بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

فهرست مطالب

طبق آمارهای منتشر شده از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۵ میلادی نرخ چاقی در ایران حدود ۵.۵ برابر افزایش یافته است. این آمار نشان می دهد که در طی بازه زمانی یاد شده جمعیت افراد چاق در ایران از ۵ میلیون نفر به ۱۸ میلیون نفر افزایش یافته است. به موازات افزایش چاقی میزان مرگ و میر مرتبط با این عارضه با افزایش ۲ برابری روبرو بوده است. با ورود به جزئیات مشخص می‌ شود که زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به چاقی قرار دارند و در این بین تقریباً یک میلیون نفر ایرانی به عمل فوری چاقی مخصوصاً بای پس نیازمند هستند. با استناد به این آمار و ارقام می توان دریافت که عمل بای پس معده تا چه حد برای بخش کثیری از ایرانیان اهمیت داشته، و لزوم آشنایی با این سبک جراحی تا چه اندازه حیاتی است. هم اکنون یکی از مهم ترین پرسش هایی که پیرامون عمل بای پس معده مطرح می شود، این است که عمل بای پس معده چقدر طول می کشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ این پرسش بپردازیم.

گام اول: تکمیل مدارک در واحد پذیرش

اولین قدم برای رفتن زیر تیغ جراحی عبور از واحد پذیرش است که با توجه به قوانین سفت و سخت مربوط به طی کردن مراحل اداری در بیمارستان ها، فرم های متعددی در اختیار بیماران قرار می گیرند که دست کم نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه طول میکشند تا پر شوند. به همین دلیل شما باید این زمان را به زمان کلی عمل بای پس معده اضافه کنید.

گام دوم: ورود به بخش بستری

با گذر از گام پذیرش، پرستار به شما می‌ گوید که صبر کنید تا امکان ورود شما به بخش بستری فراهم شود. زمان معطلی شما در بخش بستری روزانه متغیر است و بستگی به شلوغی برنامه ‌دکتر جراح و تعداد بیماران منتظر ورود به اتاق عمل دارد. در نهایت امر در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد و مطابق برنامه تخت خالی در اختیار شما قرار گیرد، باید نسبت به پوشیدن گان (لباس اتاق عمل) اقدام کنید. در کل در این مرحله باید همه مشاوره های پزشکی و تحویل لباس انجام گیرد که با توجه به نوع عمل جراحی انجام شده همچون مینی بای پس معده، باید حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت منتظر بمانید. بنابراین باید این زمان متغیر را نیز به زمان کلی عمل بای پس معده اضافه کنید و کاملا حیاتی است که این زمان‌ها را لحاظ کنید.

گام سوم: چکاب لحظه آخری تا قبل از ورود به اتاق عمل

در این مرحله پزشک باید از آماده بودن بدن شما اطمینان خاطر حاصل کند و تمام ارزیابی ‌های لازمه و  لحظه آخری را به سرانجام برساند، که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • شما یک تزریق وریدی (IV، در ورید) در بازو یا دست خود خواهید داشت. یک کاتتر (سوند) ادراری نیز قرار داده خواهد شد. تجهیزات لازم برای نظارت بر دما، فشار خون، نبض، تعداد تنفس و سطح اکسیژن خون نیز تعبیه خواهد شد.
  • یک پارچه جراحی روی بدن شما گذاشته می شود و ناحیه جراحی را در معرض دید قرار می دهد. سپس پوست شما با یک محلول جراحی تمیز می شود تا خطر عفونت شما کاهش یابد.
  • بیهوشی عمومی شما با تزریق وریدی داروی بیهوشی به داخل IV شروع می شود. این دارو از درد جلوگیری می کند، عضلات شما را فلج می کند و شما را می خواباند. یک لوله تنفسی در گلوی شما قرار می گیرد تا به شما در طی عمل جراحی کمک کند.

گفتنی است که تمامی این مراحل همچون بیهوشی توسط متخصصین مربوطه صورت می‌ گیرد و با توجه به شرایط تحمل بدن شما، دوز و نوع داروی بیهوشی جهت تزریق مشخص می شود.

گام چهارم: ماندن زیر تیغ

عمل جراحی بای پس معده ممکن است تا سه ساعت در اتاق عمل به طول انجامد. اما اکثر بیماران به طور متوسط ​​کمتر از دو ساعت در اتاق عمل می مانند. مدت زمان عمل بای پس معده در هر بیمار به دلایل متعددی متفاوت است. در مشاوره قبل از عمل، جراح شما اطلاع می دهد که بای پس معده در مورد شما چقدر طول می کشد. همچنین عوامل زیر می تواند در تعیین زمان جراحی موثر باشد:

  • تکنیک جراحی

جراح چاقی شما تصمیم خواهد گرفت که آیا شما کاندید عمل جراحی باز هستید یا بای پس لاپاراسکوپی معده. جراحی باز ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، زیرا تهاجمی تر است و برای انجام آن نیاز به برش بزرگتری است. در اکثر موارد، جراحان روش لاپاراسکوپی را انتخاب می کنند، زیرا دقیق تر است و زمان انجام عمل را کاهش می دهد.

  • بیماری های همراه

مدت زمان جراحی بای پس معده نیز به این بستگی دارد که آیا شما از شرایط سلامتی مرتبط با چاقی رنج می برید یا خیر. اگر مورد شما پیچیده‌تر باشد، جراح ممکن است پزشکان یا متخصصان دیگری را برای عضویت در تیم جراحی درگیر کند. اگر برای چاقی شدید یا فوق العاده تحت درمان هستید، ممکن است زمان بیشتری برای انجام عمل جراحی در مراحل متعدد و از پیش تعیین شده، لازم باشد.

  • علل پیش بینی نشده

در موارد نادر، بیمار ممکن است واکنش نامطلوبی به بیهوشی عمومی نشان دهد یا خونریزی بیش از حد باشد یا ممکن است عارضه دیگری در حین جراحی رخ دهد. این مشکلات باعث افزایش زمان عمل شما می شود. جراحان باتجربه زمانی که به شما اطلاع می‌دهند که بای پس معده در اتاق جراحی چه مدت طول می‌کشد، موارد اورژانسی نادر را نیز در نظر می گیرند.

  • زمان جراحی بای پس معده

زمان جراحی بای پس معده ممکن است به طور متوسط ​​از بین 2 تا 3 ساعت متغیر باشد. این امر شامل زمان بیهوشی عمومی، قرار دادن برش، اجرای جراحی، بستن برش، بانداژ و بیدار شدن پس از بیهوشی است. زمان عمل بای پس معده نیز به مهارت جراح چاقی شما و تیم پشتیبانی وی و نوع تکنیک و فناوری جراحی که برای انجام عمل شما استفاده می کنند، بستگی دارد.

گام پنجم: آغاز دوران ریکاوری

دوران ریکاوری بعد از عمل جراحی بای پس معده بلافاصله بعد از بستری شدن در بخش آغاز می شود. توجه داشته باشید که اکثر جراحی های بای پس معده به صورت لاپاراسکوپی هستند و این امر به این معنی است که جراح برش های کوچکی ایجاد می کند. همین رویه باعث می شود تا مدت زمان بهبودی کوتاه شود. بیشتر افراد مدت زمان 1 روز را در بیمارستان بستری می شوند و بعد از ۳ تا ۵ هفته به فعالیت های عادی باز می گردند. اما اگر جراحی به روش “باز” ​​باشد، طبیعتا مدت زمان بهبودی افزایش می‌ یابد. بعد از جراحی بای پس معده پیشنهاد می‌شود که بلافاصله از تخت بلند شوید و به پیاده روی اقدام کنید تا آرام آرام به شرایط آرمانی جهت ترخیص از بیمارستان دست پیدا کنید. خاطر نشان می شود که این فعالیت زیر نظر پزشک و پرستار انجام می شود تا عفونتی در جای زخم ایجاد نشده و پانسمان شما به طور منظم بازدید و تعویض شود.

گام ششم: مراقبت های الزامی در دوران ریکاوری

در صورتی که پس از معاینه نهایی و اخذ تاییدیه پزشک، هیچ مشکلی برای ترخیص از بیمارستان وجود نداشته باشد، اجازه استراحت در منزل به شما داده می شود. اما مهم ترین نکاتی که باید در دوران ریکاوری در منزل پس از جراحی بای پس معده رعایت کنید عبارتند از:

  • پیروی از برنامه های غذایی

برنامه های غذایی منظمی که توسط متخصصین مربوطه تدوین شده است به شما داده می شود تا بتوانید بر اساس یک جدول زمان بندی، برنامه غذایی خود را پیش ببرید تا با هیچ گونه مشکلی از نظر سوء تغذیه یا جذب دوباره بیش از حد کالری رو به ‌رو نگردید. بنابراین مهم است که تمامی نکات را ریز به ریز رعایت کنید.

  • عدم فعالیت ناگهانی بیش از حد

مهم است که در خانه به خود استراحت دهید و از سوزاندن بیش از حد انرژی یا بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید. چرا که در این صورت خطرات جدی چه از نظر خونریزی در محل زخم یا خونریزی های داخلی وجود دارد که می تواند جان شما را به خطر بیاندازد.

  • صبوری تا بهبودی کامل

توجه داشته باشید که زمان تخمینی اعلام شده برای بهبود کامل بعد از عمل جراحی بای پس معده به صورت میانگین بیان شده است و از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. بنابراین باید با توجه به این نکته که زمان ‌بهبودی پایان مشخصی ندارد، از هرگونه فعالیت سنگین و اضافه خودداری کنید.

جمع بندی نهایی

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که عمل جراحی بای پس معده در دسته جراحی‌های کم خطر قرار می گیرد. اما با این وجود باید تمامی مراحل آمادگی پیش از عمل، دوران نقاهت و ریکاوری پس از عمل زیر نظر پزشک جراح  صورت گیرد، تا میزان آسیب و خطرات جراحی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. همچنین در نظر داشته باشید که دکتر سعید شمس با انجام بیش از ۴ هزار عمل جراحی لاغری موفق و بدون عارضه، به عنوان بهترین گزینه ممکن برای انجام عمل جراحی بای پس معده به بیماران معرفی می شود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین پست ها
راه های ارتباطی
اشتراک گذاری
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس