بازگشت وزن بعد از عمل بای پس

فهرست مطالب

شما ممکن است بعد از جراحی بای پس معده افزایش وزن داشته باشید؛ بیشتر بخورید و کالری بیشتری جذب کنید.

همچنین ممکن است رژیم های غذایی و ورزشی شما دچار لغزش شده باشد، در این صورت وزن شما دوباره مثل سابق می شود.

اگر بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده برای شما اتفاق افتاده است، قبل از هر اقدامی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

شما ممکن است به ارزیابی دقیق تری نیاز داشته باشید تا مشخص شود چه عواملی؛ پزشکی، روانشناختی، سبک زندگی و … در افزایش وزن شما نقش داشته است.

جراحی بای پس معده می تواند یک درمان موثر برای چاقی باشد اما شما همیشه ممکن است در سال های بعد در معرض بازگشت وزن بعد از عمل بای پس قرار بگیرید.

برای رسیدن به هدف کاهش وزن و جلوگیری از بازگشت آن، ایجاد تغییر در سبک زندگی همراه با عمل بای پس معده بسیار مهم است.

پیشنهاد می­ کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید، به شما اطمینان خواهیم داد اطلاعات مفیدی در مورد علل بازگشت وزن، اقدامات مهم جلوگیری از بازگشت وزن و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس به دست خواهید آورد.

آیا بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده امکان پذیر است؟

بله؛ بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده امکان پذیر است. اگرچه در اکثر مواقع، جراحی و نتایج (کاهش وزن و حفظ آن) با موفقیت رو به رو می شود، اما افرادی هستند که گزینه های رژیم غذایی بعد از عمل بای پس کلاسیک اشتباهی داشته اند و یا به علل دیگر با افزایش وزن بعد از عمل جراحی بای پس معده مواجه می شوند.

 بنابراین اگر شما با روند کاهش وزن، علل افزایش وزن پس از عمل بای پس آشنا نباشید، این موضوع امکان پذیر است.

در این مقاله سعی کرده ایم تا نگرانی های شما را حتی الامکان پیرامون این اتفاق کاهش دهیم؛ در مرحله اول شما با روند کاهش وزن آشنا شده و بعد خواهید دانست:

  • چه عواملی باعث برگشت وزن اضافی شما می شوند؟
  • آیا مراقبت هایی برای حفظ وزن شما وجود دارد؟
  • ورزش های کنترل وزن چیست؟
  • آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

اگر فرصت کافی برای مطالعه مقاله و بررسی نکات عمیق‌تر را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی 3 دقیقه‌ای زیر از دکتر شمس درمورد بازگشت وزن بعد از عمل بای پس است را مشاهده کنید.

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

بای پس معده جراحی است که با تغییر در نحوه مدیریت غذای مصرفی معده و روده کوچک به لاغری شما کمک می کند.

بعد از جراحی، معده شما کوچکتر خواهد شد و با غذای کمتری احساس سیری خواهید کرد.

غذایی که می خورید دیگر به بعضی از قسمت های معده و روده کوچک که غذا را جذب می کند، نمی رود. به همین دلیل؛ بدن شما کل کالری غذایی را که می خورید، دریافت نمی کند.

“بعد از جراحی چاقی چقدر زود وزن کم می کنم؟” این یک سوال رایج است که بسیاری از بیماران سوال می کنند.

اگر تمایل دارید بطور اختصاصی و مفصل تر درمورد روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده بدانید پیشنهاد میکنم بر روی متن لینک داده کلیک کنید و مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

در پاسخ باید گفت؛ جراحی چاقی یک تعهد در طول زندگی است. ا

گر به سبک زندگی قدیمی خود برگردید، حتی پس از اتمام موفقیت آمیز جراحی، احتمال موفقیت طولانی مدت شما از بین خواهد رفت.

یکی از راه های آماده سازی خود از نظر جسمی و ذهنی کسب درک درستی از انتظارات شما پس از جراحی لاغری است. بیایید به یک جدول زمانی کاهش وزن در جراحی چاقی بپردازیم:

نمودار جدول زمانی کاهش وزن بای پس معده

– نقطه عطف اول؛ 3 ماه اول

شما می توانید انتظار داشته باشید که وزن اضافی خود را تا 13 تا 18 کیلوگرم کاهش دهید. به طور متوسط، این کاهش وزن بسیار، ممکن است حدود 25 تا 35 درصد از کل وزن اضافی شما باشد.

– نقطه عطف دوم؛ 6 ماه اول

در حالی که میزان کاهش وزن بای پس معده شما بعد از سه ماه کند می شود، شما همچنان می توانید به طور متوسط 1کیلوگرم در هفته، کاهش وزن داشته باشید.

به عنوان درصدی از کل وزن اضافی خود، ممکن است بین 45 تا 55 درصد اضافی را از دست دهید.

نقطه عطف سوم؛ 12 ماه اول

بسیاری از افراد در این زمان قادر به از بین بردن 65 تا 70 درصد از وزن اضافی خود هستند. اما اگر طبق جدول زمانی کاهش وزن بای پس معده خود به این مرحله مهم نرسیدید، نگران نباشید.

همچنان تمرکز خود را بر روی یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم حفظ کنید.

– نقطه عطف چهارم؛ 18 ماه اول

اگرچه هدف این است که تا این زمان به وزن ایده آل بدن خود برسید، اما اگر 70 تا 80 درصد اضافه وزن خود را از دست داده باشید، این یک موفقیت بزرگ است.

نمودار کاهش وزن بای پس معده شما ممکن است؛ نشان دهنده 80 تا 90٪ کاهش وزن اضافی در طی 18 تا 24 ماه باشد.

4 دلیل برای افزایش وزن بعد از جراحی بای پس معده

طبق انجمن جراحی متابولیک و چاقی در آمریکا ، بای پس معده “استاندارد طلایی” جراحی کاهش وزن در نظر گرفته شده و با کاهش وزن بیشتر و پایدارتری همراه است.

میانگین وزن کاهش یافته پس از عمل بای پس معده به حدود 65% از مجموع اضافی وزن می رسد، به عنوان مثال اگر میزان وزن اضافی شما 45 کیلوگرم باشد این مقدار به حدود 15 کیلوگرم تقلیل می یابد؛ همچنین در بعضی از بیماران، مشاهده شده که این مقدار به حدود 80% درصد هم رسیده است.

اما چندین عامل باعث این امر می گردد که پس از جراحی بای پس معده، وزن شما به میزان کمتری کاهش یافته یا بعد از مدتی دچار برگشت وزن اضافه شوید، که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  1. ورزش قبل و بعد از عمل

در حقیقت تا حدودی کم کردن وزن اضافی شما پیش از عمل جراحی می تواند عارضه های عمل را تا حدودی برای شما کمتر کند.

هر چه بی ام آی بدن پیش از عمل پایین تر باشد، میزان کاهش وزن پس از عمل بیشتر شده و احتمال این که بعد از عمل دچار برگشت وزن کاهش یافته شوید، کمتر است.

حالا تصور کنید که قبل از عمل ورزش نکرده و بدتر از آن، بعد از جراحی نیز، فعالیت های بدنی را انجام ندهید؛ خودتان حدس بزنید که چه اتفاقی خواهد افتاد!

  1. مواد مخدر و الکل

 بعد از گذشت مدت کمی پس از عمل، افرادی که در دایره ی مصرف کنندگان الکل و مواد مخدر هستند، به عارضه های حاد و بازگشت وزن مبتلا می شوند.

  1. سبک زندگی

در بعضی موارد مشاهده می شود که فرد پس از انجام عمل بای پس معده به دلیل عدم وجود حمایت های کافی در محیط خانواده یا دوستان یا عدم انجام مراحل مشاوره ی لازم در مورد انتخاب سبک ثابت و مداوم در زندگی، دچار بازگشت وزن می شوند، گرچه این مورد به ندرت دیده شده است اما به جهت پیشگیری از عوارض، در این مقاله ذکر شده است.

  1. حالات روحی و روانی

حالات روحی و روانی پس از جراحی، از جمله: افزایش نیاز به مواد غذایی که گاهاً ذهنی به نظر می رسد، ارتباطی شایان ذکری با بازگشت وزن پس از عمل بای پس را دارا است.

مراقبت بعد از عمل بای پس معده برای جلوگیری از بازگشت وزن

اگر شما جراحی چاقی را انجام داده اید، یکی از بزرگترین ترس های شما ممکن است این باشد که وزنتان به حالت اول برگردد.

متأسفانه، حقیقت این است که به دست آوردن وزن آسان است؛ افراد به طور معمول از 12 تا 18 ماه پس از جراحی شروع به افزایش وزن می کنند و ممکن است به دلایل مختلفی برایشان اتفاق بیافتد.

در سال اول بعد از جراحی، اکثر بیماران در رژیم و ورزش کوشا هستند. آنها مقادیر مناسب بین 85 تا 170 گرم غذا می خورند.

همچنین اگر مجبور شوند که بیرون غذا بخورند، بیشتر وعده های غذایی خود را با خود به خانه می آورند. اما ممکن است بعد از مدتی پایشان بلغزد و شروع به خوردن بیشتر و ورزش کمتر کنند.

مطابق با آزمایشات پزشکی انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا نیمی از بیمارانی که زیر تیغ جراحی  رفته اند، پس از گذشت دوسال به دلیل سرد شدن نسبت به انجام فعالیت های روزانه و ورزش پس از گذشت دوسال حدود 5 درصد از وزن پیش از عمل را بازیابی می کنند و این درحالی است که بعضی بیماران وزن آوری بیشتری را تجربه می کنند.

باید این نکته را به خاطر داشته باشید که جراحی فقط قدم اول شروع ماموریت مهم شماست و قدم بزرگ شما، تغییر سبک زندگی به زندگی سالمی است که منجر به لاغری همیشگی شما می شود.

پنج قدم مهم، موثر و پیشگیرانه برای جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده

قدم اول:

یکی از جراحان زبردست چاقی دنیا ذکر می کند که: جراحی چاقی مانند یک غلطک احساسی است و در دوران پس از آن، ایجاد یک شبکه پشتیبانی بسیار بسیار مهم است.

تفسیر این جمله بدین معنا است: فردی که جراحی بای پس معده را تجربه کرده باید از نظر احساسی فرصتی برای بروز احساسات داشته باشد. گاهی ایجاد بحثی آزادانه برای برون داشت احساسات منفی و استرس های فرد واجب است.

تا حد ممکن تلاش برای تبدیل شدن به هم صحبت هایی خوب و ایجاد تکیه گاهی مستحکم برای فردی باشید که عمل جراحی را پشت سر گذاشته است.

بر اساس نتایج مندرج پس از عمل، بعضی از بیماران به این نکات اشاره کرده اند که در روز های ابتدایی بعد از عمل احساس شکست یا ترس زیادی داشته اند و این احساس ترس گاهی به دلیل هجمه ی واهمه از پیامد ها و عوارض مختلف عمل به استرس های شدید تبدیل می شده است.

ما در یک مقاله جداگانه درمورد عوارض و پیامد ها و خطر مرگ در عمل بای پس معده بطور مفصل توضیح داده ایم.

پیشنهاد میکنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله را تا انتها بخوانید.

قدم دوم:

بعد از گذراندن جراحی، از نظر پزشک معالج خود تا حد ممکن پیروی کنید و از تعجیل در روند درمان، نقاهت، مصرف خودسرانه ی دارو  و یا تعویض معالج و جراح خود به صورت جدی بپرهیزید.

توجه داشته باشید که بعد از انجام جراحی بای پس معده روابط خود با جراحتان را قطع نکنید و طبق گفته ی پزشک معالج در زمان های لازم حتما برای انجام ویزیت و چکاپ به نزد او بروید.

قدم سوم:

در رابطه ی خود با غذاهایی که دوست دارید یا ندارید، تجدید نظر کنید و سعی در ایجاد عادت غذایی داشته باشید که شما را در مسیر لاغری یاری کند.

بنابراین سعی در تغیر رژیم و عادات غذایی خود داشته باشید و از این موارد اطمینان حاصل کنید:

  1. غذا های غنی از مواد معدنی را در اولویت خود قرار دهید.
  2. مصرف پروتئین پس از عمل جزو واجبات است اما از مصرف میوه و سبزیجات نیز نباید غافل شد.
  3. در سال های پس از جراحی، با افزایش حدودی حجم معده وهمچنین افزایش فزاینده ی حجم اشتها باید در تلاش بود تا غذا­های کم کالری و مواد غذایی که دارای کمترین سطوح قند و چربی هستند، را در رژیم غذایی خود گنجاند.
  4. چنانچه از مواد غذایی کم کالری یا غیر چرب لذت کافی را نمی برید سعی در آشتی مجدد با این دست مواد غذایی داشته باشید.

قدم چهارم:

شما نیاز به تغییر نگاه به غذا دارید.

یکی از موارد نه چندان نادری که افراد بر اثر آن ها دچار چاقی مفرط می گردند؛ تناول غذا به دلیل وجود استرس و اضطراب است که به STRESS EATING معروف می باشد. شما عزیزانی که از این معضل رنج می برید؛ باید با کمک روان شناس به حل این موضوع بپردازید.

قدم پنجم:

از طریق فعالیت های بدنی در پایان روند نقاهت، تناسب اندام را تجربه کنید.

بدن شما برای حرکت آفریده شده است؛ پس هرچه حرکت بیشتری داشته باشید و کمتر در حالت سکون باشید، بهتر عمل خواهد کرد.

چند روز پس از عمل مشغول کارهای روزانه­ی خود شوید، مانند: پیاده روی، رانندگی، مشغول کار شدن.

پس از دو هفته می توانید به انجام فعالیت ها و ورزش های هوازی که باعث بالا رفتن ضربان قلب شده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد، بپردازید.

اما از انجام ورزش های سنگین تا سه ماه از گذشت عمل جدا پرهیز کنید و آن را صرفاً با اجازه ی پزشک انجام دهید.

ورزش های مناسب بعد از عمل بای پس معده

با عنایت به این امر که عمل جراحی بای پس معده از درخشان ترین راه های کاهش وزن است، اما اگر در حدود دو تا سه سال بعد از عمل از انجام فعالیت های ثابت ورزشی و تغییر سبک زندگی خود بهره نگیرید؛ تمام تلاش شما برای کاهش وزن بی فایده خواهد بود و وزن اضافی دیر یا زود به سراغ شما باز خواهد گشت.

در یک پروژه ی تحقیقاتی از یک جامعه آماری متشکل از 190 نفر بیمارانی که عمل بای پس معده روی آن ها انجام شده بود؛ 68% از افرادی که تحت عمل قرارگرفته بودند در سال های بعد دچار بازگشت وزن نشدند، زیرا که  در گروه حرکتی فعال طبقه بندی می شدند.

(گروه فعال طبقه ایست که فرد در آن در حدود 200 دقیقه در هفته به انجام فعالیت می پردازد) بنابراین بهترین کاری که یک کاندید جراحی لاغری می تواند انجام دهد تا خود را برای هر دو حالت قبل و بعد از جراحی آماده کند، افزایش سطح آمادگی جسمانی است.

هر چقدر که حالات قلبی و عروقی شما پیش از عمل خوب باشد، عوارض کمتری را تجربه خواهید کرد.

پزشک به شما یک برنامه تمرینی می دهد که با مقدار کم تا متوسط، مثلا 10 دقیقه در روز، به تدریج شروع می شود.

بعد از مدتی، وقتی احساس آمادگی کردید؛ باید به دنبال تمرینات متنوعی در برنامه خود باشید که استقامت، انعطاف پذیری و قدرت شما را افزایش می دهد.

بهترین نوع فعالیت هایی که می توانید انتخاب کنید شامل تمرینات کم ضربه مانند: شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی است.

یوگا، رقص، دویدن، کلاس های ایروبیک و وزنه های سبک نیز پس از جراحی چاقی، جزو ورزش های محبوب هستند.

نکاتی که باید درباره ورزش پس از جراحی بدانید:

گوش دادن به بدن خود مهم است.

بنابراین وقتی کاردیو انجام می دهید، سرعت زیاد نداشته باشید ؛ شما باید بتوانید هنگام تمرین راحت صحبت کنید.

البته این بدین معنا نیست که در حین انجام تمرینات، آواز بخوانید.

به یاد داشته باشید؛ در هنگام ورزش باید ضربان قلب شما افزایش یابد، بنابراین باغبانی و انجام کارهایی از این قبیل، تمرین ورزشی حساب نمی شود.

 همچنین توصیه می شود برای ایجاد و حفظ توده عضلانی هنگام تقویت بدن، تمرینات قدرتی را نیز اضافه کنید.

اما لطفاً حداقل تا شش هفته پس از جراحی این تمرینات را انجام ندهید، زیرا مهم است که ابتدا برش ها در محل شکم شما کاملاً بهبود یابد.

آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

جراحی چاقی اصطلاحی جمعی برای جراحی هایی است که با ایجاد چند تغییر در سیستم گوارش، به شما در کاهش وزن کمک می کند.

اگرچه بیشتر این جراحی های لاغری می توانند در کاهش وزن شما نتایج مثبتی داشته باشند، اما در بعضی مواقع بیمار بنا به دلایل مختلف از جمله عدم کاهش وزن و یا برگشت وزن مناسب خواستار برگشت آن است بدین معنی که بخواهند معده بای پس شده را به حالت قبل از عمل برگردانند.

عمل بای پس معده، متداول ترین نوع عمل های لاغری است که در دو مرحله انجام می شود.

مرحله اولیه شامل ایجاد یک کیسه کوچک است؛ در حالی که مرحله دوم روی اتصال کیسه به روده کوچک متمرکز است.

بای پس معده برگشت پذیر بوده و به جراحی دیگری نیاز دارد.

بنابراین اگر شما:

  1. به هر علتی عمل را تحمل نکنید.
  2. سوء جذب پیدا کرده باشید.
  3. عمل برای شما کاهش وزن بسیار آورده باشد.

این امکان به جراح و بیمار داده می شود تا آناتومی دستگاه گوارش شما، به حالت اول برگردانده شود.

این یکی از مزیت های بزرگ عمل بای پس معده نسبت به جراحی اسلیو بوده و باعث می شود این عمل، استاندارد طلایی جراحی های چاقی باشد.

همانطور که می دانید؛ در جراحی اسلیو، 80 تا 90 درصد معده از بدن خارج می شود و دیگر امکان برگشت معده بر سرجای خود را نداریم.

بنابراین جراحی اسلیو بر خلاف بای پس معده عمل بازگشت پذیری نیست.

نکته پایانی دکتر شمس

موفقیت جراحی چاقی نباید فقط از نظر کاهش وزن یا بازیابی مجدد ارزیابی شود، بلکه باید از جهت تغییرات در وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی در نظر گرفته شود.

تغییرات مثبت شامل بهبود کلی در آمادگی جسمی و روحی، افزایش عزت نفس، سطح انرژی بالاتر، کاهش درد جسمی، رفتار اجتماعی موفق تر و بهبود سلامت عاطفی می تواند باعث رضایت از نتیجه جراحی بشود.

شما نیز می توانید برای دستیابی به اهداف بزرگ و بلندمدت خود با دکتر سعید شمس فوق تخصص جراحی چاقی مشورت نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین پست ها
راه های ارتباطی
اشتراک گذاری
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس