آیا درمان آپنه خواب با عمل لاغری امکان پذیر است؟
درمان آپنه خواب با عمل لاغری

آیا درمان آپنه خواب با عمل لاغری امکان پذیر است؟

بله، در صورتی که مشکل آپنه خواب شما به دلیل چاقی و اضافه وزن است، امکان درمان آپنه خواب با عمل لاغری وجود دارد.

چاقی یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب است. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده مشخص شده که انجام انواع جراحی چاقی مانند عمل اسلیو معده، بای پس کلاسیک، مینی بای پس معده و … تاثیر چشمگیری در بهبود آپنه خواب دارد. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا بیشتر درباره تاثیر عمل لاغری بر آپنه خواب صحبت کنیم.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب یک اختلال خواب جدی است و زمانی اتفاق می افتد که تنفس فرد در طول خواب قطع شود. افراد مبتلا به آپنه خواب درمان نشده در طول خواب به طور مکرر و به دفعات فراوان با قطعی تنفس در طول شب روبرو می شوند.

اگر این عارضه درمان نشود این پتانسیل را دارد که باعث تعدادی از مشکلات سلامتی شود، از جمله فشار خون بالا، سکته مغزی، کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن بافت عضلانی قلب)، نارسایی قلبی، دیابت و حملات قلبی.

همچنین می تواند باعث اختلال شغلی، حوادث ناشی از کار و تصادفات وسایل نقلیه موتوری و همچنین عدم موفقیت در مدرسه در کودکان و نوجوانان شود.

آپنه خواب

علائم آپنه خواب چیست؟

اغلب اولین علائم آپنه نه توسط بیمار بلکه توسط شخصی که کنار او خوابیده است، تشخیص داده می شود. شایع ترین علائم و نشانه های این عارضه عبارتند از:

  • خرناس؛
  • خواب آلودگی یا خستگی در طول روز؛
  • بی قراری در هنگام خواب؛
  • بیداری های مکرر در شب؛
  • بیدار شدن ناگهانی همراه با احساس نفس نفس زدن یا خفگی؛
  • خشکی دهان و گلو درد هنگام برخاستن از خواب؛
  • ناهنجاری های شناختی نظیر مشکل در تمرکز، فراموشی یا تحریک پذیری؛
  • اختلالات خلقی (افسردگی یا اضطراب)؛
  • تعرق شبانه؛
  • تکرر ادرار در شب؛
  • اختلال عملکرد جنسی؛
  • سردرد؛

ارتباط چاقی و آپنه خواب

به نظر می رسد آپنه خواب و چاقی یک رابطه چرخه ای و مستقیم دارند. مطالعات نشان داده اند که چاقی خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. در نقطه مقابل کاهش وزن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آپنه خواب کمک کند.

مطالعه‌ای در سال 2009 که در Clinics in Chest Medicine منتشر شد، نشان داد که: شواهدی وجود دارد که درمان چاقی، شدت آپنه خواب انسدادی را کاهش می‌دهد و درمان آپنه انسدادی باعث کاهش چاقی می‌شود.

بنابراین اگر شما هم از این مشکل رنج می برید و درگیر اضافه وزن هم هستید؛ باید به فکر درمان چاقی خود باشید. شما می توانید با اصلاح سبک زندگی، داشتن رژیم لاغری اصولی و ورزش مداوم لاغر شوید. اما اگر میزان چاقی شما بیش از اندازه باشد یا به عبارتی شاخص توده بدنی بالایی داشته باشید، شاید با این روش های معمول موفق به کاهش وزن نشوید، در این صورت تنها راهکار برای درمان آپنه خواب عمل لاغری است.

آپنه خواب و چاقی

روش های درمان آپنه خواب

روش های درمان آپنه انسدادی خواب متنوع هستند، اما از آنجا که چاقی یکی از دلایل اصلی این مشکل تنفسی است؛ درمان چاقی به بهبود آپنه نیز کمک می کند. همان طور که گفتیم در صورتی که با روش های معمول موفق به لاغری نمی شوید و از این عارضه تنفسی هم رنج می برید بهترین راه حل برای شما انجام عمل لاغری است.

درمان آپنه خواب با عمل لاغری طبق تشخیص جراح لاغری با یکی از روش های زیر انجام می شود:

درمان آپنه خواب با عمل لاغری

افرادی که دچار چاقی مفرط و اضافه وزن هستند بعد از عمل لاغری اسلیو یا عمل بای پس معده به طور تقریبی بین 50 تا 80 درصد کاهش وزن خواهند داشت (میزان کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است).

اما اتفاق مهمی که می افتد این افراد با کاهش وزن پس از عمل چاقی، بافت چربی اطراف مجرای تنفسی آنها کاهش پیدا می کند و مشکل آپنه خواب بهبود پیدا می کند و همین کاهش چربی اطراف مجرای تنفسی مانع انسداد مجرای تنفسی و آپنه خواب خواهد شد.

 بعد از گذشت سه ماه از عمل چاقی، فرد متوجه بهبود قابل توجه علائم آپنه خواب مانند خروپف و خواب آلودگی در طول روز خواهد شد. لذا تا یک سال اول پس از جراحی چاقی، آپنه خواب در ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیماران بهبود می یابد و می توانند استفاده از دستگاه cpap (این دستگاه نوعی پمپ هوا است که مانع از بسته شدن نای در طول خواب برای بیماران مبتلا به آپنه خواب استفاده می شود) خود را قطع کنند.

بهترین جراحی لاغری برای درمان آپنه انسدادی خواب کدام است؟

در چندین سال گذشته حدود 70 مطالعه روی 14000 از بیمارانی که برای درمان آپنه خواب عمل لاغری انجام داده اند، صورت گرفته است. بیش از 75 درصد از این بیماران در تجربیات خود گفته اند که پس از عمل جراحی لاغری مشکل تنفسی آنها بهبود پیدا کرده است.

طبق این تحقیقات مشخص شده است که عمل اسلیو، بهترین جراحی لاغری برای درمان آپنه خواب است و عمل باندینگ معده نیز کم اثرترین روش درمانی برای این مشکل است.

بهترین عمل لاغری برای درمان آپنه خواب

آیا هم چاق هستید و هم دچار آپنه خواب هستید؟

در صورتی که از مشکل چاقی مفرط و آپنه خواب رنج می برید، نباید این دو مشکل بزرگ را دست کم بگیرید. چرا که همان طور که گفتیم آپنه خواب می تواند باعث بروز مشکلاتی مثل فشار خون بالا، نارسایی قلبی، دیابت، سکته مغزی و … شود. همچنین چاقی هم می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها اعم از دیابت، فشار خون بالا، ناباروری، آرتروز مفاصل، کلسترول بالا، انواع سکته و … باشد.

درمان آپنه خواب با عمل لاغری در صورتی که علت این مشکل تنفسی شما چاقی مفرط باشد، بهترین راه حل است. این نکته را فراموش نکنید که درمان آپنه انسدادی خواب تنها یکی از مزایای عمل های لاغری است و همان طور که می دانید با لاغر شدن بسیاری از مشکلات و بیماری های شما نیز درمان خواهد شد.

البته اگر از این مشکل رنج می برید و قصد انجام جراحی لاغری را دارید، به هیچ عنوان این جراحی حساس را نزد هر جراحی انجام ندهید و به دنبال یک جراح لاغری متخصص و متبحر باشید تا از عوارض خطرناک جراحی های لاغری در امان باشید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878