به این دلایل مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری بسیار مهم است!
مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری

به این دلایل مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری بسیار مهم است!

با انجام عمل لاغری وزن زیادی کم می کنید، اما به شرطی که بعد از جراحی ورزش کنید و به رژیم غذایی سالم پایبند باشید. در رژیم غذایی بعد از جراحی نیاز است که به موارد بسیار زیادی توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین آنها مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور خاص به موضوع مصرف پروتئین بعد از جراحی لاغری و اهمیت آن بپردازیم.

مصرف پروتئین در هر شرایطی الزامی است

یکی از مواد مغذی بسیار مهم و حیاتی برای بدن، پروتئین است که در بیشتر بافت ها و سیستم های بدن نقش ایفا می کند. در واقع این ماده مغذی از موی ما گرفته تا تک تک سلول های بدنمان وجود دارد. به همین دلیل می بایست بخش اعظمی از رژیم روزانه هر فردی از پروتئین تشکیل شود. در صورتی که میزان مصرف پروتئین روزانه شما کم باشد به تدریج شاهد بیماری ها و مشکلات مختلفی در بدن خود خواهید شد.

بنابراین فرقی نمی کند که عمل لاغری انجام داده اید یا خیر، شما باید در هر شرایطی حواستان به مصرف پروتئین کافی در طول شبانه روز باشد. اما در شرایط خاص ممکن است نیاز بدن به مصرف پروتئین بیشتر شود مانند مصرف پروتئین بعد از ورزش و بعد از جراحی لاغری.

منابع پروتئین

دلیل نیاز بیشتر بدن به پروتئین بعد از عمل لاغری چیست؟

بعد از انجام عمل لاغری، به دلیل کاهش حجم معده و تغییراتی که در سیستم گوارش ایجاد می شود، میزان غذای مصرفی شما کم می شود. از آنجا که پس از این عمل، بدن شما همچنان به مواد مغذی مثل پروتئین نیاز دارد؛ بنابراین حتماً باید در رژیم روزانه خود به جای مصرف مواد غذایی ناسالم یا پرکالری به سمت مواد غذایی حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف بروید.

در صورت مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های پرکالری و فاقد مواد مغذی دچار سوء جذب مواد مغذی خواهید شد. برای مثال بعد از عمل لاغری با خوردن یک لیوان نوشابه سیر می شوید و دیگر معده شما جا برای مواد مغذی مثل پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ندارد، که در صورت ادامه دار بودن این روند به مرور دچار سوء جذب و سوء تغذیه خواهید شد.

البته به غیر از این مورد مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری به دلایل حفظ سلامتی، افزایش سطح انرژی و بهبودی سریعتر بعد از جراحی مهم است.  

عمل کوچک کردن معده

6 دلیل اهمیت مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری اسلیو و بای پس

مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که ما در اینجا به 6 دلیل اصلی مهم بودن این ماده مغذی پرداخته ایم. اما لازم است قبل از بازگو کردن این دلایل این نکته را گوشزد کنیم که بعد از عمل لاغری در کنار مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف پودر پروتئین از اهمیت بسزایی برخوردار است و تا زمانی که پزشک تجویز کرده است باید از این پودر استفاده کنید.

1.      حفظ عضلات و جلوگیری از افتادگی پوست

از آنجا که روند کاهش وزن بعد از عمل لاغری خیلی سریع است، در صورت مصرف پروتئین در کنار کاهش وزن، عضلات بدن شما نیز حفظ خواهد شد. اما اگر در حین لاغر شدن، حواستان به مصرف پروتئین نباشد، بدن برای جبران، پروتئین مورد نیاز خود را از عضلات می گیرد؛ که نتیجه این کار به جای چربی سوزی می شود عضله سوزی!

در واقع یکی از دلایل افتادگی پوست بعد از عمل لاغری از دست دادن عضلات به دلیل کمبود پروتئین است. بنابراین مصرف پروتئین بعد از جراحی لاغری را جدی بگیرید و به هیچ عنوان آن را دست کم نگیرید.

افتادگی پوست

2.      بهبودی هر چه سریع تر

پروتئین یکی از مواد مغذی بسیار مهم برای بهبودی زخم ها و ترمیم بافت ها بعد از جراحی است. به همین دلیل است که در رژیم اسلیو مصرف پروتئین نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

3.      حفظ و کاهش وزن

مصرف پروتئین برای کاهش وزن حیاتی و الزامی است. به دلیل اینکه پروتئین برای مدت زمان طولانی تری در معده باقی می ماند و منجر به افزایش احساس سیری شما می شود. همچنین از طرفی مصرف پروتئین کافی باعث افزایش سوخت ساز بدن می شود که این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با کاهش وزن دارد.

البته به دلیل اینکه بعد از جراحی چاقی امکان رساندن پروتئین کافی به بدن با رژیم غذایی نمی باشد نیاز به استفاده از پودر پروتئین برای لاغری است.

کاهش سایز

4.      تقویت سیستم ایمنی

یکی از وظایف مهم پروتئین ها این است که در ساخت سلول های ایمنی و آنتی بادی ها نقش دارند. به همین دلیل در مکمل های بعد از بای پس و سایر انواع جراحی لاغری به مصرف پودر پروتئین توصیه می شود.

در واقع مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری ریسک ابتلا به انواع عفونت ها، ویروس ها را کاهش می دهد و منجر به تقویت سیستم ایمنی فرد می شود.

5.      حفظ بافت های بدن

به دلیل اینکه بسیاری از بافت های بدن اعم از پوست، مو، ناخن و… از پروتئین تشکیل شده است، در صورت مصرف کم پروتئین در حین لاغری ممکن است به این بافت ها آسیب وارد شود. در واقع مصرف پروتئین بعد از عمل اسلیو، بای پس و سایر جراحی های لاغری به حفظ و بازسازی این بافت های حیاتی کمک می کند.

6.      جلوگیری از ریزش مو

شاید اگر عوارض عمل اسلیو یا سایر جراحی های لاغری را مطالعه کنید، متوجه شوید که وجه اشتراک تمام آنها ریزش مو است. در واقع دلیل اصلی ریزش مو بعد از لاغری به هر نحوی که باشد، کمبود مصرف پروتئین است و در صورت توجه به این موضوع این عارضه را تجربه نخواهید کرد یا در صورت تجربه موقتی خواهد بود.

ریزش موی مردان

بیشتر بخوانید: ریزش مو بعد از عمل لاغری

 مصرف پروتئین بعد از عمل اسلیو باید چقدر باشد؟

از آنجا که شرایط بدنی افراد مختلف متفاوت است نمی توان گفت که میزان مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری باید دقیقاً چقدر باشد؛ چرا که این پزشک است که می تواند تشخیص دهد مصرف پروتئین به ازای وزن بدن، شرایط جسمانی و… شما باید چقدر باشد.

 مقدار مصرف پروتئین بعد از جراحی لاغری

 اما اگر بخواهیم یک حدی برای مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری تعیین کنیم باید بگوییم که بعد از این عمل هر فرد باید روزانه 60 الی 80 گرم پروتئین مصرف کند. البته برخی از بیماران به دلیل شرایط بدنی متفاوتی که دارند باید روزانه 90 گرم پروتئین مصرف کنند.

از چه زمانی شروع به مصرف پودر پروتئین کنیم؟

معمولاً جراح لاغری از شما می خواهد که از دو هفته قبل از عمل مصرف شیک های پروتئینی را شروع کنید. در ادامه مصرف پودر پروتئین بعد از عمل اسلیو دقیقاً از همان بیمارستان شروع می شود و تا زمانی که معده شما بهبود پیدا نکرده است، باید مصرف پودر پروتئین را ادامه دهید.

بعد از چند هفته از عمل لاغری با اجازه پزشکتان می توانید از غذاهای حاوی پروتئین مثل ماهی، تخم مرغ، مرغ، آجیل و… استفاده کنید. البته به دلیل اینکه حجم معده شما کم شده است به سختی می توانید روزانه 60 گرم پروتئین از طریق غذا به دست بیاورید و نیاز به مصرف پودر پروتئین هم می باشد.

مصرف پروتئین وی

تا چه مدت پس از عمل باید پودر پروتئین مصرف کنید؟

مصرف پودر پروتئین بعد از عمل لاغری بین 4 الی 12 هفته توصیه می شود. اما در صورتی که نوع عمل شما پیچیده باشد ممکن است جراح برای مدت زمان بیشتری مصرف پودر پروتئین را تجویز کند.

مدت زمان دقیق مصرف پروتئین بعد از عمل اسلیو و بای پس را جراح و متخصص تغذیه شما بر اساس شرایط و نیازهای بدنی شما تعیین می کند.

راهنمای مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری

برای مصرف پودر پروتئین بعد از عمل اسلیو یا هر نوع عمل لاغری دیگری باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

با پزشکتان مشورت کنید

قبل از شروع مصرف پروتئین حتماً باید با جراح خود مشورت کنید، تا بر اساس شرایط بدنی، نوع جراحی، سن شما و… میزان و نحوه مصرف پودر پروتئین را به شما تجویز کند.

دکتر

تعیین میزان مصرف

پزشک با توجه به نوع جراحی، وزن، سطح فعالیت و کمبودهای بدن شما میزان مصرف پودر پروتئین بعد از عمل لاغری در هر وعده را مشخص می کند.

ترکیب با مایعات

پودر پروتئین را می توان با مایعاتی مثل آب، شیر، آبمیوه و… میل کرد. اما در این مورد حتماً باید از پزشک خود مشورت بگیرید.

پودر پروتئین با شیر

توجه به عوارض پودر پروتئین

در صورتی که با مصرف پودر پروتئین عوارضی مثل حساسیت، مشکلات گوارشی و… را تجربه کردید، مصرف پودر پروتئین را متوقف کنید و هر چه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید.

رعایت دستور مصرف

به دلیل اینکه هر کدام از برندهای پودر پروتئین دستورالعمل و روش مصرف خاص خود را دارند، حتماً قبل از مصرف باید توضیحات روی بسته بندی را مطالعه کنید.

بهترین منابع پروتئین

از جمله منابع پروتئینی که می توانید بعد از عمل لاغری از آنها استفاده کنید عبارتند از:

  • مرغ؛
  • تخم مرغ؛
  • سویا؛
  • پنیر کم چرب؛
  • توفو؛
  • ماهی سالمون؛
  • ماهی تن؛
  • لوبیا؛
  • نخود فرنگی؛
  • گوشت گاو بدون چربی؛
منابع پروتئین برای لاغری

نکاتی برای به حداکثر رساندن مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری

یکی از موارد بسیار مهمی که در مراقبت های بعد از عمل اسلیو و سایر جراحی های لاغری به شما گوشزد می شود داشتن یک رژیم غذایی استاندارد و مناسب است. این رژیم باید بتواند مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن معده جدید کوچک شده را تأمین کند تا دچار سوء جذب و سوء تغذیه نشوید. پروتئین یکی از ماده مغذی بسیار مهم در رژیم غذایی بعد از عمل لاغری است که در صورتی که نتوانید با غذا تأمین کنید باید به تشخیص پزشک شروع به مصرف پودر پروتئین بعد از عمل اسلیو کنید.

در ادامه نکاتی را برای به حداکثر رساندن مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری آورده ایم:

  • در تمام وعده ها و میان وعده های خود پروتئین را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • در وعده های غذایی اولویت اولتان خوردن غذاهای حاوی پروتئین باشد و اول باید آن را بخورید. اهمیت پروتئین ها حتی بیشتر از سبزیجات است.
  • با مصرف شیک پروتئین بعد از عمل اسلیو علاوه بر تأمین پروتئین مورد نیاز بدن، مصرف مایعات شما نیز بیشتر خواهد شد.
  • در کنار غذاهای حاوی پروتئین در صورت صلاحدید پزشک حتماً باید به مصرف پودر پروتئین بعد از عمل لاغری نیز بپردازید.

کلام آخر

مصرف پروتئین بعد از عمل لاغری نه تنها مهم بلکه حیاتی است و از آنجا که ممکن است بعد از عمل کوچک کردن معده نتوانید به میزان کافی پروتئین از غذاها دریافت کنید بهترین راهکار مصرف پودر پروتئین بعد از عمل چاقی است؛ زیرا به راحتی قابل هضم است، استفاده آن آسان است، مقدار آن قابل تنظیم است و منبع مناسبی برای تأمین پروتئین با کیفیت است.

پودر پروتئین برای لاغری

پودر پروتئین باید به آرامی به رژیم غذایی بعد از جراحی لاغری اضافه شود تا میزان تحمل دستگاه گوارش بیمار بررسی شود.

تیم تغذیه دکتر شمس با بررسی دقیق وضعیت بدنی، وزن و پایش های دوره ای،  نیاز بدن شما به پروتئین را بررسی می کند و در صورت نیاز برای رفع کمبود پروتئین بعد از عمل لاغری، مقدار مناسبی از پودر پروتئین را به رژیم غذایی شما اضافه می کند.

سؤالات متداول

چرا مصرف پودر پروتئین بعد از عمل چاقی الزامی است؟

دریافت پروتئین از رژیم غذایی بعد از عمل لاغری کار دشواری است، به همین دلیل مصرف پودر پروتئین بعد از عمل چاقی توصیه می شود.

چه مقدار شیک پروتئین برای اسلیو معده در روز باید استفاده کرد؟

میزان مصرف شیک پروتئین بعد از عمل اسلیو را پزشک با توجه به میزان تحمل بدن بیمار تعیین می کند، اما معمولاً مصرف 3 الی 4 بار در روز منعی ندارد.

بهترین پودر پروتئین برای لاغری چه پودری است؟

بهترین پودر پروتئین برای لاغری پودری است که حاوی کمترین میزان چربی، قند و کالری است. برای انتخاب برند پودر پروتئین برای لاغری حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878