با عوارض اسلیو معده در کوتاه مدت و بلند مدت آشنا شوید
عوارض عمل اسلیو معده

با عوارض اسلیو معده در کوتاه مدت و بلند مدت آشنا شوید

جراحی اسلیو معده یکی از جدیدترین و البته ایمن ترین روش های جراحی لاغری است که به روش لاپاراسکوپی قابل انجام است. اما از آنجا که هر نوع عمل جراحی عوارض و خطرات مربوط خود را دارد عمل اسلیو معده را هم نمی توان از این قاعده مستثنی دانست. عوارض اسلیو معده شامل عوارض کوتاه مدت و بلند مدت است؛ که عوارض کوتاه مدت معمولا موقتی بوده و از بین می روند اما عوارض بلند مدت، در اکثر مواقع ماندگار هستند.

ما در این نوشتار قصد داریم به عوارض و معایب اسلیو معده بپردازیم. اما قبل از هر چیزی باید این نکته را خاطر نشان شویم که این عمل یکی از ایمن ترین روش های جراحی لاغری است، اما در صورت انتخاب جراح کم تجربه و همچنین عدم رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل ممکن است عوارض خطرناکی را تجربه کنید؛ بنابراین اگر می خواهید که از خطرات عمل اسلیو در امان بمانید باید به این دو نکته توجه داشته باشید.

دکتر سعید شمس در ویدیو زیر درباره خطرات عمل های لاغری همچون عمل اسلیو صحبت کرده اند:

آیا اسلیو معده عارضه دارد؟

بله، هر نوع عمل جراحی عوارض احتمالی خاص خود را دارد و نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد. برای مثال یکی از عوارض جراحی بینی، اختلال در بویایی است اما همان طور که در اطراف خود می بینید کمتر کسی این عارضه را تجربه می کند، عمل اسلیو معده هم از این قاعده مستثنی نیست.

اما به طور کلی مزایای عمل اسلیو بسیار بیشتر از عوارض آن و همچنین عوارض چاقی و اضافه وزن است. در ادامه عوارض احتمالی عمل اسلیو معده را آورده ایم.

چگونه عوارض اسلیو معده را به حداقل برسانیم؟

قبل از بررسی عوارض اسلیو معده، نیاز است که به ذکر یک سری نکات مهم بپردازیم. در صورتی که نکات زیر را در نظر داشته باشیم احتمال بروز عوارض عمل اسلیو معده به حداقل ممکن می رسد و پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده را به دنبال نخواهد داشت.

• در صورتی که کاندیدای مناسبی برای جراحی اسلیو هستید، حتما باید به مراقبت های قبل از جراحی اسلیو توجه داشته باشید و سبک زندگی خود را مطابق با درخواست جراح لاغری خود تغییر دهید.
  • به دنبال یک جراح لاغری متبحر و با تجربه باشید که در یک بیمارستان مجهز عمل جراحی شما را انجام دهد.
  • به توصیه های بعد از عمل اسلیو که به شما داده می شود پایبند باشید.

خطرات عمل اسلیو چیست؟

همان طور که گفتیم هر گونه عمل جراحی خطرات مختص خود را دارد و این موضوع شامل جراحی اسلیو معده هم می شود. از جمله خطرات عمل اسلیو معده عبارتند از:

عفونت

همانند سایر جراحی ها، خطر عفونت در محل جراحی نیز برای عمل اسلیو معده وجود دارد که در صورت انجام جراحی استرلیزه و رعایت مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده احتمال بروز این عارضه صفر درصد است.

عفونت ریه

عفونت ریه هم یکی دیگر از عوارض عمل اسلیو معده است که پزشک به منظور پیشگیری از بروز این عارضه از بیمار می خواهد که در روز اول پس از جراحی به به کمک دستگاهی به نام اسپیرومتری به صورت عمیق نفس بکشد.

خونریزی

یکی از خطرات عمل اسلیو معده که البته احتمال بروز آن کمتر از یک درصد است، خونریزی داخلی یا خارجی است که در صورت بروز این عارضه فرد نیاز به جراحی فوری پیدا می کند.

خونریزی معده یکی از عوارض خطرناک عمل اسلیو است که معمولا در هفته اولیه رخ می دهد و چندان هم شایع نیست. از آنجا که اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام می شود احتمال خونریزی بسیار کم است و تنها ممکن است لخته خون اندکی در محل ایجاد شود که طی چند روز رفع می شود.

البته در صورت مشاهده علائمی مثل درد شدید، افزایش ضربان قلب، تب و تنگی نفس به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید.

ایجاد جرم در معده

یکی از عوارض عمل اسلیو معده، تشکیل جرم های کوچک در معده است که ممکن است برای از بین بردن این جرم ها نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

مشکلات گوارشی

یکی دیگر از عوارض جراحی اسلیو ایجاد مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال و دل درد است که معمولا علت بروز این عوارض سریع غذا خوردن، پرخوری، فتق، زخم در دستگاه گوارش و … است.

البته لازم است بدانید که دل درد و مشکلات گوارشی از عوارض کوتاه مدت عمل اسلیو هستند و معمولا پس از 6 ماه به طور کامل این مشکلات رفع می شوند.

از آنجا که اسهال بعد از عمل اسلیو یکی از مشکلات شایع بعد از این عمل جراحی است دکتر سعید شمس در ویدیو زیر به طور خاص درباره این موضوع صحبت کرده اند:

تغییرات در جذب مواد غذایی

جراحی اسلیو ممکن است منجر به ایجاد تغییرات در جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش شود که در این صورت می توان با تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل ها این مشکل را برطرف کرد.

ریزش مو

ریزش مو بعد از عمل اسلیو یکی دیگر از عوارض کوتاه مدت این نوع جراحی لاغری است که معمولا پس از گذشت چند ماه این مشکل به طور کامل رفع می شود؛ بنابراین نیازی به نگرانی بابت این موضوع نیست.

کمبود ویتامین D

به دلیل اینکه طی عمل اسلیو معده برخلاف عمل بای پس، تغییری در روده فرد ایجاد نمی شود، به همین دلیل احتمال کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بعد از عمل اسلیو بسیار کم است.

اما در برخی مواقع ممکن است بیمارانی که دچار چاقی بیش از حد با شاخص توده بدنی بسیار بالا هستند ممکن است بعد از عمل اسلیو بدنشان دچار کمبود ویتامین D شود که این کمبود با مصرف ویتامین های مخصوص قابل رفع است.

حالت تهوع

یکی از عوارض کوتاه مدت عمل اسلیو معده حالت تهوع و استفراغ است که معمولا برخی از بیماران در روزهای اولیه پس از جراحی این حالت را تجربه می کنند. در صورتی که پس از گذشت چند هفته از عمل اسلیو همچنان حالت تهوع و استفراغ داشتید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

در ویدیو زیر می توانید توضیح دکتر شمس جراح لاغری درباره حالت تهوع بعد از عمل اسلیو را بشنوید:

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی دیگر از عوارض عمل اسلیو معده است که نیازی به نگرانی بابت آن نیست و کاملا زودگذر می باشد.

سرگیجه

یکی از شایع ترین عوارض اسلیو معده، سرگیجه است که می تواند به دلایل مختلف این عارضه بروز پیدا کند که عبارتند از:

• به دلیل باقی ماندن اثرات داروهای بیهوشی در بدن ممکن است تا چند روز پس از عمل احساس سرگیجه داشته باشید.
  • کم آبی بدن یکی از مهم ترین دلایل سرگیجه بعد از عمل اسلیو است؛ بنابراین به مصرف آب بعد از عمل اسلیو توجه داشته باشید و روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  • عمل اسلیو معده علاوه بر درمان چاقی در درمان بیماری هایی مثل دیابت نوع دو نیز تاثیر شایانی دارد و باعث بهبود عملکرد غدد ترشح انسولین می شود. از آنجا که انسولین باعث کاهش قند خون می شود ممکن است به مدت کوتاهی به دلیل کاهش قند خون بعد از عمل اسلیو، سرگیجه داشته باشید.

احساس درد

برای انجام عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی، حفره های ریزی بر روی سطح شکم ایجاد می شود و شکم با تجهیزات مخصوص به کمک گاز دی اکسید کربن پر می شود تا به فشار حداکثری 13 تا 15 میلی متر جیوه برسد. این فشار اعمال شده در طی جراحی لاپاراسکوپی منجر به کشش عضلانی شکم و دیافراگم می شود که همین موضوع باعث می شود فرد پس از به هوش آمدن احساس درد و کوفتگی در ناحیه شکم و شانه ها داشته باشد که البته این احساس گذرا و موقتی است.

دل درد

نشت محتویات معده

جراح پس از برداشتن حدود 70 درصد از حجم معده، معده جدید را به کمک وسیله مخصوصی به نام استاپلر منگنه می زند. در صورتی که جراح این کار را به درستی انجام ندهد، ممکن است محتویات معده به بیرون نشت پیدا کند که در صورت بروز این مشکل ریسک عفونت، التهاب صفاق و آبسه نیز بیشتر می شود. در این حالت نیاز است که بیمار خیلی سریع تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد، زیرا در صورت عدم کنترل عفونت ایجاد شده احتمال بروز عوارض خطرناک و جبران ناپذیر بسیار زیاد است.

آبسه شکمی

آبسه به مجموعه ای از مواد عفونی و چرک گفته می شود که در یک محفظه کیسه مانند در بدن انسان ایجاد می شود و در صورت عدم رسیدگی به آن احتمال پاره شدن و پخش عفونت در بدن وجود دارد.

آبسه شکمی بعد از عمل اسلیو معمولا در اثر نشت محتویات معده به روده و حفره شکمی رخ می دهد.

افتادگی پوست

احتمال شل شدن و افتادگی پوست بعد از کاهش وزن شدید مانند انجام عمل اسلیو وجود دارد. البته احتمال بروز این عارضه کاملا بستگی به سن فرد، میزان تحرک، میزان کاهش وزن و کشش پوست فرد دارد.

از جمله روش های جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو می توان به انجام ورزش، تغییر رژیم غذایی و انجام جراحی هایی زیبایی مانند ابدومینوپلاستی (جراحی زیبایی شکم) اشاره کرد.

سوء تغذیه

به دلیل اینکه پس از عمل اسلیو به دلیل برداشتن حجم زیادی از معده، میزان مصرف مواد غذایی کاهش پیدا می کند، بدن شما کالری کمی دریافت می کند که این موضوع منجر به سوء تغذیه می شود.

برای جلوگیری از بروز این عارضه جراح شما یک رژیم غذایی مغذی به شما می دهد و ممکن است در صورت نیاز مصرف ویتامین یا مکمل را تجویز کند.

سنگ کیسه صفرا

افزایش یا کاهش وزن ناگهانی یکی از دلایل به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا است. از آنجا که پس از عمل اسلیو نیز فرد کاهش وزن زیادی را تجربه می کند احتمال بروز این عارضه وجود دارد که البته روش هایی برای پیشگیری از بروز سنگ کیسه صفرا بعد از عمل اسلیو وجود دارد.

اگر شما هم نگران بروز این عارضه بعد از عمل اسلیو هستید یا در حال حاضر درگیر آن هستید می توانید توضیحات دکتر سعید شمس درباره این موضوع را گوش کنید:

رفلاکس معده

رفلاکس و سوزش معده یکی دیگر از عوارض اسلیو معده است که ممکن است برخی از افراد آن را تجربه کنند. در صورت بروز این عارضه اصلا نگران نباشید چرا که پزشک شما می تواند با تجویز داروی مناسب این مشکل را برطرف کند.

فتق

پس از هر نوعی عمل جراحی احتمال بروز فتق وجود دارد و دلیل آن نیز به دلیل ضعیف شدن عضلات نگهدارنده آن اندام است، در این صورت با خارج شدن آن از جای خود منجر به بروز تورم و خونریزی داخلی می شود.

شایان ذکر است که احتمال بروز فتق چندان بالا نیست و در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی پس از جراحی رخ می دهد.

ایجاد لخته خون

احتمال ایجاد لخته خون (آمبولی) بعد از عمل اسلیو بسیار کم است و به منظور جلوگیری از بروز این عارضه پیشنهاد می شود که در شب های اولیه پس از جراحی پیاده روی آرام داشته باشید.

همچنین جراح به منظور جلوگیری از آمبولی عمل اسلیو از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کند.

عوارض اسلیو معده در دراز مدت

تا به اینجا درباره تک تک عوارض عمل اسلیو صحبت کردیم، باید بدانید که برخی از این عوارض در صورت بروز و عدم کنترل آنها تا مدت ها ماندگار هستند که به آنها عوارض اسلیو معده در دراز مدت گفته می شود، از جمله این عوارض عبارتند از:

• سوء تغذیه؛
  • انسداد دستگاه گوارش؛
  • فتق شکم و ناف؛
  • قند خون پایین؛
  • رفلاکس معده به مری؛
  • استفراغ؛

بیشتر بخوانید: هزینه عمل اسلیو

آیا مرگ با عمل اسلیو واقعیت دارد؟

جراحی اسلیو یکی از ایمن ترین روش های جراحی لاغری است به طوری که طبق تحقیقات انجام شده احتمال مرگ با عمل اسلیو نزدیک 1 در 600 است.

عوارض عمل اسلیو بیشتر است یا بای پس؟

مسلما هر چه عمل تهاجمی تر باشد عوارض آن نیز بیشتر خواهد بود. از آنجا که در عمل بای پس به غیر معده روده هم دستکاری می شود احتمال بروز عوارض آن بیشتر از عمل اسلیو معده است.