اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده؟

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده

فهرست مطالب

دو روش رایج عمل چاقی، جراحی بای پس معده و جراحی اسلیو معده است و شباهت ها و تفاوت هایی بین آنها وجود دارد، اما برای کاهش وزن کدام یک بهتر است، اسلیو معده بهتر است یا بای پس؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

برای لاغری عمل بای پس معده بهتر است یا اسلیو؟

اگر با روش های ایمن مثل گرفتن رژیم و همچنین ورزش موفق به کاهش وزن نشده اید، به احتمال زیاد به فکر انجام جراحی لاغری افتاده اید. جراحی های چاقی نه تنها می توانند به کاهش وزن قابل توجهی کمک کنند، بلکه می تواند به بهبود یا رفع کامل شرایط مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نیز کمک کنند.

دو مورد از موفق ترین انواع جراحی چاقی، بای پس معده و اسلیو معده هستند که هر دو با محدود کردن مقدار غذایی مصرفی فرد باعث کاهش وزن می شوند.

هنگام تصمیم گیری بین جراحی بای پس معده و جراحی اسلیو معده، باید چندین نکته را در نظر گرفت. این دو عمل چاقی هم دائمی هستند، هم گرسنگی را کاهش می دهند و هم منجر به بیشترین درصد کاهش وزن می شوند. اما برای مقایسه صحیح و انتخاب درست بین اسلیو معده با بای پس معده، باید فاکتورهای زیر را بررسی کنید:

  • شاخص توده بدنی (BMI)؛
  • کاهش وزن مورد انتظار؛
  • سرعت کاهش وزن؛
  • زمان جراحی؛
  • مزایای بای پس معده نسبت به اسلیو و بلعکس؛
  • خطرات و عوارض اسلیو معده و بای پس؛
  • مهارت و تخصص جراح؛

دکتر سعید شمس در یک ویدئو (کمتر از 3 دقیقه) به طور مفصل درباره این اینکه اسلیو معده بهتر است یا بای پس توضیح داده اند برای درک بهتر پیشنهاد می کنم ویدئو زیر را ببینید.

جدول مقایسه اسلیو معده با بای پس معده

هر دوی این روش‌ های جراحی چاقی سالهای سال است که مورد استفاده قرار می گیرند و هر دو روش‌های شناخته شده‌ای هستند؛ که می‌توانند کاهش وزن قابل توجهی را در بیماران مبتلا به چاقی مرضی با عوارض نسبتاً کم خطر ایجاد کنند. هر جراحی خطرات و همچنین مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد. درک و در نظر گرفتن این موارد قبل از تعهد به هر روشی مهم است. در ادامه ما به مقایسه این دو روش جراحی در جدول زیر خواهیم پرداخت تا ببینیم که عمل اسلیو بهتره یا بای پس؟

عنواناسلیو معدهبای پس معده
تغییرات دستگاه گوارشسیستم گوارش شما را تغییر نمی دهدسیستم گوارش شما را تغییر می دهد
برش معدهجراح حدود 75 درصد از حجم معده را به طور دائم برمی داردایجاد یک کیسه جدید در معده و اتصال آن به ابتدای روده کوچک
تکنیک جراحیبه روش لاپاراسکوپی انجام می شودروشی پیچیده تر و به روش لاپاراسکوپی انجام می شود
شاخص توده بدنی (BMI)

بی ام آی 35 به بالا و ابتلا به بیماری های مرتبط با وزن بالا مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا و غیره.


بی ام آی 35 به بالا و ابتلا به بیماری های مرتبط با وزن بالا مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا و غیره.

میزان کاهش وزنبین 60 تا 80 درصد  وزن اضافی بدن خود را در دو سال اول از دست می دهند.بین 60 تا 80 درصد در سال اول و 90 درصد در طول زمان
مدت زمان جراحی
1 ساعت تا 45 دقیقه
حدود 2 ساعت 45 دقیقه
میانگین موفقیت در کاهش وزن60 تا 70 درصد از وزن اضافی بدن در عرض 12 تا 18 ماه از دست می‌رود50 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن طی 12 تا 18 ماه از دست می‌رود

بهترین گزینه جراحی چاقی بین این دو روش چیست؟

سوال مهم در اینجا این است که بهترین جراحی لاغری بین عمل بای پس و اسلیو معده کدام است؟ همان طور که در ویدئو ابتدای این نوشتار دکتر شمس فوق تخصص جراحی لاغری گفتند بهترین عمل جراحی لاغری برای هر فردی با توجه به سن، وضعیت سلامتی و … می تواند متفاوت باشد. بنابراین نمی توان گفت عمل اسلیو معده بهتر است یا بای پس و هیچ کدام از این جراحی ها بر دیگری ارجحیت ندارد.

در واقع این جراح شماست که تشخیص می دهد کدام جراحی لاغری برای شما بهتر است. بنابراین اگر شما در انتخاب جراح خود نهایت دقت را داشته باشید، تصمیم گیری درباره نوع جراحی لاغری را بر عهده ایشان بگذارید و مطمئن باشید که بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت.

اگر کاندیدای جراحی بای پس معده یا اسلیو نباشید، چه؟

اگر شما کاندید هیچکدام از این دو نوع جراحی نباشید به دلایل مختلف جراح به شما موارد دیگر پیشنهاد می کند، مثل بوتاکس معده، بالون معده… یا حتی ممکن است عمل مینی بای پس معده را تجویز کند.

گاهی اوقات نیز بیماران به دلایل پزشکی، محدودیت های فیزیکی یا نیازهای BMI کاندید عمل جراحی چاقی نیستند و ممکن است با رژیم غذایی و ورزش کاهش وزن داشته باشند.

مقایسه مزایا، معایب و خطرات اسلیو و بای پس معده

 اسلیو معدهبای پس معده
مزایا


پتانسیل کاهش وزن تا 65 درصد وزن اضافی بدنپتانسیل کاهش وزن تا 80 درصد وزن اضافی بدن
گرلین، هورمون تولید کننده گرسنگی، بیشتر برداشته می شودکالری کمتری از طریق دور زدن روده ها جذب می شود
احتمال کمبود مواد مغذی کمترلاغر شدن سریعتر اتفاق می افتد
بهبودی سریع تر
دشوار است اما قابل برگشت است
هزینه کمتر
هزینه بیشتر به دلیل پیچیدگی عمل
 

معایب


کاهش وزن کمتر به نسبت بای پسخطر عوارض بیشتر است زیرا جراحی پیچیده تر و بهبودی طولانی تر است.
کاهش وزن آهسته تر است
می تواند منجر به کمبود مواد مغذی و پروتئین شود
دائمی، قابل برگشت به حالت اولیه نیستسندرم دامپینگ شایع تر است
 

 

خطرات
 
 
 
 

نشت معده در خط اصلی برش
انسداد روده
آبسه شکمیخونریزی دستگاه گوارش
انقباض یا پیچ خوردگی معده که بشکل لوله است
زخم روده / نشت
رفلاکس، سوزش سر دلسنگ کیسه صفرا
دیسفاژی، یعنی مشکل در بلعبر تحمل الکل تأثیر می گذارد

کاندیدای اسلیو و بای پس معده چه کسانی هستند؟

برای افرادی که به  چاقی مرضی دچار هستند، بای پس معده یا اسلیو می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند تا زمانی که به این روند متعهد باشند.

ممکن است مزایای جزئی یک جراحی نسبت به دیگری برای انواع مختلف بیماران وجود داشته باشد، اما این در نهایت پزشک است که با توجه نوع آزمایش های قبل از عمل و سبک زندگی شما و مشورت با بیمار تصمیم می گیرد که چه نوع جراحی برای شما انجام دهد.

کاندیدای بای پس معده

جراحی بای پس معده یک جراحی تهاجمی‌تر است، اما به بیماران کمک می‌کند بین 10 تا 20 درصد وزن بیشتری نسبت به روش اسلیو معده از دست بدهند؛ زیرا روشی است که از طریق دور زدن روده و عدم جذب باعث کاهش وزن می شود. از جمله کاندیدای بای پس معده عبارتند از:

  • بیمارانی که موارد شدید دیابت را تجربه می‌کنند ممکن است با این جراحی کاهش وزن نسبت به آستین معده (اسلیو) کمی بیشتر سود ببرند، اگرچه هر دو جراحی علائم دیابت را کاهش داده و گاهی اوقات از بین می‌برند.
  • بیمارانی که از بیماری ریفلاکس شدید رنج می برند اغلب کاندیدهای بهتری برای بای پس معده هستند.

کاندیدای اسلیو معده

جراحی اسلیو معده نسبت به جراحی بای پس معده کمتر تهاجمی است و تنها 3 درصد خطر عوارض در مقابل خطر 5 درصدی مربوط به روش بای پس معده دارد.

زمان جراحی و همچنین زمان بهبودی کوتاه‌تر است، بنابراین ممکن است برای بیمارانی که تحمل بیهوشی عمومی ندارند یا افرادی که از نظر جراحی در معرض خطر هستند، بهتر باشد. به طور کاندیدای اسلیو معده افراد زیر هستند:

  • بیمارانی که چندین عمل جراحی شکمی و احتمالاً بافت اسکار مرتبط با این روش ها داشته اند، کاندیدهای بهتری برای جراحی اسلیو معده خواهند بود. بافت‌های اسکار می‌توانند توانایی جراح را در مسیریابی مجدد سیستم گوارشی در طول بای‌پس مهار کنند.
  • افرادی که برای بیماری های روانپزشکی به دارو وابسته هستند، بهتر است از طریق جراحی اسلیو معده در مقابل بای پس معده استفاده کنند. جراحی بای‌پس می‌تواند نحوه جذب و توزیع داروها در بدن را تغییر دهد و ممکن است بر بیمارانی که از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برد، اثر نامطلوبی داشته باشد.

هزینه عمل اسلیو معده و بای پس چقدر است؟

تا اینجا با هر دو عمل به‌صورت کامل آشنا شده و دو عمل را کاملاً از یکدیگر تشخیص می‌دهید. هر چند پاسخ سوال اسلیو معده بهتره یا بای پس را نمی‌توان به‌صورت خاص پاسخ داد و باید پزشک با توجه به شرایط بدنی هر فرد تصمیم بگیرد اما اگر بخواهید هر کدام از این عمل‌ها را انجام دهید، با یک سوال مهم‌ دیگر نیز روبه‌رو خواهید بود؛ هزینه عمل اسلیو معده و هزینه عمل بای پس معده چقدر است؟

در عمل اسلیو معده و بای پس، همانند سایر هزینه‌های درمانی، عوامل مختلفی دخیل است که عبارتند از نوع بیمه، نوع بیمارستان، تکنولوژی مورد استفاده، نوع بیهوشی، نواحی مورد عمل و حتی شرایط سلامتی فرد نیز در میزان هزینه تاثیر دارد. البته اگر فرد در طی زمان بستری به تجهیزات آی‌سی‌یو نیاز پیدا کند، هزینه‌ها بیشتر خواهد شد. اما به طور کلی هزینه عمل بای پس معده به دلیل پیچیدگی بالایی که دارد از عمل اسلیو بیشتر است.

جمع بندی نهایی

چاقی مفرط یکی از بیماری‌های پر دردسری است که گاهی هیچ روشی جز جراحی برای درمان آن وجود ندارد. از آنجا که عمل بای پس و اسلیو معده دو نمونه از معروف ترین و پرطرفدارترین روش های جراحی لاغری هستند؛ سوال بسیاری از کاندیدای جراحی لاغری این است که عمل اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده؟

بنابراین برای کوتاه کردن این داستان طولانی، هر دو گزینه چه اسلیو معده و چه بای پس معده گزینه های بسیار خوبی برای جراحی هستند و هر دو برای کمک به بیمار برای رسیدن به وزن مورد نظر خود مناسب هستند؛ اما به شرطی که در انتخاب جراح خود نهایت دقت را داشته باشید و به یک فوق تخصص جراحی چاقی مراجعه کنید.

در واقع هیچ‌کدام از عمل‌ها بر دیگری ارجحیت ندارند و مهم‌ترین مسئله اعتماد شما به پزشک‌تان خواهد بود. پزشک متخصص با بررسی شرایط بدنی، سن، آزمایش‌های مختلف و بررسی تمامی جوانب یکی از دو عمل را برای شما در نظر خواهد گرفت.

یکی از بهترین متخصصین لاغری در تهران دکتر سعید شمس (فوق تخصص جراحی چاقی) هستند. ایشان با تجربه بیش از 5000 عمل جراحی لاغری، یکی از بهترین گزینه‌های شما برای انجام هر کدام از عمل‌های اسلیو، بای پس و مینی بای پس خواهد بود. تخصص ایشان در عمل‌های اسلیو، بای پس و مینی بای پس باعث شده مراجعین زیادی در این حوزه داشته باشد که تمام آن‌ها از نتیجه عمل خود رضایت کامل دارند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباس
عباس
1 سال قبل

با سلام. آیا بای پس قابل برگشت است. من 50 سال سن و 130 کیلو وزت با قد حدود 179 سانتی متر. چربی بالا و یبو سطهای شدید دا رم‌. پیشنهاد کذام ع؟ ممنون

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
1 سال قبل
پاسخ به  عباس

شما چاقی مفرط و مرضی دارید.
نیاز به عمل جراحی دارید.
نوع عمل به از صحبت با شما و بر اساس عادات غذایی و آزمایشات قبل عمل مشخص می شود.

سمیه
سمیه
8 ماه قبل

با عرض سلام
من 41 سالمه و 110 کیلو وزن دارم و 158 قد
تیروئیدم کم کاره و کم خونی و کبد چرب هم دارم
کدوم عمل واسه من مناسب تره اسلیو یا بای پس؟

برندینگ پزشکی پیراطب
برندینگ پزشکی پیراطب
8 ماه قبل
پاسخ به  سمیه

با سلام
نوع عمل با توجه بیماریی های زمینه ای شما و آزمایشات شما انتخاب می شود
با توجه به مشکلات گفته شده عمل بای پس مناسبتر از برای افراد با وزن بالا و بیماریهای زمینه ای ولی دنهایت در جلسه مشاوره مشخص می شود.

آخرین پست ها
راه های ارتباطی
اشتراک گذاری
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس