بهترین روش جراحی لاغری کدام است؟
بهترین روش جراحی لاغری

بهترین روش جراحی لاغری کدام است؟

admin 0 دیدگاه 14 مرداد 1403

تعداد روش های جراحی لاغری بسیار متنوع هستند و سوالی که اکثر افراد مبتلا به چاقی مفرط می پرسند این است که بهترین روش جراحی لاغری کدام است؟

در واقع بهترین عمل لاغری، از میان روش های متعدد اعم از عمل اسلیو معده، بای پس معده، مینی بای پس، ساسی بای پس، باندینگ معده، بالن معده و … آن روش جراحی است که بیشتر برای شخص شما مناسب باشد و بتواند اهدافتان را به ایمن ترین شکل ممکن برآورده یا از آن فراتر رود. با ما در ادامه این نوشتار همراه باشید تا به بررسی اینکه بهترین روش جراحی برای لاغری کدام است بپردازیم.

ویژگی های بهترین عمل لاغری

موثرترین گزینه جراحی کاهش وزن، گزینه ای است که کاملاً متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما طراحی شود. در حالی که به دنبال پاسخ “جراحی مناسب با وزن من” هستید، باید واقعیت مهم مربوط به بهترین نوع جراحی لاغری را بدانید:

  •  بهترین جراحی لاغری، نه تنها به شما در کاهش وزن کمک می کند، بلکه سوخت و ساز بدن را نیز اصلاح می کند.
  • شما بعد از عمل، به طور طبیعی احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت و به کاهش وزن طولانی مدت و پایدار دست خواهید یافت.
  • همچنین اگر از مشکلات جسمی مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کبد چرب و .. رنج می برید، این روش برای درمان بیماری های ثانویه نیز کمک می کند.
عمل لاغری شکم

انواع عمل لاغری

چاقی یک مشکل عمده در سراسر جهان است و جراحی چاقی چشمگیرترین و پایدارترین راه حل کاهش وزن را برای بیماران چاق فراهم می کند. با این وجود، بیماران باید تنها در صورت بالا بودن شاخص توده بدنی و جواب نگرفتن از رژیم غذایی، ورزش و درمان های دارویی، جراحی چاقی را در نظر بگیرند.

در این قسمت می خواهیم با معرفی پرطرفدارترین انواع عمل لاغری به پاسخ این سوال که بهترین روش جراحی لاغری کدام است بپردازیم.

1. جراحی اسلیو معده

جراحی عمل اسلیو معده یکی از کم تهاجم ترین روش های جراحی کاهش وزن است. عمل اسلیو از نظر مشخصات ایمنی و میزان موفقیت در میان تمام گزینه های جراحی لاغری بالاترین رتبه را دارد. در طی این روش، جراح لاغری حدود 80 تا 90٪ از معده شما را برداشته و قسمت کوچکی به شکل موز باقی می گذارد.

در اینجا سه ویژگی اصلی جراحی اسلیو معده آورده شده است:

  1. معده به صورت عمودی تقسیم می شود تا ظرفیت دریافت مواد غذایی شما محدود شود.
  2. اعصاب و دریچه اتصال معده به روده کوچک مختل نمی شوند.
  3. این عمل قابل برگشت نیست؛ بنابراین اگر از نتیجه کار راضی نباشید، نمی توانید معده خود را به حالت قبلی برگردانید.

کاندیدای مناسب

با اینکه وقتی اسم عمل لاغری می آید اکثر شما به فکر عمل اسلیو می افتید و جزء کم تهاجمی ترین روش های جراحی لاغری است اما نمی تواند برای همه بهترین روش جراحی لاغری باشد. در واقع در صورتی شما کاندیدای مناسب عمل اسلیو هستید که ویژگی های زیر را داشته باشید:

  • سن شما در حالت ایده آل باید بین 18 تا 60 سال باشد.
  •   BMI شما باید 35 و بالاتر باشد.
  • آمادگی روانشناختی عامل مهم دیگر است. اسلیو معده یک سری تغییرات چشمگیر در سبک زندگی به همراه دارد که می تواند استرس زا باشد یا واکنش های غیرمنتظره ای ایجاد کند.
  • برای افرادی که ریفلاکس معده و زخم مری دارند، اصلا توصیه نمی شود.
  • افرادی که حجیم خوار هستند، بهترین گزینه برای این عمل هستند.
  • در صورتی که ریزه خوار هستید به هیچ عنوان این عمل لاغری مناسب شما نیست.
  • اگر شما دچار مشکل آپنه یا وقفه تنفسی در خواب هستید، بهتر است این عمل را انجام دهید.

زمان بهبودی

مدت زمان بهبودی بعد از عمل اسلیو، یک هفته پس از جراحی است. توجه داشته باشید برای برگشتن به روال عادی باید دو هفته صبر کنید. همچنین بهبودی کامل در حدود دو تا سه ماه بعد از عمل اتفاق می افتد.

درد بعد از جراحی

یکی از سوالات متداول بیمارانی که قصد جراحی اسلیو معده را دارند این است که آیا بعد از عمل درد زیادی را احساس می کنند و چه مدت طول می کشد؟ پاسخ این سوال این است که؛ درد شدیدی وجود نخواهد داشت. میزان درد متوسط بوده ​​و به راحتی با داروهایی که در اولین ساعات پس از جراحی تجویز می شوند، کنترل می شود.

براساس تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند، شدت درد از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است؛ زیرا آستانه تحمل درد برای هر یک از ما متفاوت است.

به طور کلی بیمار باید ناراحتی شکمی را عمدتاً در اطراف برش ها، از خفیف تا متوسط ​​احساس کند. علاوه بر ناراحتی در برش های دیواره شکم، یکی از رایج ترین علائم در تمام بیماران اسلیو معده احساس “فشار” است که برخی از افراد آن را در قسمت فوقانی شکم و یا پایین سینه احساس می کنند. اما نگران نباشید، داروهای مسکن و همچنین گذشت زمان یک عامل کلیدی برای بهبود است زیرا در طی 24-48 ساعت اول پس از جراحی معده دارای سطح مهمی از التهاب مخاطی است.

در ویدیو زیر دکتر سعید شمس توضیحات لازم را درباره درد بعد از عمل اسلیو داده اند:

میزان موفقیت

بیشتر بیماران در صورت رعایت دستورالعمل های رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و ورزش به اهداف کاهش وزن خود خواهند رسید. روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو در صورت تبحر جراح و رعایت توصیه های مراقبتی به شرح زیر خواهد بود:

  • حدود 20 الی 25 درصد از اضافه وزن خود را در طی ماه اول از دست می دهید.
  • در پایان سال اول ممکن است تا 70 درصد از اضافه وزن خود را از دست دهید.
  • در حدود 18 تا 24 ماه می توانید تا 100 درصد از اضافه وزن خود را از بین ببرید.
  • اگر از رهنمودهای رژیم غذایی جراح خود پیروی کنید، می توانید وزن ایده آل بدن خود را برای یک عمر به دست آورید و آن را حفظ کنید.

خطرات و عوارض

جراحی اسلیو معده یک روش نسبتاً بی­ خطر محسوب می شود. با این حال، مانند همه جراحی های بزرگ، ممکن است خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد.

تقریباً پس از هر جراحی برخی از عوارض ممکن است رخ دهد، موارد زیر برخی از عوارض عمل لاغری اسلیو معده هستند:

2. جراحی بای پس معده

بر اساس آمار و ارقام در سطح جهانی، بای پس معده و اسلیو معده، دو روش جراحی چاقی محبوب هستند؛ دلیل این امر این است که بهترین نتیجه با کمترین عوارض را به دنبال دارند.

این جراحی خود شامل دو مرحله اصلی است:

  1.  در ابتدا اندازه معده شما به یک کیسه کوچک یعنی به اندازه یک توپ پینگ پنگ در بخش بالایی معده کاهش می یابد.
  2. در مرحله دوم جراح، روده کوچک شما را تغییر مسیر داده و در حالی که قسمت اصلی معده شما را دور می زند، آن را به انتهای کیسه کوچک متصل می کند.

عمل بای پس معمولاً کمتر از دو ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که شما در کل جراحی بیهوش خواهید بود.

قبل و بعد از بای پس معده

کاندیدای مناسب

  1. افرادی که شاخص توده بدنی آنها 40 یا بالاتر است؛ که به عنوان چاقی شدید تعریف شده است.
  2. بیمارانی که شاخص توده بدنی 35 دارند اما در کنار آن مبتلا به بیماری های مزمن مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، بیماری قلبی و … هستند.
  3. افراد چاقی که سن آنها بین 18 تا 75 سال است.
  4. کسانی که متعهد به ایجاد تغییر در سبک زندگی هستند.
  5. ریزه خوار بودن نیز یکی از فاکتورهای مهم برای این عمل به حساب می آید و در صورت حجیم خوار بودن به هیچ عنوان عمل بای پس نمی تواند بهترین روش جراحی لاغری برای شما باشد.

زمان بهبودی

جراحی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، به این معنی که جراح شما بریدگی های کوچکی ایجاد می کند. این روش نوین باعث می شود که زمان بهبودی کوتاهتر شود. بیشتر افراد 2 تا 3 روز در بیمارستان می مانند و طی 3 تا 5 هفته به فعالیت های عادی خود برمی گردند.

درد بعد از جراحی

بای پس معده پیچیده تر از جراحی اسلیو معده است؛ به این دلیل که بای پس معده یک روش دو مرحله ای است، در حالی که اسلیو فقط شامل یک مرحله است. بنابراین بای پس معده جراحی بزرگی است و درد جزویی از پروسه این روش خواهد بود.

البته طبق نتایج، بای پس معده به بیماران کمک می کند تا وزن بیشتری نسبت به جراحی اسلیو معده از دست بدهند و همچنین این عمل می تواند تعادل مجدد هورمون ها را برای کمک به بیماران در غلبه بر دیابت نوع 2 ایجاد کند.

میزان موفقیت

کاهش وزن پس از جراحی بای پس معده برای شما تضمین شده است. میزان کاهش وزن شما به عوامل مختلفی از جمله موفقیت جراحی، رژیم بعد از عمل بای پس معده و برنامه ورزشی شما بستگی دارد. اگر می خواهید وزن خود را پایین نگه دارید و سفر خود را برای کاهش وزن ادامه دهید، رعایت مراقبت های بعد از عمل بای پس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مطالعاتی که انجام شده است نشان می دهد، بیماران متعهد و با انگیزه می توانند نیمی از وزن اضافی خود یا بیشتر از آن را در طی دو سال بعد از جراحی بای پس معده از دست بدهند. علاوه بر این، بیشتر بیماران در شش ماه اول پس از جراحی به سرعت وزن کم می کنند. بنابراین موفقیت در کاهش وزن بعد از عمل لاغری بای پس ابتدا در گرو انتخاب جراح متبحر و در مرحله بعد پذیرفتن ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است.

خطرات و عوارض

در صورتی که عمل بای پس معده توسط جراح متبحر انجام شود و همچنین شما به توصیه های مراقبتی پزشک خود پایبند باشید، عوارض بسیار کمی را به دنبال خواهد داشت. اما در هر صورت نمی توان از عوارض عمل بای پس معده چشم پوشی کرد و حتما قبل از اقدام به انجام این نوع جراحی باید درباره آن تحقیق کرد.

برخی از عوارض جانبی عمل بای پس معده عبارتند از:

  • یبوست پس از جراحی کاهش وزن معمول است، پزشک می تواند به شما اطلاع دهد که چگونه از پس آن برآیید. به عنوان مثال بهتر است از مصرف فیبر گرانول که می تواند انسداد ایجاد کند، خودداری کنید.
  • سندرم دامپینگ بعد از خوردن وعده های غذایی با قند زیاد، بعد از جراحی کاهش وزن اتفاق می افتد. غذای شیرین به سرعت از طریق معده عبور می کند و می تواند باعث حالت تهوع ، استفراغ و ضعف شود.
  • تا 50 درصد بیماران بعد از جراحی بای پس معده دچار سنگ کیسه صفرا می شوند و این­ها معمولاً بی خطر هستند. گاهی اوقات، سنگ صفرا می تواند حالت تهوع، استفراغ و درد شکم ایجاد کند. حدود 15 تا 25 درصد افراد پس از جراحی بای پس معده نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا دارند.

در ویدیو زیر دکتر سعید شمس توضیحات لازم را درباره سنگ های صفراوی بعد از عمل لاغری را داده اند:

3. جراحی مینی بای پس معده

در حالی که جراحی بای پس معده سنتی یا کلاسیک منجر به کاهش وزن بسیار خوبی می شود، روش مینی بای پس معده در سال های اخیر محبوبیت پیدا کرده است. مینی بای پس در اصل توسط دکتر رابرت راتلج در سال 1997 ابداع شده است.

در واقع جراحی مینی بای پس معده ترکیبی از عمل اسلیو و بای پس معده است. برای انجام جراحی مینی بای پس، ابتدا جراح مانند عمل بای پس کلاسیک، معده را به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم می کند، سپس بخش بالایی معده که کوچک تر شده است مانند اسلیو می شود. البته با این تفاوت که برخلاف عمل اسلیو در این روش نیازی به بریدن معده نیست. سپس جراح روده کوچک و معده را تنها با یک پیوند به یکدیگر پیوند می زند.

تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس ابتدا در شاخص توده بدنی بیماران است؛ به طوری که برای عمل مینی بای پس نیاز است که شاخص توده بدنی (bmi) فرد 45 یا 50 باشد اما عمل بای پس برای bmi های پایین هم انجام می شود. تفاوت دیگر این دو عمل لاغری در تعداد پیوند روده و معده است که عمل مینی بای پس تک پیوندی ( تک  آناستوموزی) است در حالی که عمل بای پس دو پیوندی است.

کاندیدای مناسب

مینی بای پس، برخلاف اسمی که دارد اصلا عمل کوچکی نبوده؛ بلکه عمل سوء جذبی است و باعث کاهش وزن شدید در افراد با اضافه وزن بالا می شود. بنابراین عمل مینی بای پس معده برای هر کسی نمی تواند بهترین روش جراحی لاغری باشد و کاندیدای مناسب این نوع عمل لاغری افراد با مشخصات زیر هستند:

  • عمل مینی بای پس بیشتر برای BMI های 45 یا 50 است تا بتوان کاهش وزن شدیدتری را برای بیمار ایجاد کرد.
  • این نوع جراحی لاغری برای برای افرادی که ریفلاکس معده دارند، توصیه نمی شود. در واقع در این روش ریفلاکس شدید اسید معده را خواهیم داشت، زیرا کیسه کوچک است و باقی مانده معده هنوز به روده متصل است؛ بنابراین ممکن است آب معده به روده ها رفته و به داخل کیسه جدید برود.
  • این روش مثل عمل بای پس کلاسیک (برادر بزرگتر)، برای افراد ریزه خوار مناسب تر است.

زمان بهبودی

بیمارانی که عمل مینی بای پس معده را انجام می دهند، بعد از چند روز استراحت و دنبال کردن رژیم غذایی مناسب می توانند تحرکات خیلی کمی را داشته باشند. معمولا پس از گذشت 2 هفته، می توانید انتظار داشته باشید که به کار روزانه خود برگردید.

میزان موفقیت

 بیماران مینی بای پس معده معمولاً خیلی سریع وزن زیادی از دست می دهند. بنابراین در طی 1 سال می توانید تا 75 درصد از وزن اضافی خود را از دست دهید، درواقع شما در یک تا دو سال بعد ازعمل به “اوج” کاهش وزن می رسید.

به خاطر داشته باشید که این اعداد و ارقام، میانگین هستند. در کل بیمارانی که غذاهای مناسب خورده، به طور منظم ورزش کرده و از توصیه های جراح خود پیروی می کنند، می توانند به وزن دلخواه خود برسند.

قبل و بعد از عمل مینی بای پس

درد بعد از جراحی

درد به ویژه در طی دو هفته اول وجود دارد و هنگامی که تغییر پوزیشن می دهید، بسیار مشهود است. هرگونه ناراحتی که بلافاصله پس از جراحی احساس شود، در بیمارستان کنترل می شود. هنگام ترخیص از بیمارستان، بیشتر درد های بعد از عمل فروکش خواهد کرد؛ البته بعضی از بیماران ممکن است به مقدار کمی دارو برای کمک به مدیریت ناراحتی به مدت یک هفته یا همین حدود نیاز داشته باشند.

خطرات و عوارض

عوارض عمل مینی بای پس معده تقریبا مشابه جراحی بای پس معده است که شامل موارد زیر است:

  • عوارض جزئی شامل فتق در محل جراحی، زخم و عفونت های برشی جزئی است.
  • عوارض عمده معمولاً در سه هفته اول پس از جراحی رخ می دهد. از عوارض قابل توجه می توان به نشت خط منگنه، آمبولی ریه و گرفتگی در این میان اشاره کرد. این موارد باید به سرعت توسط جراح مدیریت شود.

بالاخره بهترین روش جراحی لاغری کدام است؟

اگر با چاقی تهدیدکننده زندگی و با عوارض آن دست و پنجه نرم می کنید، انجام عمل جراحی چاقی می تواند زندگی شما را تغییر دهد. کاملاً منطقی است که به دنبال نوعی جراحی چاقی باشید اما کدام یک را باید انتخاب کنید؟

جراحی بای پس معده، اسلیو و مینی بای پس، هر سه روش های مؤثر و بی نظیری برای جراحی کاهش وزن هستند. آنها تفاوت ها و شباهت های خود را داشته و هر سه روش نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند.

بهترین عمل لاغری

نکته اساسی این است که بهترین روش جراحی لاغری، آن جراحی است که بهترین نتیجه را برای شما فراهم کند. تعیین بهترین عمل لاغری برای هر شخصی نیاز به معاینه و بررسی شرایط بدنی، سبک زندگی، وزن، سن و شاخص توده بدنی فرد دارد. بنابراین تنها جراح لاغری شما می تواند تشخیص دهد که بهترین روش جراحی لاغری برای شما کدام جراحی است و لازم است این نکته را بدانید که شاید بهترین روش جراحی لاغری برای شما برای دیگری به هیچ عنوان بهترین روش نباشد.

دکتر سعید شمس بهترین جراح چاقی می تواند با توجه به آزمایشات، معاینه فیزیکی و عادات غذایی، در مورد بهترین جراحی کاهش وزن به شما کمک کند.

سوالات متداول

انواع عمل لاغری کدامند؟

انواع عمل لاغری بسیار متنوع هستند که از جمله بهترین روش های جراحی لاغری، جراحی های مربوط به عمل لاغری معده هستند که شامل اسلیو معده، بای پس، مینی بای پس و … است. از جمله روش های لاغری موضعی هم می توان به لیپوماتیک، لیپوساکشن و … اشاره کرد که چندان ایمن نیستند.

عوارض عمل لاغری معده چیست؟

از جمله عوارض احتمالی عمل لاغری عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، کمبود مواد معدنی و ویتامین، سنگ کیسه صفرا و سندرم دامپینگ.

بهترین روش جراحی لاغری کدام است؟

انتخاب بهترین روش جراحی لاغری تنها به عهده جراح لاغری است تا براساس شاخص توده بدنی، سن، سبک زندگی و شرایط بدنی شما بهترین روش را انتخاب کند. برای مثال برای افراد ریزه خوار عمل بای پس بهترین عمل لاغری است در حالی که برای افراد حجیم خوار عمل اسلیو بهترین روش جراحی برای لاغری است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878