بهترین روش جراحی برای لاغری

فهرست مطالب

بهترین روش جراحی برای لاغری، جراحی است که بیشتر برای شخص شما مناسب باشد و بتواند اهدافتان را به ایمن ترین شکل ممکن برآورده یا از آن فراتر رود.

هنگامی که بیماران گزینه های جراحی کاهش وزن خود را در نظر می گیرند، معمولاً می خواهند بدانند “بهترین عمل جراحی برای لاغری چیست؟” در حقیقت، ممکن است بهترین جراحی لاغری برای شخص دیگری، لزوماً انتخاب درستی برای شما نباشد.

در طی مشاوره قبل از عمل، پزشک متخصص براساس سن، سابقه پزشکی، BMI و شرایط دیگر شما، بهترین گزینه را برای شما تعیین می کند.

به طور کلی، جراحی متعدد چاقی که امروزه به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته اند، اسلیو، بای پس معده و مینی بای پس هستند. یک تیم پزشکی ماهر، توانایی دستیابی به نتایج عالی را در حالی که از گزینه های جراحی کم تهاجم برای کاهش وزن استفاده می کند، را داراست.

بهترین روش جراحی برای لاغری چیست؟

موثرترین گزینه جراحی کاهش وزن، گزینه ای است که کاملاً متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما طراحی شود. در حالی که بدنبال پاسخ “جراحی مناسب با وزن من” هستید، باید واقعیت مهم مربوط به بهترین نوع جراحی لاغری را بدانید:

 بهترین جراحی لاغری، نه تنها به شما در کاهش وزن کمک می کند، بلکه سوخت و ساز بدن را نیز اصلاح می کند. شما بعد از عمل، به طور طبیعی احساس گرسنگی کمتری خواهید کرد و به کاهش وزن طولانی مدت و پایدار دست خواهید یافت.

همچنین اگر از مشکلات جسمی مرتبط با چاقی مانند: دیابت نوع 2، فشار خون بالا، کبد چرب و .. رنج می برید، این روش برای درمان بیماری های ثانویه نیز کمک می کند.

بهترین جراحی لاغری کدام است؟

چاقی یک مشکل عمده در سراسر جهان است و جراحی چاقی چشمگیرترین و پایدارترین راه حل کاهش وزن را برای بیماران چاق فراهم می کند. با این وجود، بیماران باید فقط پس از جواب نگرفتن از رژیم غذایی، ورزش و درمان های دارویی، جراحی چاقی را در نظر بگیرند.

در این قسمت می خواهیم به 3 روش پرطرفدار جراحی لاغری اشاره کنیم:

1. جراحی اسلیو معده

جراحی عمل اسلیو معده یکی از کم تهاجم ترین روش های جراحی کاهش وزن است. مشخصات ایمنی و میزان موفقیت این روش در میان تمام گزینه های جراحی لاغری، بالاترین رتبه را گرفته است.

در طی این روش، جراح حدود 80 تا 90٪ از معده شما را برداشته و قسمت کوچکی به شکل موز باقی می گذارد.

  • در اینجا سه ویژگی اصلی جراحی اسلیو معده آورده شده است:
  1. معده به صورت عمودی تقسیم می شود تا ظرفیت دریافت مواد غذایی شما محدود شود.
  2. اعصاب و دریچه اتصال معده به روده کوچک مختل نمی شوند.
  3. این عمل قابل برگشت نیست؛ بنابراین اگر از نتیجه کار راضی نباشید، نمی توانید معده خود را به حالت قبلی برگردانید.
  • آیا عمل اسلیو معده برای من مناسب است؟
  1. سن شما در حالت ایده آل باید بین 18 تا 60 سال باشد.
  2.   BMI شما باید 35 و بالاتر باشد.
  3. آمادگی روانشناختی عامل مهم دیگر است. اسلیو معده یک سری تغییرات چشمگیر در سبک زندگی به همراه دارد که می تواند استرس زا باشد یا واکنش های غیرمنتظره ای ایجاد کند.
  4. برای افرادی که ریفلاکس معده و زخم مری دارند، اصلا توصیه نمی شود.
  5. افرادی که حجیم خوار هستند، بهترین گزینه برای این عمل هستند.
  6. اگر شما دچار مشکل آپنه یا وقفه تنفسی در خواب هستید، بهتر است این عمل را انجام دهید.

– زمان بهبودی

زمان تخمین زده شده برای بهبودی، یک هفته پس از جراحی شما است. توجه داشته باشید برای برگشتن به روال عادی باید دو هفته صبر کنید. همچنین بهبودی کامل در حدود دو تا سه ماه بعد از عمل اتفاق می افتد.

– درد بعد از جراحی

یکی از سوالات متداول بیمارانی که قصد جراحی اسلیو معده را دارند این است که آیا بعد از عمل درد زیادی را احساس می کنند و چه مدت طول می کشد؟

پاسخ سوال این است که؛ درد شدیدی وجود نخواهد داشت. میزان درد متوسط بوده ​​و به راحتی با داروهایی که در اولین ساعات پس از جراحی تجویز می شوند، کنترل می شود.

براساس تجربه شخصی بیماران ما، شدت درد از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است؛ زیرا آستانه تحمل درد برای هر یک از ما متفاوت است. بیماران ما غالباً متعجب می شوند که چگونه در چند ساعت پس از انجام عمل، می توانند احساس خوبی داشته باشند.

برخی حتی به شوخی می پرسند که آیا واقعاً جراحی شده اند؟

به طور کلی بیمار باید ناراحتی شکمی را عمدتاً در اطراف برش ها، از خفیف تا متوسط ​​احساس کند. علاوه بر ناراحتی در برش های دیواره شکم، یکی از رایج ترین علائم در تمام بیماران اسلیو معده احساس “فشار” است که برخی از افراد آن را در قسمت فوقانی شکم و یا پایین سینه احساس می کنند.

اما نگران نباشید، داروهای مسکن و همچنین گذشت زمان یک عامل کلیدی برای بهبود است زیرا در طی 24-48 ساعت اول پس از جراحی معده دارای سطح مهمی از التهاب مخاطی است.

  • میزان موفقیت

بیشتر بیماران در صورت رعایت دستورالعمل های رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و ورزش به اهداف کاهش وزن خود خواهند رسید.

  1. در پایان سال اول ممکن است تا 70٪ از اضافه وزن خود را از دست دهید
  2. در حدود 18 تا 24 ماه می توانید تا 100٪ از اضافه وزن خود را از بین ببرید.
  3. اگر از رهنمودهای رژیم غذایی جراح خود پیروی کنید، می توانید وزن ایده آل بدن خود را برای یک عمر به دست آورید و آن را حفظ کنید.
  • خطرات و عوارض چیست؟

جراحی اسلیو معده یک روش نسبتاً بی­خطر محسوب می شود. با این حال، مانند همه جراحی های بزرگ، ممکن است خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد.

تقریباً پس از هر جراحی برخی از عوارض ممکن است رخ دهد، موارد زیر برخی از عوارض جانبی جراحی اسلیو معده هستند:

  1. خونریزی ناشی از زخم جراحی داخل بدن، که ممکن است منجر به لخته شدن خون و آمبولی شود.
  2. نشت مایعات از محل بخیه در معده
  3. کمبود ویتامین: بخشی از معده شما که برداشته شده است تا حدی مسئول جذب ویتامین های مورد نیاز بدن شما است؛ بنابراین تا زمانی که از مکمل های ویتامین استفاده نکنید، دچار کمبود خواهید شد.
  4. سوزش معده: تغییر شکل معده می تواند باعث سوزش معده یا بدتر شود. این امر به طور معمول با داروهای بدون نسخه قابل درمان است.

درمورد خطر مرگ در عمل اسلیو ما در یک مقاله بطور مفصل توضیح داده ایم اگر دوستدارید درمورد آن بیشتر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

2. جراحی بای پس معده

بر اساس ارقام و آمار در سطح جهانی، بای پس معده همراه با اسلیو، دو روش جراحی چاقی هستند که اغلب انجام می شوند و دلیل این امر این است که بهترین تعادل ریسک و سود را دارند.

این جراحی خود شامل دو مرحله اصلی است:

 در ابتدا؛ اندازه معده شما به یک کیسه کوچک یعنی به اندازه یک توپ پینگ پنگ کاهش می یابد.

در مرحله دوم: جراح، روده کوچک شما را تغییر مسیر داده و در حالی که قسمت اصلی معده شما را دور می زند، آن را به انتهای کیسه کوچک متصل می کند. عمل بای پس معمولاً کمتر از دو ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، به این معنی که شما در کل جراحی بیهوش خواهید بود.

عمل بای پس هورمون ها، باکتری ها و سایر مواد موجود در دستگاه گوارش را تغییر داده و به همین دلیل اشتها و متابولیسم، تحت تأثیر می گیرد.

آیا عمل بای پس برای من مناسب است؟

  1. اگر دارای شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر هستید، که به عنوان چاقی شدید تعریف شده است
  2. یااینکه دارای شاخص توده بدنی حداقل 35، با حداقل یک مشکل پزشکی مزمن مربوط به چاقی : مانند دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی.
  3. سن شما بین 18 تا 75 سال است.
  4. متعهد به ایجاد تغییر در سبک زندگی هستید.
  5. ریزه خوار بودن نیز یکی از فاکتورهای مهم برای این عمل به حساب می آید.

زمان بهبودی

جراحی بای پس معده به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، به این معنی که جراح شما بریدگی های کوچکی ایجاد می کند. این روش نوین باعث می شود که زمان بهبودی کوتاهتر شود. بیشتر افراد 2 تا 3 روز در بیمارستان می مانند و طی 3 تا 5 هفته به فعالیت های عادی خود برمی گردند.

درد بعد از جراحی:

بای پس معده پیچیده تر از جراحی اسلیو معده است؛ به این دلیل که بای پس معده یک روش دو مرحله ای است، در حالی که اسلیو فقط شامل یک مرحله است. بنابراین بای پس معده جراحی بزرگی است و درد جزویی از پروسه این روش خواهد بود.

البته طبق نتایج، بای پس معده به بیماران کمک می کند تا وزن بیشتری نسبت به جراحی اسلیو معده از دست بدهند و همچنین این عمل می تواند تعادل مجدد هورمون ها را برای کمک به بیماران در غلبه بر دیابت نوع 2 ایجاد کند. برای مطالعه بیشتر درمورد عمل بای پس معده برای بیماران دیابتی بر روی متن لینک داده کلیک کنید تا از نحوه عملکرد عمل بای پس در درمان بیماران دیابتی بیشتر بدانید.

میزان موفقیت:

کاهش وزن پس از جراحی بای پس معده برای شما تضمین شده است. میزان کاهش وزن شما به عوامل مختلفی از جمله موفقیت جراحی، رژیم بعد از عمل بای پس معده و برنامه ورزشی شما بستگی دارد.

اگر می خواهید وزن خود را پایین نگه دارید و سفر خود را برای کاهش وزن ادامه دهید، تغییر سبک زندگی برای شما مهم است.

مطالعاتی که انجام شده است نشان می دهد: بیمار متعهد و با انگیزه می تواند نیمی از وزن اضافی خود یا بیشتر را در طی دو سال بعد از جراحی بای پس معده از دست بدهد. علاوه بر این ، بیشتر بیماران در شش ماه اول پس از جراحی به سرعت وزن کم می کنند.

البته موفقیت در کاهش وزن شما به موفقیت جراحی شما بستگی دارد. انتخاب یک جراح مناسب کلید دریافت بهترین جراحی است. همچنین بعد از عمل بای پس، علاوه بر کاهش وزن، بیماری های دیگر شما، کاملا کنترل می شوند.

خطرات و عوارض چیست؟

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت بالقوه ناشی از جراحی کاهش وزن وجود دارد. خطرات طولانی مدت بسته به نوع جراحی متفاوت است. تقریباً 40٪ افراد نوعی عارضه را تجربه می کنند و کمتر از 5٪ عوارض جدی دارند.

اگر مشکلی دارید که شما را نگران می کند، باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر تمایل دارید درمورد خطر مرگ در عمل بای پس معده بدانید کلیک کنید.

برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از:

  1. یبوست پس از جراحی کاهش وزن معمول است. پزشک می تواند به شما اطلاع دهد که چگونه از پس آن برآیید. به عنوان مثال بهتر است از فیبر گرانول که می تواند انسداد ایجاد کند، خودداری کنید.
  2. سندرم دامپینگ بعد از خوردن وعده های غذایی با قند زیاد، بعد از جراحی کاهش وزن اتفاق می افتد. غذای شیرین به سرعت از طریق معده عبور می کند و می تواند باعث حالت تهوع ، استفراغ و ضعف شود.
  3. تا 50٪ بیماران بعد از جراحی بای پس معده دچار سنگ کیسه صفرا می شوند و این­ها معمولاً بی خطر هستند. گاهی اوقات، سنگ صفرا می تواند حالت تهوع، استفراغ و درد شکم ایجاد کند. حدود 15 تا 25 درصد افراد پس از جراحی بای پس معده نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا دارند.

3. جراحی مینی بای پس معده

در حالی که جراحی بای پس معده سنتی منجر به کاهش وزن بسیار خوبی می شود، این روش از نظر فنی چالش برانگیز است و 7٪ خطر عارضه را به همراه دارد.

روش مینی بای پس معده در سال های اخیر محبوبیت پیدا کرده است. بای پس کوچک در اصل توسط دکتر رابرت راتلج در سال 1997 ایجاد شده است. مینی بای پس از نظر فنی آسان تر و سریع تر است و در مقایسه با جراحی سنتی بای پس معده، 2.9٪، میزان عارضه کمتری دارد.

روش جراحی مینی بای پس معده:

در مرحله اول معده با یک منگنه لاپاراسکوپی تقسیم می شود. از الان به بعد قسمت بیشتر معده به مری متصل نبوده و دیگر غذایی دریافت نمی کند؛ در واقع معده جدید شما به شکل یک لوله کوچک خواهد شد.

در مرحله دوم؛ این قسمت به روده، توسط یک آناستاموز پیوند می شود.

آیا عمل مینی بای پس برای من مناسب است؟

مینی بای پس، برخلاف اسمی که دارد اصلا عمل کوچکی نبوده؛ بلکه عمل سوء جذبی است و باعث کاهش وزن شدید در افراد با اضافه وزن بالا می باشد.

  1. عمل مینی بای پس بیشتر برای BMI های 45 یا 50 است تا بتوان کاهش وزن شدیدتری را برای بیمار ایجاد بکنیم.
  2. در این روش ریفلاکس شدید اسید معده را خواهیم داشت، زیرا کیسه کوچک است و باقی مانده معده هنوز به روده متصل است؛ بنابراین ممکن است آب معده به روده ها رفته و به داخل کیسه جدید برود.
  3. برای افرادی که ریفلاکس معده دارند، این روش توصیه نمی شود.
  4. این روش مثل عمل بای پس کلاسیک (برادر بزرگتر)، برای افراد ریزه خوار مناسب تر است.

زمان بهبودی

بیمارانی که عمل مینی بای پس معده را انجام می دهند، بعد از چند روز استراحت و دنبال کردن رژیم غذایی مناسب می توانند تحرکات خیلی کمی را داشته باشند. ظرف 2 هفته، می توانید انتظار داشته باشید که به کار روزانه خود برگردید.

میزان موفقیت

 بیماران مینی بای پس معده معمولاً خیلی سریع وزن زیادی از دست می دهند. بنابراین در طی 1 سال می توانید تا 75٪ از وزن اضافی خود را از دست دهید، درواقع شما در یک تا دو سال بعد ازعمل به “اوج” کاهش وزن می رسید.

به خاطر داشته باشید که این اعداد و ارقام، میانگین هستند. در کل بیمارانی که غذاهای مناسب خورده، به طور منظم ورزش کرده و از توصیه های جراح خود پیروی می کنند، می توانند به وزن دلخواه خود برسند.

درد بعد از جراحی

درد به ویژه در طی دو هفته اول وجود دارد و هنگامی که تغییر پوزیشن می دهید، بسیار مشهود است.

هرگونه ناراحتی که بلافاصله پس از جراحی احساس شود، در بیمارستان کنترل می شود. هنگام ترخیص از بیمارستان، بیشتر درد های بعد از عمل فروکش خواهد کرد؛ البته بعضی از بیماران ممکن است به مقدار کمی دارو برای کمک به مدیریت ناراحتی به مدت یک هفته یا همین حدود نیاز داشته باشند.

خطرات و عوارض چیست ؟

عوارض مشابه جراحی بای پس معده است.

عوارض جزئی شامل فتق در محل جراحی، زخم و عفونت های برشی جزئی است.

عوارض عمده معمولاً در سه هفته اول پس از جراحی رخ می دهد. از عوارض قابل توجه می توان به نشت خط منگنه ، آمبولی ریه و گرفتگی در این میان اشاره کرد. این موارد باید به سرعت توسط جراح شما مدیریت شود.

بعداز عمل چاقی چه فعالیت هایی را میتوان انجام داد؟

انجام حرکات و خوردن غذا در طی دو یا سه روز نخست مقداری دشوار است ولی پس از طی کردن این دوره و آغاز دوران نقاهت میتوان فعالیت های روزمره ی خود مانند راه رفتن،رانندگی،رفتن به محل کار و انجام کلیه ی فعالیت های معمول بپردازید.

پس از دو گذشت دو هفته فرد باید با انجام ورزش های سبک هوازی مانند دوچرخه سوار،پیاده روی یا شنا سعی در بالا بردن متابولیسم بدن داشته باشد.

اما برای نتیجه گرفتن از عمل خود باید کمی صبور باشید و انجام ورزش های سنگین،حرفه ای و کار با وزنه راعلی الخصوص ورزش هایی که روی شکم یا در محل بخیه صورت میگیرد را به سه ماه بعد از عمل موکول کنید.

نحوه ی مراقب از جای بخیه پس از جراحی

مانند اکثر جراحی های دیگر  در این عمل هااز نخ های بخیه ی جذبی استفاده میشود.

اما در مورد نگرانی های پیش آمده در بعضی افراد مبنی بر ماندن جای بخیه این نکته قابل ذکر است که در عمل لاپاروسکپی به قدری ناحیه ی برش یافته کوچک است که بعد از مدتی جای زخم محو خواهد شد البته این نکته بستگی به نوع بدن شما دارد که چه مقدار خوش زخم یا بد زخم هستید.

در صورتی که محل بخیه دچار گوشت اضافه یا افتادگی پوست شوید شما میتوانید با مشورت و تجویز پزشک جراح خود از پماد های ترمیمی استفاده کنید.

 نکته پایانی از زبان دکتر شمس

جراحی چاقی می تواند زندگی شما را تغییر دهد. اگر با چاقی تهدیدکننده زندگی و با عوارض آن دست و پنجه نرم می کنید،

کاملاً منطقی است که به دنبال نوعی جراحی چاقی باشید اما کدام یک را باید انتخاب کنید؟

جراحی بای پس معده، اسلیو و مینی بای پس، هر سه روش های مؤثر و بی نظیری برای جراحی کاهش وزن هستند. آنها تفاوت ها و شباهت های خود را داشته و هر دو نیز فواید و اشکالاتی دارند.

نکته اساسی این است که بهترین عمل جراحی برای لاغری، جراحی محسوب می شود که بهترین نتیجه را برای شما فراهم می کند.

تعیین بهترین روش، نیاز به یک بحث عمیق بین شما و جراح کاهش وزن شما دارد.

دکتر سعید شمس بهترین جراح چاقی می تواند با توجه به آزمایشات، معاینه فیزیکی و عادات غذایی، در مورد بهترین جراحی کاهش وزن به شما کمک کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین پست ها
راه های ارتباطی
اشتراک گذاری
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس