ابدومینوپلاستی چیه؟

بای پس معده چند ساعت طول می کشد؟

فهرست مطالب

داشتن اندام زیبا و خوش فرم همواره به عنوان یک ارزش در زندگی بشریت محسوب می‌شود. بنابراین در طی تاریخ داشتن بدن قوی و قدرتمند و البته زیبا به عنوان یکی از ارزش‌ های بنیادین زندگی بشری محسوب می شود که رد پای آنت در اساطیر ایران زمین نیز به خوبی هرچه تمام تر دیده می شود.

هم اکنون نیز در عصر حاضر به دلیل وجود مسائلی همچون زبان بدن اهمیت داشتن یک بدن زیبا بیش از پیش خود را نشان می دهد. البته برخی از عوارض همچون چاقی بیش از حد و یا دیگر مسائلی از این قبیل که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی گریبان زندگی انسان را بگیرند و اعتماد به نفس او را نیز کاهش دهند.

بنابراین این مشکلات به عنوان یک معضل اساسی مطرح شده و افراد زیادی هستند که در آرزوی خلاصی از شر چنین مشکلاتی به سر می‌برند. اینجاست که عملی همچون فرایند جراحی ابدومینوپلاستی وارد عمل شده تا بتوان این آرزوی دیرینه و شیرین را محقق ساخت.

اما سوال اینجاست که چگونه چنین رویایی رنگ واقعیت به خود می گیرد و اصلاً عمل ابدومینوپلاستی چیست و چه ویژگی هایی دارد و در نهایت عمل چاقی انجام بدهیم بهتر است یا ابدومینوپلاستی؟

برای یافتن پاسخ این سوالات تا پایان همراه ما باشید تا پس از مطالعه این راهنمای جامع از صفر تا صد با عمل جراحی ابدومینوپلاستی از مهم ترین زوایای ممکن آشنا گردید. آنچه در ادامه می خوانیم.

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی روشی متداول است که با برداشتن چربی و پوست اضافی و سفت کردن ماهیچه های دیواره شکم، تمام شکم را صاف و متناسب می کند. این روش جراحی با نام (Tummy Tuck) نیز شناخته می شود.

بسته به میزان پوست و چربی، می توان روش های “مینی” یا بیشتر درگیر در نظر گرفت. گفتنی است که این روش نباید به عنوان جایگزینی برای کاهش وزن شناخته شود.

ابدومینوپلاستی چربی و پوست اضافی را از بین می برد و در بیشتر موارد، عضلات ضعیف یا جدا شده را بازیابی می کند و نمای شکمی را صاف تر و محکم تر می کند. شکم صاف و خوش حالت چیزی است که بسیاری از ما از طریق ورزش و کنترل وزن به دنبال آن هستیم. گاهی اوقات این روش ها نمی توانند ما را به اهداف موردنظرمان برسند.

حتی افرادی با وزن و نسبت طبیعی بدن ممکن است شکمی بیرون زده یا شل و آویزان داشته باشند. شایع ترین علل این امر عبارتند از: سالخوردگی، وراثت، بارداری، جراحی قبلی قابل توجه وزن.

ابدومینوپلاستی روشی جایگزین برای کاهش وزن یا ورزش نیست. شاید بتوان بدون عمل جراحی، از طریق برنامه تغذیه ای سالم و انجام منظم ورزش به شکمی صاف تر دست یافت، اما نه همیشه. بنابراین بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که ابدومینوپلاستی فقط پس از رژیم غذایی و ورزش که فرم مناسب بدن را شکل می دهد انجام پذیرد تا مشخص شود که هر یک از دو روش نام برده لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

تفاوت ابدومینوپلاستی با لیپوماتیک

یکی از پرکارترین سوالاتی که پس از بیان مفهوم ابدومینوپلاستی مطرح می‌شود، سوال در باب مقایسه این عمل با لیپوماتیک است. طبیعتاً اولین مورد به دوران نقاهت و ریکاوری بعد از هر یک از عمل های نام برده باز می گردد.

به خاطر داشته باشید که لیپوماتیک فقط برای شکم نیست و برای سایر نواحی بدن مانند باسن، بازو و ران نیز قابل انجام است. بنابراین روند بهبودی در لیپوماتیک به تعداد نواحی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و تعداد جلسات مورد نیاز بستگی دارد.

دوره نقاهت پس از این جراحی می تواند بین دو تا شش هفته باشد. هرچه ناحیه جراحی گسترده تر باشد، زمان بهبودی طولانی تر است.

ما در یک مقاله جداگانه در اینکه عمل اسلیو معده بهتره یا لیپوماتیک بطور مفصل توضیح داده ایم برای مطالعه مقاله بر روی متن لیک داده شده کلیک کنید.

ممکن است پس از لیپوماتیک علائمی همچون تورم در محل تخلیه چربی یا ترشح و خونریزی در محل برش را تجربه کنید. جراح شما ممکن است توصیه کند که از گاز و باند مخصوص برای کاهش تورم و صاف کردن محل های جراحی استفاده کنید. از آنجایی که لیپوماتیک یک روش سرپایی است، فعالیت های روزانه را می توان نسبتاً سریع از سر گرفت. شما می توانید بیشتر کارهای خود را ظرف 48 ساعت پس از جراحی انجام دهید.

با این حال، تا زمانی که پزشک شما آن را توصیه کند، باید از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های هوازی شدید خودداری کنید. در ابدومینوپلاستی اما محل برش با یک پانسمان جراحی پوشانده می شود.

این پانسمان باید به طور مرتب تعویض شود. مانند لیپوماتیک، باید از بانداژ استفاده کنید، اما معمولاً زمان بیشتری نیاز است.

چندین هفته طول می کشد تا زخم های حاصل از این جراحی به طور کامل بهبود یابد و فرد به فعالیت های روزانه خود بازگردد.

بهبودی از ابدومینوپلاستی بیشتر از لیپوماتیک طول می کشد. معمولاً چند ماه (حدود 6 ماه) طول می کشد تا کبودی و تورم شکم برطرف شود، و بیمار بتواند نتیجه نهایی جراحی ابدومینوپلاستی را ببیند.

پس از یک روز، برای جلوگیری از لخته شدن خون، باید بایستید و راه بروید (با کمک). ممکن است برای کاهش درد و خطر عفونت بعد از عمل ابدومینوپلاستی نیاز به مصرف مسکن و آنتی بیوتیک داشته باشید.

تخلیه جراحی ممکن است تا دو هفته طول بکشد. همچنین باید از هرگونه فعالیت بدنی یا ورزش شدید تا زمانی که تایید پزشک خود را دریافت نکنید، خودداری کنید. تفاوت دوم به میزان درد تحملی توسط بیمار باز می گردد.

بسیاری از بیماران می خواهند بدانند که لیپوماتیک دردناک تر است یا ابدومینوپلاستی؟ به طور کلی در هیچ یک از این جراحی ها هیچ دردی نخواهید داشت.

پس از جراحی، درد ناشی از جراحی با تجویز مسکن کنترل خواهد شد. با این حال، جراحی ابدومینوپلاستی به طور کلی یک روش ناراحت‌ کننده‌ تر است، زیرا جراحی جدی ‌تری است.

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، دوره نقاهت بعد از ابدومینوپلاستی طولانی تر است و محدودیت های بیشتری در حرکت و خواب دارید. فرآیند تخلیه در این روش نیز برای بسیاری از بیماران آزاردهنده است.

تفاوت سوم به اقدامات درون اتاق عمل باز می گردد. لیپوماتیک یک روش سرپایی است که معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود، اما ابدومینوپلاستی با بیهوشی عمومی با برش های بزرگ انجام می شود و جراحی جدی تری است.

در ابدومینوپلاستی، شلی پوست یا افتادگی پس از جراحی وجود ندارد، در حالی که در لیپوماتیک ممکن است این اتفاق بیفتد.

روش لاغری ابدومینوپلاستی

بسته به نتایج مورد انتظار این جراحی می تواند از یک تا پنج ساعت طول بکشد. جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام شده و بیمار بیهوشی عمومی دریافت خواهد کرد که در طول عمل وی را به خواب می برد.

برش از پایین سطح شکمی آغاز شده و تقریباً در همان سطح تا موهای ناحیه تناسلی ایجاد می شود.

طول تیغه بستگی به مقدار پوست اضافی دارد. سپس جراح شما پوست و ماهیچه را در صورت نیاز دستکاری و شکل می دهد. همچنین با این روش یک برش در اطراف ناف بیمار انجام خواهد شد، زیرا نیاز است تا ناف از بافت اطراف آزاد شود.

لوله های زهکشی ممکن است زیر پوست شما قرار بگیرند یا نگیرند که تماما بستگی به صلاحدید جراح دارد.

گفتنی است که ابدومینوپلاستی جزئی یا مینی، با برش های کوتاه تری انجام می شود و اغلب در افرادی انجام می شود که پوست اضافی کمتری دارند و ناف بیمار به احتمال زیاد در این نوع عمل حرکت نمی کند بلکه پوست شما بین خط برش و ناف شما جدا می شود.

این روش جراحی معمولا یک الی دو ساعت به طول می انجامد. مانند ابدومینوپلاستی کامل، ممکن است بعد از جراحی لوله های تخلیه داشته باشید یا نداشته باشید.

ابدومینوپلاستی محیطی شامل ناحیه پشت نیز می شود. هنگامی که در پشت و همچنین شکم چربی اضافی زیادی وجود دارد، ممکن است ابدومینوپلاستی محیطی انجام دهید.

روش دوم امکان برداشتن پوست و چربی را از ناحیه لگن و پشت فراهم می کند که شکل بدن شما را از هر طرف بهبود می بخشد. پس از عمل جراحی جزئی یا کامل شکم، محل برش شما بخیه و بانداژ می شود.

ممکن است جراح از شما بخواهد پس از جراحی یک باند الاستیک یا لباس فشاری بپوشید.

اگر چنین است، بسیار مهم است که از تمام دستور العمل های جراح خود در مورد پوشیدن این لباس و مراقبت از بانداژ پیروی کنید. جراح شما همچنین بهترین راه برای نشستن یا دراز کشیدن را به شما می گوید تا کمترین درد را داشته باشید.

عمل ابدومینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

در یک جمع ‌بندی کلی عمل جراحی ابدومینوپلاستی چهار گام داشته و بیمار باید چهار مرحله را پشت سر بگذارد. مرحله اول بیهوشی نام دارد.

داروهای بیهوش کننده برای راحتی بیمار در طول مراحل جراحی تجویز می شوند.

این انتخاب ها شامل آرام بخش داخل وریدی و بیهوشی عمومی است. قطعا پزشک بهترین انتخاب را برای بیمار توصیه خواهد کرد. سپس نوبت به مرحله دوم یعنی برش می رسد.

ابدومینوپلاستی کامل نیاز به یک برش افقی در ناحیه بین خط موی شرمگاهی و ناف دارد.

ابتدا میزان برش جلوی شکم بر اساس شکل و طول برش با توجه به مقدار پوست اضافی تعیین می شود. پس از برداشتن پوست شکم، عضلات ضعیف شده زیرین شکم ترمیم می شوند.

برش دوم نیز در اطراف ناف ممکن است برای برداشتن پوست اضافی در قسمت فوقانی شکم لازم باشد. در پایان مرحله دوم بخیه های جلوی شکم و پوست بالای شکم مانند سایه پنجره به سمت پایین کشیده شده است.

پوست اضافی بریده می شود و پوست باقی مانده به هم بخیه می شود. یک دهانه جدید برای ناف ایجاد می شود. ناف به سطح کشیده شده و در موقعیت خود بخیه می شود.

در مرحله سوم نوبت به بستن برش ها، بخیه ها با چسب های پوستی، نوارها یا گیره ها می رسد.

در نهایت امر در مرحله چهارم نوبت به دیدن نتایج می رسد. طی شدن همه چهار گام ابدومینوپلاستی، باعث می شود تا بیمار شکمی صاف‌ تر و محکم‌ تر داشته باشد که با نوع بدن و وزن وی نیز متناسب ‌تر است.

عوارض عمل ابدومینوپلاستی شکم

قطعاً نمی‌شود پیش از انجام عمل جراحی ابدومینوپلاستی بدون بررسی جنبه های منفی و عوارض جانبی انجام عمل فوق به یک جمع‌بندی نهایی دقیق درخصوص انجام عمل جراحی ابدومینوپلاستی رسید.

به همین دلیل است که یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که همواره در خصوص عمل جراحی فوق مطرح می شود پرسش در باب عوارض جانبی عمل ابدومینوپلاستی است.

اولین مورد قابل ذکر به تجمع مایع در زیر پوست یا سروما مربوط می شود. لوله های زهکشی که بعد از جراحی در جای خود باقی می مانند، می توانند به کاهش خطر مایع اضافی کمک کنند.

پزشک شما همچنین ممکن است مایع را پس از جراحی با استفاده از سوزن و سرنگ خارج کند.

دومین مورد به بهبود ضعیف زخم باز می گردد. گاهی اوقات نواحی در امتداد خط برش به خوبی بهبود نمی یابند یا شروع به جدا شدن می کنند. ممکن است در حین و بعد از عمل برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک به شما داده شود.

جای زخم غیر منتظره تیغه برش روی شکم دائمی است، اما در امتداد خطی که به محل آلت تناسلی نزدیک تر است به راحتی پنهان می شود. طول و دید جای زخم در افراد مختلف متفاوت است.

مورد سوم به آسیب یا مرگ بافت مربوط است.

در طی انجام عمل جراحی ابدومینوپلاستی شکم، بافت چربی در لایه های عمیق تر پوستی در ناحیه شکم ممکن است آسیب ببیند یا بمیرد.

گفتنی است که این فرایند به وسیله رفتار های پر خطری همچون مصرف سیگار و سایر دخانیات افزایش می یابد. بسته به اندازه ناحیه جراحی شده، بافت دستکاری شده ممکن است به خودی خود بهبود یابد یا در مواردی خاص نیاز به عمل جراحی مجدد داشته باشد.

مورد آخر نیز به تغییرات در احساس و اعصاب پوست مربوط می شود.

در طی انجام عمل جراحی شکم ابدومینوپلاستی، تغییر موقعیت بافت‌ های شکمی می ‌تواند بر اعصاب ناحیه شکم و به ندرت در قسمت بالای ران ‌ها تأثیر بگذارد که احتمالاً موجب احساس کاهش یا بی حسی در بیمار خواهد شد. شدت این اِلِمان معمولاً در ماه‌ های بعد از عمل کاهش می‌ یابد.

آیا ابدومینوپلاستی برگشت دارد؟

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد داشتن یک برنامه غذایی منظم و عمل به توصیه های پزشک قبل و چه بعد از عمل به عنوان یکی از حیاتی ترین المان هایی مطرح می‌شود که تاثیر بسیار مهمی بر نتیجه عمل و مدت زمان نتیجه دلخواه دارد.

بنابراین یکی از مهم ترین پرسش هایی که هم اکنون مطرح می شود این است که آیا بعد از انجام عمل ابدومینوپلاستی امکان بازگشت شکم نیز وجود دارد.

طبیعتاً پاسخ مثبت است اما زمانی فرد در چنین شرایطی قرار می ‌گیرد که به هیچ عنوان به دستورات پزشکی داده شده عمل نکرده و تعادل لازم را در برنامه غذایی خود ایجاد نکند.

چنین می شود که در صورت بی احتیاطی های انجام شده فرد به حالت پیش از عمل باز می گردد بنابراین ضروری است که هیچگونه سهل انگاری در انجام دستورات پزشک معالج انجام نشود تا چربی شکم و فرم کلی آن به حالت پیش از عمل باز نگردد.

در خصوص روش معکوس ابدومینوپلاستی نیز باید گفت که بیماران تحت بیهوشی عمومی و به صورت سرپایی مورد جراحی قرار گرفته در همان روز به راحتی در خانه استراحت می کنند.

این عمل جراحی بین دو تا چهار ساعت طول خواهد کشید. این روش با یک برش کوچک در امتداد چین زیر پستانی، در امتداد چین سینه شروع می شود. از اینجا به بعد پوست ناخواسته و شل در امتداد بالای شکم و همچنین رسوبات چربی ناخوشایند جدا می شود.

سپس پوست باقی مانده به سمت بالا کشیده می شود تا زمانی که سفت شود و در نهایت بخیه های قابل حل برای نگه داشتن بافت در جای خود انجام می شود.

گفتنی است که با این روش، نیازی به تغییر موقعیت ناف نیست. درخصوص بهبودی نیز باید گفت که بیماران باید انتظار داشته باشند که بهبودی پس از عمل بین یک تا دو هفته طول بکشد.

در ابتدا، بیماران نیاز به پوشیدن بانداژ مخصوص جراحی یا لباس فشاری دارند. تورم، کبودی و حساسیت ممکن است برای 10-14 روز اول باقی بماند. همچنین در هفته اول ناراحتی خفیف تا متوسط ​​وجود خواهد داشت.

بنابراین در این زمان، داروهای مسکن مورد نیاز برای بهبودی راحت و در خانه برای شما تجویز می شود. در عرض یک تا دو هفته، بیماران به اندازه کافی احساس خوبی خواهند داشت تا به سر کار بازگردند. فعالیت های شدید، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش باید به مدت چهار تا شش هفته به تعویق بیفتد.

اما باید به این نکته توجه داشت که انجام عمل های بعدی در نوبت های دوم و سوم تاثیراتی همچون نوبت اول نخواهد داشت و نمی‌توان نتایجی چشمگیر را همچون مورد قبل مشاهده کرد بنابراین عمل به توصیه ها و دستورات پزشک و حرف آخر را در خصوص احتمال بازگشت پذیری یا ناپذیری عمل ابدومینوپلاستی می زنند.

خطرات ابدومینوپلاستی

تصمیم برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی کاملا شخصی است و بیمار باید با مشورت پزشک تصمیم بگیرید و تمام مزایا و ریسک های آن را از پزشک معالج خود بشنود و با چشمانی باز نسبت به انجام عمل خود اقدام کند.

به همین دلیل معمولا از بیمار خواسته می شود تا فرم های رضایت نامه را امضا کرده تا اطمینان حاصل شود که روش و خطرات آن را کاملاً درک کرده است.

در ادامه خطرات جراحی ابدومینوپلاستی شکم عبارتند از: خطرات بیهوشی، عدم تقارن، خون ریزی، ترومبوز ورید عمقی، عوارض قلبی و ریوی، بافت چربی موجود در عمق، پوست ممکن است بمیرد (نکروز چربی) تجمع مایع (سروما)، عفونت، بی حسی یا سایر تغییرات در احساس پوست، درد مداوم، بهبود ضعیف زخم، امکان جراحی تجدید نظر، شلی مکرر پوست، تغییر رنگ پوست یا تورم طولانی مدت، از دست دادن پوست، نتیجه زیبایی شناختی کمتر از حد مطلوب، جای زخم نامطلوب. گفتنی است که این خطرات و سایر خطرات، قبل از رضایت بیمار به طور کامل مورد بحث قرار خواهند گرفت. مهم است که متقاضی تمام سوالات خود را مستقیماً با جراح معالچ خود مطرح کند.

عمل جراحی های چاقی چیست؟

جراحی کاهش وزن به عنوان جراحی چاقی و متابولیک نیز شناخته می شود. این اصطلاحات به منظور تفهیم تأثیر این عمل ها بر وزن بیماران و سلامت سیستم متابولیسم آنها (تجزیه غذا به انرژی) استفاده می شود.

این عمل‌ها علاوه بر توانایی خود در درمان چاقی، در درمان دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بسیاری از بیماری‌های دیگر بسیار مؤثر هستند. این عملیات همچنین توانایی جلوگیری از مشکلات سلامتی آینده را دارد.

این مزایا به بیماران و متقاضیان مبتلا به چاقی که تحت درمان قرار گیرند، اجازه می دهد تا از کیفیت زندگی بهتر و طول عمر بیشتری با اعتماد به نفس بالاتر برخوردار شوند. عمل‌ های متابولیک و چاقی امروزی در طول چندین دهه اصلاح شده‌اند و یکی از بهترین درمان‌ های مورد مطالعه در پزشکی مدرن هستند.

آنها با برش های کوچک با استفاده از تکنیک های جراحی کم تهاجمی (جراحی لاپاراسکوپی و روباتیک) انجام می شوند. این پیشرفت ‌ها به بیماران اجازه می ‌دهد تا تجربه کلی بهتری با درد کمتر، عوارض کمتر، اقامت کوتاه‌ تر در بیمارستان و بهبودی سریع‌ تر داشته باشند.

این عمل ها بسیار ایمن هستند و میزان عوارض آنها کمتر از عمل های معمولی مانند برداشتن کیسه صفرا، هیسترکتومی و تعویض مفصل ران است.

هدف از این عمل لاغری معده و روده برای درمان چاقی و بیماری های مرتبط با آن است. این عمل ها ممکن است معده را کوچکتر کند و همچنین بخشی از روده را دور بزند. این امر منجر به صرف کمتر غذا می شود و فرایند نحوه جذب غذا را برای انرژی توسط بدن تغییر می دهد و در نتیجه باعث کاهش گرسنگی و افزایش حس سیری می شود. این روش ها توانایی بدن برای رسیدن به وزن مناسب را بهبود می بخشد. هر جراحی مزایا و معایب بالقوه خود را دارد.

جراح چاقی شما سابقه سلامتی شما را بررسی می کند و با شما همکاری می کند تا بهترین جراحی را برای شما تعیین کند.

انواع عمل جراحی لاغری

هم اکنون سه روش جراحی متداول در دنیا توسط جراحان به متقاضیان توصیه می شود. اولین مورد به جراحی اسلیو معده مربوط است. در عمل اسلیو معده، که به آن گاسترکتومی اسلیو عمودی نیز گفته می شود، جراح قسمت اعظم معده شما را برمی دارد و تنها یک قسمت موزی شکل باقی می ماند که توسط پزشک بسته می شود. این جراحی مقدار غذایی را که می تواند در معده شما جا بگیرد کاهش می دهد و باعث می شود زودتر احساس سیری کنید.

بیرون آوردن بخشی از معده ممکن است بر هورمون‌ها یا باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش که بر اشتها و متابولیسم تأثیر می‌گذارند نیز تأثیر بگذارد.

این نوع جراحی را نمی توان معکوس کرد زیرا بخشی از معده به طور دائم برداشته می شود.

سبک دیگری از جراحی های لاغری به نام بای پس معده شناخته می شود که در سه مرحله انجام می شود.

ابتدا، جراح معده شما را به هم می دوزد و یک کیسه کوچک در قسمت بالایی ایجاد می کند.

این مسئله معده شما را بسیار کوچکتر می کند، بنابراین کمتر غذا می خورید زیرا زودتر احساس سیری می کنید. در مرحله بعد، جراح روده کوچک شما را به دو قسمت تقسیم می کند و قسمت پایینی را مستقیماً به کیسه کوچک معده متصل می کند. غذا بیشتر معده و قسمت بالایی روده کوچک شما را دور می زند.

بنابراین بدن کالری کمتری جذب می کند. سپس جراح قسمت فوقانی روده کوچک را مجدداً به محل جدید دورتر در قسمت تحتانی روده کوچک متصل می کند. این امر به شیره های گوارشی موجود در معده اجازه می دهد تا از قسمت بای پس روده کوچک به قسمت پایین روده کوچک جریان یابد تا غذا به طور کامل هضم شود.

بای پس باعث تغییر هورمون ها، باکتری ها و سایر مواد در دستگاه گوارش می شود که ممکن است بر اشتها و متابولیسم تأثیر بگذارد. معکوس کردن بای پس معده دشوار است، اگرچه جراح ممکن است آن را در صورت لزوم انجام دهد.

سبک سوم جراحی معده به نام حلقه گذاری قابل تنظیم معده شناخته می شود. در این نوع جراحی، جراح یک حلقه با یک نوار بادی داخلی در بالای شکم شما قرار می دهد تا یک کیسه کوچک ایجاد کند.

مانند جراحی اسلیو معده و بای پس معده، نوار معده باعث می شود پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری کنید. نوار داخلی دارای یک بالون دایره ای شکل است که با محلول نمکی پر شده است.

جراح می تواند با تزریق یا برداشتن محلول نمکی از طریق یک دستگاه کوچک به نام پورت که زیر پوست شما قرار می گیرد، نوار داخلی را طوری تنظیم کند که اندازه دهانه کیسه به بقیه معده شما متصل شود.

پس از جراحی، برای تنظیم اندازه دهانه باند به چندین ویزیت بعدی نیاز خواهید داشت. اگر باند مشکلی ایجاد کند یا به کاهش وزن کافی کمک نکند، جراح ممکن است آن را بردارد. امروزه، جراحی باند قابل تنظیم معده در مقایسه با اسلیو معده یا بای پس معده کمتر انجام می شود،

زیرا با عوارض بیشتری همراه است و عمدتاً نیاز به برداشتن باند به دلیل عدم تحمل است. کاهش وزن به طور قابل توجهی کمتر است و با عوارض بیشتری همراه است.

البته علاوه بر سه روش فوق، سبک دیگری از جراحی نیز هم اکنون در مراکز پزشکی دنیا انجام می شود که با عنوان انحراف بیلیوپانکراس با تعویض دوازدهه نام دارد. این روش جراحی به نام انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر یا “جراحی مختلط” شامل دو روش جداگانه است.

اولین روش مشابه جراحی اسلیو معده است. روش جراحی دوم روده کوچک را به دو قسمت تقسیم می کند. غذا از طریق یک دستگاه حرکت می کند و بیشتر روده کوچک را دور می زند. این باعث کاهش تعداد کالری و مقدار مواد مغذی جذب شده می شود.

شیره های گوارشی از معده از طریق مجرای روده دیگر جریان می یابد و با ورود غذا به روده بزرگ مخلوط می شود. این نوع جراحی به شما این امکان را می دهد که در مقایسه با سه عمل دیگر که در بالا توضیح داده شد وزن بیشتری از دست بدهید.

با این حال، احتمال بروز مشکلات مربوط به جراحی و کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها در بدن شما نیز بسیار زیاد است. به این دلایل، جراحان اغلب این روش خاص را انجام نمی دهند.

با این حال، برخی از جراحان ممکن است آن را برای بیمارانی که چاقی شدید و سایر شرایط مشکلات سلامتی دارند توصیه کنند.

عمل جراحی چاقی بهتر است یا ابدومینو پلاستی؟

ابدومینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که برای زیباسازی و اصلاح عیوب شکم که برای کاهش وزن زیاد یا مشکلات پس از بارداری یا دلایل دیگر انجام می شود.

این جراحی به هیچ عنوان روشی برای درمان چاقی یا برداشتن چربی احشایی شناخته نمی شود.

چربی احشایی یا شکمی بین اندام‌ های بدن جمع می ‌شود به طوری که با ابدومینوپلاستی نمی ‌تواند درمان شود.

این چربی ها سرسخت هستند و به همین دلیل ذوب شدن آنها سخت است. در صورت عدم درمان، این چربی ها می توانند منجر به دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین، سندرم X و سایر بیماری های مرتبط با چاقی شوند.

بهترین جراحان پلاستیک عموماً بیمارانی را که برای برداشتن چربی احشایی اقدام به ابدومینوپلاستی می کنند رد می کنند.

پس از کاهش وزن و آب شدن چربی، بیمار می تواند ابدومینوپلاستی برای سفت کردن عضلات و رفع افتادگی پوست شکم انجام دهد.

از طرفی اگر بیمار از چاقی رنج می برد بهترین راه حل دائمی جراحی کاهش وزن است. اسلیو معده، بای پس معده، بالون معده و برخی دیگر از انواع جراحی های کاهش وزن راهی برای کاهش چربی و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) هستند.

بنابراین اگر نیاز به جراحی لاغری دارید، ابدومینوپلاستی نروید زیرا کمکی به آب شدن چربی شما نمی کند. همچنین بسیار خطرناک است.

متأسفانه اکثر مردم به جای راه حل نهایی کاهش وزن به دنبال یک رژیم لاغری سریع یا جراحی های زیبایی مانند لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی هستند.

جراحی کاهش وزن ایمن ترین و موثرترین راه برای بازیابی سلامتی است. البته جراحی کاهش وزن انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. فرض کنید بیمار نیاز به انجام هر دو عمل جراحی (ابدومینوپلاستی و کاهش وزن) دارد.

در این صورت باید قبل از ابدومینوپلاستی جراحی کاهش وزن انجام شود. مزیت این کار این است که بیمار بعد از ابدومینوپلاستی دیگر وزن اضافه نمی کند و شکم دوباره بیرون نمی آید.

باز هم تاکید می کنیم که ابدومینوپلاستی یک جراحی زیبایی است. در مقابل، جراحی کاهش وزن درمانی برای چاقی و بیماری های مرتبط با آن است.

جمع بندی نهایی

در نهایت هم در خصوص در عمل جراحی ابدومینوپلاستی باید به این نکته اشاره کرد که انجام هزینه‌های مربوط به این عمل و یا دیگر بخش هایی که باید مورد بررسی قرار بگیرند همچون عوارض جانبی به صورت دقیق و همه جانبه توسط بیمار به پزشک به عنوان محرم اسرار گفته شود تا بتوان بهترین تصمیم ممکن برای انجام جراحی ابدومینوپلاستی گرفت.

چراکه برخی از عوارض مربوط به این نوع جراحی همچون محل انجام جراحی و جای باقی مانده روی شکم دائمی بوده و به همین دلیل باید تمامی ملاحظات لازم را پیش از انجام عمل لحاظ کرد.

در پایان نیز از دوستان عزیز دعوت می شود که سوالات ابهامات خود را پیرامون عمل ابدومینوپلاستی با ما به اشتراک بگذارند تا پاسخگوی عزیزان باشیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما
ارتباط از طریق واتساپ
اینستاگرام دکتر سعید شمس