دلایل پشیمانی بعد از عمل بای پس معده + روش های جلوگیری از آن
پشیمانی از عمل بای پس معده

دلایل پشیمانی بعد از عمل بای پس معده + روش های جلوگیری از آن

بای پس معده به دلیل اینکه یکی از قدیمی ترین روش های جراحی لاغری است، در واقع امتحان خود را پس داده است و جراحان به این نتیجه رسیده اند که این جراحی یکی از بهترین و استانداردترین روش های جراحی لاغری است. اما با این تفاسیر چرا باز هم احتمال پشیمانی بعد از عمل بای پس معده وجود دارد؟ چه وقایعی می تواند باعث پشیمانی بعد از عمل بیماران شود؟ آیا این پشیمانی برای همه افراد اتفاق می افتد؟

در ادامه قصد داریم شما را با دلایل ایجاد پشیمانی بعد از عمل لاغری، جلوگیری و روش های درمان آن آشنا کنیم. اگر قصد عمل بای پس معده را دارید این مقاله را از دست ندهید.

دلایل پشیمانی بعد از عمل بای پس معده چیست؟

نگرانی بابت پشیمانی بعد از عمل بای پس معده یا هر نوع جراحی دیگری کاملاً طبیعی است؛ چرا که احتمال نارضایتی پس از انواع عمل جراحی وجود دارد.

پیشمانی بعد از عمل بای پس می تواند به دلایل مختلف ایجاد شود که چند نمونه از رایج ترین این دلایل عبارتند از:

لذت نبردن از غذا

یکی از دلایل پشیمانی بعد از عمل اسلیو، بای پس و سایر روش های عمل لاغری معده لذت نبردن از غذا خوردن است.

در واقع لذت نبردن از غذا بعد از جراحی لاغری، نوعی پشیمانی روانی است. زیرا ذهن می خواهد از خوردن غذا لذت ببرد؛ اما معده جدید این اجازه را نمی دهد. دلیل بروز این مشکل هم اعتیاد و ولع بیمار به خوردن غذا و هله هوله های مختلف قبل از جراحی بوده است و وقتی که فرد این عادت را ترک می کند، قطعاً تا مدتی برایش سخت خواهد بود.

لذت بردن از خوردن غذا

انتظارات غیر واقع بینانه از جراحی

متأسفانه، تصور اکثر افراد این است که با عمل بای پس معجزه می شود و افراد برای همیشه لاغر می شوند! در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است؛ چرا که در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل بای پس که شامل رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه است نه تنها لاغری حاصل نمی شود؛ بلکه احتمال بازگشت وزن بعد از عمل بای پس هم وجود دارد.

مراجعه به جراح کم تجربه

به دلیل اینکه عمل بای پس معده، یکی از جراحی های حساس است و معده و روده درگیر می شوند، نیاز است که به یک جراح لاغری متخصص و متبحر مراجعه کنید.

بنابراین، حتماً حتماً در انتخاب بهترین جراح لاغری در تهران یا هر شهر دیگری که ساکن هستید، نهایت دقت را به خرج دهید. چرا که در صورت انتخاب پزشک کم تجربه عواقب آن پای خودتان است و حتی احتمال مرگ بعد از عمل بای پس هم وجود دارد!

جراح

انتخاب غلط نوع جراحی لاغری

عمل بای پس نمی تواند نمی تواند برای هر فرد چاق با بی ام آی بالا مناسب باشد و در صورتی که جراح شما در انتخاب نوع جراحی لاغری اشتباه کند، قطعاً پشیمانی بعد از عمل بای پس معده را تجربه خواهید کرد. برای مثال افراد حجیم خوار به هیچ عنوان برای انجام این جراحی مناسب نیستند و این افراد باید عمل اسلیو انجام دهند.

ریزش مو

ریزش مو بعد از کاهش وزن سریع امری طبیعی است؛ بنابراین نیازی به نگرانی بابت ریزش مو بعد از عمل لاغری نیست و خیالتان راحت باشد که این مشکل حداکثر تا 6 ماه ادامه دار خواهد بود و پس از این مدت شاهد رویش مجدد موهای خود خواهید بود.

البته در صورت مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری، روی و شامپوهای مخصوص می توانید تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری کنید.

ریزش مو بعد از لاغری

افتادگی پوست بعد از عمل جراحی

افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو، بای پس و … ممکن است منجر به پشیمانی بعد از عمل لاغری شود. در واقع این عارضه به دلیل کاهش وزن زیاد، خاصیت ارتجاعی پایین پوست، بالا بودن سن و عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل رخ می دهد که البته جای نگرانی نیست و می توان به کمک جراحی های زیبایی این مشکل را برطرف کرد.

عجله داشتن برای کاهش وزن

تصور برخی از بیماران است که باید بلافاصله بعد از عمل لاغری، شاهد کاهش وزن سریع خود باشند و وقتی که متوجه می شوند روند کاهش وزن بعد از عمل لاغری به تدریج است ممکن است باعث پشیمانی بعد از بای پس شود.

ناامید شدن از کاهش وزن

عدم سازگاری با تغییرات سبک زندگی

پس از هر نوع عمل لاغری معده نیاز است که تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. برای مثال دیگر اجازه مصرف هر نوع غذایی را ندارید و فعالیت بدنی شما باید افزایش پیدا کند. سازگاری با این تغییرات برای برخی افراد سخت است و ممکن است از انجام عمل بای پس پشیمان شوند.

آیا راهی برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس وجود دارد؟

بله اگر می خواهید که حس پشیمانی بعد از جراحی بای پس را تجربه نکنید کافی است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مهم ترین نکته برای اینکه دچار پشیمانی بعد از عمل لاغری نشوید این است که حتماً در انتخاب جراح خود دقت داشته باشید. طبیعتاً هر چقدر جراح شما تجربه و مهارت بیشتری در انجام جراحی های لاغری داشته باشد، عمل شما بهتر انجام شود و احتمال بروز عوارض و پشیمانی بعد از عمل هم کاهش پیدا می کند.
  • در صورت انتخاب جراح متبحر و رعایت توصیه های مراقبتی جراح احتمال پشیمانی بعد از عمل بای پس به صفر درصد می رسد.
  • از کسانی که تجربه عمل بای پس معده مشورت بگیرید و از مشکلات طبیعی بعد از عمل آگاه شوید.
  • ویزیت های دوره ای بعد از عمل لاغری را به هیچ عنوان دست کم نگیرید؛ زیرا شما در صورت مراجعه به موقع به جراح برای بررسی وضعیت بدنی خود در صورت بروز مشکل یا عارضه ای زودتر متوجه آن می شوید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر انجام می دهید.
  • در اکثر مواقع جراح چند نمونه مکمل و داروهای تقویتی برای بعد از عمل بای پس تجویز می کند که حتماً باید تا زمان مقرر شده این داروها را مصرف کنید تا از بیماری ها و مشکلاتی نظیر کم خونی، پوکی استخوان و… در امان باشید.
  • مسلماً سازگاری با تغییرات اساسی ایجاد شده نیاز به زمان دارد و در این مدت نیاز است که صبور باشید.

در ویدیو زیر می توانید تجربه عمل بای پس معده یکی از بیماران دکتر سعید شمس متخصص جراحی لاغری و لاپاراسکوپی را بشنوید:

در صورت تجربه پشیمانی بعد از جراحی چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

جراحی بای پس یک جراحی بسیار پیچیده و حساس است که برای بازگشت به زندگی عادی نیاز به صبوری و گذشت مدت زمانی است. در صورتی که دچار پشیمانی بعد از عمل بای پس شدید، می توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • در صورتی که بنابر هر دلیلی از پیشرفت درمانی خود رضایت ندارید حتماً این مشکل را با جراح خود در میان بگذارید.
  • رعایت رژیم غذایی بعد از عمل بای پس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ بنابراین به نوع و حجم غذای مصرفی خود دقت داشته باشید تا به مرور شاهد نتایج مطلوب تری باشید.
  • جراح با توجه به وضعیت بدنی شما ورزش های لازم را توصیه می کند که در صورت رعایت آنها شاهد نتایج رضایت بخش خواهید بود.
  • هر زمانی که احساس پشیمانی بعد از بای پس معده به سراغتان آمد، بهتر است روی جنبه های مثبت این جراحی تمرکز کنید. برای مثال ممکن است تنها در روزهای اولیه کمی سختی بکشید و توانایی انجام کارهای روزمره را نداشته باشید؛ اما پس از چند روز این مشکل رفع می شود و می توانید به خوبی تحرک داشته باشید.
  • مشاهده نتایج عمل ممکن است کمی طول بکشد؛ در این مدت به جای پشیمانی و استرس بهتر است کمی صبر پیشه کنید تا همه چیز در زمان خود اتفاق بیفتد.
  • در صورتی که با امتحان کردن روش های گفته شده همچنان با حس پشیمانی بعد از عمل بای پس را دست و پنجه نرم می کنید و عوارض خطرناک این عمل را تجربه می کنید. از آنجا که این عمل یک عمل برگشت پذیر است می توانید با مراجعه به جراح خود درخواست برگشت معده به حالت اول را بدهید.

سؤالات متداول

علت پشیمانی بعد از عمل بای پس معده چیست؟

پشیمانی بعد از عمل بای پس معده دلایل مختلفی دارد که از جمله رایج ترین آنها می توان به عدم مراجعه به جراح متبحر، عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل، داشتن انتظارات غیر واقعی از عمل و عجله داشتن برای لاغری و تناسب اندام اشاره کرد.  

آیا امکان جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس وجود دارد؟

بله تا حدی می توان از پیشمانی بعد از عمل بای پس جلوگیری کرد که از جمله آنها می توان به انتخاب جراح متبحر، رعایت مراقبت های بعد از عمل و شرکت در ویزیت های دوره ای بعد از عمل اشاره کرد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878