لیست مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از بای پس معده و نقش آنها
مکمل ها و ویتامین های بعد از بای پس معده

لیست مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از بای پس معده و نقش آنها

یکی از موارد بسیار مهمی که بعد از عمل بای پس معده باید به آن توجه داشته باشید، مصرف به موقع مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از بای پس معده است. در واقع در پی انواع جراحی لاغری اعم از بای پس معده تغییرات گسترده ای بر روی دستگاه گوارش ایجاد می شود که همین موضوع منجر به نیاز به مصرف داروهای تقویتی بعد از عمل بای پس معده است.  

در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به دلایل اهمیت مصرف داروهای بعد از عمل بای پس معده و نوع و نحوه مصرف این داروها بپردازیم.

مراقبت های بعد از عمل بای پس

از جمله فاکتورهای بسیار مهم در موفقیت عمل جراحی لاغری، انتخاب جراح متبحر و رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل بای پس معده است. در صورتی که شما به این دو مورد توجه داشته باشید احتمال بروز عوارض عمل بای پس معده به حداقل می رسد، پشیمانی بعد از عمل بای پس معده را تجربه نخواهید کرد و بهترین بازخورد را از عمل لاغری خواهید داشت. 

از جمله مراقبت های بعد از عمل بای پس معده که بسیار مهم هستند عبارتند از:

  • رعایت اصول رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده؛
  • ورزش کردن بعد از عمل بای پس معده؛
  • مصرف مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از بای پس معده که پزشک برای شما تجویز کرده است؛

در ویدیو زیر دکتر سعید شمس توضیحات کامل تری را درباره مراقبت های بعد از بای پس معده داده اند:

دلیل مهم بودن مصرف مکمل ها بعد از عمل بای پس معده چیست؟

به دلیل اینکه طی عمل بای پس علاوه بر معده، روده کوچک هم دستکاری می شود ممکن است محل جذب برخی از ویتامین ها و مواد معدنی از دور خارج شود. برای مثال محل جذب کلسیم دوازدهه می باشد که به دلیل تغییراتی که در این ناحیه ایجاد می شود ممکن است روند جذب کلسیم بعد از عمل بای پس با اختلال مواجه شود و نیاز به مصرف این مکمل بعد از عمل لاغری باشد. 

از جمله عوارض عدم مصرف مکمل ها بعد از عمل بای پس عبارتند از:

  • کم خونی به دلیل کمبود آهن یا ویتامین B12؛
  • اختلالات استخوان و کلیه به دلیل تغییراتی که در نحوه جذب کلسیم و ویتامین دی ایجاد می شود؛
  • عوارض عصبی مانند از دست دادن حافظه یا بدخلقی به دلیل کمبود ویتامین B12؛
  • مشکلات عصبی و اختلالات متابولیسم درشت مغذی ها به دلیل سوء جذب ویتامین B1؛
  • کند شدن روند بهبود، ریزش مو، تحلیل عضلات و … به دلیل کمبود پروتئین؛

معرفی داروهای بعد از عمل بای پس معده

داروهای بعد از بای پس معده به دو دسته تقسیم می شوند، دسته اول شامل مکمل ها و ویتامین ها است که بر اساس آزمایشات انجام شده به شما تجویز می شود که این داروها را معمولا نیاز است برای طولانی مدت یا حتی تا پایان عمر استفاده کنید. دسته دوم از داروها درمانی هستند که برای کنترل زخم گوارشی، سنگ صفراوی و … تجویز می شوند و معمولا نیاز است که به مدت 6 ماه استفاده شوند. 

به طور کلی پس از انجام عمل لاغری بای پس معده، نیاز به مصرف داروهای بعد از بای پس معده در کوتاه مدت و بلند مدت می باشد. که از جمله این داروها عبارتند از:

داروی امپرازول

از جمله داروهای بعد از عمل لاغری که در اکثر مواقع به منظور جلوگیری از خطر زخم های گوارشی تجویز می شود، داروی امپرازول است. مصرف داروی امپرازول بعد از عمل لاغری معمولا به مدت 6 ماه توصیه می شود اما در برخی مواقع ممکن است نیاز به مصرف طولانی مدت تری داشته باشید؛ به طور کلی مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است باید ادامه دهید. 

قرص امپرازول

اورسودیول

یکی دیگر از داروهای بعد از بای پس معده، داروی اورسودیول است که احتمال ایجاد سنگ صفرا بعد از عمل لاغری را کاهش می دهد. معمولا در مراقبت های بعد از عمل لاغری، مصرف داروی اورسودیول به مدت 6 ماه توصیه می شود. 

داروی اورسودیول

نکته: مصرف داروی اورسودیول بعد از عمل بای پس معده برای همه بیماران تجویز نمی شود. 

مولتی ویتامین

مولتی ویتامینی که جراح لاغری بعد از انجام جراحی تجویز می کند، شامل آهن، ویتامین C، ویتامین B12، کلسیم و ویتامین D می باشد. 

به دلیل تغییرات گسترده ای که در سیستم گوارش فرد بعد از عمل بای پس ایجاد می شود معمولا نیاز به مصرف مکمل ها بعد از عمل بای پس برای طولانی مدت یا حتی مادام العمر است. 

معمولا بعد از عمل بای پس توصیه می شود که روزانه یک عدد مولتی ویتامین مصرف کنید. 

آهن

کمبود آهن بعد از عمل بای پس می تواند باعث کم خونی شود. از جمله نشانه های کم خونی می توان به ریزش مو بعد از عمل لاغری، کمبود انرژی، شکنندگی ناخن ها، ضعیف شده حافظه و … اشاره کرد. از همین رو است که معمولا جراحان مصرف قرص آهن بعد از عمل بای پس را پیشنهاد می کنند. 

کلسیم

کلسیم یکی دیگر از مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از بای پس معده است. از مکمل کلسیم به منظور افزایش جذب کلسیم بعد از جراحی لاغری تجویز می شود. از این دارو هم ممکن است نیاز باشد برای طولانی مدت استفاده کنید. 

ویتامین D3

ویتامین D3 هم در مولتی ویتامین و هم کلسیم موجود است. جراح شما بر اساس نیاز شما دوز مصرفی مناسب را تجویز می کند. 

ویتامین D3

ویتامین B12 (سیانوکوبالامین)

این ویتامین در پایایی سلامت خون و سلول های عصبی بدن فرد نقش بسیار مهمی دارد. معمولا بدن در جذب ویتامین B12 بعد از عمل بای پس به مشکل می خورد؛ بنابراین نیاز است که فرد از طریق مصرف مکمل ها این ویتامین را جذب بدن کند. 

بیمارانی که دچار کمبود ویتامین B12 بعد از عمل بای پس می شوند علائمی مثل احساس سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا، احساس بی حسی انگشتان، احساس خستگی و گیجی را تجربه می کنند. 

داروهای ممنوعه بعد از عمل بای پس

در صورتی که قبل از جراحی داروهای کپسولی، جویدنی یا مایع مصرف می کردید، بعد از عمل هم می توانید با مشورت پزشکتان ادامه دهید. اما داروهایی که مانند قرص هستند باید در سه ماه اول متوقف شود.

از جمله داروهای ممنوعه بعد از عمل اسلیو و بای پس معده عبارتند از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، آسپرین، ناپروکسن و … . زیرا مصرف این گونه داروها ریسک زخم معده بعد از عمل لاغری را افزایش می دهند. 

البته برخی از پزشکان معتقدند که مصرف این گونه داروها پس از گذشت سه ماه از بهبودی مانعی ندارد؛ بنابراین بهترین راهکار برای اطلاع از داروهای ممنوعه بعد از عمل لاغری پرسش از پزشک متخصص است.

داروهای ممنوعه

مصرف داروهای سرماخوردگی بعد از عمل  بای پس معده

برای مصرف داروهای سرماخوردگی بعد از عمل بای پس معده حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به هیچ عنوان داروهای بدون نسخه مصرف نکنید.
  • در صورتی که دچار گرفتگی بینی شده اید می توانید از اکسی متازولین، فنیل افرین یا سودو افدرین استفاده کنید. در صورتی که فشار خون بالایی دارید بهتر است از اسپری نمکی استفاده کنید.
  • از داروهایی که قند دارند استفاده نکنید.
  • برای درمان تب و بدن درد با تجویز پزشک می توانید استامینوفن مصرف کنید.

مصرف چه داروهایی قبل از عمل بای پس ممنوع است؟

  • زارلتو (ریواروکسابان) به مدت یک روز؛
  • کومادین (وارفارین) به مدت یک هفته؛
  • پلاویکس (کلوپیدوگرل) به مدت پنج روز؛
  • متفورمین به مدت دو روز؛
  • افینت (پراسوگرل) به مدت پنج روز؛
  • NASID ها به مدت یک هفته؛
  • پراداکسا (دابیگاتران) به مدت 1 الی 5 روز؛
  • بریلینتا (تیکاگرلور) به مدت یک هفته؛
  • داروهای ضدبارداری حاوی استروژن خوراکی جایگزین داروهای هورمونی به مدت یک هفته؛

به طور کلی برای مصرف داروهای بعد از عمل بای پس معده و قبل از آن حتما با جراح خود مشورت کنید و به هیچ عنوان به صورت خودسرانه مصرف یک نوع دارو را قطع یا شروع نکنید.  

کلام آخر

یکی از راهکارهای اصلی درمان چاقی مفرط انجام جراحی لاغری اعم از بای پس معده است. موفقیت جراحی بای پس به عوامل مختلفی مثل رعایت اصول تغذیه بعد از عمل بای پس، ورزش، مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از بای پس معده و … وابسته است. 

مصرف دارو

ما در این نوشتار به طور خاص درباره داروهای بعد از عمل بای پس معده صحبت کردیم. در صورتی که سوال یا ابهامی در این باره دارید می توانید در بخش نظرات سایت از دکتر سعید شمس متخصص جراحی لاغری و لاپاراسکوپی بپرسید. 

سوالات متداول

آیا مصرف مکمل ها بعد از عمل بای پس تا آخر عمر اجباری است؟

این مورد کاملا بستگی به شرایط بیمار دارد. اما در اکثر مواقع ممکن است پس از گذشت حداکثر 8 سال مصرف مکمل ها متوقف شود اما در برخی مواقع هم نیاز است تا پایان عمر مکمل مصرف کنید.

مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از بای پس معده کدامند؟

مولتی ویتامین های حاوی آهن، کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 است. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878