عمل مینی بای پس معده

فهرست مطالب

یکی از بزرگ‌ترین معضلات زندگی مدرن، اضافه وزن و عوارض متعدد آن است. بسیاری از افراد مشکل چاقی را با روش‌های سنتی کاهش وزن مانند رژیم غذایی و ورزش برطرف می‌کنند اما برخی افراد نمی‌توانند از این روش‌ها به‌طور مؤثر استفاده کنند. علاوه بر این، درمان افراد چاق مبتلا به دیابت و چربی خون با استفاده از روش‌های سنتی دشوار است. در چنین شرایطی، اغلب عمل معده برای لاغری مطرح می‌شود. عمل مینی بای پس معده یکی از جدیدترین روش‌های جراحی چاقی است که به‌تازگی مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.

عمل مینی بای پس معده چیست؟

عمل مینی بای پس معده یکی از انواع روش های عمل لاغری سریع با کاهش وزن زیاد است. همانطور که از اسم آن پیداست این عمل مینی بای پس، صورت ساده شده بای پس معده است. در جراحی مینی بای پس(Mini Gastric Bypass) روده باریک بر خلاف بای پس معده، قطع نمی شود. در حقیقت می توان گفت که عمل مینی بای پس معده ترکیبی از عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده است؛ اما در عمل اسلیو معده، معده به شکل یک موزه در می آید و در عمل بای پس معده، کسیه ایجاد شده از معده را مستقیم به روده کوچک پیوند می زنند.

مینی بای پس معده بر خلاف بای پس کلاسیک معده، روده کوچک و معده را تنها با یک آناستوموز(نقطه اتصال) به یکدیگر پیوند می زنند. به همین علت به مینی بای پس معده، بای پس تک آناستوموزی هم می گویند.

در طول فرایند عمل مینی بای پس معده، جراح ابتدا سایز معده را با جداسازی یک مجرای کیسه ای مانند معده، از بقیه معده جدا می کند. این مجرای کیسه ای که به شکل معده است به روده پیوند داده می شود، و بای پس 150 تا 200 سانتی متر از بالای قسمتی از روده باریک انجام می شود.

در واقع این روش جراحی لاغری، با بای پس کلاسیک معده که نیاز به دو پیوند دارد، متفاوت است. مینی بای پس معده به طور معمول بین 30% تا 40% از وزن بدن را بر مبنای ( 60% تا 80% کاهش اضافه وزن) کاهش می دهد. بیشترین سرعت کاهش وزن در 6 ماه اول بعد از عمل اتفاق می افتد. سرعت کاهش وزن بعد از 18 ماه کاهش پیدا می کند. این کاهش وزن از طریق دو مانع حاصل می شود:

1. کیسه معده جدید تنها مقدار کمی غذا را می تواند نگهداری کند.

2. اختلال جذبی.

در مینی بای پس معده، مقدار قابل توجهی از معده بسته می شود در نتیجه میزان غذایی که معده می تواند در خود نگه دارد محدود می شود و تخلیه معده به تأخیر می افتد و این روش باعث می شود که فرد تا مدت زیادی احساس سیری کند. در واقع در عمل مینی بای پس چون مقدار بیشتری از روده باریک از مسیر عبور غذا کنار گذاشته می‌شود، اختلال بیشتری در جذب ویتامین ها و مینرال ها رخ می دهد.

نحوه عمل مینی بای پس معده چگونه است ؟

عمل مینی بای پس معده ترکیبی از عمل بای پس معده و عمل اسلیو معده است. در عمل بای پس، کیسه کوچک‌شده معده به روده کوچک وصل می‌شود و در عمل اسلیو، معده صرفا کوچک می‌شود و به شکل یک موز درمی‌آید. در عمل مینی بای پس، از هر دو روش به‌صورت بهینه استفاده می‌شود. جراح ابتدا بخشی از معده را جدا می‌کند تا یک کیسه به شکل موز ایجاد شود و سپس آن را به روده باریک پیوند می‌زند.

مینی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی

در بسیاری از موارد، مینی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد. لاپاراسکوپی روشی جدید در علم پزشکی است و عمل بسته را امکان‌پذیر می‌سازد. در این روش، یک برش کوچک در دیواره شکم ایجاد می‌شود تا لوله بلند و نازک به نام لاپاراسکوپ وارد بدن شود. لاپاراسکوپ مجهز به یک دوربین پیشرفته است و می‌تواند تصاویر داخل شکل را در اختیار جراح قرار دهد. جراح با استفاده از این تصاویر عمل جراحی را انجام می‌دهد.

عمل مینی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی دوره نقاهت بعد از عمل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، روش لاپاراسکوپی باعث کاهش احتمال عفونت و درد شکمی می‌شود و بنابراین نیاز به داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک را کمتر می‌کند. این مسئله هزینه عمل مینی بای پس معده را نیز کاهش می‌دهد.

آیا مینی بای پس معده خطرناک است؟

هر نوع عمل جراحی خطراتی را برای بیمار به وجود می‌آورد. عمل مینی بای پس معده از این قاعده مستثنا نیست و گزارش‌هایی درباره بروز برخی مشکلات بعد از انجام عمل مینی بای پس وجود دارند. برخی از خطرات عمل مینی بای پس معده به شرح زیر هستند:

1- بروز ریفلاکس صفرا که به التهاب مری منجر می‌شود؛

2- ایجاد کم‌خونی؛

3- کاهش سطح ویتامین و آهن به دلیل کاهش جذب مواد مغذی و کالری به بدن؛

4- ایجاد فتق داخل شکمی؛

5- ایجاد زخم در محل پیوند معده به روده کوچک.

فواید عمل مینی بای پس معده

مهم‌ترین مزیت جراحی مینی بای پس معده در مقایسه با سایر روش‌های جراحی لاغری، کاهش وزن با سرعت و شدت بیشتر است. سه ماه بعد از انجام این نوع عمل، حدود یک‌سوم وزن اضافی برطرف می‌شود. یک سال بعد از عمل، حدود سه‌چهارم دیگر وزن اضافی از بین می‌رود. همچنین احتمال بازگشت وزن بعد از عمل مینی بای پس معده ، بسیار کمتر از سایر روش‌ها مانند مینی بای پس کلاسیک و عمل اسلیو معده است. البته رعایت برنامه غذایی، ورزشی و پیروی از دستور پزشک ضروری است.

مزیت دیگر مینی بای پس معده بازگشت‌پذیر بودن آن است. اگر فرد بعد از عمل دچار مشکل شود، پزشک می‌تواند دستگاه گوارشی را به حالت قبل از عمل بازگرداند. علاوه بر این، هزینه عمل مینی بای پس معده کمتر از هزینه عمل بای پس کلاسیک است.

مینی بای پس معده اغلب به‌صورت لاپاراسکوپیک انجام می‌گیرد و بنابراین خطر بروز عفونت به حداقل می‌رسد. همچنین میزان درد شکمی و دوره نقاهت در این نوع عمل بسیار کمتر از سایر روش‌های عمل معده برای لاغری است. مدت زمان کوتاه عمل مزیت بعدی مینی بای پس به شمار می‌رود چرا که برخی افراد بسیار چاق نمی‌توانند برای مدت طولانی بیهوش باشند.

باید اشاره کرد که بسیاری از پزشکان و محققان درمان قطعی دیابت نوع 2 با عمل لاغری را تأیید کرده‌اند. در میان انواع روش‌های عمل لاغری، عمل بای پس معده عملکرد بهتری در درمان دیابت نوع 2 دارد. همچنین سایر عوارض چاقی مانند فشار خون، درد قفسه سینه و مشکل تنفسی بعد از عمل مینی بای پس با سرعت بیشتری بهبود می‌یابند.

برای مطالعه بیشتر درمورد جراحی دیابت نوع دو با عمل مینی بای پس معده پیشنهاد می کنم این مقاله و مقاله لینک داده شده را مطالعه کنید.

انیمیشن جراحی مینی بای پس معده

برای درک بهتره عمل مینی بای پس معده، ما برای شما فیلم انیمیشن عمل مینی بای پس معده قرار داده ایم، پیشنهاد می کنم این ویدئو را تا انتها ببینید.

عمل مینی بای پس معده توسط دکتر شمس

دکتر سعید شمس به‌ عنوان بهترین جراح لاغری در تهران یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام مینی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی است. دکتر شمس فوق تخصص جراحی‌های چاقی و لاپاراسکوپیک در تهران است و بیش از 1500 عمل جراحی چاقی موفق را در بیمارستان‌های رسول اکرم، نیکان، آتیه، فرهیختگان و لاله انجام داده است.

وی قبل از انجام عمل، ویژگی‌های مخصوص مراجع مانند سبک زندگی و شرایط فیزیکی بدن او را بررسی می‌کند و سپس رژیم غذایی مخصوص قبل از انجام عمل را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، دکتر شمس از آزمایش آندوسکوپی برای شناسایی مشکلات دستگاه گوارشی مراجع استفاده می‌کند تا احتمال بروز عفونت و سایر مشکلات را پیش‌بینی کرده و به حداقل برساند.

سخن آخر

در حالت کلی، مینی بای پس معده یک روش کوتاه، ساده، موفقیت‌آمیز و برگشت‌پذیر برای لاغری است. این نوع عمل که بای پس تک آناستوموزی نیز نامیده می‌شود، جایگزین مناسبی برای عمل بای پس کلاسیک معده است. بیماران پس از انجام مینی بای پس معده معمولا به مدت یک شب بستری می‌شوند و پس از یک هفته استراحت به زندگی عادی و محیط کار برمی‌گردند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کریم
کریم
3 سال قبل

دکتر جان من عمل مینی بای پس معده انجام دادم پیش شما فقط خواستم تشکر کنم از حراحی که انجام دادین واسم خیلی راضیم از عمل مینی بای پس که انجام دادم واقعا تشکر فراوان. همیشه سربلند باشید

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
3 سال قبل
پاسخ به  کریم

خوشحالیم عمل مینی بای پس شما موفقیت آمیز بوده. همیشه سلامت باشید

ژیلا
ژیلا
3 سال قبل

دکتر جان من عمل مینی بای پس معده انجام دادم پیش شما فقط یکم مشکل پریدی دارم برای رفع مشکلم چکار کنم؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
3 سال قبل
پاسخ به  ژیلا

سلام
مشکل پریودی برای خانم ها بعد از عمل مینی بای پس معده طبیعی است و به این دلیل که یکی از معایب عمل مینی بای پس معده ورود صفرا به درون معده و به درون مری است که این رفلاکس مزمن صفرا باعث اختلال در عادت ماهیانه خانم ها می شود. لذا برای درمان حتما به شماره واتس آپ 09120472785 پیام دهید و یک وقت مشاوره بگیرید. با تشکر

امیر
امیر
2 سال قبل

سلام
آقای دکتر من عمل مینی بای پس داشتم 1 سال و 8 ماه گذشته از عملم اما هنوز 15 کیلو گرم اضافه وزن دارم بعد این مدت، و با پیاده روی 37 کیلو کم کردم.
چکار کنم کاهش وزن داشته باشم؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
2 سال قبل
پاسخ به  امیر

رژیم غذایی و فعالیت های شما باید اصلاح شود تا کاهش وزن شما به درستی اتفاق بی افتد.

حبیب
حبیب
2 سال قبل

سلام
من از آقای دکتر یه سوال دارم بعد از عمل داروی جلوگیری از سنگ صفرا لازمه خورده بشه یا نه؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
2 سال قبل
پاسخ به  حبیب

سلام
بله تا 6 ماه باید مصرف شود. البته در صورت تشخیص پزشک و با تجویز جراحتون

خدیجه
خدیجه
2 سال قبل

سلام دکتر جان
آیا افرادی که عمل مینی بای پس انجام میدن تو دوران پیری با کمبود ویتامین مواجه می شوند؟
آیا این افراد بعد از عمل مینی بای پس بارداری می توانند بشوند؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
2 سال قبل
پاسخ به  خدیجه

خیر این طرز تلقی اشتباه است.
همه افرادی که عمل های چاقی انجام می دهند می توانند بارداری شود حال هر نوعی ار جراحی چاقی باشد. این جراحی برای افراد چاقی که می خواهند باردار هم شوند بسیار مفید است و جلوی بسیاری از عوارض بعد از بارداری را خاهد گرفت.
اما در مورد کمبود ویتامین در دوران پیری هم افرادکه جراحی مینی بای پس کرده اند طبق دستور پزشک مکمل های ویتامین مصرف می کنند تا دچار این مشکل نشوند و با مصرف ویتامین ها این عارضه رخ نخواهد داد.

پوریا
پوریا
2 سال قبل

دکتر میشه درمورد جذب در عمل مینی بای پس بیشتر توضیح بدین؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
2 سال قبل
پاسخ به  پوریا

در جراحی مینی بای پس معده 2 از روده شما از مسیر عبور غذا خارج می شود(روده ما 6 متر هست) یعنی جذب شما تا یک سوم کاهش پیدا می کند و باعث لاغری شما می شود.

abnoos
abnoos
1 سال قبل

سلام
آقای دکتر من 2 ماهه که عمل مینی بای پس معده انجام دادم با وزن 133 کیلو و تا الان حدود 16 کیلو وزن کم کردم.
از نظر شما کمک نیست؟ چون خودم احساس می کنم خیلی وزن پایین نمیاد.

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
1 سال قبل
پاسخ به  abnoos

دوست عزیز روند کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به شرایط بدنی و مراقبت های بعد از عمل دارد.
و روند کاهش وزن طی به مرور اتفاق می افتد و شما معمولا در ماه های اول کاهش وزن بیشتری خواهید داشت.
و برای این موضوع اگر نگران هستید حتما با پزشک خودتان مشاوره بگیرید.

ندا
ندا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آیا با BMI در حد ۳۲ و سن ۵۵ هم میشه عمل اسلیو یا مینی بای پس انجام داد

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
1 سال قبل
پاسخ به  ندا

سلام بله محدودیت سنی ندارد اما تشخیص نوع عمل با نظر جراح و نوع خوردو خوراک و آزمایشات شما تعیین می شود.

Roz
Roz
1 سال قبل

بارداری بعد از عمل مینی بای پس معده امکانپذیره؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
1 سال قبل
پاسخ به  Roz

بعد ۱۸ ماه از عمل بارداری بلامانع است

م.
م.
1 سال قبل

من ۱۱۰ روزه عمل مینی انجام دادم و فهمیدم ۶ هفته باردار هستم ، ایا نگه داشتن جنین برای منو جنین مشکلات جدی بوجود میاره، خواهش میکنم صادقانه راهنمایی کنید.

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
1 سال قبل
پاسخ به  م.

سلام بالای ۴ هفته سقط مشکل شرعی دارد و از نظر قانونی دیگر نمیتوانید سقط کنید.

مهیار
مهیار
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر
بنده بی ام ای 43 دارم و میخوام عمل مینی بایپس انجام بدم.
میخواستم بدونم هزینه عمل چقدر هست و اینکه امکان استفاده از بیمه پایه و مکمل درمان از طریق بیمارستان و جراح وجود داره یا نه؟
ممنون

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
8 ماه قبل
پاسخ به  مهیار

انتخاب نوع عمل باتوجه به نوع آزمایشات قبل از عمل و نوع خوردو خوارک و تصمیم پزشک انجام می شود
درمورد هزینه ها بله برای بی ام آی 40 به بالا انجام می شود ولی باید در مطب با پزشک صحبت کنید.

رها
رها
7 ماه قبل

سلام دکتر من 2 سال پیش عمل مینی بای پس انجام دادم پیش پزشک دیگری، الان وزنم برگشته و اشتهام خیلی زیاده اصلا انگار نه انگار عمل کردم
چکار باید بکنم؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
7 ماه قبل
پاسخ به  رها

اولین کار مراجعه به پزشک جراح خودتان و بررسی علل برگشت وزن است

آخرین پست ها
راه های ارتباطی
اشتراک گذاری
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس