چاقی و بارداری

فهرست مطالب

چاقی یک مشکل بهداشتی جهانی محسوب می شود که بیش از یک سوم جمعیت را تحت تاثیر قرار داده و ناشی از ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی است.

در واقع کاهش فعالیت بدنی و سبک زندگی بی تحرک با افزایش تعداد افراد دارای مشکل چاقی کاملا ارتباط دارد. چاقی، تقریباً همه جنبه های سلامتی را کاهش می دهد.

از عملکرد تولید مثل و تنفس گرفته تا حافظه و خلق و خو. همچنین خطر چندین بیماری خطرناک از جمله دیابت، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را افزایش داده و این کار را از طریق مسیرهای مختلف مثل تغییرات پیچیده در هورمون ها و متابولیسم انجام می دهد.

ما در این مقاله می خواهیم بطور مفصل ارتباط میان چاقی و بارداری را بررسی کنیم، لذا پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چاقی چیست؟

اضافه وزن به این معنی است که شاخص توده بدنی (BMI) فرد بین 25 تا 9/29 است. اما چاقی در BMI 30 یا بیشتر تعریف می شود. در دسته بندی کلی چاقی، سه سطح وجود دارد که نشان دهنده افزایش خطرات سلامتی همراه با افزایش BMI است:

  • دسته اول چاقی: BMI 30 تا 34.9
  • دسته دوم چاقی : 35 BMI تا 39.9
  • دسته سوم چاقی: 40 BMI یا بیشتر

چاقی خانم ها در دوران بارداری آنها را در معرض مشکلات جدی قرار می دهد از جمله:

فشار خون حاملگی: فشار خون بالا که در نیمه دوم بارداری شروع می شود؛ فشار خون حاملگی نام دارد و می تواند منجر به عوارض جدی شود.

پری اکلامپسی: پری اکلامپسی شکل جدی فشار خون بارداری است که معمولا در نیمه دوم بارداری یا بلافاصله بعد از زایمان رخ می دهد. اگر BMI معادل 30 یا بالاتر دارد، خطر ابتلا به پری اکلامپسی 2-4 برابر بیشتر از افرادی است که BMI زیر 25 دارند. این وضعیت ممکن است منجر به از کار افتادن کلیه ها و کبد شود. در موارد نادر، تشنج، حمله قلبی و سکته مغزی رخ می دهد.

در موارد زیر ممکن است سایر خطرات شامل مشکلات جفت و رشد جنین بیشتر شود:

  • شما بالای 40 سال سن دارید.
  • شما در بارداری قبلی پری اکلامپسی داشته اید،
  • فشار خون شما قبل از بارداری بالا بوده است.

اگر این عوامل یا سایر عوامل خطر را دارید، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دوز کم آسپیرین را برای کاهش خطر ابتلا به پری اکلامپسی توصیه کند.

دیابت بارداری: اگر BMI معادل 30 یا بالاتر دارید، در مقایسه با زنانی که BMI زیر 25 دارند، سه برابر بیشتر به دیابت بارداری مبتلا می شوید. سطح بالای قند خون در دوران بارداری خطر داشتن نوزاد خیلی بزرگ را افزایش می دهد.

خانم هایی که دیابت بارداری داشته اند، خود و کودکانشان نیز در آینده بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به دیابت ملیتوس (دیابت شیرین) قرار دارند. بین هفته 24 تا 28  آزمایش دیابت بارداری به شما پیشنهاد می شود.

البته این کار ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد؛ زیرا دیابت بارداری در هر مرحله ای می تواند رخ دهد. اگر آزمایش نشان دهد که شما دیابت بارداری دارید، برای آزمایش و درمان بیشتر به متخصص ارجاع داده می شوید.

ترومبوز: ترومبوز یک لخته خون در پا (ترومبوز وریدی) یا در ریه (آمبولی ریه) است که می تواند زندگی را تهدید کند. بارداری به طور خود به خود خطر ابتلا به ترومبوز را افزایش می دهد.

اگر اضافه وزن دارید، خطر ابتلا به ترومبوز بیشتر افزایش می یابد. ممکن است دارویی به نام هپارین با وزن مولکولی پایین به شما تزریق شود تا خطر ترومبوز را کاهش دهید.

 مصرف این دارو در دوران بارداری بی خطر است.

آپنه انسدادی خواب: آپنه خواب وضعیتی است که در آن نفس کشیدن فرد برای مدت زمان کوتاهی در طول خواب متوقف می شود. در دوران بارداری آپنه خواب می تواند باعث خستگی گردد و خطر فشار خون بالا، پری اکلامپسی و مشکلات قلبی و ریوی را افزایش دهد.

مشکلات روحی روانی: از همه زنان باردار در اولین ویزیت در مورد سلامت روان خود سوالاتی پرسیده می شود. متاسفانه در میان آمار، اضافه وزن خطر ابتلا به مشکلات روانی در بارداری و بعد از تولد را افزایش می دهد.

گاهی اوقات ممکن است احساس بدترین مادر دنیا را داشته باشید؛ زیرا اضافه وزن دارید. اما تنها چیزی که هر زنی می خواهد یک بارداری و نوزاد سالم است. بنابراین سعی کنید وقتی متخصصان مراقبت های بهداشتی در مورد چاقی صحبت می کنند، از آن ناراحت نشوید؛ زیرا آنها فقط از دستورالعمل ها پیروی می کنند.

به یاد داشته باشید که مدیریت وزن و انتخاب غذای سالم تر، توصیه های مفیدی برای همه در دوران بارداری، صرف نظر از اندازه آنها است. شما هم همانند بقیه باید انتخاب های آگاهانه ای انجام دهید که برای شما و نوزاد شما بهترین است.

عوارض چاقی در بارداری

اگر در دوران بارداری اضافه وزن یا چاقی دارید، احتمال اینکه نوزاد شما دارای این شرایط باشد، وجود دارد:

  • تولد زودرس: تولد زودرس در واقع تولدی است که قبل از 37 هفته کامل بارداری اتفاق می افتد. این تولد خیلی زود بوده و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی نوزاد شما ایجاد کند. نقص های مادرزادی، از جمله: نقایص لوله عصبی، نقایص قلبی و مغز و ستون فقرات.

این نقص های مادرزادی شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می دهند. همچنین آنها می توانند در سلامت کلی، نحوه رشد یا نحوه عملکرد بدن مشکلاتی ایجاد کنند.

  • ماکروزومی: به این معنی که وزن نوزاد شما بیش از 8 پوند یعنی 3.62 کیلوگرم در هنگام تولد باشد. ماکروزومی می تواند باعث زایمان سختی شود و خطرات زایمان سزارین و صدمه به نوزاد در هنگام تولد را افزایش دهد. نوزادانی که با ماکروزومی متولد می شوند نیز بیشتر در معرض مشکلات سلامتی مانند چاقی و دیابت هستند.
  • در صورت ابتلا به دیابت بارداری، ممکن است نوزاد با مشکلات تنفسی، سطح گلوکز پایین و زردی مواجه شود.

آیا چاقی مفرط باعث نازایی می­ شود؟

ناباروری یک وضعیت پزشکی است که با کاهش یا عدم توانایی تولید فرزندان مشخص می شود. اگرچه ناباروری یک بیماری شایع است ، اما اغلب تعیین منبع آن دشوار است.

مردان و زنان ممکن است هر کدام دارای عوامل خطری باشند که می توانند در ناباروری نقش داشته باشند. این عوامل خطر می توانند ژنتیکی، محیطی یا مربوط به شیوه زندگی باشند. چاقی یکی از شایع ترین و مستندترین عوامل خطر ناباروری در مردان و زنان است.

زنان چاق و ناباروری:

 مطالعات متعدد گزارش می دهند که زنانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، نسبت به زنان با وزن معمولی سخت تر باردار می شوند.

علاوه بر این، به محض وقوع بارداری، زنان چاق میزان بیشتری از دست دادن حاملگی را تجربه می کنند.

اضافه وزن همچنین می تواند منجر به مشکلات هورمونی غیرطبیعی شود که بر فرآیندهای باروری زنان و مردان تأثیر می گذارد.

در نتیجه اضافه وزن، سیگنال های هورمونی غیرطبیعی بر تخمک گذاری و تولید اسپرم تأثیر منفی می گذارد. در زنان، این سیگنال ها می تواند باعث تولید بیش از حد انسولین شودکه ممکن است باعث تخمک گذاری نامنظم شود. همچنین بین چاقی، تولید انسولین اضافی و وضعیت ناباروری که به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) معروف است؛ ارتباط قوی وجود دارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری خاص پزشکی است که با چرخه های قاعدگی نامنظم، تخمک گذاری (کاهش یا توقف تخمک گذاری)، چاقی و افزایش سطح هورمون های مردانه همراه است.

مردان چاق و ناباروری:

 چاقی تنها بر باروری زنان تأثیر نمی گذارد. اخیراً، مطالعات انجام شده در موسسه ملی علوم بهداشت محیط ایالات متحده تأیید می کند که مردان با شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از مردان با وزن طبیعی نابارور هستند.

داده های این موسسه نشان می دهد که افزایش 20 پوندی (10 کیلوگرمی) وزن مردان ممکن است احتمال ناباروری را تا 10 درصد افزایش دهد. بی نظمی های هورمونی در مردان بر تحریک بیضه ها که مانع تولید اسپرم می شود، تأثیر می گذارد.

درواقع چربی اضافی باعث می شود هورمون مردانه، تستوسترون به استروژن تبدیل شود و این استروژن ها تحریک بیضه را کاهش می دهند. محققان گزارش می دهند که BMI بالا در مردان با کاهش سطح تستوسترون ارتباط دارد.

این مطالعه نشان داد؛ میزان تستوسترون مردان دارای اضافه وزن، 24 درصد کمتر از مردان با وزن طبیعی بوده و در مردان چاق 26 درصد کمتر است. مردان با BMI بالا معمولاً دارای آزمایش غیرطبیعی مایع منی نیز هستند.

چرا باید به فکر کاهش وزن باشیم؟

چاقی نه تنها بر شانس بارداری شما تأثیر می گذارد، بلکه بر دوران بارداری شما نیز تأثیر می گذارد. اضافه وزن و چاقی خطر سقط جنین و زایمان زودرس و سایر عوارض بارداری مانند دیابت، فشار خون بالا، سزارین را افزایش می دهد. علاوه بر این، اگر اضافه وزن دارید و چاق هستید، در معرض خطر عوارض و مرگ های بعد از زایمان قرار دارید.

آیا می شود در دوران بارداری وزن کم کنم؟

کاهش وزن در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است عوارض خاصی را افزایش دهد. در واقع زنان باردار با بی ام آی بالا، باید بر روی عدم اضافه وزن در این دوران تمرکز کنند.

چگونه می توانم قبل از بارداری و یا بعد از بارداری وزن کم کنم؟

کاهش وزن می تواند به افزایش شانس بارداری شما کمک کند. همچنین می تواند شما را در هنگامی که نوزاد به دنیا سالم و فعال نگه دارد. این مراحل را دنبال کنید تا قبل از بارداری به بهترین فرم برسید! علاوه بر این، در صورت کاهش وزن بعد از زایمان، بارداری بعدی را با بهترین وزن و سلامت ممکن آغاز خواهید کرد.

در حالی که حقایق مربوط به چاقی و نتایج باروری می تواند دلهره آور به نظر برسد، اما خبرهای خوبی وجود دارد. در زنانی که چاق هستند، حتی کاهش وزن اندک باعث بهبود باروری و سلامت بارداری می شود.

همچنین برخی از تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی که افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری را محدود می کند؛ می تواند پیامدهای سلامتی را برای مادر و نوزاد بهبود بخشد.

اگر قصد باردار شدن دارید، شروع برنامه غذایی سالم و ورزش در کنار عمل لاغری شانس بارداری و بچه دار شدن سالم را افزایش می دهد.

با ایجاد تغییرات سالم در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی روزانه، گامی در جهت رسیدن به وزن سالم تری بر می دارید. این امر هنگام استفاده از IVF و سایر فناوری های کمک باروری (ART) نیز مهم است.

مطالعات نشان داده است که چاقی میزان بارداری و تولد نوزادان در زنان استفاده کننده از ART را کاهش داده و میزان سقط جنین را افزایش می دهد.

اما کاهش وزن از طریق عمل لاغری، رژیم غذایی، شیوه زندگی و سایر تغییرات، این نتایج را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.

بنابراین اگر برای کاهش وزن و افزایش باروری خود تلاش می کنید، ایده خوبی است که به بررسی گزینه عمل لاغری بپردازید.

اگر می خواهید در مورد کاهش وزن و باروری اطلاعات بیشتری کسب کنید و یا در مورد اینکه آیا این دسته از عمل های لاغری برای شما گزینه مناسبی است یا خیر؟ با دکتر سعید شمس در ارتباط باشید.

آیا بعد از عمل اسلیو می توان باردار شد؟

جراحی چاقی یک گزینه پزشکی غیر تهاجمی است که می تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند. به طور کلی، جراحی چاقی برای بیمارانی که BMI (شاخص توده بدنی) آنها بیشتر از 35 یا 40 است توصیه می شود.

برای هر زنی که در نظر دارد یک عمل جراحی چاقی را در نظر بگیرد این سوال کاملاً منطقی است که آیا این عمل بر باروری و احتمالات آینده آنها برای باردار شدن و بچه دار شدن تأثیر می گذارد یا خیر.

این مقاله به برخی از سوالات کلیدی در مورد جراحی چاقی، باروری و بارداری پاسخ می دهد.در بسیاری از موارد، بارداری پس از جراحی چاقی ممکن است در مقایسه با بارداری یک زن چاق، ایمن تر و موفق تر باشد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که قبل از اقدام به بارداری، باید مدت زمان معینی به بدن خود اجازه دهید تا از عمل بهبود یابد.

درباره جراحی اسلیو معده بیشتر بدانید

اسلیو معده  یک روش جراحی کاهش وزن است که برای افرادی با شاخص توده بدنی 35 یا بیشتر توصیه می شود.

این روش میزان مصرف غذا را محدود می کند و با کاهش قابل توجه اندازه معده به کنترل گرسنگی کمک می کند.

قسمت برش خورده معده برداشته می شود، بنابراین بیمار قادر خواهد بود فقط 1/10 از مقدار غذایی را که قبل از عمل به آن عادت داشت مصرف کند.

انتظار می رود بیماران در سال اول پس از جراحی بین 50 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست بدهند.

وزن طبیعی باید ظرف دو سال به دست آید.

این روش به خودی خود می تواند به زنان چاقی که ناباروری آنها مربوط به چاقی باشد، کمک کند. به لطف جراحی اسلیو معده، تأثیر زیادی بر حل مشکل ناباروری ثبت شده است.

تقریباً 71.4 درصد از بیماران به چرخه قاعدگی عادی بازگشتند. با این حال، اکثر جراحان توصیه می کنند که بارداری را به مدت 18 ماه پس از عمل به تعویق بیندازند و به بدن اجازه دهند وزن خود را تثبیت کند.

 پس از دوره انتظار، مرحله بعدی که بارداری است، فرا می رسد.

در دوران بارداری بعد از عمل جراحی اسلیو معده، مواردی وجود دارد که باید به طور متفاوتی از آنها مراقبت کنید.

خبر خوب این است که جراحی اسلیو معده از هضم طبیعی یا جذب مواد مغذی و کالری جلوگیری نمی کند.

تنها مسئله این است که یک زن ممکن است احساس کند که به اندازه کافی برای حمایت از نوزاد غذا نمی خورد.

اما نگران نباشید، اکثر زنان می توانند بارداری خود را بدون مشکلات جدی به پایان برسانند و به سادگی برخی قوانین اساسی را رعایت کنند:

  • اطمینان حاصل کنید که به خوبی هیدراته بمانید.
  • چند بار در روز وعده های غذایی کوچک مصرف کنید و در صورت تجویز، ویتامین های دوران بارداری و آهن مکمل مصرف کنید.
  • هر روز میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

یکی دیگر از مسائلی که زنان در صورت بارداری پس از جراحی اسلیو معده با آن روبرو می شوند این واقعیت است که آنها دوباره شروع به افزایش وزن می کنند.

در حالی که برخی از بیماران درک می کنند که این یک روند طبیعی است و به محض تولد نوزاد وزن اضافی خود را از دست می دهند، برای برخی دیگر پس از زمان و تلاش زیاد برای کاهش وزن می تواند ناامید کننده باشد، در صورت بروز چنین مسائل روانی، به بیماران توصیه می شود با مراکز روانشناسی تماس بگیرند یا به کلاس قبل از زایمان بپیوندند تا وضعیت آنها را بهتر بشناسند و از حمایت هر دو متخصص بهره مند شوند.

در آخر باید گفت مزیت اسلیو معده این است که شما همچنان مواد مغذی را به طور معمول جذب می کنید، بنابراین خطر کمبود ویتامین شما بسیار کمتر از عمل بای پس معده است.

از چه زمانی بعد از عمل چاقی می توان باردار شد؟

 برخی از پزشکان حداقل 12 تا 18 ماه رو توصیه می کنند؛ این در حالی است که برخی دیگر حداقل 2 سال انتظار برای بارداری را مناسب تر می دانند. باردار شدن خیلی زود بعد از جراحی چاقی می تواند منجر به مشکلات رشدی برای نوزاد شما شود، زیرا این نوع جراحی به شما کمک می کند سریع وزن خود را کاهش دهید. به همین علت ممکن است نوزاد در حال رشد تمام مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نکند.

مزایای بارداری بعد از جراحی چاقی

 چاقی با کاهش باروری همراه است و اغلب باردار شدن در صورت چاقی یا اضافه وزن، در نتیجه اولیگوولاسیون یا عدم تخمک گذاری می تواند یک چالش باشد.

حتی اگر یک زن در حالی که دارای اضافه وزن و به ویژه چاق است باردار شود، خطر بیماریهای مختلف مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا یا پره اکلامپسی افزایش می یابد.

کاهش وزن بهترین راه برای کاهش خطرات چاقی است و جراحی چاقی یک گزینه موثر، نسبتاً ایمن و غیر تهاجمی است. مهمترین کارهایی که می توانید برای سلامتی خود و نوزاد در حال رشد خود در دوران بارداری انجام دهید، تغذیه سالم و فعالیت بدنی است.

اگر می خواهید بعد از جراحی لاغری، اقدام به بارداری کنید؛ بهتر است با متخصص تغذیه در باره برنامه های ورزشی و غذایی برای نیازهای خود صحبت کنید.

بارداری بعد از جراحی چاقی چگونه متفاوت است؟

به طور کلی، مراقبت های دوران بارداری در نه ماهه بارداری مانند سایر زنان است.

با این حال، چند تفاوت کوچک در حاملگی بعد از عمل چاقی وجود دارد.

توصیه می شود با جراح که عمل شما را قبل از بارداری انجام داده است مشورت کنید، زیرا آنها وضعیت پزشکی شما را بهتر می دانند.

همچنین ممکن است لازم باشد ویتامین ها و مواد معدنی اضافی یا متفاوتی مصرف کنید تا مطمئن شوید که نوزاد در حال رشد خود تمام مواد مغذی مورد نیاز را دریافت می کند.

علاوه بر این، باید انتظار افزایش وزن در دوران بارداری خود را داشته باشید. البته که این موضوع کاملاً طبیعی است.

به یاد داشته باشید که افزایش 10 تا 14 کیلوگرم در دوران بارداری توصیه می شود. به شرط اینکه خوب غذا بخورید و در طول نه ماه بارداری فعال باقی بمانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس