عوارض بوتاکس معده

عوارض بوتاکس معده

فهرست مطالب

چاقی و اضافه وزن از جمله معضلات جامعه امروزی است که خیلی از افراد را درگیر خود کرده است.

ورزش های سخت و متنوع و حتی رژیم های لاغری 10 روزه، 1 ماهه، 3 ماهه، رژیم کتون و… هم گاهاً تا مدت زمان کوتاهی تاثیر دارند و بعد از مدتی فرد دوباره به وزن قبلی خود باز می گردد.

در این میان روش های جراحی چاقی خیلی خوب توانسته اند به این افراد کمک کنند. روش هایی که اغلب با کوچک کردن حجم معده همراه هستند و کاهش وزن قابل توجهی هم به دنبال دارند.

اما هستند افرادی که علاقه ای به روش های جراحی ندارند و روشی غیرتهاجمی را ترجیح می دهند به روشهای جراحی، لذا تزریق بوتاکس به معده یکی از راه حل های مناسب غیرجراحی برای مشکل چاقی است که طی فرآیند خاصی منجر به کاهش وزن شما خواهد شد.

طبیعتاً این روش مزایا و عوارضی به همراه دارد که در ادامه بیشتر درباره عوارض بوتاکس معده توضیح خواهیم داد.

بوتاکس معده چیست؟

عملکرد بوتاکس معده همانند عملکرد آن بر روی عضلات صورت است. به این معنی که با تزریق بوتاکس عضلات صاف و عصب های حرکتی دیواره معده برای مدت 6 ماه خنثی می شوند.

در این صورت انقباضات معده کمتر شده و در پی آن اشتها نیز کاهش پیدا می کند. احساس سیری بیشتر برابر است با کاهش میزان غذای مصرفی و با این پروسه فرد چار کاهش وزن خواهد شد.

اگر تمایل دارید درمورد بوتاکس معده و نحوه انجام آن بیشتر بدانید ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل توضیح داده ایم، پیشنهاد می کنم بر رویمتن لینک داده شده کلیک کنید.

بوتاکس معده چگونه انجام میشود؟

عوارض تزریق بوتاکس معده
عوارض تزریق بوتاکس معده

امروزه تمامی افراد به ویژه کسانی که با اضافه وزن مواجه هستند به دنبال راه‌ های آسان اما موثر می‌ باشند تا بتوانند وزن خود را بدون دردسر و به دور از آسیب جسمانی به حد ایده آل برسانند.

همانطور که می‌ دانید کاهش وزن کار ساده‌ ای نبوده و نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار زیاد دارد، امروزه متخصصان با استفاده از روش‌ های نوین مانند بوتاکس معده می‌ توانند شرایط را برای کاهش وزن افراد فراهم سازند.

توجه کنید که در روند بوتاکس معده متخصصان از سمی به نام بوتولینوم استفاده می‌ کنند و با از کار انداختن بخشی از ماهیچه‌ های معده سبب میشوند که عملکرد معده در این بخش متوقف شده و افراد انقباضات معده و به دنبال آن احساس گرسنگی را تجربه نخواهند کرد.

اما تمامی کسانی که تصمیم دارند برای لاغری بوتاکس معده را انجام دهند با این مسئله مواجه هستند که این روند تزریق چگونه انجام میشود و آیا در حین تزریق درد و خطری سلامت آنها را تهدید می‌ کند یا خیر.

برای انجام بوتاکس معده متخصصان از روش آندوسکوپی استفاده می‌ کنند، در فرایند آندوسکوپی یک لوله بسیار نرم و نازک و البته منعطف از طریق حلق وارد معده میشود، توجه کنید که به سر این لوله نازک دوربینی کوچک متصل است که به همراه سرنگ به سمت معده هدایت میشود.

برای آنکه فرایند انتقال لوله نازک از طریق گلو برای افراد مشکلی ایجاد نکند از داروهای بی‌ حسی استفاده کرده و با مصرف آرامبخش روند بوتاکس معده برای شخص بسیار آسان خواهد شد.

زمانی که متخصصان به واسطه آندوسکوپی سعی دارند تزریق بوتاکس را انجام دهند ابتدا با دوربینی که بر سر این لوله نصب میشود تصاویری واضح و دقیق را در مانیتور مشاهده کرده و محل دقیق تزریق را شناسایی می‌ کنند.

عموم پزشکان برای تزریق بوتاکس به معده معمولاً قسمت پایینی معده را انتخاب می‌ کنند و این نوع تزریق در مدت زمان ۱۰ دقیقه به انجام رسیده و بدون آسیب و محدودیت می‌ توانید بوتاکس را انجام دهید.

عموم پزشکان یک روش مشترک را برای تزریق بوتاکس معده انتخاب می‌ کنند، توجه کنید که این شیوه تزریق کمترین میزان آسیب را به همراه داشته و برای کسانی که با اضافه وزن زیاد و بی‌ ام‌ آی بالای ۴۰ مواجه هستند روش مناسبی به شمار می‌ آید.

با انجام بوتاکس معده کاهش محسوس در اشتهای افراد رخ داده و به دنبال آن افراد میل و ولع بسیار کمی برای مصرف خوراکی‌ های مختلف دارند، همین مسئله باعث میشود تا روند کاهش وزن با سرعت بالاتری سپری شده و نتیجه خوبی از بوتاکس معده حاصل می‌ گردد.

عوارض تزریق بوتاکس معده

عوارض تزریق بوتاکس معده
عوارض تزریق بوتاکس معده

از آنجایی که عمل بوتاکس معده بسیار آسان و ساده است و در طی 4 تا 6 ماه به صورت کامل از بدن خارج می شود؛ بنابراین مشکل جدی و دائمی به همراه نخواهد داشت.

فقط بعد از تزریق بوتاکس یک برنامه غذایی در نظر گرفته می شود که باید مطابق با دستورات آن پیش بروید. اگر غذا و نوشیدنی های سنگین بخورید، عملا نتیجه ای از بوتاکس معده نخواهید گرفت.

 با این حال، یک سری عوارض برای این روش مشخص شده که شامل موارد زیر هستند:

  • سردرد
  • سفتی عضلات
  • مشکل در بلع
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • دل درد
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف عضلانی
  • درد و تورم در ناحیه تزریق

توجه داشته باشید که فردی که قصد انجام بوتاکس را دارد، در صورت داشتن بیماری عضلانی یا حساسیت به بوتاکس، نباید این روش را انتخاب کند.

همچنین پزشک یک سری آزمایشات را تجویز می کند که نشان می دهد که آیا تزریق بوتاکس برای فرد مناسب است یا خیر.

اگر دچار چافی مفرط و بی ام آی بالای عدد 30 هستید و بوتاکس معده برای شما امکانپذیر نیست، جراحی چاقی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ما در ادامه انواع جراحی های چاقی که روش های استاندارد هستند را به شما معرفی خواهیم کرد.

خطرات بوتاکس معده

خطرات بوتاکس معده بسیار نادری است. با این حال این روش هم مانند هر روش جراحی یا غیر جراحی دیگر ممکن است خطراتی داشته باشد:

خونریزی: در برخی موارد این احتمال وجود دارد که با تزریق به معده فرد دچار خونریزی شود.

آلرژی: یکی دیگر از نادرترین عوارض بوتاکس معده، آلرژی است.

یبوست: برخی از بیماران پس از عمل بوتاکس معده از یبوست شکایت دارند. این عارضه با برخی از نرم کننده های مدفوع به راحتی برطرف می شود.

تزریق بوتاکس معده و بارداری

مطالعات کافی در مورد این موضوع وجود ندارد، اما توصیه می شود که روش بوتاکس معده مانند سایر جراحی چاقی بعد از زایمان صورت گیرد.

تزریق بوتاکس معده و الکل

مصرف الکل به صورت کلی روی سلامتی بیمار تاثیر منفی دارد و برای تزریق بوتاکس نیز توصیه می شود افراد الکل مصرف نکنند.

عوارض بوتاکس معده در مقایسه با سایر جراحی

در مقایسه با سایر جراحی های چاقی مانند اسلیو معده و بای پس معده، این روش هم مانند آنها نسبتاً ایمن تلقی می شود و عوارضی که ممکن است در اثر تزریق بوتاکس معده ایجاد شود، نسبت به سایر روش ها بسیار ساده است. برای جلوگیری از عوارض آن بهتر است این روش توسط جراح چاقی صورت بگیرد. دکتر سعید شمس فوق تخصص جراحی چاقی بهترین دکتر برای بوتاکس معده در تهران هستند که برای اولین بار این روش توسط جراح چاقی انجام می شود.

مراقبت های بعد از بوتاکس معده

مراقبت های بعد بوتاکس معده
مراقبت های بعد بوتاکس معده

متخصصان بعد از انجام بوتاکس معده مراقبت‌ های لازم را به افراد یادآور میشوند تا بتوانند از سلامت خود بهتر و دقیق‌ تر محافظت کرده و با این شرایط نتیجه مطلوبی از تزریق بوتاکس معده دریافت خواهند کرد.

در روزهای اولیه بعد از تزریق بوتاکس باید از سلامت معده به طور ویژه محافظت کنید و معمولاً بعد از آندوسکوپی بهتر است به طور مرتب از خوراکی‌ های مایع و سبک استفاده کرده و توصیه میشود حرارت غذای مصرفی تا حد زیادی پایین باشد.

بعد از تزریق بوتاکس معده مصرف خوراکی‌ های اسیدی کاملاً ممنوع است و بهتر است که رژیم غذایی خود را اصلاح کرده تا مبادا بعد از تزریق بوتاکس آسیبی را متحمل شوید.

یکی از فرایندهای مهم و البته مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس معده حذف کربوهیدرات و غذاهای چرب یا شیرین است، متخصصان توصیه دارند که مصرف کربوهیدرات و انواع شیرین کننده‌ ها را در روزهای اولیه به طور کامل متوقف کرده و حدوداً یک هفته بعد از تزریق می‌ توانید در حد محدود و جزئی از آنها استفاده کنید.

یکی از روش‌ های موثر و مراقبت‌ های مهم بعد از تزریق بوتاکس معده که بر دریافت نتیجه مطلوب کاملاً موثر است، این است که انواع خوراکی‌ ها را به آهستگی مصرف کرده و کاملاً بجوید، از پرخوری پرهیز کنید و به هیچ عنوان از مایعات گرم استفاده نکنید.

نوشیدنی‌ های خنک اثرگذاری بوتاکس معده را تا حد زیادی افزایش داده و قطعاً نتیجه‌ ای که مد نظر دارید دریافت خواهید کرد.

از دیگر نکات مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس معده باید به این مسئله اشاره کرد که در روزهای بعد از تزریق نباید به هیچ عنوان با آب داغ حمام کنید، البته ۲۴ ساعت بعد از تزریق دوش گرفتن ممنوع است و بهتر است که هیچ فشاری حتی در حد ماساژ به معده وارد نکنید.

یکی از فرایندهای مراقبتی بعد از تزریق بوتاکس معده که معمولاً به آن کمتر توجه میشود نحوه استراحت و خوابیدن بعد از تزریق است.

تا چهار ساعت بعد از تزریق باید به حالت ایستاده قرار بگیرید و از دراز کشیدن و خوابیدن خودداری کنید، همچنین بعد از تزریق بوتاکس به هیچ عنوان بر روی شکم و یا معده نخوابیده و برای استراحت، دراز کشیدن به پشت بهترین روش می‌ باشد.

همچنین توجه کنید که بعد از تزریق بوتاکس تا زمانی که پزشک اعلام می‌ کند از خم شدن و ایستادن‌ ها و نشستن‌ های پی در پی خودداری کرده تا مبادا بوتاکس تزریق شده جابجا شود.

تغذیه بعد از بوتاکس معده

تغذیه بعد از بوتاکس معده
تغذیه بعد از بوتاکس معده

پس از تزریق بوتاکس به معده متخصصان رژیم غذایی مناسبی را برای افراد در نظر گرفته و چند توسعه مهم را به آنها اعلام می‌ کنند، با رعایت این نکات بهترین نتیجه را از تزریق بوتاکس معده دریافت کرده و هرگز خللی در عملکرد این فرایند به وجود نمی‌ آید.

بعد از تزریق بوتاکس اگر طی ۲۴ ساعت اول از انواع مایعات سرد استفاده کنید سم بوتولینوم عملکرد بهتری خواهد داشت و شاهد حداکثر میزان اثرگذاری بوتاکس بر معده خواهید بود.

به طور کلی سم بوتولینوم در دماهای پایین‌ تر زنده مانده و زمانی که از مایعات خنک استفاده می‌ کنید به زنده ماندن ماده تزریق شده کمک خواهید کرد، متخصصان توصیه دارند که بعد از تزریق بوتاکس به معده بهتر است که حداقل سه روز در بیمارستان بستری مانده و انواع مایعات و خوراکی‌ های مناسب را که پزشک اعلام می‌ کند مصرف کنید.

بعد از تزریق بوتاکس به معده متخصصان مصرف عصاره گوشت یا مرغ را گزینه مناسبی دانسته و معتقدند که مصرف انواع خوراکی‌ های حاوی پروتئین به رفع آسیب‌ های ناشی از تزریق کمک زیادی می‌ کند.

همچنین پزشکان توصیه اکید دارند که سه روز بعد از تزریق بوتاکس به معده نباید از انواع خوراکی‌ های حاوی کربوهیدرات و غذاهای شیرین و یا جامد استفاده کنید و بهتر است که هنگام صرف انواع مایعات از هیچ نوع ماده شیرین کننده طبیعی یا صنعتی استفاده نکنید.

ترک یکباره انواع مواد شیرین کننده تاثیر زیادی بر سلامت روانی و البته جسمی افراد خواهد داشت و ممکن است در پی حذف ناگهانی انواع غذاها و خوراکی‌ های شیرین افراد با ضعف شدید مواجه شده و حتی علاوه بر لرزش دستان ممکن است کمی اعصاب آنها ضعیف‌ تر شود.

البته باید بدانید که اعتیاد بدن به انواع مواد شیرین کننده عواقب بسیار زیادی دارد و ترک یکباره آنها چنین مسائلی را به وجود می‌ آورد، اما توجه کنید که در سه روز اول بعد از تزریق مصرف تمامی مواد شیرین کننده و کربوهیدرات کاملاً ممنوع است و البته سختی پس از تزریق در همین مدت کوتاه رفع میشود.

متخصصان از روش‌ های جایگزین مانند تزریق سرم استفاده کرده و با مصرف انواع داروهای مسکن شرایط بعد از تزریق بوتاکس به معده را برای افراد آسان‌ تر می‌ کنند.

بهترین رژیم غذایی بعد از انجام بوتاکس معده مصرف خوراکی‌ هایی است که حالت آبکی داشته و انواع سوپ‌ های نرم گزینه مناسبی برای این دوران هستند.

اگر از انواع سوپ استفاده می‌ کنید محصولاتی مانند سبزیجات تازه، گوشت، هویج و عدس را حتماً در روند پخت آن استفاده کرده و نهایتاً سوپ آماده شده را به صورت میکس شده مصرف کنید.

از زمانی که بوتاکس معده انجام میشود مصرف نان را باید به طور کامل حذف کرده و مصرف برنج، نوشابه، شیرینی و شکلات را تا حد ممکن محدود کنید.

آیا بوتاکس معده برای لاغری استفاده میشود؟

یکی از روش‌ های موثر و البته مورد تایید متخصصان بوتاکس معده می‌ باشد و البته پزشکان معتقدند که این نوع تزریق برای لاغری سریع بسیار موثر و کاربردی بوده و با اعمال تغییراتی بر عملکرد معده منجر به کاهش وزن افراد میشود.

هدف اصلی از انجام بوتاکس معده کاهش وزن برای افرادی است که با چاقی مواجه هستند، زمانی که این ماده از طریق سرنگ به معده تزریق میشود باعث شده تا بخشی از معده کارایی خود را از دست داده و روند جذب و هضم غذا به کندی انجام می‌ پذیرد.

در چنین شرایطی انواع خوراکی‌ های مصرفی برای مدت بیشتری در معده باقی مانده و خیلی کندتر و طی زمان طولانی تری از معده خارج میشود، این مسئله باعث میشود تا افراد در مدت زمان کوتاه هرگز احساس گرسنگی نکرده و برای مدت طولانی‌ تری سیر می‌ مانند و تمایلی به مصرف خوراکی‌ های متنوع نخواهند داشت.

متخصصان بوتاکس معده را روشی کاربردی برای کاهش وزن می دانند اما توجه کنید که این روش برای کسانی مناسب است که اضافه وزن زیادی نداشته و می‌ خواهند با سرعت بالاتری همان وزن محدود و البته اضافه را کاهش دهند.

برخی از افراد بنا به دلایل مختلف ولع زیادی برای مصرف خوراکی‌ ها دارند و حتی در زمان سیری هم ریزه خواری داشته و این مسئله موجب افزایش وزن آنها میشود، این افراد می‌ توانند با تزریق بوتاکس به معده تا حد زیادی احساس گرسنگی را سرکوب کرده و با کاهش اشتها روند کنترل وزن و کاهش وزن برای آنها انجام میشود.

با این حال متخصصان بوتاکس معده را روشی موثر و کم تهاجم برای کاهش وزن دانسته و یکی از روش‌ های کاربردی برای لاغری می‌ باشد، با این حال می‌ توانید تحت نظر پزشک و با تایید متخصصان بوتاکس معده را انجام داده و از این روش برای کنترل و کاهش وزن استفاده کنید.

سخن پایانی

عوارض بوتاکس معده درواقع عوارضی کوتاه مدت و موقت هستند. این عوارض هم اجتناب ناپذیر هستند که ممکن است بعد از تزریق بوتاکس ایجاد شود.

لذا برای انجام این روش نگران هیچ گونه عارضه ای نباشید. شما باید ابتدا یک پزشک جراح چاقی خوب پیدا کنید تا این روش را برای شما انجام دهد. لذا مهمترین مسئله انتخاب جراح چاقی است که این روش را انجام می دهد.

4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس