مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده چقدر است؟
ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده

مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده چقدر است؟

مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی اسلیو و دوره نقاهت آن به نسبت جراحی های باز بسیار کمتر است؛ زیرا این جراحی به روش لاپاراسکوپی یا همان بسته انجام می شود. اما در هر صورت اسلیو معده هم نوعی جراحی است و دوره نقاهت خاص خود را دارد.

اگر شما هم برای برنامه ریزی بعد از جراحی، جهت شروع فعالیت های روزمره و رفتن به محل کار در پی این هستید که دوره نقاهت عمل اسلیو معده چقدر است؟ و یا اینکه بعد از عمل اسلیو معده چند روز باید استراحت کرد؟ با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید.

در ویدئو زیر می توانید توضیحات دکتر سعید شمس جراح لاغری و لاپاراسکوپی را درباره دوره نقاهت عمل های لاغری بشنوید:

مدت زمان بستری شدن در بیمارستان بعد از عمل اسلیو

به دلیل اینکه این نوع عمل لاغری به صورت لاپاراسکوپی و کم تهاجمی انجام می شود بیماران طی 1 تا 3 روز بسته به شرایط بدنی که دارند، از بیمارستان ترخیص می شوند. البته در اکثر مواقع بیماران در همان روز اول پس از جراحی از بیمارستان مرخص می شوند.

طی مدت زمانی که بیماران اسلیوی در بیمارستان بستری هستند، شرایط عمومی بدن تحت کنترل است و پزشک به صورت مداوم چک می کند تا مشکلاتی مثل نشتی معده بعد از اسلیو یا سایر مشکلات مربوط به جراحی رخ ندهد.

بهبود یا ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده چقدر زمان می برد؟

خوشبختانه از آنجا که امروزه اکثر جراحان لاغری از روش لاپاراسکوپی برای عمل اسلیو معده استفاده می کنند؛ جراحی تنها با ایجاد چند برش کوچک بر روی شکم بیمار انجام می شود و نیازی به برش های بزرگ نیست. این برش ها در مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا می کنند و آثار زخم آنها باقی نمی ماند. به همین دلیل است که گفته می شود که دوره بهبودی یا ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده کوتاه است.

بیمار معمولا پس از گذشت 6 ساعت از جراحی می تواند از تخت پایین بیاید و به آرامی راه برود. در این زمان جراحان به منظور جلوگیری از آمبولی بعد از عمل اسلیو و لخته شدن خون در پا قدم زدن های آرام را توصیه می کنند.

دوره نقاهت عمل اسلیو معده یک هفته است و پس از آن بیمار می تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد. البته تا چند هفته انجام فعالیت های بدنی سنگین ممنوع است.

بهبودی بعد از جراحی

آیا عمل اسلیو درد دارد؟

به دلیل اینکه عمل اسلیو به صورت لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی کامل انجام می شود، تقریبا بدون درد است. البته به دلیل تفاوت آستانه درد افراد مختلف ممکن است برخی افراد احساس درد داشته باشند. اما طبق تجربیات کسانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند حدود 80 درصد از افرادی که این عمل را انجام داده اند دردی را احساس نکرده اند و یا اینکه درد بعد از عمل اسلیو آنها قابل تحمل بوده است. اما در هر صورت در صورتی که شما بعد از عمل احساس درد کنید پزشک به شما مسکن تجویز خواهد کرد؛ بنابراین نگران این موضوع نباشید.

معده اسلیو شده

انتظارات روز جراحی اسلیو معده

شاید شما هم نگران روز جراحی باشید و بخواهید بدانید که بعد از جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟ مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل چقدر است؟ آیا درد خواهید داشت یا چه غذایی باید بخورید؟

پس از اتمام جراحی اسلیو، برش های کوچک روی شکم پانسمان می شوند و کم کم فرآیند به هوش آمدن شما توسط تیم بیهوشی انجام می شود. مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل اسلیو معمولا 15 دقیقه است. پس از اینکه به هوش آمدید حدود یک ساعت در بخش ریکاوری بیمارستان خواهید بود. سپس پزشک با توجه به شرایط قبل و حین عمل شما مانند فشار خون، بیماری های قلبی و … ممکن است شما را به بخش یا بخش مراقبت های ویژه منتقل کند.

مدت زمان به هوش آمدن بعد از عمل چاقی

پس از جراحی اسلیو معده، در بیمارستان، کمی خسته از خواب بیدار خواهید شد. درد خیلی زیادی را احساس نخواهید کرد؛ پزشک شما برای تسکین درد ناشی از جراحی از داروهای ضد درد استفاده می‌ کند تا کمترین میزان ناراحتی را داشته باشید.

میزان درد روز جراحی

میزان درد بعد از جراحی نه خیلی زیاد است و نه خیلی کم، در حد متوسط. هنوز IV در بازوی شما قرار دارد و در صورت درد برای راحتی می‌ توانید تقاضای داروی ضد درد کنید.

از آنجایی که برای جراحی اسلیو معده نیاز به ایجاد 5 یا 6 برش کوچک بر روی شکم بیمار است تا حجم زیادی از معده خارج گردد. این برش ها اغلب در ربع پایین سمت چپ شکم یا ممکن است در سمت راست شما باشد. این برش ها بخیه و پانسمان می‌ شوند و احتمالا بیشترین درد شما از این ناحیه خواهد بود.

در این مرحله، در حالی که روی تخت بیمارستان دراز کشیده اید، یک درد کلی در سراسر شکم احساس خواهید کرد. ممکن است حالت تهوع باقیمانده از بیهوشی را تجربه کنید که معمولا مدت زمان زیادی طول نمی کشد و سریعا بهبود پیدا می کنید.

فعالیت روز جراحی

این احتمال وجود دارد که جراح از شما بخواهد تا بلند شوید و راه بروید. پیاده روی به کاهش درد ناشی از CO2 مورد استفاده در جراحی لاپاراسکوپی و همچنین جلوگیری از لخته شدن خون در پاها کمک می کند.

بیرون آمدن از رختخواب در روز اول دشوار است. احساس درد آن همانند وقتی است که برای بار اول ورزش می کنید و عضلاتتان گرفته می شود. بنابراین هر چه بیشتر از رختخواب بیرون بیایید و راه بروید، روز بعد احساس بهتری خواهید داشت.

بستری شدن در بیمارستان

روز اول بعد از جراحی اسلیو معده

توجه داشته باشید که ما در این مقاله، منحصرا پیرامون جراحی اسلیو معده صحبت می کنیم، نه جراحی های دیگری که همراه با آن انجام می گیرند، مانند ترمیم فتق هیاتال و … .

همچنین در صورتی که جراحی شما به یک روش باز تبدیل شود و جراح برش بزرگتری در شکم شما ایجاد کند، درد و دوره ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده متفاوت خواهد بود.

رادیولوژیست ها آزمایش بلع را انجام می دهند تا مطمئن شوند، قبل از اینکه جراح به شما اجازه نوشیدن آب بدهد، نشتی وجود ندارد. به غیر از رادیولوژیست ها، پرستاران، دستیاران، دانشجویان، جراحان، متخصصان تغذیه، هماهنگ کننده های ترخیص، فیزیوتراپیست ها و متخصصین داخلی به ملاقات شما خواهند آمد.

درد روز اول جراحی

درد در روز اول، بیشتر از ساعات اولیه پس از جراحی خواهد بود؛ چراکه بیهوشی کاملا از بین رفته است. داروهای ضد درد هنوز هم تجویز می شود ولی شما در کنار آن راه می روید و حرکت بیشتری خواهید داشت. همین باعث احساس درد بیشتری هم خواهد شد؛ حتی وقتی کمی تکان می خورید و می چرخید این درد بیشتر می شود.

نکته: البته از آنجا که امروزه اکثر جراحان از روش لاپاراسکوپی برای اسلیو معده استفاده می کنند، درد چندانی را احساس نخواهید کرد و در صورت تجربه درد، درد بسیار ناچیز و قابل تحمل تر است.

رژیم غذایی روز اول جراحی

رژیم اسلیو معده در روز اول بعد از جراحی تنها شامل مایعات شفاف بدون تکه های جامد است.

در مورد احساس گرسنگی در روز اول پس از جراحی هم باید بگوییم که برخی هنوز هم احساس گرسنگی ندارند و برخی دیگر برعکس. در هر فرد این احساس متفاوت خواهد بود؛ اما، تقریباً اکثر افراد احساس تشنگی را بیشتر تجربه می کنند.

توجه داشته باشید که از مصرف نوشیدنی های گازدار و حاوی کافئین خودداری کنید.

فعالیت روز اول جراحی

در این مرحله، شما را برای آزمایش بلع به قسمت رادیولوژی می برند. پس از آن پزشک باید دوباره با شما ملاقات کند تا با معاینات مجدد میزان درد را بسنجد.

احتملا از شما می خواهد تا بلند شوید و روی پاهایتان بنشینید. چند ساعت بعد، جراح اسلیو با ارائه دستورالعمل‌ های مراقبتی بعد از جراحی و تجویز داروهای ضد درد، شما را مرخص می کند.

قبل از اینکه از بیمارستان ترخیص شوید پزشک شما به طور کامل درباره رژیم غذایی و به طور کلی مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده که باید در خانه انجام دهید توضیحات کامل را می دهد. این موارد را به خوبی به حافظه بسپارید، چراکه بخش مهمی از بهبودی و ریکاوری پس از عمل اسلیو به همین مراقبت های بعد از جراحی اسلیو معده در خانه برمی گردد.

در دوره ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده چه فعالیت هایی مجاز نیست؟

  • با اینکه دوره نقاهت عمل اسلیو معده کوتاه است و فرد توانایی انجام کارهای روزمره خود را دارد اما به دلیل اینکه عضو مهمی از بدن بیمار دستخوش تغییر شده است بهتر است حداقل به مدت یک هفته استراحت داشته باشد و کار بیش از حد انجام ندهد.
  • انجام فعالیت های بدنی سنگین و باشگاه رفتن به مدت 2 ماه در دوره ریکاوری بعد از جراحی اسلیو ممنوع است.
  • رانندگی کردن بعد از عمل اسلیو به مدت 1 الی 2 هفته ممنوع است و تا زمانیکه بیمار توانایی بستن کمربند و فشار بر روی پدال را نداشته باشد رانندگی ممنوع است.
  • در مورد بارداری بعد از عمل اسلیو توصیه پزشکان این است که حداقل یک سال صبر کنید و سپس در صورت صلاحدید پزشک اقدام به بارداری کنید.

بعد از گذشت چند روز از عمل اسلیو می توانم به محل کارم بازگردم؟

بعد از عمل اسلیو، معمولا بیماران با پشت سر گذاشتن یک هفته می توانند به محل کار خود بازگردند. البته روند بهبودی و ریکاوری پس از جراحی اسلیو در برخی افراد سریعتر است و پس از گذشت 3 الی 4 روز می توانند به محل کار خود بازگردند. به طور کلی عوامل مختلفی در شروع مجدد کار بعد از عمل اسلیو موثر است که عبارتند از:

  • نوع شغل شما: اگر شغل کارمندی دارید و پشت میز می نشینید، ممکن است پس از گذشت 3 الی 4 روز بتوانید کارتان را شروع کنید. اما اگر شغل شما نیاز به فعالیت فیزیکی دارد، نیاز به استراحت بیشتری دارید و ممکن است پزشک بعد از گذشت یک یا دو هفته از جراحی اجازه شروع کار را بدهد.
  • روند بهبودی پس از جراحی: روند بهبودی پس از جراحی و دوره نقاهت عمل اسلیو معده در هر فردی متفاوت است. در واقع یکی از فاکتورهای اصلی برای شروع مجدد کار به این مورد بستگی دارد و تنها پزشک تشخیص می دهد از چه زمانی می توانید به سرکار خود بازگردید.
رفتن به محل کار

چالش های احتمالی دوره نقاهت عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده و چالش هایی که هر فردی پس از جراحی تجربه می کند با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل تخصص و تبحر جراح، میزان پایبندی به نکات مراقبتی و شرایط بدنی هر فردی متفاوت است. اما برخی از این عوارض طبیعی هستند و پس از گذشت مدت زمانی به طور کامل رفع می شوند.

از جمله چالش های احتمالی که در طول دوره نقاهت بعد از عمل اسلیو ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

حالت تهوع بعد از عمل اسلیو

یکی از چالش هایی که به احتمال زیاد در دوره ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده خواهید داشت، حالت تهوع است. این مورد به دلیل اثرات داروی بیهوشی کاملا طبیعی است. البته اگر پس از جراحی حواستان به کاهش حجم معده نباشد، خیلی سریع غذا بخورید یا مایعات را به یک باره سر بکشید، ممکن است حالت تهوع بعد از عمل اسلیو یا حتی استفراغ را تجربه کنید.

ریزش مو بعد از عمل اسلیو

در اکثر مواقع ریزش مو بعد از جراحی چاقی موقتی و کاملا طبیعی است. ممکن است موهای سر به دلیل کاهش وزن سریع، کاهش کالری دریافتی و تغییرات هورمونی دچار ریزش شوند که این مشکل پس از گذشت مدت زمانی رفع می شود. البته در صورت استفاده از مولتی ویتامین ها بعد از عمل لاغری تا حد زیادی می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

احساس ضعف بعد از جراحی اسلیو

به دلیل کاهش کالری مصرفی، احساس ضعف و خستگی در روزها و هفته های اول پس از جراحی عادی است. البته پس از گذشت دوره نقاهت بعد از عمل اسلیو بدن شما با رژیم غذایی جدید سازگار می شود و احساس ضعف نخواهید داشت.

احساس درد بعد از عمل اسلیو

همان طور که گفتیم درد بعد از عمل اسلیو جزئی است که البته ممکن است برخی افراد به دلیل پایین بودن آستانه تحمل درد، درد بیشتری را تجربه کنند که این درد با مصرف مسکن ها فروکش می کند. البته در صورت ادامه دار بودن درد یا تشدید آن حتما باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

مشکلات گوارشی

معمولا بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست بعد از عمل لاغری کاملا طبیعی است. علت بروز این علائم، رژیم غذایی جدید بعد از جراحی است و پس از گذشت مدت زمانی بهبود پیدا خواهد کرد. البته در صورت عدم تحرکی و همچنین مصرف مایعات کم در طول روز نیز ممکن است دچار یبوست بعد از عمل اسلیو شوید که با ورزش کردن و مصرف مایعات حداقل 2 لیتر در روز این مشکل شما برطرف خواهد شد.

کلام آخر

دوره نقاهت عمل اسلیو معده بسیار کوتاه است و فرد پس از گذشت یک هفته می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. البته در طول بهبودی و ریکاوری بعد از جراحی اسلیو معده نیاز است که از هر گونه فعالیت بدنی سنگین، رانندگی، باشگاه رفتن و حتی بارداری خودداری کنید.

همچنین یکی از نکات بسیار مهمی که شما باید تقریبا تا پایان عمر به آن پایبند باشید داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن بعد از عمل اسلیو است. در غیر این صورت جراحی شما بی نتیجه خواهد بود و پس از گذشت مدت زمانی افزایش وزن خواهید داشت.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878