید.

در این جراحی به دلیل کوچک شدن معده و کاهش حجم آن، فرد بایتس در طول روز چندین وعده غذایی با حجم بسیار کمی داشته باشد. مصرف روزانه شما باید حدود 60 تا 70 گرم پروتئین (شیک های پروتئینی، سفیده تخم مرغ، گوشت یا ماهی پوره شده) و تقریباً حدود 8 لیوان مایعات شفاف (همانطور که در مرحله اول تعریف شده است) باشد. برای مثال برنامه غذایی این دو هفته باید به صورت زیر در نظر گرفته شود:

  • غذای پوره شده جاز است
  • خودداری از مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار
  • عدم مصرف قندهای تصفیه شده و کربوهیدرات های ساده

از طرفی، در زیر فهرستی از منابع پروتئین پوره شده است که معمولاً توسط متخصص تغذیه یا جراح شما مجاز است:

  • شیک های پروتئین
  • شیر بدون چربی
  • سفیده تخم مرغ
  • پنیر نرم بدون چربی
  • ماست با پروتئین بالا و کم قند

مایعات شفاف را باید خیلی آهسته جرعه جرعه میل کرد. برخی برای اینکار از نی استفاده می کنند که درست نیست؛ چراکه باعث ورود هوای ناخواسته به معده شده و نارحتی هایی را بوجود می آورد.

مصرف روزانه یک یا دو مولتی ویتامین (حاوی آهن) برای جلوگیری از کمبود مواد مغذی ضروری است. مولتی ویتامین ها باید در این مدت به صورت جویدنی یا مایع باشند.

همچنین مهم است که رژیم غذایی خود را با سیترات کلسیم تکمیل کنید. مقدار توصیه شده معمولاً دو یا سه دوز با هر دوز از 400 میلی گرم تا 600 میلی گرم است. مکمل سیترات کلسیم باید حداقل دو ساعت از دوزهای مولتی ویتامین جدا شود.

چراکه، آهن و کلسیم جذب یکدیگر را با اختلال مواجه می کنند.

هفته چهارم و پنج: غذاهای نرم

در هفته های چهارم و پنجم بعد از عمل بای پس معده، پزشک کم کم به شما اجزاه می دهد تا غذاهای نرم را به رژیم غذایی تان وارد کنید.

دقت کنید که این مرحله، دو هفته زمان می برد. در این دوره، اهداف غذایی مرحله دوم گفته شد، یعنی روزانه حدود 60 گرم پروتئین و 8 لیوان مایعات ادامه پیدا می کند.

در صورتی که بتوان غذایی را به راحتی با چنگال له کرد، احتمالا وعده غذایی مناسبی برای مرحله سوم برنامه غذایی شما خواهد بود. معمولا این وعده ها شامل گوشت نرم و سبزیجات پخته شده هستند.

در حالت کلی، برنامه غذای در مرحله سوم، همانند مرحله دوم، بر منابع پروتئین بدون چربی با کیفیت بالا تمرکز دارد. در عین حال، ممکن است حداکثر سه وعده سبزیجات نرم هم به این برنامه اضافه شود.

همچنین مقدار کمی چربی هم مجاز است که احتمالا به صورت طبیعی خواهد بود. مانند چربی موجود در آووکادوی رسیده.

توصیه هایی برای رژیم غذایی در مرحله سوم که می تواند کمک کننده باشد:

گوشت، لبنیات و تخم مرغ

  • مرغ بدون چربی
  • بوقلمون بدون چربی
  • ماهی
  • سفیده تخم مرغ
  • پنیر بدون چربی
  • توفو

سبزیجات

  • سیب زمینی
  • هویج
  • لوبیا سبز
  • گوجه فرنگی
  • خیار
  • موز
  • آووکادو

در این دوره نیز بایستی همچنان به خوردن مولتی ویتامین ها دو تا سه دوز 400-600 میلی گرمی سیترات کلسیم را مصرف کنید. البته این دوزها باید با فصله دو ساعته از یکدیگر مصرف شوند تا جذب یکدیگر را مختل نکنند.

نکته مهم: متخصص تغذیه هم بنابر شرایط شما ممکن است مصرف روزانه 3000 واحد D3 را تجویز نماید که احتمالا در مولتی ویتامین ها و کلسیمی که مصرف می کنید؛ موجود است.

همچنین اطمینان حاصل کنید که در مصرف مولتی ویتامین ها مقدار حداقل 12 میلی گرم تیامین و حداقل 350 میکروگرم ویتامین B12 وجود دارد.

هفته ششم: غذاهای جامد

تا هفته ششم شما پیشرفت فوق العاده ای را پشت سر گذاشته اید و حالا وقت آن رسیده که غذای واقعی بخورید. اما، این بدان معنی نیست که هر چه می خواهید بخورید؛ بلکه باید یک برنامه غذایی آگاهانه داشته باشید. حواستان باشد که در هر وعده غذایی نشسته باشید و به احساس بدن خود توجه کنید. لقمه های کوچک (به اندازه سکه) بردارید،

چنگال خود را بین هر لقمه بگذارید، بجوید تا زمانی که مواد غذایی در دهانتان به حالت یک سس در بیاید؛ قبل از قورت دادن، یک تایمر تنظیم کنید و بیش از 20 دقیقه وقت صرف غذا نکنید.

هرم غذایی بای پس معده. یک رژیم غذایی متشکل از پروتئین، سبزیجات و مقدار محدودی از غلات، باید تا آخر عمر در نظر گرفته و انجام شود.

نکاتی مهم برای شروع غذاهای جامد در هفته ششم

  • سعی کنید که وعده غذایی جدید را در برنامه خود قرار دهید؛ فقط بیشتر از یک غذا در روز نباشد تا بتوان واکنش بدن را سنجید.
  • آهسته غذا خوردن را به روتین تبدیل کنید. هر لقمه را حداقل 15 ثانیه بجوید تا به حالت سس درآید.
  • خوردن آب قبل و بعد از غذا باشد و در حدود 30 دقیقه فاصله مابین آنها قرار دهید.
  • در طول روز در حدود 2 لیتر آب بنوشید.
  • در وعده غذایی، ابتدا پروتئین، بعد سبزیجات و سپس کربوهیدرات ها را بخورید. ترجیحا از مواد فرآوری شده اجتناب نمایید.

 نحوه انتخاب غذاهای مناسب بای پس معده

به طور کلی، شما باید غذاهایی را انتخاب کنید که دارای پروتئین بالا تا متوسط، کربوهیدرات کم و چربی های خوب متوسط ​​هستند.

غذاهای دارای چربی سالم عبارتند از:

  • آووکادوها
  • ماهی سالمون
  • آجیل
  • ساردین
  • کره های آجیل
  • روغن نارگیل

دستورالعمل های عمومی عبارتند از:

  • از گوشت های کاملا بدون چربی استفاده کنید.
  • کنسروهای ماهی تن و سالمون را انتخاب نمایید.
  • به شدت از خوردن غذاهای تند، ادویه دار و چرب اجتناب کنید.
  • از خوردن شیر اجتناب کنید.
  • غذاهای غنی از مواد مغذی (میوه های کامل، سبزیجات، گوشت، تخم مرغ) بخورید.
  • برای وعده های غذایی خود یک برنامه ریزی دقیق در نظر بگیرید.
  • از خانواده تان در برنامه غذایی سالم کمک بگیرید.
  • ترجیحا از خرید محصولات و غذاهای فرآوری شده دوری کنید.
  • تا جای ممکن از خوردن دسر دوری کرده یا آن را کمتر کنید.
  • غذاهای جدید را به صورت آرام اضافه کنید و عکس العمل بدنتان را در نظر بگیرید.
  • فست فود را حذف کنید.
  • از خوردن غذاهای بیرون تا جای ممکن بپرهیزید.
  • مکمل های غذایی یا ویتامین های با کیفیت مصرف کنید.
  • آب و غذای خود را حداقل 30 دقیقه از هم جدا کنید.

مواظب سندروم دامپینگ باشید!

سندرم دامپینگ زمانی رخ می دهد که شما غذاهای شیرین یا خیلی چرب را به سرعت یا به مدار زیاد مصرف کنید. در این حالت، معده قبل از تجزیه کامل غذا آن را وارد روده کوچک می کند. این سندرم باعث ایجاد حالت تهوع، گرفتگی عضلات، اسهال، تعریق، استفراغ یا افزایش ضربان قلب می شود که معمولاً پس از گذشت یک تا دو ساعت از بین خواهد رفت.

اما تجربه سندرم دامپینگ در این دو ساعت بسیار سخت و ناراحت کننده است که بایستی از آن دوری کنید.

برای کاهش خطر دامپینگ:

  1. از مصرف غذاهای حاوی قند یا کربوهیدرات پرهیز کنید.
  2. خیلی آهسته غذا بخورید
  3. غذای خود را خوب بجوید.

غذاهایی که معمولاً هضم آنها سخت است و باید در خوردن آنها احتیاط کنید، شامل:

  • گوشت گاو
  • صدف
  • انگور
  • آجیل
  • غلات کامل
  • ذرت
  • لوبیا
  • سالاد یا کاهو
  • مارچوبه
  • آناناس

اساساً، همان دستورالعمل‌های موجود در مرحله سوم به مرحله چهارم و آخرین برنامه غذایی شما منتقل خواهد شد. در کل، باید مصرف پروتئین، مکمل ویتامین و نیاز مایعات ثابت بماند.

بعد از مرحله چهارم، ممکن است میوه ها و سبزیجات بیشتری (چه پخته و چه خام) با دقت به رژیم غذایی شما اضافه شوند. از طرفی، با نظر پزشک و با احتیاط مقدار کمی چربی و شکر را می توان وارد برنامه غذایی بعد از جراحی بای پس معده کرد. در نهایت، این نکته را اضافه کنیم که بهتر است نوشیدنی های گازدار و کافئین دار را حذف یا در حد اعتدال مصرف کنید.

نکته مهم: کل کالری دریافتی در روز معمولاً بین 800 تا 1200 و 18 ماه پس از جراحی تا 1500 خواهد بود.

خطرات تغذیه در بای پس معده

عدم رعایت رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده موجب بروز مشکلاتی می‌شود که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. مصرف غذای زیاد یا نامناسب مشکلات زیر را به وجود می‌آورد:

1. سندروم تخلیه: اگر غذای زیاد در طول مدت کوتاه وارد شکم شود مشکلاتی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تعریق و اسهال به وجود خواهند آمد. همچنین، مصرف غذاهای حاوی قند یا چربی فراوان و عدم جویدن مناسب غذا باعث بروز استفراغ یا اسهال خواهد شد.

2. کم‌شدن آب بدن: اجتناب از نوشیدن آب در حین خوردن غذا یکی از دلایل اصلی کاهش آب بدن در تغذیه در بای پس معده است. برای پرهیز از این مشکل، بیمار باید روزانه حدود 2 لیتر آب و مایعات مصرف کند.

3. یبوست: فقدان تحرک فیزیکی و ازدیاد فیبر یا مایعات ممکن است منجر به ایجاد یبوست شود.

4. انسداد ورودی کیسه شکم: بیمار حتی اگر رژیم غذایی را با دقت دنبال کند ممکن است غذا در ورودی کیسه شکم او جمع شود. نشانه‌ها و علائم این مشکل عبارت‌اند از تهوع، استفراغ و درد شکمی مزمن. در صورت استمرار این علائم باید با دکتر مشورت کرد.

5. بازگشت وزن یا عدم کاهش وزن: اگر فرد دستور تغذیه در بای پس معده را رعایت کند اما شاهد افزایش وزن یا عدم کاهش آن باشد، باید با دکتر مشورت کند.

اهمیت ورزش و فعالیت بدنی بعد از جراحی بای پس معده

در کنار برنامه غذایی و رژیم مخصوص بعد از عمل بای پس معده، ورزش و فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر از از قبل از جراحی با پیاده روی شروع کنید؛ اما بعد از جراحی نیز به صورت روزانه این پیاده روی ادامه خواهد داشت. هر روز یک قدم بیشتر از روز قبل بردارید.

بنا به نظر پزشک، این احتمال وجود دارد که بلافاصله بعد از جراحی از شما بخواهد که قدم بزنید و برنامه گام برداری روزانه به شما بدهد. این کار، بیشتر به دلیل محافظت و جلوگیری از لخته شدن خون انجام می گیرد که معمولا با راه رفتن برطرف خواهد شد.

پپیاده ‌روی، دویدن، دوچرخه ‌سواری، وزنه‌ برداری، ایروبیک، قایق‌رانی، بدمینتون و رقصیدن، همگی می‌ توانند به برنامه هفتگی شما اضافه شوند. اطمینان حاصل کنید که حداقل 30 دقیقه در 5 تا 7 روز در هفته ورزش می کنید. مهم نیست چگونه اینکار را می کنید، فقط آن را انجام دهید.

نکته مهم: حداقل تا 6 هفته پس از جراحی بیش از 4 کیلوگرم وزنه بلند نکنید. چراکه باعث ایجاد فشار بر روی بخیه های داخلی شما شده و منجر به فتق گردد.

جراحی بای پس معده با دکتر سعید شمس

دکتر سعید شمس به‌ عنوان بهترین جراح لاغری تهران تجربه زیادی در انجام عمل بای پس و مینی بای پس معده دارد. وی سبک زندگی، شرایط بدنی و رژیم غذایی مراجع را قبل از انجام عمل بررسی می‌کند و سپس از نتایج سونوگرافی و آندوسکوپی بهره می‌گیرد تا از میان عمل‌ جراحی اسلیو معده، مینی بای پس و بای پس کلاسیک، بهترین نوع جراحی را انتخاب کند.

همچنین، دکتر شمس پس از مشورت با متخصص تغذیه تیم جراحی چاقی، برنامه تغذیه در بای پس معده را مشخص می‌کند تا بیمار بتواند بدون تجربه عوارض عمل، به اندام مطلوب خود دست یابد.

جمع‌بندی

جراحی های لاغری به خصوص بای پس معده از ایمن ترین و موثرترین روش های کاهش وزن به شمار می آیند؛ تا جایی که از آن به عنوان «استاندارد طلا» یاد می شود.

مطمئن باشید که شما با انجام این جراحی ها تا حد قابل توجهی وزن کم خواهید کرد. مطالعات نشان می دهد که بیش از 50 درصد از وزن اضافی خود را از دست خواهید داد و به شکل دراز مدت این کاهش وزن حفظ خواهد شد.

اماف باید خودتان را برای یک سری تغییرات جدی بعد از جراحی آماده کنید؛ طبیعتا سخت و ناراحت کننده است، اما برای رسیدن به نتیجه دلخواهتان باید این روتین را بپذیرید.

این که برنامه غذایی خود را بعد از جراحی به شکل عادتی مادام العمر تغییر دهید. در کنارش هم میزان مصرف غذای روزانه سطح فعالیت بدنی، هیدراته ماندن، مصرف مکمل ‌ها را پیگیری کنید؛ موفقیت بعد از جراحی را برای شما تضمین می کند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس