بررسی مهم ترین مراقبت های بعد از اسلیو معده
مراقبت های بعد از عمل اسلیو

بررسی مهم ترین مراقبت های بعد از اسلیو معده

مراقبت های بعد از اسلیو معده یکی از موارد بسیار مهم در نتیجه بخشی عمل جراحی است. جراحان لاغری پس از اتمام جراحی توصیه ها و مراقبت های لازم را ریز به ریز به بیماران خود گوشزد می کنند که بیمار موظف به رعایت این نکات به صورت کامل است.

 بنابراین اولین و مهم ترین مرجع شما باید توصیه های پزشکتان باشد، اما اگر قصد دارید که اطلاعات بیشتری در زمینه مراقبت های بعد از جراحی اسلیو داشته باشید یا سوالاتی در این زمینه دارید با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشید. 

دکتر سعید شمس در ویدیو زیر به طور کامل درباره مراقبت های بعد از عمل اسلیو صحبت کرده اند:

مراقبت های هفته اول بعد از اسلیو معده

هفته اول دوره نقاهت اسلیو معده بسیار مهم است و باید نکات مراقبتی ارائه شده از سوی پزشک را به دقت انجام دهید تا روند بهبودی شما سریع تر پیش برود. مراقبت های هفته اول بعد از اسلیو معده شامل موارد زیر است:

  • در رژیم اسلیو به شما توصیه می شود که در روز اول بعد از جراحی تنها از مایعات شفافی همچون آب، آبمیوه طبیعی بدون قند، چای کم رنگ، عصاره رقیق شده گوشت یا مرغ و … مصرف کنید.
  • تا ده روز بعد از عمل اسلیو، تنها شما اجازه مصرف مایعات را دارید که پزشک شما مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در این دوره را به شما گوشزد می کند.
  • باید از روز اول پس از ترخیص تحرک داشته باشید، آرام آرام راه بروید و به مرور زمان پیاده روی خود را تا یک ساعت در روز افزایش دهید.
  • روزانه حداقل دو لیتر آب به صورت جرعه جرعه یا با قاشق توصیه می شود.
  • پس از گذشت دو روز از جراحی می توانید استحمام کنید.
  • مدت زمان استراحت بعد از عمل اسلیو در خانه حدود 3 الی 5 روز است. اما پزشک با توجه به شرایط بدنی شما مدت زمان دقیق استراحت را به شما اعلام می کند.
  • مصرف نوشیدنی های الکل دار و دخانیات ممنوع است.
  • به مدت دو هفته از جوراب ضد لخته استفاده کنید.
  • داروهای تجویزی را به موقع مصرف کنید. از جمله داروهایی که پزشک مصرف آنها را در این مدت توصیه می کند عبارتند از سرم رینگر، آمپول انوکساپارین، پودر امپرازول، شربت منیزیم و شیاف ناپروکسن.
  • پس از گذشت ده روز از جراحی نیاز است که به منظور ویزیت مجدد، کشیدن بخیه و رژیم غذایی چهار هفته اسلیو معده به مطب جراح اسلیو خود مراجعه کنید. 

مراقبت های هفته دوم بعد از اسلیو معده

در مراقبت های هفته دوم بعد از اسلیو معده باید به مواردی همچون رژیم غذایی، نحوه مراقبت از زخم ها، داروهای مصرفی و میزان تحرک توجه داشته باشید. 

بیشتر بخوانید:‌ رژیم اسلیو از روز اول پس از جراحی تا پایان عمر

رژیم غذایی هفته دوم بعد از اسلیو معده

رژیم غذایی شما تا 2 هفته همچنان شامل مایعات است. در این هفته همچنان نوشیدن 6 الی 8 لیوان آب در روز الزامی است و به مرور پس از گذشت این هفته می توانید از مایعات پروتئین دار نیز مصرف کنید.  

در هفته دوم بعد از عمل اسلیو شما می توانید از شیک طبیعی بدون قند، شیک های پروتئینی، آبگوشت، آب مرغ، پودینگ های بدون قند، ماست های یخی، ژله های بدون قند، سوپ های خامه دار و نوشیدنی های صبحانه فوری بدون قند استفاده کنید. 

نحوه نگهداری از زخم ها

جراح لاغری در طول عمل اسلیو، برش های بسیار ریزی بر روی شکم بیمار ایجاد می کند که پس از اتمام جراحی، این برش ها بخیه زده و پانسمان می شوند. مراقبت از این زخم ها بسیار مهم است که از جمله نکات مراقبتی مربوط به این موضوع عبارتند از:

  • بعد از گذشت دو روز از جراحی اسلیو می توانید استحمام کنید و معمولا پزشکان توصیه می کنند که روزانه حمام کنید و زخم ها و اطراف درن را با آب و صابون به خوبی بشویید.
  • پس از استحمام محل زخم ها به طور کامل خشک کنید و در صورت خیس شدن پانسمان حتما آن را تعویض کنید. 

داروهای مصرفی

در روند مراقبت های بعد از جراحی اسلیو در طول دو هفته نیاز است که داروهای تجویزی را به صورت منظم و طبق دستور پزشک مصرف کنید. از جمله داروهای تجویزی پزشک و دستور آنها معمولا به شرح زیر است:

  • قرص پنتوپرازول 40 میلی گرم صبح و شب یک عدد؛
  • شربت MOM هر 8 ساعت 1 الی 2 قاشق غذاخوری؛
  • سرم قندی نمکی تجویز شده را به مدت پنج روز باید یک لیتر استفاده کنید تا بدن شما دچار کم آبی نشود.
  • قرص مسکن و شیاف در صورت احساس درد؛
  • آمپول ضد انعقاد زیر جلدی به صورت روزانه؛

توجه: در صورتی که قبل از جراحی به دلیل بیماری زمینه ای دارویی مصرف می کردید، با مشورت پزشک خود باید دارو را طبق روال قبلی مصرف کنید و به هیچ عنوان مصرف داروهای خود را قطع نکنید.

ورزش و فعالیت بدنی بعد از عمل اسلیو

در مراقبت های بعد از اسلیو معده ورزش و فعالیت بدنی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به توصیه پزشکان گفته می شود که تا 2 هفته پس از جراحی باید فعالیت بدنی شما به نحو زیر باشد:

  • هر یک ساعت یک بار حداقل 15 دقیقه پیاده روی کنید. 
  • سعی کنید دم و بازدم عمیق داشته باشید.
  • در پایان دو هفته اول می توانید فعالیت های ورزشی خود را به روال قبلی ادامه دهید.

به شما توصیه می کنیم حتما ویدیو زیر را که توضیحات دکتر سعید شمس درباره ورزش های بعد از عمل اسلیو است را گوش کنید:

مراقبت های هفته سوم و چهارم بعد از اسلیو معده

بیماران اسلیوی پس از گذشت دو هفته به تدریج می توانند مواد غذایی جامد را با مشورت پزشک خود به رژیم غذایی خود بیفزایند.

مراجعات به پزشک پس از جراحی

یکی از مراقبت های بعد از اسلیو معده، تاریخ مراجعات به پزشک پس از جراحی است که بیمار به هیچ عنوان نباید روز مراجعه تعیین شده را به تعویق بیندازد. اولین روز مراجعه به پزشک بعد از جراحی اسلیو هفته اول پس از جراحی است که در این ویزیت درن از بدن بیمار خارج می شود و بخیه ها نیز کنترل می شوند. مراجعه دوم نیز دو ماه پس از جراحی اسلیو است. 

سوالات متداول

مراقبت های بعد از اسلیو معده شامل چه مواردی است؟

مراقبت های بعد از اسلیو معده شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی، داروهای مصرفی، نحوه رسیدگی به زخم ها، طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو و به طور کلی نحوه سبک زندگی فرد می شود.

طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو باید چگونه باشد؟

پزشکان توصیه می کنند که طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو باید به پشت باشد تا کمترین فشار به ریه ها و معده وارد شود. 

بعد از عمل اسلیو چند روز باید استراحت کرد؟

معمولا پزشکان توصیه می کنند که به مدت 3 تا 5 روز پس از جراحی اسلیو در خانه استراحت کنید. 

دوره نقاهت اسلیو معده چقدر است؟

دوره نقاهت اسلیو معده حداقل 3 الی 7 روز است و شما بعد از گذشت یک هفته به مرور می توانید فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. 

بعد از عمل معده چی بخوریم؟

معمولا بعد از عمل معده نیاز است که تا دو هفته مایعات مصرف کنید و به تدریج با اجازه پزشک می توانید مصرف جامدات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878