بارداری بعد از عمل اسلیو (چقدر باید صبر کنیم تا برای بارداری اقدام کنیم؟)
بارداری بعد از عمل اسلیو

بارداری بعد از عمل اسلیو (چقدر باید صبر کنیم تا برای بارداری اقدام کنیم؟)

یکی از سوالات خانم هایی که کاندیدای عمل جراحی لاغری اسلیو هستند این است که آیا بارداری بعد از عمل اسلیو امکان پذیر است؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که نه تنها امکان حاملگی بعد از اسلیو وجود دارد بلکه از آنجا که یکی از عوارض چاقی مفرط در خانم ها ناباروری است، به کمک عمل اسلیو می توانند موفق به باروری و فرزندآوری شوند. طبق آمار و ارقام بیش از 96 درصد از خانم های مبتلا به تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کیستیک) که یکی از دلایل اصلی ناباروری است، بعد از عمل اسلیو موفق به بارداری شده اند.

ما در ادامه به طور مفصل درباره بارداری بعد از عمل اسلیو، زمان مناسب بارداری بعد از اسلیو و سایر مطالب مربوط به این نوع جراحی و بارداری صحبت خواهیم کرد.

اگر زمان کافی برای مطالعه این نوشتار ندارید می توانید توضیحات دکتر سعید شمس متخصص جراحی چاقی و لاپاراسکوپی را درباره این موضوع را در ویدیو زیر گوش کنید:

تاثیر چاقی بر ناباروری

اما آیا چاقی می تواند باعث ناباروری شود؟ متاسفانه بله! طبق تحقیقات انجام شده چاقی و اضافه وزن شدید باعث ایجاد اختلال در روند تخمک گذاری زنان و اختلالات قاعدگی می شود که در نهایت می تواند بر باروری زنان تاثیر منفی داشته باشد.

در صورت عدم درمان چاقی در زنان ممکن است به سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) مبتلا شوند که شایع ترین علت ناباروری در زنان محسوب می شود.

 چاقی می تواند معضلات زیر را برای زنان در باروری به همراه داشته باشد:

  • چاقی باعث نازایی در زنان می شود.
  • اضافه وزن شدید شانس باروری را کاهش می دهد.
  • چاقی عوارض جراحی حاملگی را افزایش می دهد.
  • اضافه وزن شدید ریسک سقط جنین را بالا می برد.
  • چاقی باعث ایجاد اختلال در هورمون های زنان می شود که منجر به قاعدگی های نامنظم و یا حتی قطع آن می شود.

با این تفاسیر می توان به این نتیجه رسید که چاقی و اضافه وزن شدید در زنان می تواند منجر به تغییر در تخمک گذاری زنان شود که شانس باروری در آنها را کاهش می دهد.

آیا اضافه وزن هم باعث ناباروی می شود؟

با اینکه نتیجه تحقیقات نشان می دهد که چاقی مفرط (شاخص توده بدنی بسیار بالا) منجر به ناباروری در زنان می شود، اما در برخی مواقع حتی اضافه وزن خفیف هم می تواند روند باروری زنان را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل است که توصیه پزشکان این است که قبل از اقدام به بارداری حتما به یک پزشک زنان مراجعه کنید تا شرایط بدنی شما به صورت دقیق بررسی شود. در صورتی که پزشک تشخیص دهد که اضافه وزن شما می تواند در بارداری شما اختلال ایجاد کند، حتما راهکارهایی برای کاهش وزن شما قبل از حاملگی ارائه می دهد.

البته همه افرادی که اضافه وزن دارند، کاندیدای مناسبی برای جراحی اسلیو نیستند. در واقع تنها افرادی که شاخص توده بدنی بالای 30 تا 35 دارند می توانند کاندیدای مناسبی برای این نوع جراحی لاغری باشند. بنابراین اگر میزان شاخص توده بدنی شما کمتر از این حد است باید سعی کنید با رژیم غذایی و ورزش، وزن خود را کم کنید و سپس اقدام به بارداری کنید.

برای محاسبه آنلاین شاخص توده بدنی، وزن و قد خود را در جدول زیر وارد کنید تا به شما بگوییم که آیا دچار چاقی مفرط هستید یا اضافه وزن؟

تاثیر مثبت عمل اسلیو بر باروری

طبق مطالعات و همچنین تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند، عمل اسلیو می تواند منجر به افزایش احتمال باروری در خانم ها شود. 

همان طور که گفتیم زنانی که شاخص توده بدنی بالایی دارند (زنان مبتلا به چاقی مفرط)، ممکن است در باروری دچار مشکل شوند. طبق تحقیقات انجام شده حدوده 30 الی 40 درصد از خانم های چاق، از اختلالات قاعدگی، عدم تخمک گذاری و تنبلی تخمدان رنج می برند.

از طرفی اضافه وزن می تواند باعث افزایش هورمون تستوسترون (نوعی هورمون مردانه) در زنان می شود که همین موضوع منجر به سیکل های پریودی طولانی مدت می شود. بروز چنین تغییراتی در نهایت می تواند منجر به ایجاد اختلال در باروری زنان شود.

در واقع یکی از مزایای عمل اسلیو در زنان ایجاد تعادل هورمونی، درمان تنبلی تخمدان، درمان اختلالات پریودی، بهبود تخمک گذاری و در نهایت امکان باروری راحت بعد از عمل اسلیو است.

در واقع به دلیل کاهش وزن بعد از جراحی اسلیو، استروژن و تستوسترون در بدن زنان کاهش پیدا می کند و با افزایش SHBG, FSH  و LH، احتمال حاملگی بعد از عمل اسلیو افزایش پیدا می کند.

بیش از 96 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و اضافه وزن، پس از جراحی اسلیو، موفق به بارداری شده اند.

جلوگیری از دیابت حاملگی، فشار خون بالا، زایمان سزارین، ماکروزومی (کودک بزرگ) و همچنین پره اکلامپسی در دوران حاملگی از دیگر نتایج مثبت عمل اسلیو در زنان است.

بیشتر بخوانید: عوارض اسلیو معده

میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو چقدر است؟

به دلیل اینکه طی عمل اسلیو بیش از 70 درصد از معده بریده می شود، میزان کاهش وزن بعد از این جراحی می تواند بسیار چشمگیر باشد، به طوری که پس از گذشت دو سال از جراحی اسلیو فرد بیش از 90 درصد از اضافه وزن خود را از دست می دهد.

اما این میزان کاهش وزن در صورتی امکان پذیر است که فرد به مراقبت های بعد از جراحی اسلیو و همچنین رژیم غذایی ارائه شده توسط جراح خود پایبند باشد.

بهترین زمان بارداری بعد از عمل اسلیو

وقتی که گفته می شود، امکان بارداری بعد از جراحی اسلیو وجود دارد این بدین معنی نیست که شما بلافاصله پس از جراحی می توانید باردار شوید. بلکه شما باید مدتی را صبر کنید تا به وزن نرمال برسید و بدن شما به حالت نرمال بازگردد.

به گفته جراحان اسلیو، زمان مناسب بارداری بعد از اسلیو پس از گذشت 18 ماه از جراحی است. اما بهترین زمان بارداری بعد از عمل اسلیو پس از گذشت 24 ماه از جراحی است.

حاملگی قبل از حداقل زمان اجازه داده شده از سوی جراح لاغری می تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • خونریزی گوارشی؛
  •  استفراغ مداوم؛
  • کم خونی؛
  •  نقص لوله عصبی جنین؛
  •  بیماری عروق جفتی؛
  •  تاخیر در رشد جنین؛
  •  سقط جنین؛

همچنین زمان حاملگی شما نباید مصادف با بالاترین میزان کاهش وزن شما باشد، زیرا احتمال بروز عوارض چندین برابر خواهد شود. سلامتی مادر و جنین در طی بارداری بعد از عمل اسلیو باید به طور مرتب توسط متخصص زنان و زایمان بررسی شود.

بنابراین اگر نمی خواهید که پشیمانی بعد از عمل اسلیو را تجربه کنید برای حاملگی بعد از اسلیو مواردی چون صبوری تا زمان ایده آل برای حاملگی، تغذیه مناسب، ورزش و مصرف اسید فولیک قبل از باردرای را جدی بگیرید.

کلام آخر

جراحی اسلیو معده یکی از بهترین روش های لاغری برای افرادی است که مبتلا به چاقی مفرط هستند و به کمک روش هایی مثل رژیم غذایی و ورزش کردن نتوانسته اند به وزن دلخواه خود برسند.

جراح اسلیو، در طی این جراحی بیش از 70 درصد از معده فرد را برمی دارد که همین موضوع باعث کاهش اشتها، کاهش غذای مصرفی و در نهایت لاغری می شود.

از جمله دغدغه های زنانی که کاندیدای این نوع جراحی لاغری هستند این است که آیا امکان بارداری بعد از عمل اسلیو وجود دارد؟ آیا چاقی می تواند باعث نازایی شود؟

طبق تحقیقات انجام شده یکی از دلایل نازایی در زنان می تواند چاقی و اضافه وزن باشد که در صورت درمان چاقی می توانند باروری شوند.

در واقع چاقی می تواند در تخمک گذاری زنان، قاعدگی آنها و در نهایت باروری آنها تاثیر داشته باشد. یکی از مهم ترین معضلات شایع چاقی در زنان ابتلا به تنبلی تخمدان است که می تواند علت اصلی ناباروری در زنان محسوب شود.

این افراد به کمک عمل اسلیو نه تنها به وزن دلخواه خود می رسند، بلکه می توانند موفق به فرزندآوری نیز شوند. تنها نکته ای که زنان درباره بارداری بعد از عمل اسلیو باید در نظر داشته باشند، زمان مناسب بارداری بعد از اسلیو است که بهتر است حداقل 18 ماه بعد از جراحی اقدام به حاملگی کنند.

سوالات متداول

آیا بارداری بعد از عمل اسلیو بی خطر است؟

نه تنها بارداری بعد از عمل اسلیو بی خطر است. بلکه در صورتی که در زمان مناسب اقدام به بارداری شود از عوارضی همچون دیابت بارداری، فشار خون بالا، نوزاد با وزن بالا و …. کاهش می دهد.

آیا احتمال بارداری بعد از جراحی اسلیو افزایش پیدا می کند؟

بله در صورتی که عدم باروری شما به دلیل چاقی و بیماری های ناشی از آن مانند تخمدان پلی کیستیک باشد، به احتمال بسیار زیاد جراحی چاقی می تواند منجر به افزایش احتمال باروری شما شود

زمان مناسب بارداری بعد از اسلیو چه زمانی است؟

حداقل زمان مناسب بارداری بعد از اسلیو 18 ماه است. اما توصیه جراحان این است که 24 ماه بعد از جراحی اسلیو تحت نظر جراح لاغری و متخصص زنان اقدام به فرزندآوری کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878