با بهترین مسکن بعد از عمل لاغری آشنا شوید
بهترین مسکن بعد از عمل لاغری

با بهترین مسکن بعد از عمل لاغری آشنا شوید

از آنجا که انواع جراحی لاغری اعم از اسلیو معده، بای پس معده، مینی بای پس و… جزء جراحی های تهاجمی است و نیاز به برش و بخیه وجود دارد؛ بنابراین احساس درد بعد از عمل لاغری کاملاً طبیعی است. البته میزان این درد در افراد مختلف متفاوت است و جراح بر اساس شرایط بدنی و دردی که هر بیمار احساس می کند بهترین مسکن بعد از عمل لاغری را تجویز می کند.

از جمله مسکن هایی که برای تسکین درد بعد از عمل لاغری تجویز می شود شامل داروهای افیونی و غیر افیونی است؛ دسته اول برای دردهای شدید و دسته دوم برای دردهای خفیف تا متوسط تجویز می شود.

دلایل درد بعد از عمل لاغری چیست؟

قبل از آشنایی با بهترین مسکن بعد از عمل لاغری بهتر است با دلایل درد بعد از عمل لاغری آشنا شوید. از جمله دلایل درد بعد از عمل لاغری می توان به نوع جراحی لاغری، کشش عضلات و بافت های شکم، مدت زمان جراحی و کاهش وزن سریع اشاره کرد. در ادامه بیشتر درباره این دلایل صحبت خواهیم کرد.

درد بعد از عمل اسلیو

کشش عضلات و بافت های شکم

در واقع علت اصلی درد پس از جراحی لاغری، کشش عضلات و بافت های شکمی است که در طول عمل لاغری این اتفاق رخ می دهد. در واقع کشش عضلات می تواند باعث ایجاد درد در شکم، پشت و قفسه سینه فرد شود. البته برش های ایجاد شده بر روی شکم هم می تواند علت درد و ناراحتی باشد.

نوع جراحی

نوع عمل لاغری هم بر میزان درد پس از جراحی تأثیرگذار است. برای مثال میزان درد بعد از عمل بای پس بیشتر از عمل اسلیو است؛ زیرا در طی عمل بای پس علاوه بر معده روده فرد هم دستکاری می شود، در حالی که در عمل اسلیو تنها معده فرد دستخوش تغییرات می شود.

کاهش وزن سریع

یکی از دلایل درد بعد از جراحی کاهش وزن، کاهش وزن سریع می تواند باشد. در واقع کاهش وزن سریع و زیاد می تواند منجر به کشیدگی و سفت شدن پوست بدن شود که همین موضوع باعث درد و ناراحتی می شود. از طرفی از جمله عوارض عمل لاغری، سوء تغذیه است که می تواند باعث خستگی، دردهای عضلانی و حتی درد مفاصل شود.

کاهش وزن سریع

بهترین مسکن بعد از عمل لاغری

جراح لاغری متناسب با نوع و شدت دردی که بعد از جراحی کاهش وزن تجربه می کنید، ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کند. در ادامه چند نمونه از بهترین مسکن های بعد از جراحی لاغری را معرفی خواهیم کرد:

داروهای ضد درد غیر افیونی

طبق تجربیات کسانی که عمل لاغری انجام داده اند، میزان درد پس از عمل در حد خفیف تا  متوسط است. به همین دلیل می توان این نوع دردها را با تجویز داروهای ضد درد غیر افیونی (غیر مخدر) مانند استامینوفن مهار کرد.

توجه: زیاده روی در مصرف استامینوفن به عنوان بهترین مسکن بعد از عمل لاغری می تواند باعث بروز مشکلاتی در کبد شود؛ بنابراین بدون تجویز پزشک از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کنید.

 نوع دیگری از داروهای ضد درد غیر افیونی که بعد از عمل لاغری تجویز می شود شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDها) است.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

از جمله داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی که برای تسکین درد بعد از عمل لاغری تجویز می شود عبارتند از:

  • ایبوپروفن؛
  • ناپروکسن؛
  • سلکوکسیب؛
  • آسپرین ۸۰ و ۱۰۰؛

توجه: در برخی مواقع استفاده بی رویه از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باعث زخم معده، سوراخ شدن و نشت مایعات از معده بعد از عمل اسلیو، بای پس و… می شود؛ بنابراین در صورت مشاهده علائمی مثل خونریزی غیرطبیعی، استفراغ در خون و تشدید درد حتماً با جراح خود تماس بگیرید.

داروهای ضد درد افیونی

داروهای ضد درد افیونی یا اپیوئیدی مسکن قوی برای درد عمل لاغری هستند. استفاده از این داروها به دلیل عوارض جانبی و همچنین خاصیت اعتیادآوری که دارند باید تنها در مواقع ضروری تجویز می شود.

از جمله داروهای ضد درد افیونی عبارتند از:

  • هیدروکدون؛
  • مورفین؛
  • اکسی کدون؛
دارو

در برخی مواقع پزشکان ترکیبی از داروهای افیونی و غیر افیونی را تحت عنوان بهترین مسکن بعد از عمل لاغری برای تسکین درد بعد از جراحی لاغری تجویز می کنند که از جمله این داروها عبارتند از:

  • کدئین با استامینوفن؛
  • اکسی کدون با استامینوفن؛

توجه: از جمله عوارض جانبی داروهای افیونی می توان به حالت تهوع، سرگیجه و یبوست اشاره کرد. همچنین مصرف بیش از حد این داروها منجر به ریتم تنفس غیرطبیعی فرد می شود.

روش های غیر دارویی تسکین درد بعد از جراحی لاغری  

استفاده از روش های غیر دارویی تسکین درد بعد از جراحی لاغری کمک شایانی به تسریع روند بهبودی شما می کند. این روش ها شامل تکنیک های مختلفی است که به بهبود وضعیت جسمی و روانی شما کمک می کند. از جمله این روش ها عبارتند از:

  • تکنیک تنفس عمیق و مدیتیشن: تکنیک تنفس عمیق و مدیتیشن تأثیر بسزایی در کاهش استرس و اضطراب دارد پس از عمل جراحی دارد که نتیجه آن کاهش احساس درد و ناراحتی می شود. این تکنیک ها به بهبود جریان خون و آرامش عضلات کمک شایانی می کند که می تواند باعث کاهش درد شود.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم: استفاده از کمپرس سرد و گرم هم می تواند به کاهش درد و التهابات ناشی از جراحی لاغری کمک کند. از کمپرس گرم برای کاهش درد مزمن و از کمپرس سرد برای کاهش التهاب و درد شدید استفاده می شود.
  • ماساژدرمانی: ماساژدرمانی آرام و ملایم محل جراحی باعث بهبود جریان خون و تسکین درد ناشی از جراحی می شود.
  • فعالیت جسمانی سبک: پس از عمل لاغری، انجام فعالیت های جسمانی سبک مانند پیاده روی در بهبود جریان خون و کاهش سفتی عضلات کمک شایانی می کند.
  • مصرف مکمل ها و ویتامین ها: مصرف مکمل ها و داروهای تقویتی بعد از عمل لاغری بای پس، اسلیو و… نیز کمک شایانی به تسریع روند بهبودی زخم ها و کاهش درد می کند.

توجه: هر گونه روش دارویی و غیر دارویی تسکین درد بعد از جراحی لاغری را تنها در صورت پیشنهاد جراحتان انجام دهید، ولاغیر!

توصیه های جراح لاغری برای کاهش درد پس از عمل لاغری

بهترین روش جراحی لاغری، روشی است که با تکنیک لاپاراسکوپی انجام شود که خوشبختانه امروزه اکثر جراحان اعم دکتر سعید شمس فوق تخصص جراحی لاغری و لاپاراسکوپی از این روش برای انواع عمل لاغری اعم از عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده، عمل مینی بای پس و… استفاده می کند.

از آنجا که انجام عمل لاغری با روش لاپاراسکوپی تأثیر بسیار زیادی در کاهش درد بعد از جراحی دارد، شما با رعایت نکات زیر می توانید درد جزئی تا متوسطی که پس از جراحی تجربه می کنید را نیز قابل تحمل کنید:

پیروی از توصیه های مراقبتی جراح

در واقع موفقیت هر نوع عمل جراحی اعم از عمل لاغری وابسته به تبحر جراح و پایبندی بیمار به توصیه های مراقبتی بعد از جراحی است. مراقبت های بعد از عمل لاغری بای پس، اسلیو و… شامل مصرف داروها، رژیم غذایی و فعالیت بدنی است.

داروهای بعد از عمل لاغری

رعایت رژیم غذایی ارائه شده

از آنجا که پس از عمل لاغری معده، حجم معده شما کم می شود و در عمل هایی مثل بای پس و مینی بای پس معده دستگاه گوارش نیز دچار تغییراتی می شود. رعایت اصول تغذیه پس از عمل لاغری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

توصیه دکتر سعید شمس در اصول تغذیه بعد از عمل اسلیو، بای پس و… این است که رژیم غذایی خود را ابتدا با مایعات شفاف شروع کنید و سپس به تدریج به سمت غذاهای نرم و در نهایت جامد بروید. همچنین در رژیم غذایی بعد از عمل لاغری مصرف نوشیدنی های گازدار، غذاهای پرچرب و سرخ کرده ممنوع است؛ زیرا این مواد غذایی باعث تحریک معده و افزایش درد بعد از عمل لاغری می شود.

رژیم بعد از عمل لاغری

آب کافی بنوشید

به مصرف آب بعد از عمل لاغری توصیه فراوانی می شود. چرا که نوشیدن آب و مایعات غیر قندی به طور منظم باعث جلوگیری از کم آبی بدن، تسریع روند بهبودی، افزایش انرژی و کاهش درد پس از جراحی می شود.

خواب کافی داشته باشید

بدن شما پس از جراحی نیاز به استراحت دارد. متخصصان در دوره ریکاوری بعد از عمل اسلیو، بای پس و… توصیه می کنند که خواب کافی داشته باشید و از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

در صورت داشت خواب منظم و کافی، درد بعد از جراحی لاغری شما کمتر خواهد شد و بهبودی نیز سریع تر حاصل می شود.

خواب کافی

فعالیت بدنی سبک

در صورت نداشتن تحرک و فعالیت پس از جراحی ریسک آمبولی بعد از عمل لاغری افزایش پیدا می کند. به توصیه جراحان شما باید از روز دوم بعد از جراحی پیاده روی های کوتاه را آغاز کنید.

شرکت در جلسات ویزیت های مجدد

ویزیت های دوره ای بعد از عمل لاغری از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و در این مراجعات پزشک در صورت بروز مشکلی آن را تشخیص داده و سریعاً درمان می کند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878