جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو
افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

انجام عمل جراحی لاغری اسلیو معده همواره این نوید مثبت را به متقاضیان می دهد که می توانند در شرایط خاص و با مشورت پزشک متخصص و جراح نسبت به کاهش وزن در مدت زمان کوتاه اقدام کنند. اما باید گفت که طبیعتاً با توجه به کاهش وزن فراوان در یک بازه زمانی کم ممکن است عوارضی نیز گریبان فرد متقاضی شود که یکی از این عوارض، افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو است. سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا راهی برای جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو وجود دارد؟

برای حل این مشکل نیز باید به صورت اصولی و تنها با مشورت پزشک اقدام کرد چرا که هرگونه عمل خودسرانه در مصرف مواد بهداشتی و یا دیگر اقدامات از این قبیل بدون اطلاع قبلی جراح معالج می تواند عوارضی دائمی و بسیار خطرناک را به دنبال داشته باشد. پس تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید تا پس از بررسی دلایل افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو به روش های جلوگیری از بروز این عارضه بپردازیم.

در ویدیو زیر دکتر سعید شمس درباره شلی پوست بعد از عمل لاغری و روش های درمان آن توضیحات کامل را داده اند:

دلایل افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو و بای پس چیست؟

شلی پوست بعد از هر گونه عمل جراحی لاغری به دلیل از دست دادن مقدار زیادی وزن مانند ۴۵ کیلوگرم در مدت زمان بسیار کوتاه ایجاد می شود. البته این مشکل ممکن است پس از کاهش وزن چند کیلوگرمی با رژیم غذایی و ورزش هم رخ دهد، اما بیشتر در بیمارانی که عمل اسلیو یا بای پس معده انجام داده اند این اتفاق رخ می دهد.

به طور کلی، رابطه ای مستقیم میان وزن از دست رفته و احتمال شل شدگی پوست وجود دارد و هرچه کاهش وزن بیشتر باشد، تأثیر و احتمال شلی پوست بیشتر است. از جمله دلایل شلی پوست بعد از عمل اسلیو معده یا بای پس عبارتند از:

  • افرادی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند، پس از عمل کلاژن جدید کمتری تولید می کنند و ترکیب و نسبت آن به اندازه کلاژن در پوست های جوان، سالم، قوی و البته دستکاری شده نیست.
  • مورد بعدی طول زمان چاقی و مقدار وزن از دست رفته است. به طور کلی، فرد هرچه مدت طولانی‌ تری اضافه وزن یا چاقی داشته باشد، پوست او پس از کاهش وزن به دلیل از دست دادن الاستین و کلاژن شل‌ تر می‌ شود.
  • عامل سوم سن متقاضی است؛ پوست‌ های مسن‌ تر از پوست ‌های جوان ‌تر کلاژن کمتری دارند و به دنبال کاهش وزن، شل می ‌شوند. البته ژنتیک ژن ها ممکن است بر نحوه واکنش پوست شما به افزایش و کاهش وزن تأثیر بگذارند.
  • مورد بعدی به قرارگیری در معرض نور خورشید مربوط است. تحقیقات در این زمینه ثابت می کند که قرار گرفتن در معرض آفتاب مزمن باعث کاهش تولید کلاژن و آلاستین پوست می شود که ممکن است به شل شدن پوست کمک کند.
  • در نهایت نباید از عادت بسیار مخرب سیگار کشیدن نیز گذشت. سیگار منجر به کاهش تولید کلاژن و آسیب به کلاژن موجود می شود و در نتیجه پوست دچار افتادگی می شود.

روش های جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

ورزش کردن

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که همواره پیرامون روش های جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو  مطرح می ‌شود این است که آیا می‌ توان با استفاده از ورزش این معضل را حل کرد؟

در پاسخ باید گفت که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد تمرینات ورزشی وسیله موثری برای سفت کردن پوست هستند. پس از انجام تمرینات منظم، ممکن است متوجه بهبود خاصیت ارتجاعی پوست خود شوید، اما تحقیقات علمی هنوز موثر بودن این تمرینات را ثابت نکرده است ولی همچنان در جریان است.

در حالی که معمولاً هیچ هزینه مالی برای این دسته از تمرینات وجود ندارد، مزایای آن، در صورت وجود، مستلزم زمان قابل توجهی در هر روز است. تقویت این تلاش، نیاز به تمرین مداوم و البته صبر و تحمل فراوان است. باید هر روز یا یک روز در میان و برای حدود پنج ماه قبل از مشاهده هرگونه فواید احتمالی به تمرینات مداوم ادامه داد.

اما به هرحال ورزش، فعالیت بدنی و تمرینات قدرتی به خودی خود می تواند به شما در حفظ کاهش وزن و ساخت ماهیچه های سالم کمک کند. این امر قطعاً به افتادگی پوست کمک می کند زیرا عضلات جدید می توانند به پر شدن آن کمک کنند.

همچنین باید اشاره کرد که ورزش‌ جایگزینی کم‌ هزینه و کم خطر برای محصولات و عمل های جراحی به منظور جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو است.

با این حال همانطور که اشاره کردیم، شواهد کمی برای حمایت از اثربخشی آنها در سفت کردن پوست وجود دارد. با این حال اگر فردی قرار است روی به این رویه بیاورد باید خود را وقف یک روال ورزشی مداوم و وقت گیر نماید که ممکن است منجر به بهبود خاصیت ارتجاعی صورت شود.

رژیم غذایی

جدای از ورزش کردن راه دیگر جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو، رژیم غذایی است.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب عمل اسلیو معده که معمولا غنی از پروتئین های بدون چربی است، می تواند به شما کمک کند تا از دست دادن عضلات جلوگیری کنید و ماهیچه های جدید بسازید.

همچنین پوستی که به خوبی هیدراته شده است، انعطاف پذیرتر از پوست کم آب است. مگر اینکه پزشک یا متخصص جراح شما دستور دیگری داده باشد.

پوشیدن لباس تنگ

پوشیدن لباس های تنگ می تواند به جلوگیری از برخی از عوارض جانبی شلی پوست کمک کند. سایر لباس‌ هایی که پوست شل را محکم نگه می‌ دارند، اصطکاک ناشی از تماس پوست به پوست را به حداقل می‌ رسانند.

این امر می تواند به کاهش درد، تحریک، خارش و خطر عفونت کمک کند. لباس های تنگ به خودی خود شل شدن پوست را بهبود نمی بخشند، اما فقط عوارض جانبی آن را بهبود می بخشند.

استفاده از کرم های سفت کننده پوست

خاطر نشان می‌شود که روش‌ های بحث‌ برانگیز نیز برای درمان شلی افتادگی پوست از طریق صفحات مجازی و یا دیگر سایت های فروش محصولات بهداشتی و آرایشی تبلیغ می ‌شود که مصرف این دسته از محصولات به هیچ عنوان و بدون مشورت پزشک معالج توصیه نمی شود. یکی از همین محصولات کرم سفت کننده است.

یک جستجوی سریع اینترنتی یا گشت و گذار میان قفسه‌ های داروخانه، چندین و چند کرم سفت ‌کننده و محصولات بدون نسخه را در معرض دید قرار می دهد که نوید سفت کردن پوست شل را می‌ دهند. متأسفانه این ادعا ها توسط تحقیقات ثابت نشده است و داروهای طبیعی یا گیاهی برای فروش نیازی به اثبات ایمنی یا اثربخشی آنها ندارند.

همیشه قبل از امتحان یک محصول جدید پوست با پزشک معالج خود مشورت کنید.

روش های درمان شلی پوست بعد از عمل اسلیو

جراحی کانتورینگ بدن

جراحی کانتورینگ بدن توسط جراح پلاستیک انجام می شود و شامل برداشتن پوست و چربی اضافی از بدن می شود.

جراح برای بهبود شکل بافت باقی مانده دستکاری هایی اعمال خواهد کرد تا ظاهری صاف ‌تر به بدن شما ‌دهد. انواع مختلفی از جراحی های کانتورینگ بدن بسته به اینکه در کجا پوست اضافی دارید و چقدر می خواهید برداشته شود وجود دارد، از جمله آن ها می توان به تامی تاک (ابدومینوپلاستی)، پانیکولکتومی (جراحی برداشتن پوست)، لیفت بازو (براکیوپلاستی)، لیفت سینه، لیفت پایین تنه و لیفت ران اشاره کرد.

انجام جراحی کانتورینگ بدن نیاز به بیهوشی عمومی دارد و معمولاً بیمار یک شب را در بیمارستان سپری می کند. هنگامی که وی مرخص می شود، ممکن است برای چند هفته به تخلیه مایعات اضافی و همچنین لباس فشرده سازی نیاز داشته باشد. بهبودی ممکن است چندین ماه طول بکشد، اما بیشتر افراد پس از حدود چهار هفته احساس بهتری پیدا می‌ کنند.

روش های کم تهاجمی تر

در نهایت نیز می توان به سایر اقدامات پزشکی  برای درمان شل شدن پوست پس از انجام عمل اسلیو اشاره کرد. اگر می خواهید از جراحی برای رفع شلی پوست خود اجتناب کنید، گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

 VelaShape و ThermiTight روش‌های غیرتهاجمی و کم تهاجمی کانتورینگ بدن هستند که می ‌توانند به سفت شدن پوست کمک کنند. اگر حداقل مقدار پوست اضافی برای برداشتن دارید، این روش ‌ها ممکن است مناسب باشند.

در VelaShape از فرکانس رادیویی، نور مادون قرمز و مکش برای ماساژ سلول های چربی زیر پوست استفاده می کند. این فرآیند به منظور تحریک رشد کلاژن و الاستین جدید است و به پوست شما انعطاف‌پذیری و وضوح بیشتری می ‌دهد.

در ThermiTigh اما از فرکانس رادیویی استفاده می شود که از طریق کاتتر به سلول های شما می رسد. این روش بافت زیر پوست شما را تا دمای مطمئنی گرم می کند و باعث انقباض و جمع شدن آن می شود.

نتایج حاصل از این روش ها را معمولاً حدود سه تا چهار ماه بعد می توانید ببینید. این مهم است که برای درمان پوست اضافی صبر کنید تا زمانی که به وزن ثابتی برسید و آن را برای مدتی حفظ کنید. در غیر این صورت، اگر بعد از کانتورینگ بدن به کاهش وزن خود ادامه دهید، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود این روش را به دلیل شلی بیشتر پوست تکرار کنید.

بهترین روش جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو چیست؟

برای تعیین اینکه کدام درمان برای شما مناسب است، با جراح لاغری معالج خود صحبت کنید و یک برنامه منظم تنظیم کنید. شما قبلاً کار سخت کاهش وزن را انجام داده اید. پس اکنون وقت آن است که از سلامتی و بدن جدید خود لذت ببرید. اگر توانسته اید وزن ثابت خود را حفظ کنید و با هیچ مشکل پزشکی بزرگی دست و پنجه نرم نمی کنید، جراحی کانتورینگ بدن ممکن است برای شما مناسب باشد.

افراد غیرسیگاری و همچنین افرادی که عادات سالمی مانند رژیم غذایی و ورزش را بخشی از زندگی خود کرده اند، نتایج بهتری دارند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله تلاش شد به صورت مفصل پیرامون مهم ترین معضلی که ممکن است پس از عمل جراحی لاغری گریبان متقاضیان این نوع خاص از جراحی را بگیرد بپردازیم. چرا که هم اکنون افراد فراوانی هستند که با عارضه شل شدن و افتادگی پوست بعد از عمل لاغری روبرو هستند و برای یافتن راه حلی مناسب با انبوهی از سوالات خود در پی پاسخ می روند.

به هرحال مراقبت های انجام شده پس از انجام عمل لاغری و همچنین انجام به موقع و مداوم ورزش، داشتن برنامه غذایی مناسب و در ارتباط بودن با پزشک و در نهایت امر انجام عمل جراحی زیبایی و حتی کانتورینگ بدن می ‌تواند در حل این عارضه بسیار موثر واقع شده و نقطه مشترک تمامی این راه حل ها هیچ چیز جز مشورت با پزشک و جراح معالج نیست.

بنابراین به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید این آیتم بسیار حساس و مهم را نادیده گرفت. در پایان از دوستان عزیز دعوت می شود سوالات خود را پیرامون عارضه شل شدن پوست بعد از عمل لاغری و راه حل های مربوط به آن با ما مطرح کنند تا پاسخگوی عزیزان باشیم.

اگر به دنبال پزشک خوب لاغری یا بهترین جراح لاغری در تهران می گردید دکتر سعید شمس بهترین جراح اسلیو با بیش از 5000 عمل لاغری رضایت بخش آماده ارائه خدمت به شما عزیزان می باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878