تفاوت بای پس و مینی بای پس (بالاخره کدام بهتر است؟)
تفاوت بای پس و مینی بای پس

تفاوت بای پس و مینی بای پس (بالاخره کدام بهتر است؟)

اکثر افرادی که کاندیدای انجام عمل لاغری هستند، تفاوت بای پس و مینی بای پس را نمی دانند. باید قبل از هر چیز بگوییم که وقتی صحبت از بای پس معده می شود منظور همان بای پس کلاسیک است.

در واقع از هر دوی این روش ها زمانی استفاده می شود که فرد به کمک رژیم غذایی و ورزش موفق به کاهش وزن نشده باشد و مهم تر از همه شاخص توده بدنی فرد بالا باشد. اما این دو روش در روش انجام جراحی با یکدیگر فرق دارند.

فرق بای پس و مینی بای پس علاوه بر روش انجام جراحی در مدت زمان عمل جراحی، میزان ایمنی، هزینه، پیچیدگی عمل، میزان عوارض، سرعت ریکاوری بیمار و… است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا به طور مفصل درباره تفاوت این دو نوع جراحی لاغری و اینکه عمل بای پس کلاسیک بهتره یا مینی بای پس، بپردازیم.

معرفی انواع بای پس معده و تفاوت آنها با اسلیو معده

انواع بای پس معده شامل بای پس کلاسیک، مینی بای پس و ساسی بای است که ما در اینجا به طور خاص درباره بای پس کلاسیک و مینی بای پس و تفاوت های این دو صحبت کرده ایم.

میزان تهاجم و عوارض عمل مینی بای پس از اسلیو معده بیشتر و از بای پس کلاسیک کمتر است. در جراحی مینی بای پس، معده جدید تنها با یک اتصال به روده کوچک متصل می شود در حالی که در جراحی بای پس کلاسیک این کار با دو اتصال انجام می شود.

همچنین در انواع بای پس معده، روده کوچک فرد هم دستکاری می شود اما در حالی که در جراحی اسلیو تنها معده کوچک می شود و هیچ گونه تغییری در سیستم دستگاه گوارش و روده فرد ایجاد نمی شود.

قبل از اینکه درباره تفاوت بای پس و مینی بای پس بدانید بهتر است با تک تک این روش ها آشنا شوید.

عمل بای پس معده چیست؟

جراحی بای پس کلاسیک، همان طور که از نامش پیداست، قدیمی ترین و محبوب ترین روش جراحی بای پس معده است. اولین جراحی چاقی در واقع بای پس معده کلاسیک بود که در سال 1954 انجام شد.

در طی جراحی بای پس معده، جراح لاغری معده بیمار را به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم می کند که بخش پایینی بزرگ تر از بخش بالایی است. در واقع غذا وارد بخش بالایی معده می شود و به دلیل اینکه معده کوچک تر شده است، حجم غذای مصرفی فرد نیز کاهش پیدا می کند.

در مرحله بعد، جراح یک میان بر از قسمتی از معده به بخش بالایی معده ایجاد می کند. همین کار باعث می شود که که غذای مصرفی وارد شده به بخش فوقانی معده، به صورت مستقیم وارد روده شود که نتیجه آن کاهش حجم غذای مصرفی و کاهش جذب کالری است که در نهایت لاغری و کاهش وزن است.

جراحی بای پس به دو روش سنتی و لاپاراسکوپی انجام می شود. در روش سنتی که یک روش قدیمی و منسوخ شده است، جراح شکافی بزرگ در شکم فرد ایجاد می کرد و شروع به جراحی معده می کرد. اما در روش لاپاراسکوپی که یک روش نوین و کم تهاجمی تر است و با ایجاد چند برش کوچک بر روی شکم بیمار، ابزار جراحی وارد بدن فرد می شود و جراحی لاغری به صورت بسته انجام می شود.

جراحی مینی بای پس معده چیست؟

عمل مینی بای پس معده در واقع نوع ساده تر جراحی بای پس کلاسیک است. این جراحی ترکیبی از عمل بای پس و اسلیو معده است. به این ترتیب که در این نوع جراحی چاقی، معده به سبک اسلیو برش داده می شود، اما همانند بای پس کلاسیک غذا مستقیماً از کیسه معده وارد روده کوچک می شود.

به عمل مینی بای پس، جراحی تک  آناستوموزی  بای پس هم گفته می شود. زیرا در این روش برخلاف بای پس کلاسیک که معده و روده کوچک با دو  آناستوموز یا نقطه به هم متصل می شوند، در روش مینی بای پس این کار تنها با یک اتصال انجام می شود.

بررسی اصلی ترین تفاوت بای پس و مینی بای پس

بای پس معده و مینی بای پس معده زمانی استفاده می شوند که فرد به کمک رژیم غذایی و ورزش به دلیل شاخص توده بدنی بالا موفق به کاهش وزن نشده است.

 امروزه هر دوی این روش ها از طریق لاپاراسکوپی انجام می شوند و در واقع نوعی جراحی لاغری بسته و کم تهاجمی می باشند. این موارد شباهت های این روش های جراحی چاقی است اما تفاوت بای پس و مینی بای پس در چیست؟

همان طور که گفتیم تفاوت اصلی بای پس و مینی بای پس معده در تعداد اتصالات معده و روده است. در بای پس کلاسیک معده دو اتصال در روده وجود دارد در حالی که در جراحی مینی بای پس، یک اتصال در روده وجود دارد.

به دلیل تک  آناستوموزی  بودن جراحی مینی بای پس ایمن تر از عمل بای پس معده است و مدت زمان جراحی مینی بای پس هم کمتر است.

عمل معده

در واقع تفاوت بای پس با مینی بای پس در موارد مختلفی است که در ادامه به این تفاوت ها پرداخته ایم:

روش انجام جراحی

در هر دو روش معده فرد به دو بخش تقسیم می شود. با این تفاوت که در جراحی بای پس کلاسیک، بخش کوچک تر معده (قسمت بالایی) به بخشی از روده کوچک متصل می شود و بخش بزرگ تر معده (قسمت پایینی)  به بخش دورتری از معده وصل می شود. در روش جراحی مینی بای پس معده قسمت کوچک تر معده به شکل لوله برش خورده است به صورت مستقیم با یک اتصال به بخش انتهایی روده کوچک متصل می شود.

فرق عمل بای پس و مینی بای پس

تغییرات در دستگاه گوارش

یک فرق بای پس با مینی بای پس در میزان تغییراتی است که دستگاه گوارش ایجاد می شود. میزان تغییراتی که در فرایند هضم و جذب مواد غذایی ایجاد می شود در روش مینی بای پس کمتر از روش بای پس کلاسیک است.

کاندیدای جراحی

همان طور که می دانید هر فرد چاقی نمی تواند عمل لاغری انجام دهد؛ بنابراین هر فردی هم نمی تواند انتخاب کند عمل مینی بای پس انجام دهد یا بای پس کلاسیک. زیرا عمل مینی بای پس برای بیمارانی انجام می شود که شاخص توده بدنی بالا مثل 45 یا 50 دارند انجام می شود اما در حالی که عمل بای پس برای bmiهای پایین تر هم انجام می شود.

bmi

هزینه جراحی

تفاوت بای پس و مینی بای پس شامل هزینه جراحی هم می شود. به دلیل اینکه در عمل بای پس تغییرات گسترده تری به نسبت عمل مینی بای پس در معده و دستگاه گوارش ایجاد می شود؛ بنابراین هزینه عمل بای پس بیشتر از عمل مینی بای پس است.

احتمال بروز عوارض

هر دو روش جراحی مانند هر جراحی دیگری احتمال بروز عوارض جانبی مثل عفونت، خونریزی، درد و…  را دارند. اما در روش مینی بای پس ریسک بروز عوارضی مثل عفونت و انسداد روده کمتر است. البته احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا بعد از جراحی مینی بای پس بیشتر از جراحی بای پس کلاسیک است.

بیشتر بخوانید: عوارض عمل اسلیو معده

مدت زمان جراحی

مدت زمان جراحی مینی بای پس به دلیل ساده تر بودن کمتر از جراحی بای پس است. به طوری که مدت زمان جراحی مینی بای پس معده 1.5 تا 2 ساعت است در حالی که مدت زمان عمل بای پس معده حدود 2 تا 3 ساعت است.

عمل جراحی

دوره نقاهت بعد از عمل جراحی

تفاوت بای پس و مینی بای پسدر طول دوره نقاهت هم می باشد. در واقع به دلیل پیچیدگی بیشتر عمل بای پس معده به نسبت عمل مینی بای پس دوره نقاهت عمل بای پس طولانی تر از جراحی مینی بای پس است.

دوره نقاهت عمل بای پس معده اصولاً بین 4 الی 6 هفته است. اما در حالی که این مدت زمان بعد از عمل مینی بای پس حدود 2 الی 4 هفته است.

البته مدت زمان دقیق دوره نقاهت در هر فردی با توجه به سن، پیشینه پزشکی، وضعیت سلامت عمومی و میزان پایبندی فرد به توصیه های بعد از عمل نیز وابسته می شود.

میزان درد بعد از جراحی

از آنجا که برای انجام مینی بای پس نیاز به برش های کمتر و دستکاری های کمتر است، میزان درد بعد از جراحی مینی بای پس کمتر از نوع کلاسیک است.

میزان کاهش وزن

در هر دو روش جراحی چاقی، بیماران کاهش وزن زیادی را تجربه می کنند. اما میزان کاهش وزن در جراحی بای پس کمی بیشتر از نوع مینی بای پس است.

داروی مصرفی

در هر دو روش جراحی چاقی نیاز به مصرف دارو می باشد اما در عمل بای پس ممکن است نیاز باشد بیمار دوزهای بیشتری دارو دریافت کنند.

جدول تفاوت های جراحی بای پس و مینی بای پس

در جدول زیر می توانید تفاوت بای پس و مینی بای پس را به صورت اجمالی ببینید:

ویژگیبای پس کلاسیکمینی بای پس
میزان پیچیدگی جراحیبیشتر (ایجاد دو پیوند)کمتر (ایجاد یک پیوند)
مدت زمان انجام جراحی2 تا 3 ساعت1.5 تا 2 ساعت
ریسک و احتمال عوارضکمی با ریسک بالاترایمن تر
نیاز به بستریدارددارد
هزینه جراحیبیشترکمتر
طول دوره نقاهتکمی طولانی ترکوتاه تر
میزان کاهش وزن تقریبیکمی کمتربیشتر
میزان بروز عوارض بعد از جراحیحدود 0.2 درصد احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.در اکثر مواقع بدون عارضه است.
امکان بازگشت وزن بعد از جراحیکمکمترین
جدول تفاوت بای پس و مینی بای پس

عمل بای پس کلاسیک بهتره یا مینی بای پس؟

نمی توان به طور دقیق گفت که عمل بای پس کلاسیک بهتره یا مینی بای پس؟ چرا که جواب این سؤال کاملاً بستگی به میزان شاخص توده بدنی و شرایط جسمی و فیزیکی شما بستگی دارد. بنابراین جواب این سؤال را تنها یک جراح چاقی متخصص و مجرب می تواند بدهد ولاغیر!

عمل مینی بای پس به چه افرادی توصیه می شود؟

  • افراد چاق در سنین بالا؛
  • کسانی که قبلاً عمل اسلیو معده انجام داده اند، اما مجدداً چاق شده اند؛
  • نوعی جراحی چاقی مناسب برای بیماران دیابتی است؛

عمل بای پس معده برای چه کسانی توصیه می شود؟

  • افراد با شاخص توده بدنی بالا که از بیماری های مرتبط با چاقی رنج می برند؛
  • افراد مبتلا به رفلاکس معده؛

کلام آخر

جراحی بای پس و مینی بای پس هر دو نوعی جراحی کاهش وزن هستند که با تغییراتی که بر روی معده و روده انجام می شود باعث لاغری می شود. ما در اینجا به طور جامع به تفاوت بای پس و مینی بای پس معده پرداخته ایم که این تفاوت ها شامل نحوه جراحی، هزینه جراحی، روند کاهش وزن، عوارض و خطرات بعد از جراحی و… است.

تصمیم گیری درباره اینکه عمل بای پس کلاسیک بهتره یا مینی بای پس بر عهده جراح چاقی است تا بر اساس وضعیت سلامتی و میزان چاقی شما بهترین روش جراحی لاغری را انتخاب کند.

با مراجعه به بهترین جراح لاغری در تهران یا هر شهر دیگری می توانید عمل بای پس، مینی بای پس، اسلیو معده یا هر نوع جراحی لاغری دیگری را به بهترین شکل و با کمترین عوارض جانبی انجام دهید.

دکتر سعید شمس فوق تخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپی، عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی (IFSO) می باشند که با بیش از 5000 عمل لاغری موفق و رضایت بخش از مهارت و تجربه بالایی برخوردار هستند و شما می توانند در انتخاب بهترین نوع جراحی لاغری کمک کنند.

سؤالات متداول

اصلی ترین تفاوت بای پس و مینی بای پس در چیست؟

اصلی ترین فرق بای پس و مینی بای پس در تعداد پیوند (اتصالات) معده و روده است.

دوره نقاهت عمل بای پس کمتر است یا مینی بای پس؟

به دلیل اینکه پیچیدگی جراحی بای پس کلاسیک بیشتر از جراحی مینی بای پس است، دوره نقاهت بای پس معده نیز طولانی تر است.

هزینه عمل مینی بای پس کمتر است یا بای پس؟

هزینه عمل مینی بای پس به دلیل تغییرات کمتر و منگنه های کمتر از بای پس معده کمتر است.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 1

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878