آیا آندوسکوپی قبل از عمل لاغری لازم است؟
آندوسکوپی قبل از عمل لاغری

آیا آندوسکوپی قبل از عمل لاغری لازم است؟

در صورتی که شاخص توده بدنی شما بالا باشد، برای انجام عمل لاغری نیاز به انجام یک سری تست ها و آزمایشات قبل از جراحی است که یکی از آنها آندوسکوپی قبل از جراحی است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا به بررسی کامل دلایل انجام آندوسکوپی قبل از عمل لاغری بپردازیم.

آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی نوعی پروسه پزشکی است که پزشک می تواند بدون نیاز به برش یا انجام جراحی، داخل حفرات و قسمت های مختلف بدن مثل لوله گوارش، معده و …. را ببیند. آندوسکوپی یک لوله باریک و دراز است که در ابتدای آن یک دوربین کوچک به نام آندوسکوپ تعبیه شده است. این دوربین تصاویر داخل بدن را ثبت می کند و بر روی مانیتوری که به آن متصل است نمایش می دهد.

آندوسکوپی

دلیل انجام آندوسکوپی قبل از انواع عمل لاغری چیست؟

اکثر بیماران کاندید جراحی چاقی معمولاً از ما می­ پرسند که چرا بعضی از پزشکان، آندوسکوپی برای جراحی لاغری را توصیه نمی کنند و حتی لزومی در انجام آندوسکوپی قبل از عمل نمی بینند؟

در ادامه این مقاله پاسخ خود را دریافت خواهید کرد که چرا انجام آندوسکوپی ضروری است. باید بدانید که قبل از انجام هر نوع جراحی چاقی چه اسلیو معده، چه بای پس معده و … آندوسکوپی جهت بررسی مشکلات گوارشی لازم است.

از جمله دلایل آندوسکوپی قبل از عمل بای پس، اسلیو و … عبارتند از:

بررسی دقیق مخاط آستر معده

قبل از انجام جراحی، جراح لاغری باید از اینکه فضای داخلی معده یا مخاط آستر آن سالم است، اطمینان حاصل کند. به همین دلیل آندوسکوپی قبل از جراحی لاغری انجام می شود. در صورتی که حین آندوسکوپی پزشک تشخیص دهد که مخاط آستر معده ناسالم است، ممکن است در انتخاب نوع جراحی و در جریان جراحی اقداماتی انجام دهد. برای مثال در صورت مشاهده پولیپ، زخم یا هر ضایعه دیگری در معده متخصص گوارش محل دقیق عارضه، اندازه آن و عمق زخم را به جراح لاغری گزارش می دهد.

تشخیص فتق های هیاتال

در صورتی که فتق های معده به داخل قفسه سینه گسترش پیدا کنند، در اصطلاح پزشکی به آنها فتق هیاتال یا هرنی گفته می شود. برخی از افراد مبتلا به چاقی مفرط، مبتلا به فتق هستند ولی در اکثر مواقع خودشان هم مطلع نیستند. یکی از مزایای آندوسکوپی قبل از جراحی چاقی تشخیص همین فتق هاست. در صورتی که بیمار مبتلا به فتق باشد، در حین انجام جراحی لاغری فتق او نیز درمان می شود.

تشخیص رفلاکس اسید معده

اکثر افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالای 40 است به درجاتی از رفلاکس اسید معده به مری مبتلا هستند. انجام آندوسکوپی قبل از عمل لاغری، در صورت وجود رفلاکس اسید معده درجه آن را مشخص می کند. تشخیص رفلاکس معده باعث می شود که جراح بهترین روش جراحی لاغری را متناسب با وضعیت پزشک انجام دهد.

کمک به انتخاب نوع عمل جراحی

یکی از مهم ترین مزایای آندوسکوپی قبل از عمل لاغری این است که کمک شایانی به تعیین نوع عمل به جراح می کند. برای مثال در صورتی که متخصص گوارش حین اندوسکوپی معده متوجه وجود پولیپ یا ضایعه بزرگی در معده شود، جراح لاغری دیگر امکان انجام عمل بای پس و مینی بای پس معده را ندارد و در عوض باید عمل اسلیو انجام شود.

نحوه انجام آندوسکوپی قبل از عمل لاغری

شما از طریق جراح لاغری به یک متخصص گوارش برای انجام آندوسکوپی ارجاع داده می شوید. برای انجام آندوسکوپی نیاز است که شما ناشتا باشید. یعنی از شب قبل نباید چیزی بخورید مگر اینکه متخصص گوارش اجازه مصرف صبحانه محدود را داده باشد.

قبل از وارد شدن لوله آندوسکوپ به دهان و گلو، نوعی دارو به صورت اسپری به شما داده می شود تا عضلات حلق و گلو گشاد شوند. پس از این کار به تشخیص پزشک ممکن است شما بیهوش شوید یا خیر. متخصص گوارش لوله آندوسکوپ را از طریق دهان وارد مری و سپس معده می کند و وضعیت معده را بررسی می کند و پس از اتمام کار لوله را از دهان شما خارج می کند. در آخر پس از به هوش آمدن شما می توانید به خانه بازگردید، اما بهتر است در روز آندوسکوپی یک نفر همراه کنار خود داشته باشید.

نحوه انجام آندوسکوپی معده

دلایل آندوسکوپی بعد از عمل لاغری

به تشخیص جراح ممکن است نیاز به آندوسکوپی بعد از عمل لاغری نیز باشد که از جمله دلایل انجام آندوسکوپی بعد از عمل لاغری عبارتند از:

  • بررسی دلایل بروز برخی عوارض: در صورتی که بیمار پس از جراحی لاغری علائمی مثل درد شدید، مشکلات بلع، حالت تهوع مداوم و استفراغ را تجربه کند ممکن است پزشک انجام آندوسکوپی بعد از اسلیو معده یا بای پس را توصیه کند.
  • تشخیص و درمان نشتی معده: یکی از عوارض عمل اسلیو معده، نشتی معده بعد از عمل اسلیو است. به کمک آندوسکوپی می توان شدت نشتی ها را ارزیابی کرد و درمان لازم را انتخاب کرد.
  • بررسی زخم ها و التهابات: پس از عمل لاغری ممکن است زخم ها یا التهاباتی در بخش بخیه معده باقی بماند. به کمک آندوسکوپی بعد از عمل بای پس و اسلیو می توان این زخم ها و التهابات را شناسایی کرد و در صورت نیاز آنها را درمان کرد.
  • ارزیابی تغییرات آناتومیکی: پس از گذشت مدت زمانی از جراحی ممکن است ساختار معده دچار تغییراتی شود که به کمک آندوسکوپی بعد از اسلیو معده و بای پس می توان این موارد را بررسی کرد.
  • بررسی روند کاهش وزن: در برخی مواقع جراح به منظور ارزیابی روند کاهش وزن بعد از عمل لاغری، انجام آندوسکوپی را تجویز می کند.

سوالات متداول

آندوسکوپی قبل از عمل لاغری با بیهوشی انجام می شود یا بی حسی؟

بر اساس صلاحدید متخصص گوارش ممکن است آندوسکوپی با بی حسی یا بی هوشی انجام شود.

آندوسکوپی قبل از جراحی چاقی چه زمانی باید انجام شود؟

تشخیص بهترین زمان انجام آندوسکوپی قبل از عمل چاقی بر عهده جراح است اما معمولا این کار یک ماه قبل از جراحی لاغری انجام می شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878