آیا عمل بای پس معده باعث سرطان می شود؟

فهرست مطالب

چاقی و اضافه وزن معضلی است که بیشتر افراد جامعه با آن درگیر هستند. برای برخی از افراد میزان چاقی به گونه ای است که با رژیم های غذای و ورزش نمی‌توانند به وزن ایده‌آل خود برسند. از این رو افراد به دنبال روش های دیگر نظیر جراحی های چاقی می‌روند. امروزه انواع مختلفی از جراحی های چاقی وجود دارد که پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار تشخیص می‌دهد که از چه نوع جراحی استفاده شود.  یکی از این جراحی ها، عمل بای پس معده یا گاستریک بای پس است. آنچه که در این مقاله به صورت مفصل توضیح خواهیم داد درباره عوارض این جراحی و اینکه آیا عمل بای پس معده باعث سرطان می‌شود؟ بنابراین با ما همراه باشید.

جراحی بای پس معده چگونه انجام می‌شود؟

عمل بای پس معده به روش لاپاراسکوپی و تقسیم کردن معده به دو بخش بزرگ و کوچک انجام می‌گیرد. به این معنی که ابتدا بخش بزرگ معده و ابتدای روده را از دستگاه گوارش جدا می‌کنند. با جدا کردن بخش بزرگ معده، مواد غذایی از این بخش عبور نخواهند کرد. دلیل آن این است که حجم کم معده باعث می‌شود تا هضم کمتری صورت گرفته و فرد سریعتر احساس سیری کند. قسمت بالای معده که حجم کمتری دارد به عنوان کیسه معده شناخته شده و مواد غذایی به درون آن وارد می‌شود.

پس از جدا کردن بخش بزرگ معده، نوبت به بای پس کردن می‌رسد. در این مرحله بخشی از روده کوچک بریده شده و به معده کوچک متصل می‌شود و از این پس مواد غذایی به این بخش وارد شده و عمل هضم صورت می‌گیرد. گفتنی است که در بریدن روده کوچک طول آن از 600 سانتیمتر به 120 سانتی متر رسیده و بخش بریده شده از بدن خارج نخواهد شد. در حالت کلی، جراحی بای پس معده با کوچک کردن معده و روده سبب می‌شود تا حجم آن کاهش یافته و میزان غذای دریافتی نیز کاهش یابد. بنابراین فرد زودتر احساس سیری کرده و به مرور زمان منجر به کاهش وزن خواهد شد.

خطرات جراحی بای پس معده چیست؟

در این جراحی بخش عمده ای از معده از سیستم گوارش خارج شده و همین مورد موجب می‌شود تا این جراحی  خطراتی برای فرد در پی داشته باشد. برخی از این عوارض شامل خونریزی بیش از حد، عفونت، واکنش منفی به بیهوشی، لخته شدن خون، مشکلات تنفسی و نشت از لبه معده در محل برش خورده باشد.

برخی دیگر از عوارض این نوع عمل وجود دارد که در طولانی مدت ظاهر خواهند شد. دلیل بسیاری از این عوارض کمبود مواد مغذی بوده و به مرور زمان فرد با مشکلاتی نظیر انسداد دستگاه گوارش، فتق، ریفلاکس معده، مری، افت قند خون، سوء تغذیه و استفراغ می‌باشد.

عوارض جانبی عمل بای پس معده چگونه است؟

همانند هر نوع جراحی، عوارض جانبی بای پس معده در افراد متخلف، متفاوت خواهد بود. به یاد داشته باشید که جراحی بای پس دائمی است. افرادی که این روش را طی می‌کنند؛ مجبورند رژیم غذایی خود را براساس آن تا آخر عمر تغییر دهند.

در هفته اول بعد از جراحی، بیماران فقط می‌توانند مایعات بدون کربن بدون قند را در برنامه غذایی خود داشته باشند. غذاهای مخصوص را می‌توان پس از هفت روز شروع کرده و برای سه هفته بعد ادامه داد؛ سپس می‌توان غذاهای معمولی را بعد از یک ماه آغاز کرد. این درحالی است که نباید مصرف مولتی ویتامین را فراموش کرد. معمولا مصرف میزان ویتامین با توجه به نظر پزشک و تجویز آن صورت خواهد گرفت.

در چند ماه اول پس از جراحی بای پس معده، فرد به سرعت دچار کاهش وزن شده و لاغر می‌شود. بنابراین ممکن است دچار عوارض جانبی نظیر احساس درد، خستگی و سرما، خشکی پوست، ریزش مو و تغییرات خلقی گردد. این عوارض معمول بوده و در صورت شدت بایستی به پزشک مراجعه شود.

آیا جراحی بای پس معده در درمان و یا ایجاد سرطان تاثیر دارد؟

اضافه وزن و چاقی خطرات ابتلا به بیماری هایی از قبیل فشار خون، سکته و بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های کیسه صفرا، نقرس، مشکلات تنفسی و برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهد. از این رو کاهش وزن در پیشگیری از این بیماری ها بسیار موثر خواهد بود. جراحی بای پس معده از انواع جراحی های برگشت ناپذیر و ثابت است که به افراد کمک می‌کند تا وزن خود را ثابت نگه دارند. از همه مهمتر خطر ابتلا به بیماری های ذکر شده در این افراد تا میزان چشمگیری نیز کاهش خواهد یافت. به طور خلاصه، جراحی چاقی برای کنترل وزن و همچنین پیامدهای قلبی عروقی چاقی بسیار مفید است. سایر بیماری های نیز که به جراحی چاقی پاسخ می‌دهند، شامل سندرم متابولیک، چربی خون، فشار خون بالا هستند.

در حالی که در مورد بروز سرطان به دنبال جراحی چاقی بحث و جدال وجود دارد، اما بیشتر آزمایشات نشان داده که جراحی چاقی خطر کلی ایجاد سرطان را کاهش می‌دهد. این کاهش خطر بیشتر در زنان در مقایسه با مردان و بیشتر در سرطان های پستان و آندومتر است.

جراحی بای پس معده منجر به بیشترین کاهش خطر (84٪) برای سرطان مرتبط با هورمون می‌شود. به طور خلاصه، مطالعات محققان نشان می‌دهد که جراحی بای پس معده ممکن است منجر به کاهش سرطان و مرگ و میر شود. با این حال، جراحی چاقی یک درمان پذیرفته شده برای سرطان نخواهد بود.

اثرات منفی جراحی بای پس معده چیست؟

  • جراحی بای پس معده به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، بنابراین اطلاعات خوبی در مورد اثرات منفی آن در دسترس است. اولین نوع اثرات منفی که در گروه عوارض اولیه قرار می‌گیرد؛ شامل خونریزی، نشت، لخته شدن خون و مشکلات سایر اندام ها مانند قلب، ریه ها یا کلیه ها می‌شود. در حال حاضر، میزان این عوارض عمده به حدود 8٪ کاهش یافته و میزان مرگ و میر ناشی از جراحی در حدود 0.1٪ یا یک در هزار است.
  • اثرات منفی ناشی از جراحی بای پس معده در طولانی مدت شامل برخی از مشکلات است که می‌تواند از طریق مسیریابی مجدد روده ناشی شود؛ مانند انسداد، پیچ خوردگی یا نیاز به تجدید نظر در جراحی. کمبودهای تغذیه ای نیز از دیگر عوارضی هستند که با گذشت زمان نمایان خواهد شد. کمبودهای اصلی مربوط به آهن، ویتامین B12 و ویتامین D است که می‌تواند منجر به خستگی، نوروپاتی و کاهش تراکم استخوان در طول زمان شود.
  • از دیگر اثرات منفی این جراحی خطر افزایش ابتلا به زخم معده و ایجاد افت قند خون است. در صورتی که فرد دخانیات و یا مشروبات الکلی مصرف نماید؛ احتمال ابتلا به زخم معده افزایش خواهد یافت.

با تمام مواردی که گفته شد؛ گفتنی است که این جراحی در حال حاضر به یکی از پرطرفدارتین جراحی ها تبدیل شده و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی میزان خطرات و عوارض آن به کمترین میزان ممکن رسیده است. نکته ای که در این رابطه وجود دارد مراجعه به پزشک با تجربه و متخصص است تا نتیجه ای که مد نظر شما است، بدست آید.

اگر تصمیم به انجام جراحی چاقی گرفته اید دکتر سعید شمس فوق تخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپیک بهترین گزینه برای انجام جراحی اسلیو معده و عمل بای پس و مینی بای پس با توجه به رضایت بیماران می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین پست ها
راه های ارتباطی
اشتراک گذاری
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس