چاقی کودکان در دوران کرونا

فهرست مطالب

چاقی یک مجموعه کامل از انواع بیماری‌های مختلف است که متاسفانه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری در میان کودکان پیدا کرده است.

این بیماری سه عامل اصلی دارد که شامل عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و عوامل رفتاری است.

چاقی کودکان در دوران کرونا تحت تاثیر دو عامل محیطی و رفتاری قرار گرفته و بیش از پیش گسترش یافته است.

در این مقاله قصد داریم به چاقی کودکان در دوران کرونا و راه‌های جلوگیری از آن بپردازیم، اگر شما یا فرزندان‌تان به افزایش وزن دچار شده‌اید؛ خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

دلایل چاقی کودکان در دوران کرونا

کشورها و دولت‌های متفاوت، روش‌های مختلفی برای مقابله با پاندمی در پیش گرفتند که برخی از آن‌ها به افزایش چاقی کودکان در دوران کرونا منجر شد.

برخی از کشورها قرنطینه کامل را در دستور کار خود قرار داده و به افراد اجازه می‌دادند تنها برای خرید مایحتاج روزانه از خانه‌ها خارج شوند.

در نتیجه این برنامه‌ها و شرایط پر از اضطراب، اغلب افراد خریدهای بیش از حد و غیرمنطقی داشتند که حتی باعث اتمام مواد غذایی در برخی فروشگاه‌ها می‌شد.

تجمع خوراکی‌های مختلف که اغلب شامل انواع غذاهای فرآوری‌شده و بیش از حد چرب بود، باعث مصرف بی‌رویه این غذاها در محیط خانوادگی شده است.

علاوه بر آن تعطیلی مدارس باعث شده که تحرک کودکان کمتر از قبل باشد و با برگزاری کلاس‌های آنلاین، اغلب زمان کودکان و نوجوانان، به نشستن طولانی‌مدت سپری می‌شود.

بستن تمام مراکز تفریحی، پارک‌ها و سایر محیط‌های دیگر نیز تاثیر مشابهی بر تحرک کودکان گذاشت و باعث شد فعالیت آن‌ها کمتر شود.

یک دلیل دیگر که اغلب نادیده گرفته می‌شود و بر چاقی کودکان در دوران کرونا تاثیر مستقیمی گذاشته، میزان استرسی است که قرنطینه بر رفتار افراد دارد.

کودکان همانند سایرین تحت تاثیر این استرس قرار گرفته و رفتار آن‌ها تغییرات قابل توجهی پیدا کرد.

پرخوری عصبی یکی از نتایج این استرس همه‌گیر بود که باعث افزایش چاقی کودکان و نوجوانان در دوران کرونا شد.

برای محاسبه آنلاین BMI در کودکان یا شاخص توده بدنی کودکان بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و شاخص توده بدنی کودک خود را محاسبه کنید و تفسیر عددی آن را هم مطالعه نمایید.

هرچند در بعضی خانواده‌ها حضور والدین در خانه و گذراندن زمان بیشتر با کودکان باعث شد عادات غذایی آن‌ها در یک مسیر مثبت تغییر کند و خریدن میوه و سبزیجات تازه، پخت غذاهای خانگی و تبدیل آن به یک سرگرمی خانوادگی، به افزایش سلامت آن‌ها کمک کرد؛ اما در مقابل، والدین زیادی نیز شغل خود را از دست دادند و به‌اجبار خریدهای روزمره خود را نیز تغییر داده و استفاده از مواد غذایی سالم و تازه را با مواد غذایی ارزان‌تر و ناسالم جایگزین کردند.

تمام این عوامل باعث شده که ارتباط مستقیم میان چاقی کودکان و کرونا را بهتر درک کرده و برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن تلاش کنیم.

عدم تحرک، چاقی کودکان و کرونا

بسته‌شدن مدارس به‌معنای کم‌شدن تحرک کودکان و فعالیت‌های منظم بدنی آن‌ها است که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش وزن آن‌ها بگذارد.

کودکانی که در محیط‌های کوچک و خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند؛ بیش از سایر کودکان در معرض خطر کم‌تحرکی و افزایش وزن هستند.

برخی از کشورها به این مسئله مهم پرداخته و برنامه‌های ورزشی و فعالیت‌های بدنی مختلف را به‌صورت سرتاسری اجرا کردند تا اهمیت تحرک کودکان را در این دوران یادآوری کرده و با جلوگیری از چاقی کودکان در دوران کرونا یک گام مهم در سلامت جامعه بردارند.

افزایش تماشای برنامه‌های تلویزیونی و چاقی کودکان و نوجوانان

حتی پیش از کرونا، تماشای بیش از حد انواع برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی و استفاده از گوشی و تبلت برای خانواده‌ها به یک معضل بزرگ تبدیل شده بود.

برقراری ارتباط با دوستان از طریق انواع اپ‌های پیام‌رسان و البته آموزش‌های مجازی در این دوران، مزید بر علت شده و کودکان زمان بسیار بیشتری را بدون هیچ تحرکی می‌گذرانند.

هرچند این آموزش‌های از راه دور، کمک زیادی به سلامت جامعه کرد اما باعث افزایش افسردگی، جامعه‌گریزی، انزواطلبی و البته چاقی در کودکان شده است.

تماشای تلویزیون و بی‌تحرکی تنها عوامل چاقی نبوده و خوردن مداوم تنقلات ناسالم در این اوقات، به افزایش وزن افراد و مخصوصا کودکان منجر می‌شود.

تاثیر کرونا بر چاقی کودکان حتی پیش از تولد

البته تاثیرات کرونا تنها به این موارد محدود نشده و حتی کودکانی را که هنوز به دنیا نیامده‌اند، تحت تاثیر خود قرار داده است.

زنان باردار جزو گروه پرخطر دسته‌بندی شده و در بسیاری از کشورها به مراقبت بیشتر توصیه شده‌اند. بی‌تحرکی و در خانه ماندن باعث شده که افزایش وزن دوران بارداری آن‌ها به طرز غیرطبیعی بیشتر شود که باعث افزایش ابتلا به دیابت بارداری و تولد نوزادان چاق‌تر می‌شود.

ما در یک مقاله بطور مفصل راجب دلایل ابتلاء به دیابت نوع 2 توضیح داده ایم.

پیشنهاد میکنم این مقاله و مقاله لینک داده شده را تا انتها بخوانید تا اطلاعات کاملی درباره دیابت نوع 2 پیدا کنید.

تحقیقات مختلفی نشان می‌دهد که کودکانی که مادران آن‌ها در دوره بارداری به دیابت یا اضافه‌وزن بیشتر دچار شده‌اند، در آینده بیش از سایرین در معرض خطراتی هم‌چون چاقی مفرط هستند و این افراد حتی پیش از تولد با مشکلات چاقی کودکان و کرونا مواجه می‌شوند.

راه‌های جلوگیری از چاقی کودکان در دوران کرونا

برای جلوگیری از چاقی کودکان در دوران کرونا باید روش‌های مختلفی در نظر بگیرید که نه تنها برای آن‌ها بلکه برای تمام خانواده مفید خواهد بود. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

غذای سالم

سعی کنید برای کودکان غذاهایی با شکر و قند کمتر آماده کنید و از استفاده بیش از حد شیرینی‌جات پرهیز نمایید.

هرچند ممکن است در نگاه اول میزان شکر و قند مصرفی روزانه، تاثیر چندانی نداشته باشد اما با تعدیل میزان مصرف شکر در برنامه غذایی‌شان، می‌توانید چاقی کودکان در دوران کرونا را کنترل کنید.

خوردن و آماده‌کردن غذاهای سالم حتما به صرف هزینه‌های بسیار زیاد نیاز ندارد.

قبل از رفتن به فروشگاه یک لیست تهیه کرده و تنها بر اساس آن خرید کنید.

برنامه غذایی هفتگی را بر اساس مواد اولیه موجود در منزل بنویسید و تلاش کنید تمام مواد مغذی لازم را در آن قرار دهید.

در زمان آماده‌سازی غذا از کودکان کمک بگیرید و در همان موقع از ارزش غذایی مواد مختلف برای آن‌ها بگویید.

مشارکت در تهیه غذا به کودکان کمک خواهد کرد عادات غذایی سالم‌تری داشته باشند.

نوشیدن آب

نوشیدن آب فراوان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر وزن افراد و البته کودکان بگذارد.

به همین خاطر نسبت به وزن و سن کودکان خود، میزان آب مورد نیاز آن‌ها را محاسبه کرده و نوشیدن آن را در برنامه روزانه آن‌ها قرار دهید.

نوشیدن آب زیاد می‌تواند به افزایش سلامت کودک کمک کرده و به یک عامل موثر در جلوگیری از چاقی کودکان در دوران کرونا تبدیل شود.

ترویج فعالیت بدنی

برای اینکه اضافه وزن و چاقی کودکان در دوران کرونا را کنترل کنید، حتما در برنامه روزانه خود فعالیت بدنی را قرار داده و یک ساعت در روز را به این کار اختصاص دهید.

البته اگر احساس می‌کنید یک ساعت زمان زیادی برای این کار است، آن را به فواصل کوتاه‌تر 15 دقیقه‌ای تقسیم کرده و به نرمش یا بازی بپردازید.

نیازی نیست ورزش‌های سخت یا کارهای جدید از آن‌ها بخواهید.

فعالیت‌های بدنی را که کودک‌تان به آن علاقه دارد، یافته و از آن‌ها بخواهید که همراه با شما آن‌ها را انجام دهد.

توپ‌بازی در حیاط، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و یا سایر فعالیت‌هایی که کودکان بتوانند در خانه یا در حیاط آن‌ها را انجام دهند، برای این روزها ایده‌آل خواهد بود.

محدودکردن تماشای تلویزیون

تماشای بی‌وقفه تلویزیون و خوردن تنقلات یکی از عوامل اصلی چاقی کودکان در دوران کرونا است و به‌عنوان والدین باید این زمان را مدیریت کنید.

برای کودکان تا 18 ماه بهتر است تماشای تلویزیون را به‌کلی از برنامه‌شان حذف کنید اما کودکان 2 تا 5 سال، روزانه یک ساعت و همراه با شما می‌توانند برنامه‌های اختصاصی و آموزشی مناسب سن‌شان را تماشا کنند.

برای کودکان بزرگ‌تر ترجیحا زمان تماشای تلویزیون را به‌نحوی انتخاب کنید که به برنامه خواب یا فعالیت بدنی‌شان آسیب نزند.

پانواع عمل های لاغری برای چاقی کودکان و نوجوانان

حتی پیش از دوران کرونا، چاقی کودکان و نوجوانان به یک معضل بزرگ تبدیل شده بود که متاسفانه کرونا آن را تشدید کرد.

چاقی بیش از حد باعث شده که میزان دیابت نوع دو در کودکان و نوجوانان نیز افزایش یافته و با توجه به مشکلات عدیده‌ای که این بیماری ایجاد می‌کند، تلاش برای کاهش وزن آن‌ها نیز اهمیت بیشتری یافته است.

در واقع چاقی کودکان در دوران کرونا باعث شده تعداد بیشتری از والدین به عوارض چاقی در کودکان توجه کرده و به دنبال روش‌های مختلفی برای حل این معضل باشند.

در کودکانی که در ابتدای چاقی و اضافه‌وزن قرار دارند، تغییر سبک زندگی و انواع رژیم‌های غذایی می‌توانند کمک‌کننده باشد.

اما در کودکانی که رشد آن‌ها کامل شده و به چاقی مفرط مبتلا هستند، انجام عمل معده برای لاغری یکی از گزینه‌های احتمالی است.

انجام عمل‌های لاغری به دلیل تناسب اندام برای کودکان تجویز نمی‌شوند و یکی از علل شایع آن، روش درمان قطعی دیابت نوع 2 با عمل لاغری است.

برای این کار انواع روش‌های مختلف مثل عمل بای پس و مینی بای پس و حتی عمل اسلیو معده برای لاغری وجود دارد که با توجه به شرایط، وزن و سن کودک، پزشک متخصص می‌تواند یکی را انتخاب کند.

بهترین جراح دیابت تهران چه کسی است؟

هر چند افراد برای انجام هر عملی به بررسی‌های دقیق برای یافتن بهترین پزشکان رو می‌آورند، اما جراحی دیابت و لاغری موضوع بسیار حساس و دقیقی بوده که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

علاوه بر این انجام این عمل برای کودکان 16 تا 18 سال از حساسیت بسیار بیشتری برخودار است که نیاز به یافتن یک پزشک متبحر را ضروری می‌کند.

دکتر سعید شمس یکی از بهترین پزشکان متخصص جراحی لاغری در تهران است و با انجام بیش از 1500 عمل لاغری و رضایت بالای بیماران این اطمینان را به شما خواهد داد که در بهترین شرایط ممکن این عمل اجرا می‌شود.

تجربه بالا، مشاوره و پشتیبانی پس از عمل تمام موارد مهمی است که می‌توانید با مراجعه به دکتر شمس از آن‌ها بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی نهایی چاقی کودکان و کرونا

چاقی کودکان در دوران کرونا به معضلی بزرگ تبدیل شده که والدین در سرتاسر دنیا برای حل آن به دنبال راه‌حل هستند.

استفاده از مواد غذایی سالم‌تر، حذف تنقلات چرب و شیرین، نوشیدن آب فراوان و البته حفظ فعالیت بدنی می‌تواند چاقی کودکان و نوجوانان را کمی کنترل کند.

با تمام این موارد و اگر کودک شما به چاقی مفرط مبتلا است، می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص از تجربه و علم آن‌ها استفاده کرده و بهترین روش برای کاهش وزن کودک را در پیش بگیرید.

دکتر سعید شمس یکی از بهترین‌های این زمینه است و مشاوره با ایشان می‌تواند در این مسیر شما را یاری کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین پست ها
راه های ارتباطی
اشتراک گذاری
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس