ریزش مو بعد از عمل لاغری

فهرست مطالب

جراحی چاقی بهترین روش برای رسیدن به وزن دلخواه است؛ اما در برخی موارد عوارض مقطعی آن افراد را دچار شک و تردید می کند که ریزش مو بعد از عمل یکی از آنهاست.

شما باید توجه داشته باشید که این ریزش مو معمولاً تا چندین ماه ادامه دارد ولی نه به شدت زیاد. در صورتی که مصرف ویتامین ها و رژیم غذایی خود را براساس دستورات پزشک تغذیه پیش ببرید؛ بعد از چندین ماه به روال قبلی خود بازخواهید گشت.

در واقع یکی از شایع ترین ترس ها برای کسانی که می خواهند جراحی چاقی انجام دهند یا قصد انجام آن را دارند؛ ریزش مو است.

خیلی از این افراد می پرسند “چگونه می توانم از ریزش مو جلوگیری کنم؟”

برای به حداقل رساندن ریزش مو پس از جراحی چاقی، مهم است که بدانیم اصلاً چرا این ریزش مو رخ می دهد و چه کارهایی می توانید قبل و بعد از جراحی انجام دهید تا خطر ریزش مو را به حداقل برسانید.

لذا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد علت ریزش مو و راه های کاهش ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده و بای پس معده برای شما توضیح دهیم.

دلایل ریزش مو بعد از عمل لاغری

برای اینکه چرا ریزش مو پس از جراحی چاقی بسیار رایج است، چند دلیل وجود دارد:

  1. جراحی چاقی مانند هر نوع از جراحی های دیگر، استرس خیلی زیادی به بدن شما وارد می کند و می تواند هورمون های شما را تغییر دهد. تغییر این هورمون ها به خصوص در سیستم گوارش تاثیر مستقیمی بر ریزش مو خواهد داشت.
  2. جراحی چاقی با کاهش سریع وزن همراه است؛ همین کافی است تا منجر به ریزش مو گردد.
  3. سایر عواملی که ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشند عبارتند از: برخی داروها، کم کاری تیروئید، بیماری های مزمن سلامتی مانند بیماری کبد، یا برنامه های غذایی ناسازگار و ناکافی.

چرا پس از جراحی چاقی دچار ریزش مو شده ام؟

ترس و شکایت مشترک بیماران جراحی چاقی، از ریزش مو پس از عمل است. در حالی که برای اکثر ما، مو بخشی مهم در تصویر از خود است، اما این موضوع برای بدن ما اهمیت چندانی ندارد. در واقع بدن در موقعی که مواد غذایی کافی را نتواند جذب کند (مثل دوران پس از جراحی چاقی) و مجبور به انتخاب شود؛ ذخیره مواد مغذی را به اندام های حیاتی مانند مغز و قلب و دور از موهای شما منتقل می کند.

ریزش مو بیشتر در بیمارانی که اسلیو معده یا روش بای پس را داشته اند، دیده می شود. در حقیقت، 30 تا 40 درصد بیماران نوعی ریزش مو پس از جراحی را تجربه می کنند.

دلیل اصلی اینکه این درصد از افراد دچار ریزش مو می شوند؛ تغییر شدید عادات غذایی، سطح تغذیه و کاهش سریع وزن است.

همچنین یکی دیگر از دلایل شایع؛ این است که شما در حال تجربه تلوژن افلوویوم باشید.

نوع خاص ریزش مو بعد از جراحی چاقی

به نوعی ریزش مو که پس از جراحی چاقی رخ می دهد، تلوژن افلوویوم می گویند. این در واقع مربوط به چرخه طبیعی رشد موهای شما است که شامل دو مرحله می باشد.

مرحله اول: مرحله رشد است که آناژن نامیده می شود و اکثر موهای شما در هر زمانی در این مرحله هستند.

 مرحله دوم: مرحله استراحت است که تلوژن نامیده می شود.

تغییرات هورمونی و استرس ناشی از جراحی می تواند باعث شود فولیکول های مو بیشتری وارد فاز استراحت یا تلوژن شوند. این امر به نوبه خود می تواند الگوی رشد طبیعی مو را مختل کند و منجر به آزاد شدن فولیکول های بیشتری قبل از رشد موهای جدید شود. به این ترتیب، ممکن است لکه های طاس یا مناطقی را ببینید که موها به طور قابل توجهی نازک شده اند.

همه افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، لزوماً عوارض جانبی مشابهی را تجربه نمی‌کنند، بنابراین مهم است که توجه داشته باشید که میزان ریزش مو ممکن است با شخص دیگری یکسان نباشد.

هنگام آماده شدن برای جراحی، بسیاری از مردم تصور می کنند که قرار است توده های بزرگی از مویشان ریخته شود یا قسمت های طاس ایجاد شوند؛ اما این تصور اشتباه است؛ چراکه این عارضه به ندرت رخ می دهد.

معمولا افرادی که جراحی انجام می دهند بیشتر با نازک شدن و ضعیف شدن موی خود مواجه می شوند تا طاسی و ریزش موی شدید.

اما تلوژن افلوویوم چیست؟

در هر زمان مشخص، حدود 85٪ تا 90٪ متوسط موهای سر فرد ​​به طور فعال در حال رشد هستند (مرحله آناژن) و بقیه در حال استراحت هستند(مرحله تلوژن).

  1. آناژن: مرحله رشد مو
  2. تلوژن : مرحله استراحت مو

به طور معمول، مو به مدت دو تا چهار سال در فاز آناژن است، سپس وارد فاز تلوژن شده و حدود دو تا چهار ماه استراحت می کند. بعد از آن مو شروع به ریزش کرده و سپس موی جدید و در حال رشد جایگزین آن می شود.

متداول ترین نوع ریزش مو پس از جراحی چاقی، telogen effluvium نام دارد.

در فرد مبتلا به تلوژن افلوویوم، بدن تغییر می کند یا به حالت شوک می رود و موهای بیشتری را به مرحله تلوژن (استراحت) می رساند.

به طور معمول در این شرایط، حدود 30٪ از موها رشد نکرده و به مرحله استراحت می روند. بنابراین اگر تلوژن افلوویوم دارید، ممکن است به طور متوسط ​​روزانه 300 تار مو به جای 100 تار از دست دهید.

ریزش بعد از عمل اسلیو و بای پس معده

 دلیل اصلی ریزش مو پس از جراحی چاقی تغییر شدید در تغذیه و عادات غذایی بیمار است که اگر در مرحله بهبودی خود مقدار مناسب مواد مغذی و ریزمغذی های مورد نیاز را نخورد، بیشتر آشکار می شود.

همچنین، کاهش شدید میزان کالری بلعیده شده هدفی است که بیمار بخاطر کاهش وزن عمل کرده است؛ اما این موضوع باعث می شود تا بدن مواد مفید را برای ذخیره قلب و دیگر اندام نگه دارد و به مو نرساند.

همانطور که قبلاً بیان کردیم، این یک وضعیت موقتی است که پس از شش ماه الی یکسال، وقتی بدن از نظر هورمونی تثبیت شود، کاملاً برعکس می شود.

 علاوه بر اختلال موقت تعادل در دریافت کالری، این جراحی خود نوعی “پرخاشگری” به بدن است که به زبان ساده باعث ایجاد یک سری حوادث (ترشح/تغییرات هورمون) می شود که می تواند به ریزش مو کمک کند.

پاسخ به این تغییر هورمونی می تواند به طور قابل توجهی از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد.

عامل دیگری که باید به عنوان علت احتمالی ریزش مو پس از جراحی اسلیو معده (یا هر روش چاقی) در نظر گرفته شود، استرس عاطفی است.

تا کنون ما بر روی تغییرات هورمونی و جسمی در بدن متمرکز شده ایم؛ زیرا می تواند به عنوان استرس جسمی مربوط به این روش طبقه بندی شود، اما استرس عاطفی نیز نقش مهمی دارد بنابراین توصیه می شود که سطح استرس را پایین نگه دارید.

ریزش مو بعد ازعمل جراحی تا چه مدت طول می کشد؟

در شرایط عادی، ریزش مو به طور متوسط ​​3-4 ماه طول می کشد؛ اما بیشتر از 6 ماه نیست. البته در بعضی از افراد ریزش مو دو مرحله ای بوده، به این شکل که در 9 یا 10 ماه بعد از عمل نیز وجود خواهد داشت.

بنابراین، در صورتی که در این چند ماه با ریزش مو خود مواجه شدید، نترسید؛ چون دائمی و همیشگی نیست و به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم بدن شما به خصوص سیستم گوارش خواهد بود.

خبر خوب آنکه در طول زمانی که مو در حالت استراحت (تلوژن افلوویوم) می باشد؛ فولیکول های مو آسیب نمی بینند. بنابراین موهای شما قوی تر و بهتر از قبل رشد می کنند.

اگر یکسال پس از جراحی چاقی، همچنان ریزش موهای شما ادامه داشت؛ توصیه می کنیم از طریق ارتباط پیامکی (09120472785) و یا اینستاگرام، با ما تماس بگیرید.

ریزش مو در چه صورت مشکوک است؟

ریزش مو اگر بیش از یک سال پس از جراحی لاغری ادامه پیدا کند مشکوک است و باید با جراح چاقی خود مشورت کنید تا با با مشاهده جواب آزمایشات شما دلیل آن را مشخص کند.

6 راه برای کمک به کاهش ریزش مو پس از جراحی چاقی

برای کاهش میزان ریزش مو پس از جراحی، جلوگیری از بدتر شدن آن و تقویت رشد مجدد، در اینجا چند کار را ارائه کرده ایم تا با رعایت آنها ریزش موی خود را به حداقل برسانید.

  1. سطح ویتامین و مواد معدنی خود را قبل از جراحی چک کنید.

انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا (ASMBS) توصیه می کند که همه بیماران قبل از جراحی از نظر کمبود مواد مغذی، یعنی از نظر تیامین، ویتامین B12، فولات، آهن، ویتامین های A، D، E، K، روی و مس، پیش غربالگری شوند.

چرا؟ این به شناسایی نواحی کمبود و اصلاح آنها قبل از جراحی کمک می کند تا بهترین نتیجه را به شما بدهد. از طرفی، چاق بودن خطر کمبود ریزمغذی‌ ها را افزایش می‌ دهد، بنابراین درک وضعیت تغذیه ‌ای قبل از جراحی بسیار مهم است.

  1. قبل از جراحی یک رژیم مولتی ویتامین را آغاز کنید.

مصرف مداوم یک مولتی ویتامین قبل از جراحی چاقی می تواند به اصلاح هر گونه کمبودی که شناسایی شده است کمک کند و از بروز کمبودهای بیشتر به خصوص بعد از جراحی، جلوگیری کند.

از طرفی، مصرف این ویتامین ها می توانید به شما کمک کند تا عادات سالمی در برنامه غذایی و سبک زندگی خود بعد از جراحی داشته باشید. ساده بگوییم؛ مصرف مکمل ها یک عمل حیاتی برای زندگی پس از جراحی چاقی خواهد بود.

  1. مصرف مولتی ویتامین را دقیقاً طبق دستور بعد از جراحی ادامه دهید.

مصرف مولتی ویتامین پس از جراحی همچنان یک عادت روزانه و مادام العمر خواهد بود. در چند ماه اول، بهتر است یک مولتی ویتامین جویدنی یا مایع مصرف کنید، پس از آن در صورت تمایل می توانید آنها را به فرم کپسول تغییر دهید.

در این مورد، حتما از راهنمایی های پزشک خود در مورد نوع مولتی ویتامین و همچنین برند آن استفاده کنید تا مطمئن شوید که عملکرد درستی دارند و به اندازه کافی نیازهای غذایی شما را برآورده می کند.

در حالت ایده‌آل، به دنبال مولتی ویتامین ‌هایی باشید که تأیید شده‌اند؛ حاوی آنچه در برچسب مواد تشکیل ‌دهنده نشان داده شده و مورد تایید پزشکتان هستند.

  1. در هر وعده غذایی از یک منبع پروتئین استفاده کنید.

پروتئین پس از جراحی برای بهبودی، کاهش وزن پایدار و جلوگیری از کاهش عضله ضروری است.

برخی از منابع پروتئین باکیفیت عبارتند از تخم مرغ، ماهی، مرغ، حبوبات یا لبنیات هستند. توجه داشته باشید که خوردن یک منبع پروتئین جامد در هر وعده غذایی در طول روز مهم است؛ چراکه اندازه معده شما بعد از عمل جراحی کوچکتر می شود و بدن نیاز به پروتئین دارد.

به طور کلی، مصرف پروتئین باید بین 60 تا 100 گرم در روز باشد، اما تیم جراحی و متخصص تغذیه شما راهنمایی شخصی مخصوص به خودتان را برای بهبودی شما ارائه خواهند داد.

  1. سطح ویتامین و مواد معدنی خود را بعد از جراحی بررسی کنید.

سطح مواد مغذی خون شما احتمالاً چندین بار در طول سال اول پس از جراحی بررسی می شود و پس از آن سالانه ادامه می یابد. توجه به این موضوع، بسیار مهم است تا بتوان کمبود مواد مغذی زودتر شناسایی کرد.

در نهایت، با شناسایی سریعتر، درمان و اصلاح آنها نیز راحت تر و آسان تر خواهد بود.

  1. با استفاده از غذاهای کامل، طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در حالی که مکمل‌ها پس از جراحی چاقی بسیار مهم هستند، توصیه می‌ شود از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی شامل غذاهای کامل استفاده کنید.

منابع خوب آهن عبارتند از: سبزیجات با برگ تیره، عدس، بوقلمون و مرغ.

برای افزایش جذب آهن، غذاهای غنی از آهن را با منابع خوب ویتامین C مانند مرکبات، انواع توت ها، فلفل دلمه ای و سبزی های دارای برگ های تیره همراه کنید.

برخی از غذاهای غنی از روی نیز عبارتند از لوبیا، لبنیات، تخم مرغ و گوشت. پروتئین را هم می توان در گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و منابع گیاهی مانند لوبیا، نخود، غذاهای سویا و عدس یافت.

در نهایت، باید بدانید که تا زمانی که تغذیه خود را در طول فرآیند چاقی در اولویت قرار داده اید و همچنین، بیماری مزمن زمینه ای یا دلایل دیگری برای ریزش طولانی مدت مو ندارید، الگوی رشد موهای شما باید به زودی به حالت عادی بازگردد!

تغذیه و ریزش مو بعد از جراحی چاقی

تغذیه و مصرف مواد مغذی تنها برای بهبود و سلامتی شما نیست و به کاهش ریزش مو نیز در دوران بعد از جراحی کمک زیادی می کند.

با این حال، اگر ریزش موی شما بعد از شش ماه ادامه پیدا کرد، پیشنهاد می‌کنیم مصرف مواد مغذی خود را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که مواد مغذی لازم را وارد بدنتان نشده باشد.

مواد مغذی ضروری برای جلوگیری از ریزش مو

بسیاری از مردم بر این باورند که بیوتین مهمترین ماده مغذی برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن است، اما این تصور لزوماً درست نیست.

این درست است که بیوتین می تواند نقش حمایتی برای تقویت مو داشته باشد، اما در کنار آن چند ماده مغذی دیگر وجود دارد که برای به حداقل رساندن ریزش مو مهم هستند.

علاوه بر این، بدن شما تنها در صورت کمبود بیوتین، نیاز به این ماده مغذی برای جلوگیری از ریزش مو خواهد داشت. به همین دلیل است که اغلب پزشکان، به جای تجویز بیوتین، مولتی ویتامین را ترجیح می دهند.

اگر مایل به خوردن غذاهای غنی از بیوتین هستید، می توانید غذاهایی مانند سالمون، زرده تخم مرغ، آجیل و اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این نکته را هم اضافه کنیم که به جای بیوتین، چندین ماده مغذی دیگر وجود دارد که بر ریزش مو تأثیر می گذارند، از جمله آهن، روی و پروتئین.

اگر مولتی ویتامین باریاتریک (ویتامین های مخصوص جراحی چاقی) مصرف می کنید، احتمالاً مشخصی از آهن و روی را دریافت خواهید کرد.

نکته پایانی

هرکسی که جراحی کاهش وزن کرده باشد؛ به شما می گوید که این یک سفر است.

بدن شما نه تنها دچار تغییرات اساسی می شود، بلکه شما نیز با یادگیری عادات سالم جدید مانند رژیم غذایی مناسب و ورزش روبرو هستند. یکی از این تغییرات یا بهتر بگوییم از عوارض جانبی کوتاه مدت، ریزش مو خواهد بود.

ریزش مو می تواند برای بیماران جراحی چاقی نگران کننده باشد و ممکن است افراد را از انتخاب جراحی چاقی منصرف کند.

اما باید بدانید ریزش مو دائمی نیست و مو با تغذیه مناسب رشد می کند.

این تصور غلط وجود دارد که ریزش مو پس از جراحی چاقی اجتناب ناپذیر است و برای جلوگیری از آن نمی توانید کاری انجام دهید اما ما در اینجا ساده ترین و در عین حال موثرترین نکاتی را آورده ایم که به شما امکان می دهد از بدن جدید خود بدون نگرانی در مورد ریزش مو لذت ببرید.

بنابراین بهتر است:
قبل از جراحی در مورد نگرانی های مربوط به ریزش مو با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک شما می تواند سایر فاکتورهای خطرناک برای ریزش مو را ارزیابی کند و به طور بالقوه یک برنامه عملی برای به حداقل رساندن آن ارائه می دهد.

این موضوع ممکن است شامل استراتژی های پیشگیرانه ذکر شده در بالا و همچنین درمان های بالقوه پس از جراحی باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوفیا
سوفیا
2 سال قبل

سلام آقای دکتر
درسته بعد از عمل باید تا آخر عمر ویتامین مصرف کنیم که دچار ریزش مو نشیم؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
2 سال قبل
پاسخ به  سوفیا

سلام
بعد از عمل بای پس مصرف مولتی ویتامین مدام العمر است اما در مورد ریزش مو با اصلاح رژیم غذایی و دارویی ریزش مو برطرف می شود.

کیوان
کیوان
2 سال قبل

سلام بر دکتر شمس عزیز
من ریزش مو شدیدی داشتم بعد از عمل لاغری که به لطف شما و خانم زمانی با توصیه های مفیدی که کردین برطرف شد.
واقعا ازتون ممنونم

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
2 سال قبل
پاسخ به  کیوان

سلام
خیلی خوشحالیم که رضایت بخش بوده.
حتما با اصلاح تغذیه و دارویی ریزش مو بعد از عمل اسلیو و چه عمل بای پس برطرف خواهد شد.

حديث
حديث
2 سال قبل

سلام به دكتر شمس عزيز
دكتر بعد از عمل چاقى ريزش مو داشته باشيم، آيا بعد از ٢ سال از جراحى ميشه رنگ مو گذاشت؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
2 سال قبل
پاسخ به  حديث

دوست عزیز اگر مو های شما تقویت کافی شده باشند، رنگ مو بلامانع است و شما می توانید موهای خود را رنگ کنید.

تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس