معرفی مهم ترین داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده
داروهای تقویتی بعد از عمل اسلیو

معرفی مهم ترین داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده

داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده نقش حیاتی در تسریع روند درمان، مدیریت درد، جلوگیری از بروز عوارض، تسهیل فرآیند هضم، جذب بهتر غذا و تضمین نتایج بلند مدت جراحی را ایفا می کنند.

معمولاً جراح شما با توجه به شرایط بدنی شما قرص های بعد از عمل اسلیو را تجویز می کند و به هیچ عنوان داروهای تمامی بیماران اسلیوی با یکدیگر مشابه نیست؛ بنابراین این مقاله صرفاً جنبه اطلاع رسانی دارد و به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین توصیه های جراح یا متخصص تغذیه شما شود.

دلایل نیاز به مصرف مکمل های بعد از عمل اسلیو چیست؟

به دلیل اینکه جراح لاغری طی عمل اسلیو بخش بزرگی از معده را از بدن خارج می کند؛ بنابراین مقدار غذای مصرفی فرد نیز کمتر می شود. کمتر شدن غذای مصرفی به مراتب باعث کاهش جذب مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی می شود که تنها با مصرف مکمل ها این مشکل جبران می شود.

همچنین از طرفی به دلیل اینکه عمل اسلیو بر تولید آنزیم گوارشی معده تأثیر می گذارد می تواند باعث بروز مشکلاتی در تجزیه و جذب مواد مغذی شود که برای جبران این مشکل باید از مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده استفاده کنید. پس با این تفاسیر دلیل نیاز به مصرف مکمل های بعد از عمل اسلیو معده کاملاً مشخص شد!

عمل اسلیو

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کدامند؟

کلسیم

کلسیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم است که عنصری مهم در تشکیل استخوان ها، مفاصل و دندان ها دارد. این ماده معدنی همچنین در تولید مثل، رشد، انقباض عضلات، لخته شدن خون و ترشح هورمون ها نیز نقش دارد.

نیاز بدن به مصرف کلسیم بعد از این عمل لاغری بین 1200 تا 1500 میلی گرم در روز است که در صورت کمبود آن علائمی مثل بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان، گرفتگی عضلات، بی حالی و حتی تشنج را تجربه می کنید.

 شما معمولاً می توانید این مقدار کلسیم را از رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو که توسط متخصص تغذیه تجویز می شود دریافت کنید اما در صورت صلاحدید جراح ممکن است نیاز به مصرف مکمل اضافی تا مدتی هم داشته باشید.

کلسیم و پوکی استخوان

ویتامین D

ویتامین D از جمله مهم ترین داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده است که نقش مهمی در استحکام استخوان ها و دندان ها دارد.

ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن کمک شایانی می کند و در صورت کمبود آن احتمال پوکی استخوان و شکننده شدن استخوان ها وجود دارد.

معمولاً انجام جراحی های لاغری معده همچون اسلیو، بای پس و… باعث کاهش توده استخوانی و افزایش شکنندگی استخوان ها می شود که نیاز به مصرف قرص ویتامین D بعد از عمل اسلیو یا سایر جراحی های لاغری را الزامی می کند.

آهن

آهن یکی از مهم ترین ویتامین ها برای تأمین اکسیژن ماهیچه ها است. کمبود آهن می تواند باعث بروز کم خونی شود که از جمله نشانه های آن می توان به کمبود انرژی، شکنندگی ناخن ها، ریزش مو، ضعف در حافظه و یادگیری، کاهش سیستم ایمنی و بسیاری موارد جدی تر دیگر اشاره کرد.

روزانه افراد نیاز به 45 الی 60 گرم آهن نیاز دارند، که البته این مقدار برای خانم هایی که سیکل قاعدگی دارند به 100 میلی گرم در روز می رسد.

در صورتی که جراح تشخیص دهد که بدن فرد نمی تواند مقدار کافی از آهن را از رژیم غذایی بعد از عمل لاغری دریافت کند، تا مدتی مصرف قرص آهن را تجویز می کند.

قزص آهن

ویتامین B1

ویتامین B1 یا تیامین نقش مهمی در تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی، فرایند رشد، تکامل و عملکرد سلول ها دارد. کمبود ویتامین B1 باعث بروز مشکلات عصبی می شود که در صورت عدم درمان به موقع این مشکل دائمی خواهد شد.

پس از عمل لاغری بدن فرد نیاز به حداقل 12 میلی گرم ویتامین B1 در روز دارد که این مقدار 10 برابر بیشتر از نیاز بدن فرد عادی است. به همین دلیل جراح تا مدتی مصرف تیامین را بعد از جراحی لاغری توصیه می کند.

ویتامین B12

ویتامین B12 یا سیانو کوبالامین نقش مهمی در پایایی سلامت خون و سلول های عصبی دارد. معمولاً جذب سیانو کوبالامین پس از عمل لاغری بسیار کم می شود و در صورت عدم مصرف ویتامین B12 پس از عمل اسلیو ممکن است فرد علائمی مثل سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا، بی حسی انگشتان، خستگی و گیجی را تجربه کنند. به همین دلیل ویتامین B12 یکی از مهم ترین داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده است.

ویتامین B12

فولات

فولات ماده ای مهم است که در تشکیل گلبول های قرمز خون، رشد و عملکرد سلولی نقش بسزایی دارد. کمبود فولات ممکن است با علائمی مثل ضعف، سردرد، خستگی، تنگی نفس و تحریک پذیری همراه باشد.

ویتامین  A

ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری بدن است که موجب حفظ و بهبود عملکرد بینایی، ایمنی، تولید مثل و ارتباطات سلولی می شود. در صورتی که کمبود ویتامین A شدید باشد باعث خشکی چشم می شود که در صورت عدم درمان باعث شب کوری خواهد شد.

ویتامین A

ویتامین  E

ویتامین E نوعی آنتی اکسیدان است که به ایمنی بدن کمک می کند و در صورت کافی بودن، عملکرد تمامی اندام های بدن نیز به درستی خواهد بود. کمبود این ویتامین نیز می تواند باعث بروز آسیب های عصبی و عضلانی در فرد شود که عوارضی مثل مشکلات بینایی، ضعف عضلانی، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، از دست احساس در بازوها و پاها و… را به همراه دارد.

ویتامین  K

یکی دیگر از ویتامین های مهم بعد از عمل اسلیو ویتامین K است که در لخته شدن خون، متابولیسم استخوان و تنظیم سطح کلسیم خون نقش مهمی دارد. به طوری که کمبود این ویتامین سلامت استخوان ها را به خطر اندازد و در موارد شدیدتر باعث خونریزی با شدت بالا می شود.

روی

یکی از ریزمغذی های ضروری بدن روی است که در ساخت پروتئین، رشد سلولی، ترمیم زخم، تولید مثل، عملکرد سیستم ایمنی  و سنتر DNA نقش مهمی دارد.

کمبود روی در بدن می تواند باعث بروز برخی عوارض بعد از عمل اسلیو مانند ریزش مو، بوی بد دهان، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، ایجاد مشکل در تمرکز و… شود.

بیشتر بخوانید: ریزش مو پس از عمل لاغری

لیست قرص ها و داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده

یکی از موارد بسیار مهم در مراقبت های بعد از عمل اسلیو مصرف مکمل ها و داروهای تجویزی جراح است. زیرا داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده که شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی می شود باعث تنظیم اشتها، کاهش وزن، حفظ وزن ایده آل، ذخیره چربی مورد نیاز و سرعت سوخت و ساز بدن می شوند.

بعد از انواع جراحی لاغری، میزان غذای مصرفی فرد کاهش پیدا می کند که همین موضوع باعث کاهش جذب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می شود.

مصرف مکمل های بعد از عمل اسلیو تا زمانی که جراح از شما خواسته است الزامی و اجباری است. در صورت سهل انگاری بابت این موضوع ممکن است مشکلات بسیار زیادی از نظر سلامت جسمانی گریبان گیر شما شود؛ بنابراین به هیچ عنوان این موضوع مهم را دست کم نگیرید.

یکی از سؤالاتی که به کرات پرسیده می شود این است که مولتی ویتامین بعد از عمل اسلیو چه بخوریم؟

با اینکه جراح هر بیماری متناسب با شرایط بدنی آن فرد مولتی ویتامین و داروهای تقویتی را تجویز می کند. اما به طور کلی جراحان و متخصصان بر این باور هستند که مولتی ویتامین بعد از عمل اسلیو باید یک مولتی ویتامین کامل باشد؛ یعنی تمامی ویتامین ها و مواد معدنی در خود جای دهد. در ادامه چند مورد از این مولتی ویتامین ها را معرفی کرده ایم:

کپسول مولتی کمپلکس ویتالی تون

یکی از مکمل های بعد از عمل اسلیو، کپسول مولتی کمپلس ویتالی تون است که به منظور تأمین املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن تجویز می شود.

معمولاً توصیه پزشکان این است که روزانه دو عدد از این کپسول را به همراه غذا مصرف کنید. این مولتی ویتامین باعث بهبود و ارتقای سلامت عمومی بدن، بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، مو و ناخن و کمک به حفظ سلامت و  استخوان ها و دندان ها می شود.

این مولتی ویتامین تقریباً تمامی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن اعم از آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، زینک، ید، مس، سلنیوم و ویتامین های A,C,D,K,B1,B12 را دارد.

کپسول مولتی کمپلکس ویتالی تون

قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

یکی دیگر از قرص های بعد از عمل اسلیو که معمولاً جراحان تجویز می کنند قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال است. این قرص حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و روزانه باید یک عدد از آن را به همراه غذا میل کنید.

این مکمل باعث بهبود سلامت عمومی بدن و تقویت سوخت و ساز می شود. از جمله فواید مصرف این مکمل بعد از عمل لاغری عبارتند از حفظ سلامت پوست، مو، ناخن، تقویت و افزایش قدرت عضلانی.

قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال بعد از عمل اسلیو

مکمل های پروتئینی

یکی از مواد مغذی بسیار مهم که بعد از عمل لاغری به آن نیاز دارید پروتئین است. مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری باعث ترمیم بافت و رشد عضلات می شود. در صورتی که میزان دریافت پروتئین از رژیم غذایی کافی نباشد پزشک ممکن است مصرف پودر پروتئین بعد از عمل اسلیو را به شما پیشنهاد کند.

پودر پروتئین برای لاغری

مدت زمان مصرف مکمل ها بعد از عمل اسلیو

برخلاف مدت زمان مصرف مکمل ها بعد از عمل بای پس که گاهی تا پایان عمر یا طولانی مدت ادامه دارد، پس از عمل اسلیو به دلیل عدم دستکاری سیستم گوارش این موضوع صحت ندارد.

بیشتر بخوانید: اسلیو بهتر است یا بای پس

بنابراین، نیازی به هراس درباره اینکه بعد از عمل اسلیو باید تا آخر عمر دارو مصرف کنید نداشته باشید. چرا که معمولاً مدت زمان مصرف مکمل ها بعد از عمل اسلیو یک دوره 12 ماهه است و معمولاً پس از گذشت 12 ماه از عمل لاغری اسلیو نیازی به مصرف مکمل و دارو نیست مگر در شرایط خاص!

کلام آخر

بیماران اسلیوی به دلیل تغییر شکل و کوچک تر شدن معده دیگر قادر به مصرف غذای زیاد نیستند که همین موضوع باعث کاهش دریافت ویتامین ها و ریزمغذی های بدن تا مدتی می شود.

با توجه به این موارد، جراح به طور موقت (اصولاً تا 12 ماه) مصرف داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده را تجویز می کند. ما در اینجا سعی کردیم لیست انواع داروها و مکمل های بعد از عمل اسلیو را معرفی کنیم اما مرجع اصلی شما باید توضیحات جراحتان است.

همچنین برای دریافت رژیم غذایی و مکمل های بعد از عمل لاغری علاوه بر توصیه های جراح بهتر است از متخصصان تغذیه یا اپلیکیشن های مخصوص رژیم لاغری مانند سیرا نیز کمک بگیرید.

سؤالات متداول

آیا مصرف داروهای تقویتی بعد از اسلیو معده ضروری است؟

بله برای مدتی مصرف داروهای تقویتی بعد از عمل اسلیو معده ضروری است اما ادامه دار بودن یا نبودن مصرف این داروها به تشخیص جراحتان بستگی دارد.

مدت زمان مصرف داروهای تقویتی بعد از عمل اسلیو چقدر است؟

مدت زمان مصرف داروها بعد از عمل اسلیو به شرایط بدنی و پیشرفت بهبودی بستگی دارد و معمولاً تا 12 ماه مصرف آن الزامی است و ادامه دار بودن آن را جراح تشخیص می دهد.

عوارض مصرف نکردن مکمل های بعد از عمل اسلیو چیست؟

در صورت عدم مصرف مکمل های بعد از عمل اسلیو عوارضی مثل کم خونی، از دست دادن حافظه، عوارض عصبی و بیماری های استخوانی گریبان گیر شما خواهد شد.

بهترین پروتئین بعد از عمل اسلیو کدام است؟

به گفته انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا بهترین پروتئین بعد از عمل اسلیو انواع پروتئین های بدون چربی مثل ماهی، مرغ، بوقلمون، گوشت گاو بدون چربی، توفو، تخم مرغ و لبنیات کم چرب است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878