علت بوی بد دهان بعد از اسلیو معده چیست؟ (بررسی 5 مورد اصلی)
علت بوی بد دهان

علت بوی بد دهان بعد از اسلیو معده چیست؟ (بررسی 5 مورد اصلی)

drshams 0 دیدگاه 30 اردیبهشت 1402

بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو یکی از عوارض این جراحی است اما خبر خوب این است که بوی بد دهان بعد از جراحی چاقی موقتی است و می توان آن را به راحتی از بین برد. اما علت بوی بد دهان بعد از اسلیو معده چیست؟ چگونه می توان از بروز آن پیشگیری کرد یا آن را درمان کرد.

علت بوی بد دهان بعد از اسلیو معده می تواند به دلیل کم آبی بدن، کاهش وزن سریع، هضم نشدن غذا و … باشد. اما خوشبختانه این عارضه مانند بسیاری از عوارض عمل اسلیو معده قابل کنترل و درمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه باشید.

علت بوی بد دهان بعد از اسلیو معده

بوی بد دهان از عوارض جراحی اسلیو معده و بای پس معده است. در اسلیو معده در مقایسه با بای پس معده، این موضوع کمتر رایج است. شاید اینطور باید گفت که احتمال بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو بسیار نادر است.

شایع ترین دلایل بوی بد دهان پس از جراحی اسلیو معده عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی با پروتئین بالا (کتوز)
  • رفلاکس اسیدی معده (GERD)
  • سوء هاضمه و سایر مشکلات معده
  • مصرف شکر و الکل زیاد
  • کم آبی بدن
  • غذای گیر کرده در دستگاه گوارش (استاز)
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • کاهش وزن سریع

در ادامه درباره 5 علت اصلی بروز این عارضه صحبت خواهیم کرد. شایان ذکر است که در بیشتر موارد، خوردن رژیم غذایی کم قند و اسیدی و نوشیدن آب فراوان از بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو جلوگیری می کند.

ریفلاکس معده

در جراحی چاقی حجم معده کوچک می شود. این کاهش ناگهانی حجم معده، اغلب حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش دشوار می کند و وقتی این غذا گیر می کند، می تواند باعث رفلاکس اسید شود. رفلاکس مداوم اسید منجر به بیماری ریفلاکس معده به مری یا همان GERD می شود.

از آنجایی که غذای هضم نشده، صفرا یا اسید معده به سمت دهان شما جریان می یابد، باعث بوی بد دهان به علاوه مقداری درد می شود.

نگران نباشید GERD را می توان با استفاده از داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی که به کاهش شدت بیماری کمک می کند، درمان کرد. البته در نهایت به معده جدید خود عادت می کنید و راه‌هایی را برای دور نگه داشتن طبیعی علائم و بو ایجاد می‌کنید.

هضم نشدن غذا

یکی از شایع ترین عوارض عمل اسلیو معده این است که، معده جدید توانایی هضم غذا را ندارد. در صورتی که بیمار حجم زیادی غذا مصرف کند، به دلیل کاهش ظرفیت حجم معده، اسید معده به مری برمی گردد و علاوه بر رفلاکس باعث ایجاد بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو می شود.

برای رفع این مشکل بیمار باید به رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو که توسط جراح یا متخصص تغذیه تجویز شده است پایبند باشد و همچنین داروهای تجویز شده را تا زمان مقرر شده و سر ساعت مصرف کند.

کتوز

وقتی بدن از چربی ها به جای کربوهیدرات ها برای انرژی استفاده می کند، وارد حالت کتوز می شود. این هدف جراحی چاقی است و یکی از دلایل اصلی کاهش وزن سریع است.

هنگامی که بدن تحت کتوز قرار می گیرد، کتون های حاوی استون را آزاد می کند. استون بوی میوه ای آزاد می کند که ممکن است برای برخی آزاردهنده یا بد باشد. در حالی که کاهش وزن همیشه منجر به بوی بد دهان نمی شود، می تواند باعث تغییر در بوی نفس شما شود.

برخی از کارشناسان توصیه می کنند برای مقابله با بوی کتوز، کربوهیدرات را به مقدار کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید، تا از بوی بد در امان باشید!

کم آبی بدن

علت بوی بد دهان بعد از اسلیو معده در اکثر مواقع کم آبی بدن است. جراحان و متخصصان تغذیه توصیه فراوانی به نوشیدن آب بعد از عمل لاغری دارند؛ چرا که در صورت هیدراته ماندن علاوه بر اینکه بوی بد دهان را تجربه نخواهید کرد بلکه از بسیاری از عوارض جراحی لاغری هم در امان خواهید ماند.

سیگار کشیدن

با اینکه در مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده بارها توصیه می کنیم که سیگار کشیدن بعد از عمل لاغری ممنوع است. اما متاسفانه برخی از بیماران به این توصیه توجهی نمی کنند!

در صورت عدم توجه به این توصیه و کشیدن سیگار بعد از عمل اسلیو تلخی دهان بعد از عمل اسلیو، بوی بد دهان و سایر عوارض را تجربه خواهید کرد.

چه مدت طول می کشد تا بوی بد دهان بعد از جراحی چاقی از بین برود؟

ممکن است هفته ها تا چند ماه طول بکشد تا بدن به طور کامل با رژیم غذایی جدید سازگار شود، کتوز را کاهش دهد و بوی بد دهان را بهبود بخشد.

ممکن است کنترل بوی بد دهان در این دوره دشوار باشد، اما رعایت بهداشت خوب می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

نکاتی برای مقابله با بوی بد دهان بعد از جراحی چاقی

  • آدامس بدون قند بجوید که تولید بزاق ضد بو را تحریک می کند
  • بعد از هر وعده غذایی جامد یا مایع مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. مسواک بر روی زبان را فراموش نکنید؛ زیرا زبان می تواند باکتری های مولد بو و ذرات غذا را در سطح نگه دارد.
  • آدامس هایی با طعم دارچین را امتحان کنید؛ بر اساس برخی مطالعات، صمغ دارچین ممکن است باعث کاهش میزان باکتری در دهان شما شود.
  • دندانپزشک را فراموش نکنید!
  • بعد از هر وعده غذایی، مایع یا جامد، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید!

بوی بد دهان طولانی‌مدت گاهی اوقات نشانه‌ای از این مشکل زمینه‌ای دیگر مانند عفونت، آسیب کلیه یا نارسایی کبد در موارد نادر است.

اگر نوشیدن آب بیشتر در روز و رعایت بهداشت دهان و دندان برای درمان بوی بد دهان کافی نیست، به پزشک مراجعه کنید.

در آخر؛ از یک جراح چاقی ماهر مشاوره بگیرید

قبل از انجام جراحی چاقی، با یک جراح چاقی واجد شرایط در مورد تمام عوارض جانبی احتمالی که ممکن است بعد از این عمل با آن مواجه شوید، صحبت کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878