بررسی تأثیر جراحی لاغری بر باروری مردان
بررسی تأثیر جراحی لاغری بر باروری مردان

بررسی تأثیر جراحی لاغری بر باروری مردان

چاقی علاوه بر اینکه باعث ظاهر نامناسب و عدم تناسب اندام افراد می شود می تواند مشکلات و عوارضی مثل ناباروری را به دنبال داشته باشد. راهکارهای مختلفی برای درمان چاقی وجود دارد که در صورت چاقی شدید باشد تنها راهکار انجام عمل جراحی لاغری است. ما در اینجا به طور خاص درباره تأثیر جراحی لاغری بر باروری مردان صحبت خواهیم کرد. اگر شما یا همسرتان هم به دلیل چاقی درگیر این معضل هستید با ما در ادامه همراه باشید.

ارتباط چاقی و کاهش باروری در مردان

علت ناباروری در مردان مشکل در تولید اسپرم یا حرکت اسپرم از طریق دستگاه تناسلی آقایان است. دلایل زیادی می تواند باعث ناباروری آقایان شود که از جمله این موارد می توان به اختلالات هورمونی، مشکلات ژنتیکی، عوامل مربوط به سبک زندگی و بالا بودن وزن اشاره کرد.

تستوسترون هورمونی مردانه است که برای تولید اسپرم و افزایش کیفیت آن لازم است. در صورت تجمع چربی سلول های چربی، هورمون تستوسترون را مستقیماً به نوعی استروژن تبدیل می کنند یا به طور غیر مستقیم به دلیل تولید لپتین سطح تستوسترون نیز کاهش پیدا می کند. این بدین معناست که مردانی که اضافه وزن دارند به دلیل سطوح لپتین بالا، سطوح تستوسترون پایینی دارند که همین موضوع ارتباط مستقیم با کاهش تولید اسپرم، کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد نعوظ می شود.

همچنین چاقی می تواند باعث التهابات بدنی شود که می تواند به اسپرم مردان آسیب برساند و این ژن ها به فرزندان هم انتقال پیدا کند.

تاثیر چاقی بر باروری مردان

تحقیقات انجام شده درباره تأثیر جراحی لاغری بر باروری مردان

لاغری در مردان باعث ایجاد تعادل در تولید هورمون ها و افزایش شانس باروری می شود. طبق تحقیقات انجام شده حتی کاهش 5 درصدی وزن در مردان چاق  هم باعث افزایش احتمال باروری آنها می شود. همچنین کاهش وزن تأثیر بسزایی در افزایش شانس موفقیت درمان های ناباروری مانند IVF دارد.

یکی از مزایای عمل اسلیو، بای پس و سایر انواع جراحی لاغری علاوه بر کاهش وزن این است که می تواند بر قدرت باروری مردان نیز تأثیر بگذارد. همچنین این نوع جراحی ها ممکن است به طور بالقوه بر بهبود کیفیت مایع منی مردان نیز تأثیر بگذارد.

طبق تحقیقات انجام شده مردانی که اضافه وزن دارند به میزان 11 درصد بیشتر از سایر مردانی که وزن طبیعی دارند، اسپرم کمتری تولید می کنند و بیش از 39 درصد از آنها حتی احتمال دارد اصلاً اسپرم تولید نکنند.

همچنین نتایج یک مطالعه بالینی جدید تاثیر جراحی لاغری بر باروری مردان را در صورت داشتن رژیم غذایی کم کالری این گونه نشان می دهد که این جراحی در کنار کاهش وزن باعث افزایش کیفیت مایع منی می شود. تحقیقاتی که بر روی مردان کاندیدای این مطالعه انجام شد نشان می دهد این افراد به طور متوسط 16.5 کیلوگرم از وزنشان را از دست دادند و تعداد اسپرم آنها تا 40 درصد افزایش پیدا کرد. درمان ناباروری مردان چاق با عمل لاغری در صورت رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل بای پس، اسلیو و… بسیار بیشتر است.

همچنین تحقیقات جدیدی که در این زمینه انجام گرفته که نشان می دهد مزایای عمل لاغری برای باروری مردان و زنان به یک اندازه است و با بهبود اختلالات هورمونی، عملکرد جنسی آنها نیز بهبود پیدا می کند.  

ارتباط چاقی مردان با ناباروری

تأثیر انواع جراحی لاغری بر باروری مردان

تأثیر عمل بای پس بر باروری مردان

یکی از روش های قدیمی و البته رایج جراحی کاهش وزن، عمل بای پس است که طی آن علاوه بر کوچک کردن معده تغییراتی در سیستم گوارش بیمار ایجاد می شود. پس از این جراحی، کاهش وزن سریع و قابل توجهی را تجربه خواهید که در اکثر مواقع در بهبود سیستم هورمونی مردان نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در واقع درمان ناباروری مردان چاق با عمل لاغری بای پس به این شکل است که با افزایش سطوح تستوسترون و کاهش سطح استروژن باعث بهبود کیفیت اسپرم مردان می شود.

همچنین طبق تحقیقات انجام شده پس از انجام بای پس معده، بهبود چشمگیری در تعداد و حرکت اسپرم ها اتفاق می افتد. از طرفی کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن منجر به کاهش استرس اکسیداتیو می شود که همین موضوع نیز کیفیت اسپرم ها را افزایش می دهد.

جراحی لاغری بای پس

تأثیر اسلیو بر باروری مردان

عمل اسلیو معده یکی از شیوه های نوین و کم خطر جراحی لاغری است که طی آن تنها معده فرد کوچک می شود و برخلاف عمل بای پس نیازی به دستکاری دستگاه گوارش نیست.

 کاهش وزن پس از عمل اسلیو بسیار سریع و همچنین چشمگیر است که همین موضوع منجر به بهبود سطح هورمون های جنسی آقایان، افزایش کیفیت، تعداد و حرکت اسپرم ها می شود که در نهایت باعث افزایش احتمال باروری آقایان می شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت اسلیو و بای پس

تأثیر عمل باندینگ معده با باروری آقایان

پس از عمل باندینگ معده برخلاف بای پس و اسلیو به تدریج لاغر می شوید. این کاهش وزن تدریجی نیز ممکن است باعث بهبود سطح تستوسترون و کاهش استروژن شود.

با اینکه کاهش وزن تدریجی بعد از عمل باندینگ معده باعث بهبود سطح تستوسترون و کیفیت اسپرم می شود؛ اما به اندازه تأثیر اسلیو بر باروری و بای پس نخواهد بود.  

باندینگ معده

تأثیرات مشترک انواع جراحی لاغری بر باروری مردان

چاقی در مردان باعث کاهش سطح تستوسترون می شود که این امر می تواند یک دلیل اصلی بر ناباروری باشد. از طرفی تجمع چربی در بدن مردان باعث می شود که بیضه ها در زیر حجم زیادی از چربی مدفون شوند که نتیجه آن باعث افزایش حرارت بیش از حد در بیضه ها، تحت تأثیر قرار دادن عملکرد اسپرم ها و در نهایت ناباروری مردان می شود.

در صورتی که به کمک روش های رایج لاغری مانند رژیم غذایی و ورزش کردن موفق به کاهش وزن نشوید ممکن است جراح لاغری یکی از انواع جراحی لاغری که معرفی کرده ایم را به شما معرفی کند که از جمله تأثیرات مشترک انواع جراحی لاغری بر باروری مردان عبارتند از:

  • تنظیم هورمون های مردانه: کاهش وزن در مردان باعث افزایش سطح تستوسترون و کاهش سطح استروژن می شود که تأثیر مستقیم بر باروری مردان خواهد داشت.
  • بهبود عملکرد جنسی: مزایای عمل لاغری برای باروری مردان تنها به تنظیم هورمون های مردانه، بهبود کیفیت اسپرم و کاهش وزن خلاصه نمی شود؛ بلکه این نوع جراحی باعث بهبود عملکرد جنسی و افزایش میل جنسی آقایان و حتی زوجه می شود.
  • کاهش التهاب: چاقی ارتباط مستقیم با التهاب سیستمیک دارد که ممکن است به کیفیت اسپرم آقایان آسیب وارد کند. در واقع علاوه بر موارد گفته شده تأثیر جراحی لاغری بر باروری مردان شامل کاهش التهاب هم می شود.  
فرزند آوری

تأثیر جراحی لاغری بر بهبود زندگی زناشویی

هورمون ها مهم ترین نقش را در افزایش یا کاهش میل جنسی ایفا می کنند. با افزایش وزن، هورمون ها هم تغییر پیدا می کنند. از جمله این هورمون ها، هورمون های جنسی می باشند که کاهش آنها منجر به کاهش میل جنسی می شود.

خبر خوب این است که با کاهش وزن می توان عملکرد هورمون های جنسی را به قبل بازگرداند. طبق تجربه کسانی که اسلیو معده انجام داده اند، اغلب آنها با کاهش وزن افزایش میل جنسی را نیز تجربه کرده اند. در مورد عمل بای پس هم این موضوع صدق می کند.  

بر اساس نتایج تحقیقی که در مورد تأثیر عمل لاغری بر روابط زناشویی انجام شده، در طول حداقل 5 سال پس از گذشت جراحی نیمی از شرکت کنندگان این مطالعه افزایش میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی را تجربه کرده اند.

سؤالات متداول

رابطه جنسی بعد از جراحی لاغری از چه زمانی مجاز است؟

تعیین زمان دقیق برقراری رابطه جنسی بعد از جراحی لاغری بر عهده جراح است؛ اما معمولاً جراحان به نسبت شرایط بیمار پس از گذشت 1 الی 3 هفته از جراحی لاغری اجازه برقراری رابطه جنسی را می دهند.

از چه زمانی تأثیر جراحی لاغری بر باروری مردان را می توان دید؟

زمان مشاهده تاثیر جراحی لاغری بر باروری مردان برای هر فردی متفاوت است؛ اما معمولاً پس از گذشت چند ماه می توانید تغییرات مثبت در کیفیت اسپرم و بهبود عملکرد جنسی را مشاهد کنید.

آیا درمان ناباروری مردان چاق با عمل لاغری دائمی است؟

بله اما به شرطی که بعد از جراحی سبک زندگی سالم را دنبال کنید، رژیم غذایی اصولی داشته باشید، ورزش کنید و به طور منظم برای بررسی شرایط بدنی به پزشک خود مراجعه کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878