نحوه مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری
مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری

نحوه مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری

برای مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری یا هر نوع جراحی دیگری باید زخم را کاملا استرلیزه نگه دارید و از هرگونه آلودگی به دور نگه دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع درباره روش های مراقبت از زخم بعد از عمل لاغری اسلیو، بای پس، مینی بای پس و … در اختیار شما قرار دهیم.

تعداد برش های روی شکم برای انجام جراحی لاغری

خوشبختانه امروزه تمامی روش های جراحی لاغری اعم از اسلیو معده، بای پس معده، مینی بای پس و … به شیوه لاپاراسکوپی انجام می شوند. برای انجام این جراحی ها تنها چند برش بسیار کوچک بر روی شکم ایجاد می شود تا از طریق آنها ابزار جراحی به حفره شکم وارد شوند.

برش های روی شکم بعد از جراحی چاقی

تعداد برش های روی شکم برای انجام جراحی لاغری معمولا 3 برش است که اندازه آنها بین 5 الی 10 میلی متر است. به دلیل کوچک بودن اندازه این زخم ها احتمال ماندن آثار جای بخیه لاپاراسکوپی بسیار کم است.

نحوه پانسمان جای برش های بعد از جراحی لاغری

پس از اتمام جراحی، جای برش ها توسط نخ بخیه قابل جذب و یا غیر قابل جذب دوخته می شود. اصولا برای هر برش 1 الی 2 بخیه کوچک زده می شود. سپس محل برش ها با بتادین استریل می شود و روی زخم ها پانسمان زده می شود.

ویدیو زیر مربوط به بخیه زدن بعد از عمل اسلیو یکی از بیماران دکتر سعید شمس می باشد:

پانسمان زخم بعد از جراحی لاغری بسیار ساده و آسان است و مراقبت از آن نیاز بسیار آسان است.

زمان برداشتن پانسمان از روی زخم ها

پس از پانسمان کردن زخم ها بیمار نباید به آنها دست بزند و یا آنها را خیس کند، زیرا ممکن است منجر به عفونت یا طولانی تر شدن روند بهبودی شود. معمولا توصیه پزشکان این است که محل پانسمان را حداقل به مدت 2 روز خشک و تمیز نگه دارید.

معمولا بیماران می توانند پس از گذشت دو روز پانسمان را بردارند، زیرا معمولا در این مدت زخم بسته می شود. سپس برای مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری، بهتر است ناحیه را با صابون یا شامپویی که ایجاد حساسیست نمی کند، شستشو دهید. پس از شستشو دیگری نیازی به پانسمان کردن زخم ها نیستند و باید روی زخم ها باز بمانند تا به طور کامل بهبود پیدا کنند.

پانسمان

توجه: زمان برداشتن پانسمان کاملا بستگی به نظر جراح لاغری شما دارد و نباید با استناد به این نوشتار و بدون مشورت با جراحتان به صورت سر خود پانسمان هایتان را بردارید.

راهکارهای مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری

در صورت رعایت مواردی که در ادامه گوشزد می کنیم، می توانید به نحو احسن از زخم بعد از عمل لاغری مراقبت کنید و از ماندن جای بخیه بعد از عمل لاغری جلوگیری کنید:

• یکی از راهکارهای اصلی برای مراقبت از زخم بعد از عمل لاغری این است که روزانه زخم خود را با آب و صابون به صورت ملایم بشویید.
  • برای جلوگیری از عفونت زخم بعد از عمل لاغری پزشک مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کند که می بایست طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید خودداری کنید.
  • برای تسریع روند بهبودی زخم ها، رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی داشته باشید.
  • به هیچ عنوان زخم هایتان را دستکاری نکنید. این کار باعث طولانی تر شدن روند بهبودی زخم ها می شود.
  • زخم ها را همیشه تمیز و خشک نگه دارید.
  • در صورت مشاهده علائم عفونت زخم سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.
  • مصرف سیگار بعد از جراحی لاغری باعث تنگ شدن عروق خونی و کمتر رسیدن مواد مغذی به زخم می شود که همین موضوع منجر به طولانی تر شدن روند بهبودی می شود.
  • به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از کرم های ترمیم کننده استفاده نکنید.
  • از کشیدن بخیه ها در خانه خودداری کنید.
  • تا زمان بهبودی کامل زخم ها از حمام کردن در وان و شنا کردن خودداری کنید.
  • شرکت در ویزیت های دوره ای بعد از عمل لاغری

بخیه های جراحی لاغری چه زمانی کشیده می شود؟

اصولا پس از گذشت 10 الی 15 روز بعد از جراحی، جای زخم بهبود پیدا می کند و امکان کشیدن بخیه وجود دارد. در بایدها و نبایدهای بعد از عمل لاغری به شما گوشزد می شود که این کار حتما باید توسط جراح لاغری یا تیم وی انجام شود.

کشیدن بخیه

آیا جای بخیه لاپاراسکوپی قابل مشاهده است؟

خیر به دلیل کوچک بودن جای برش ها، معمولا هیچ گونه جای بخیه یا اسکاری باقی نمی ماند. در اکثر افراد جای زخم به قدری محو می شود که متوجه آنها نمی شوید. بنابراین نیازی به نگرانی بابت ماند جای زخم بعد از عمل اسلیو، بای پس و … نیست.

از جمله عوامل موثر بر ماندن جای بخیه عبارتند از:

• سن: در بیمارانی که سن بالایی دارند، روند ترمیم زخم ها کندتر پیش می رود و احتمال ماندن جای بخیه و اسکار وجود دارد.
  • نوع پوست: اصولا افراد با پوست تیره بیشتر در معرض خطر اسکارها و جای زخم ناشی از جراحی هستند.
  • نحوه مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری: یکی از موارد بسیار مهمی که از به جا ماندن جای زخم و بخیه جلوگیری می کند رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی از زخم هاست.
  • مهارت جراح: در صورتی که جراح مهارت و تجربه کافی در انجام جراحی لاغری داشته باشد، برش های ظریف بر روی شکم بیمار ایجاد می کند و بخیه ها را به نحوی می زند که پس از سپری شدن دوره نقاهت اثری از جای بخیه باقی نماند.
لاپاراسکوپی

در صورت ماندن جای زخم بعد از عمل لاغری چه کنیم؟

اگر بنابر هر دلیلی جای زخم بعد از عمل لاغری بر روی شکمتان باقی ماند. می توانید با استعمال پمادهای ترمیم کننده پوست، جای زخم و اسکار را به طور کامل از بین ببرید.

علائم عفونت زخم بعد از جراحی لاغری چیست؟

اگر عوارض بعد از عمل اسلیو، بای پس و یا سایر جراحی های لاغری را مطالعه کنید، متوجه می شوید که احتمال عفونت زخم پس از عمل لاغری بسیار کم است. اما در صورتی که مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری به خوبی انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.

از جمله علائم عفونت زخم بعد از عمل بای پس، اسلیو و … عبارتند از:

• تب؛
  • احساس حرارت و افزایش دما در محل زخم ها؛
  • درد و ناراحتی؛
  • خروج چرک قهوه ای بدبو از محل زخم ها؛
  • التهاب ناحیه زخم؛
  • قرمزی بیش از حد برش ها؛

اهمیت تغذیه در مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری

در صورت وجود هرگونه زخمی در بدن، برای ترمیم و بازسازی این زخم ها نیاز به داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی است. به همین دلیل است که تغذیه در مراقبت از زخم ها بعد از جراحی چاقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برای ترمیم زخم نیاز است که در رژیم اسلیو، بای پس و هر نوع عمل لاغری دیگری که انجام داده اید پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی مختلف و اسیدهای آمینه ضروری را جای دهید. این مواد مغذی در بازسازی بافت ها و تسریع فرآیند بهبود زخم ها نقش بسیار مهمی دارند.

نقش پروتئین ها در بهبود زخم ها

یکی از دلایل تاکید و توصیه جراحان به مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری، این است که پروتئین ها نقش بسزایی در روند ترمیم زخم ها و بازسازی بافت آسیب دیده دارند.

در واقع پروتئین ها در تشکیل کلاژن، ایجاد عروق خونی جدید، انقباض زخم و در نهایت سرعت بخشیدن بهبود زخم ها نقش بسزایی دارند.

منابع پروتئین

نقش ویتامین ها در بهبود زخم ها

ویتامین های مختلف اعم از ویتامین های A, C, E, D و ویتامین K نقش مهمی در ترمیم زخم ها و بهبود سریع تر آنها دارند. این ویتامین ها باعث افزایش ساخت کلاژن ها، افزایش مقاومت کششی بافت زخم ها و تنظیم متابولیسم بدن دارند.

برای مراقبت از زخم بعد از جراحی لاغری چه کارهایی باید انجام دهیم؟

جای زخم ها را دستکاری نکنید، از کشیدن سیگار پرهیز کنید، در معرض نور خورشید قرار نگیرید، رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی داشته باشید، تا 48 ساعت از شستن زخم ها و حمام کردن خودداری کنید.

آیا حمام کردن بعد از جراحی لاغری مجاز است؟

بله، اما معمولا پزشکان به اکثر بیماران پس از گذشت 48 ساعت اجازه حمام کردن را می دهند. اما اگر با باز کردن پانسمان جای زخم دچار خونریزی شد، بهتر است حمام رفتن را به تعویق بیندازید و در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

چرا سیگار کشیدن باعث کند شدن روند بهبودی زخم ها بعد از جراحی می شود؟

زیرا سیگار باعث کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به بافت ها می شود.

چه زمانی زخم های بعد از جراحی لاغری به طور کامل بهبود می یابند؟

فرایند کامل بهبودی ممکن است تا یک سال زمان ببرد.