احتمال نشتی بعد از اسلیو معده چقدر است؟ (بررسی جامع)
نشتی بعد از اسلیو معده

احتمال نشتی بعد از اسلیو معده چقدر است؟ (بررسی جامع)

نشتی بعد از اسلیو معده یکی از عوارض احتمالی و نادر جراحی اسلیو معده است. در صورتی که شما به یک جراح اسلیو متبحر برای انجام این جراحی مراجعه کنید و مراقبت های بعد از عمل را به دقت انجام دهند، به جرات می توان گفت که احتمال بروز این عارضه صفر درصد است. 

در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به بررسی علائم نشتی بعد از عمل اسلیو معده، روش های پیشگیری و درمان این مشکل بپردازیم. 

نشتی معده چیست؟

اسلیو معده یکی از پرطرفدارترین انواع جراحی لاغری است. به دلیل اینکه این جراحی به روش بسته (لاپاراسکوپی) انجام می شود، جراح پس از جدا کردن حدود 70 تا 80 درصد از حجم معده، برای بخیه زدن معده جدید از منگنه استفاده می کند.

منگنه ای که در جراحی اسلیو از آن استفاده می شود به صورت جذبی است، یعنی پس از جوش خوردن معده جدید، نیازی به جراحی مجدد برای کشیدن بخیه های معده نیست. در ادامه می توانید عکس منگنه اسلیو معده را ببینید:

عکس منگنه اسلیو معده

در صورتی که به هر دلیلی محتویات معده از قسمت بخیه زده شده به داخل شکم وارد شود، گفته می شود که نشتی معده رخ داده است.

نشتی بعد از اسلیو معده یکی از عوارض نادر این جراحی است که تنها حدود 1.5 تا 3 درصد از بیماران ممکن است این دسته از عوارض عمل اسلیو معده را تجربه کنند.

در واقع این عارضه تنها در صورت عدم تبحر جراح و همچنین رعایت نکردن مراقبت های بعد از جراحی اتفاق می افتد. اما این عارضه یک عارضه معمولی و بدون خطر نیست چرا که در صورت عدم تشخیص به موقع حتی ممکن است باعث مرگ نیز شود! 

بنابراین حتما قبل از هر چیز به دنبال یک پزشک متخصص و با تجربه باشید و پس از جراحی هم به مراقبت های بعد از عمل اسلیو که جراح به شما گوشزد می کند پایبند باشید، تا از چنین عارضه هایی در امان باشید. 

علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو

از جمله علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو که در صورت عدم تبحر جراح لاغری و رعایت نکردن توصیه های مراقبتی رخ می دهد عبارتند از:

  • ضربان قلب سریع: ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) بعد از اسلیو معده نشانه یک مشکل جدی مثل نشت یا عفونت معده است. بنابراین در صورت تجربه چنین علامتی حتما به جراح خود اطلاع دهید.
  • سرگیجه: یکی از دلایل سرگیجه یا سبکی سر بعد از عمل اسلیو مربوط به از دست دادن مایعات به دلیل نشت معده است. 
  • تنگی نفس: تنگی نفس هم می تواند از دلایل نشتی بعد از اسلیو معده باشد که بر روی سیستم تنفسی فرد تاثیر می گذارد. 
  • تب: تب بعد از عمل اسلیو هم می تواند از علائم نشتی معده و عفونت داخل بدن باشد. 
  • درد شکم: در صورتی که درد شدید یا ادامه دار در ناحیه شکم دارید، می تواند به دلیل نشتی معده باشد و حتما باید جراح خود را در جریان بگذارید.
  • حالت تهوع و استفراغ: یکی از دلایل حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل اسلیو می تواند مربوط به نشتی معده باشد. زیرا نشتی باعث ایجاد اختلال در هضم و تحریک معده می شود.
  • پایین آمدن فشار خون: یکی از واکنش های بدن به نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده، پایین آمدن فشار خون است.
  • کاهش حجم ادرار: نشتی بعد از اسلیو معده باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن، کم آبی بدن و در نهایت کاهش حجم ادرار می شود.
  • درد قفسه سینه یا شانه چپ: یکی از علائم نشتی بعد از اسلیو معده درد قفسه سینه یا شانه چپ است که در صورت نشتی معده در نزدیکی دیافراگم روی قفسه سینه و شانه چپ تاثیر می گذارد. 
  • نفخ شکم: نفخ شکم هم در برخی مواقع می تواند نشانه نشتی معده بعد از اسلیو باشد. 

در ادامه می توانید ویدئوهای بهترین و بدترین تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند را بشنوید:

روش های درمان نشتی بعد از اسلیو معده

با اینکه نشتی بعد از اسلیو معده، ریسک مرگ و میر را در بین بیماران اسلیوی افزایش می دهد، اما خوشبختانه این عارضه در صورت مراجعه سریع به پزشک قابل کنترل و درمان است. 

جراح با توجه به نوع و میزان نشتی از روش های جراحی یا غیر جراحی استفاده می کند. به طور کلی روش های درمان نشتی بعد از اسلیو معده عبارتند از:

  • تزریق آنتی بیوتیک های موثر از طریق وریدی؛
  • استفاده از استنت یا فنر به صورت موقت در محلی که نشتی معده رخ داده است؛
  • در صورت صلاحدید جراح ممکن است جراح عمل اسلیو معده را تبدیل به عمل بای پس معده کند. 
  • در برخی مواقع خارج کردن عفونت از معده و توقف تغذیه از طریق دهان یکی از روش های درمان است. 

بنابراین در صورت بروز این عارضه به جراح خود اعتماد کنید و اجازه دهید که ایشان با توجه به نوع و میزان نشتی بهترین روش درمانی را انتخاب کند. 

مهم ترین موضوعی که شما باید در درمان این عارضه در نظر داشته باشید این است که در صورت مشاهده علائم آن از جمله تب، افزایش تعداد ضربان قلب، درد شکم و … هر چه سریعتر به جراح خود مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از نشتی معده بعد از اسلیو معده

برای پیشگیری از بروز نشتی معده بعد از اسلیو معده و پشیمانی از عمل اسلیو معده تنها لازم است که به مواردی که در ادامه آورده ایم، پایبند باشید:

به دنبال جراح حاذق باشید

یکی از راهکارهای طلایی برای جلوگیری از بروز این عارضه، دقت در انتخاب جراح اسلیو معده است. حتما به دنبال جراحی باشید که علاوه بر اینکه متخصص جراحی لاغری باشد، تجربه بالایی نیز در این زمینه داشته باشد.

جراحی

رعایت توصیه های مراقبتی بعد از عمل

به تمامی توصیه های مراقبتی جراح که شامل رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو، مصرف داروها و محدود کردن فعالیت های بدنی سنگین است پایبند باشید.

رژیم غذایی خود را به تدریج تغییر دهید

رژیم غذایی شما پس از عمل تنها شامل مایعات است و باید به تدریج به سمت غذاهای نرم، پوره جات و غذاهای جامد بروید. در صورتی که به اصول تغذیه بعد از اسلیو پایبند نباشید، ممکن است محل منگنه معده تحت فشار قرار بگیرد و نشتی معده اتفاق بیفتد.

مراحل رژیم اسلیو

غذایتان را به آرامی بجوید

اگر بایدها و نبایدهای عمل لاغری را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که بارها به آرام غذا خوردن بعد از جراحی لاغری توصیه شده است.

در هنگام غذا خوردن تمام تمرکزتان بر این باشد که غذایتان را آرام آرام و کامل بجوید. در این صورت هضم غذا به درستی انجام می شود و احتمال نشتی بعد از اسلیو معده کاهش پیدا می کند.

آرام جویدن غذا

آب زیادی بنوشید

سعی کنید در طول شبانه روز آب و نوشیدنی های سالم زیادی بنوشید. البته از مصرف هر گونه نوشیدنی همراه غذا پرهیز کنید.

مصرف نوشیدنی های گازدار ممنوع!

مصرف نوشیدنی های گازدار بعد از عمل لاغری می تواند منجر به نفخ، ناراحتی معده و نشت محتویات معده شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز عوارض عمل لاغری مانند نشتی معده دور مصرف نوشیدنی های گازدار را خط قرمز بکشید. 

نوشابه های گازدار

مصرف غذاهای چرب و شیرین را محدود کنید

به دلیل اینکه هضم غذاهای چرب و شیرین، برای معده دشوارتر از سایر غذاها است و ممکن است در اثر خوردن بیش از حد این نوع غذاها به معده فشار وارد شود؛ بنابراین برای جلوگیری از نشتی معده بعد از اسلیو مصرف این گونه غذاها را محدود کنید.

تا چند هفته ورزش های سنگین ممنوع!

از آنجا که طی عمل اسلیو تغییرات گسترده ای بر روی معده شما اعمال می شود، نیاز است که برای مدتی استراحت مطلق داشته باشید. 

در چند هفته اول (تا زمانی که جراح اجازه نداده است) به هیچ عنوان نباید فعالیت های بدنی سنگین و ورزش های قدرتی مثل بلند کردن، کشیدن یا هل دادن اجسام سنگین را انجام دهید.  فعالیت های شدید بدنی در طی چند هفته اول، تا زمانی که زخم های معده به طور کامل بهبود پیدا نکرده است باعث وارد شدن فشار به شکم و معده و بروز نشتی معده می شود. 

ورزش بعد از اسلیو

نداشتن رابطه جنسی تا چند هفته اول

به دلیل اینکه رابطه جنسی بعد از عمل اسلیو ممکن است به بخیه ها آسیب وارد کند، توصیه می شود که به مدت 3 هفته رابطه جنسی نداشته باشید. البته تشخیص دقیق این موضوع بر عهده جراح شما است. 

سوالات متداول

چه مدت پس از جراحی ممکن است علائم نشتی بعد از اسلیو معده نمایان شوند؟

این عارضه ممکن است در سه بازه زمانی رخ دهد. نشت ابتدایی از روز اول تا سوم ممکن است رخ دهد. نشت میانی از روز چهارم تا هشتم ممکن است اتفاق بیفتد و نشت نهایی از روز هشتم به بعد رخ می دهد. 

آیا احتمال مرگ به دلیل نشتی بعد از عمل اسلیو وجود دارد؟

بله، در صورت بروز این مشکل محتویات معده از منافذ ایجاد شده به داخل شکم نفوذ پیدا می کنند. این اتفاق می تواند باعث عفونت های شدید شود که در صورت عدم درمان به موقع این عفونت ها باعث شوک های سپتیک، نارسایی اندام و در نهایت مرگ می شود.

آیا سرفه و عطسه بعد از عمل اسلیو می تواند منجر به نشت معده شود؟

خیر، عطسه و سرفه آسیبی به بخیه های معده شما وارد نمی کنند و نیازی به نگرانی بابت این موضوع نیست.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 1

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878