آیا عمل اسلیو معده باعث سرطان می شود؟

اندازه معده بعد از اسلیو معده

فهرست مطالب

اگر سالها رژیم و ورزش انجام داده اید و هنوز وزن زیادی برای از دست دادن دارید، عمل اسلیو معده می تواند یکی از راه هایی باشد که پزشک به شما معرفی می کند.

در جراحی اسلیو معده، حدود 80٪ معده برداشته می شود تا کاهش وزن به طور گسترده ای برای افراد چاق ایجاد شود. کاهش چشمگیر اندازه معده که ناشی از جراحی اسلیو معده می باشد؛ به این معنی است که شما می توانید هر بار تقریباً نیم فنجان غذا بخورید. از آنجا که حجم غذای قابل خوردن محدود است، تعداد کالری دریافتی کاهش یافته و این همان چیزی است که منجر به کاهش وزن می شود.

جراحی اسلیو معده دائمی است و می تواند نتایج مثبتی در سلامتی برای افراد چاقی که برای دستیابی و حفظ کاهش وزن تلاش کرده اند، داشته باشد.  به طور کلی، اسلیو معده در مقایسه با سایر جراحی هایی که معمولاً انجام می شود ایمن محسوب می شود. اما باید توجه داشته باشید؛ جدا از خطرات موجود در هر عمل جراحی، جراحی اسلیو معده نیز می تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض جسمی و روانی شود.

مرگ بر اثر عمل اسلیو بسیار نادر است و هنگامی که توسط یک جراح صالح انجام شود، جراحی حداقل عوارض را دارد.

آیا عمل اسلیو امکان ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

چاقی به شدت با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله: پستان، آندومتر، کبد، لوزالمعده و سرطان تخمدان در ارتباط است. محققین تخمین می زنند 6٪ کل سرطان ها و 15٪ تا 20٪ کل مرگ های سرطانی در ایالات متحده به علت چاقی می باشد.

در تحقیقات نشان داده شده است که سرطان روده بزرگ با چاقی ارتباط نزدیکی دارد و همزمان با افزایش BMI نیز افزایش می یابد. به ازای افزایش هر 5 کیلوگرم در BMI، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در مردان 24٪ و در زنان 9٪ افزایش می یابد. همچنین جراحی کاهش وزن میزان انسولین بدن را بهبود می بخشد، به همین دلیل دیابت بسیاری از بیماران پس از جراحی از بین رفته و این موضوع می تواند دلیل کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد.

پزشکان می گویند: با توجه به مکانیسم های متعددی که چاقی خطر سرطان را افزایش می دهد، تغییر در کاهش وزن می تواند تا 30 درصد میزان کلی سرطان را کاهش دهد.

اگر فرصت کافی برای مطالعه مقاله و بررسی نکات عمیق‌تر را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی 3 دقیقه‌ای زیر از دکتر شمس درمورد احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گواشی بعد از عمل اسلیو است را مشاهده کنید.

جراحی عمل اسلیو معده و خطر ایجاد سرطان

همانطور که گفتیم؛ همه گیری چاقی همچنان به صورت جهانی گسترش یافته و بیماری های متعددی از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و انواع مختلف سرطان را به همراه دارد. آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان، اخیراً 13 نوع سرطان بدخیم را شناسایی کرده است که آن ها به عنوان سرطان های مرتبط با چاقی (OAC) شناخته شده اند. جراحی چاقی رویکردی بسیار موفق و مقرون به صرفه برای کنترل چاقی بیمارگونه و بسیاری از پیامدهای آن است. با این حال اسلیو معده یک عمل جراحی بزرگ است و به تعهد مادام العمر به مدیریت پس از جراحی نیاز دارد.

در واقع می توان گفت که عمل اسلیو معده خطر ابتلا به سرطان را به میزان زیادی کاهش داده اما احتمال ایجاد یا افزایش سرطان، وجود نداشته است.

ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل درمورد عوارض عمل اسلیو معده توضیح داده ایم اگر تمایل دارید نکات عمیق تری راجع به این موضوع بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

چه افرادی بعد از عمل جراحی اسلیو معده، به سرطان مبتلا می شوند؟

مطالعه ای که در سال 2011 توسط کلینیکی در فلوریدا انجام شده است، نشان می دهد که جراحی اسلیو معده در مقایسه با جراحی های دیگر دارای میزان عوارض کمتری است. در این مطالعه، نتایج بیش از 2400 بیمار اسلیو معده مورد بررسی واقع شده است.

بنابراین جراحی اسلیو معده دارای عوارض کمی است که سرطان شامل آن نمی شود. افرادی که بعد از جراحی اسلیو دچار سرطان شده اند، از قبل دارای ضایعه سرطانی در معده یا عامل مستعد کننده دیگری بوده اند. بنابراین به شما اطمینان خاطر می دهیم که در اعمال جراحی اسلیو و بای پس معده، با اینکه دستگاه گوارش و آنزیم های گوارشی دچار تغییر می شوند؛ اما هیچ کدام از این عمل های لاغری، باعث ایجاد سرطان برای افراد چاق نمی شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس