خطر آمبولی بعد از عمل اسلیو + روش های جلوگیری از آن
آمبولی بعد از عمل اسلیو

خطر آمبولی بعد از عمل اسلیو + روش های جلوگیری از آن

آمبولی بعد از عمل اسلیو یکی از عوارض نادر جراحی اسلیو معده است. برخی از بیماران اسلیوی ممکن است پس از جراحی علائمی مثل افت شدید فشار خون و درد در قفسه سینه را تجربه کنند که این علائم می توانند نشان از آمبولی بعد ازعمل جراحی باشند و باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنند.

جراحی اسلیو معده یکی از روش های نوین و ایمن جراحی لاغری است اما مانند هر جراحی دیگری می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. کاندیدای جراحی اسلیو باید به طور کامل از جراح خود عوارض مربوط به جراحی اسلیو و روش های کنترل و پیشگیری از آن را بپرسد. یکی از عوارض عمل اسلیو معده می تواند آمبولی بعد از جراحی اسلیو باشد که احتمال وقوع آن بسیار کم است در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این عارضه و روش های کنترل آن آشنا شوید.

دلیل آمبولی چیست؟

در واقع یکی از دلایل اصلی آمبولی می تواند چاقی بیش از اندازه (شاخص توده بدنی بیش از 40) باشد حتی اگر هیچ نوع جراحی لاغری انجام نداده باشید.

در صورتی که افراد چاق اقدامات پرریسک مثل دراز کشیدن طولانی مدت، نشستن طولانی مدت در پرواز و … را انجام دهند ریسک آمبولی در آنها افزایش پیدا می کند. یکی دیگر از دلایل آمبولی می تواند انجام جراحی چاقی مانند عمل اسلیو معده باشد.

آیا خطر آمبولی بعد از عمل اسلیو همه بیماران را تهدید می کند؟

خیر، آمبولی بعد از عمل اسلیو یکی از عوارض نادر جراحی اسلیو است و در صورت انتخاب یک جراح لاغری متبحر احتمال بروز این عارضه به صفر درصد می رسد. جراح لاغری به همراه تیم جراحی اقدامات زیادی به منظور جلوگیری از آمبولی بعد از عمل انجام می دهند، برای مثال قبل از شروع عمل به بیمار نوعی داروی ضد لخته خون به نام هپارین می دهند. همچنین استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده و حتی در حین عمل احتمال ایجاد لخته در طی عمل اسلیو را کاهش می دهد.

علائم آمبولی بعد از عمل اسلیو چیست؟

آمبولی بعد از عمل اسلیو یا هر نوع جراحی دیگری می تواند خطرناک باشد و در صورت مشاهده علائم آن باید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید. از جمله علائم آمبولی بعد از عمل اسلیو عبارتند از:

  • تنگی نفس؛
  • تب؛
  • افزایش ضربان قلب؛
  • احساس درد ناگهانی در قفسه سینه؛
  • سرفه مکرر و خلط خونی؛
  • تعریق زیاد؛
  • سرگیجه؛
  • تغییر رنگ لب ها و سیاه شدن لب؛
  • استرس و اضطراب ناگهانی و بدون دلیل؛

روش های جلوگیری از آمبولی بعد از عمل اسلیو

همان طور که گفتیم که در صورت انتخاب جراح متبحر و همچنین رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل اسلیو احتمال بروز آمبولی به صفر درصد می رسد.

از جمله روش های جلوگیری از آمبولی بعد از عمل اسلیو عبارتند از:

  • استفاده از داروها و آمپول های ضد لخته که بعد از جراحی به بیمار داده می شود.
  • راه رفتن های مکرر بیمار بعد از عمل جراحی است و عدم استراحت های طولانی مدت؛ بیمار باید طبق نظر پزشک جراح خود در طول روز پیاده روی های مکرر داشته باشد.
  • استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده
  • استراحت و خوابیدن بیش از حد ممنوع است.
  • پس از چند روز استراحت به تدریج کارهای روزمره تان را خودتان انجام دهید.
  • مصرف مایعات به اندازه کافی

استفاده از داروها و آمپول های ضد انعقاد خون

جراح شما علاوه بر اینکه قبل از عمل به منظور جلوگیری از آمبولی بعد از عمل از آمپول های ضد انعقاد خون استفاده می کند بلکه ممکن است در روزهای اولیه پس از جراحی نیز مصرف این نوع داروها و آمپول ها را تجویز کند. این نوع آمپول ها به نواحی اطراف ناف (به صورت زیر جلدی) تزریق می شوند و خطر ایجاد لخته خون را کاهش می دهند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مدت یک الی دو هفته از این آمپول ها استفاده کنید.

راه رفتن مکرر

این تصور غلط را که شما جراحی کرده اید و باید دائما استراحت کنید و دراز بکشید را دور بیندازید. برای جلوگیری از آمبولی بعد از عمل نیاز است که در طول دوره بستری در بیمارستان و پس از ترخیص طبق نظر جراح خود پیاده روی مکرر داشته باشید.

استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده

این جوراب ها با فشاری که روی ساق پا (که شایع ترین محل جمع شدن خون و خطر ایجاد لخته است) وارد می کنند، باعث می شوند که پا سریع تر از لخته تخلیه شود و خون زیادی داخل عروق نماند. به همین دلیل جراحان اسلیو در مراقبت های عمل اسلیو به بیماران خود توصیه می کنند که قبل از عمل جوارب تهیه کنند. معمولا توصیه پزشکان این است که حین و بعد از عمل به مدت سه هفته (به مدت شبانه روزی) از جوراب واریس استفاده کنید.

دراز کشیدن و خوابیدن بیش از حد ممنوع

استراحت کردن برای بیماری که به تازگی عمل اسلیو انجام داده است الزامی است اما نباید این استراحت بیش از حد باشد. چرا که خوابیدن و دراز کشیدن بیش از حد خطر آمبولی بعد از عمل اسلیو را افزایش می دهد.

انجام کارهای روزمره

دوره نقاهت عمل اسلیو چندان طولانی نیست و بیمار می تواند پس از چند روز از ترخیص بیمارستان به مرور کارهای روزمره خود را انجام دهد. این کار باعث تحرک بیمار می شود و خطر آمبولی بعد از عمل اسلیو را کاهش می دهد.

مصرف مایعات به اندازه کافی

یکی از توصیه های طلایی که ممکن است در رژیم اسلیو جراحتان به شما گوشزد کند مصرف مایعات فراوان به خصوص آب و سایر مایعات شفاف است. مصرف مایعات بعد از عمل اسلیو باعث تسریح بهبودی و همچنین کاهش ریسک ابتلا به آمبولی می شود.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
2 دیدگاه
26 آبان 1401
عزیز
سلام آقای دکتر بیمار ما بعد از عمل فتق دچارdvt در در پای چپ شده وباعث ورم وتیرگی پاشون شده وبعد تزریق سوزن در شکم میگن برای رقیق شدن خون قسمت شکم ولگن هم ورم و تیره شده میخواستم نظر شما رو بدونم ممنون میشم کمکم کنید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878