معرفی قاتل کیست تخمدان (ترکیب روش های پزشکی و خانگی)
قاتل کیست تخمدان

معرفی قاتل کیست تخمدان (ترکیب روش های پزشکی و خانگی)

drshams 0 دیدگاه 19 شهریور 1403

کیست تخمدان، کیسه ای پر از مایعات است که در داخل یا روی تخمدان ها رشد می کند. در اکثر مواقع این کیست ها بدون خطر هستند؛ اما در برخی مواقع ممکن است باعث درد و خونریزی های شدید قاعدگی شوند. روش های درمانی بسیار زیادی برای درمان کیست تخمدان وجود دارد از روش های خانگی گرفته تا پزشکی؛ ما در اینجا دربار اینکه قاتل کیست تخمدان چه روش درمانی است صحبت خواهیم کرد.

اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید تا انتهای این مقاله از وب سایت دکتر سعید شمس با ما همراه باشید. 

روش های پزشکی درمان کیست تخمدان 

انتخاب روش درمان کیست تخمدان بستگی به نوع، اندازه و علائم کیست شما دارد. در برخی موارد، کیست های تخمدان بدون هیچ گونه درمانی رفع شوند. اما در برخی مواقع اندازه کیست ها بسیار بزرگ است و علائم شدیدتری دارند که نیاز به درمان فوری دارند. 

کیست تخمدان

از جمله روش های درمان کیست تخمدان می تواند یک یا ترکیبی از روش های زیر باشد:

داروهای ضد هورمونی

در برخی مواقع پزشک تشخیص می دهد که با کاهش سطح هورمون های جنسی می توان کیست های تخمدان را کوچک کرد یا از رشد آنها جلوگیری کرد. در این صورت داروهای ضد هورمونی به عنوان بهترین دارو برای کیست تخمدان در مراحل اولیه درمان است. 

دارو

عمل جراحی کیست تخمدان

در صورتی که کیست ها بزرگ شده باشند (بزرگ تر از 2.5 اینچ)، همراه با درد شدید باشند، بیمار دچار خونریزی های مشکوک شود و یا کیست ها مشکوک به سرطانی بودن باشند، فرد نیاز به جراحی پیدا می کند و در این مواقع تنها عمل جراحی به عنوان قاتل کیست تخمدان شناخته می شود. 

معمولاً جراحی کیست تخمدان به دو روش جراحی باز و لاپاراسکوپی انجام می شود. از آنجا که در روش لاپاراسکوپی نیاز به برش های کمتری است، ایمن تر و کم خطرتر از روش جراحی باز است. به همین دلیل ترجیح اکثر پزشکان برای انجام جراحی کیست تخمدان روش لاپاراسکوپی است. روش جراحی کیست تخمدان به روش لاپاراسکوپی به شرح زیر است:

  1. پس از بیهوشی بیمار برش های کوچکی در ناحیه ای که تخمدان ها قرار دارند ایجاد می شود.
  2. ابزارهای خاص و لاپاراسکوپ از طریق این برش ها وارد تخمدان ها شده و عملیات بررسی و تخلیه کیست ها انجام می شود.

جراحی چاقی

در صورتی که علت کیست تخمدان چاقی و اضافه وزن باشد، لاغری و کاهش زن می تواند در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مؤثر باشد. 

افرادی که مبتلا به چاقی مفرط هستند، کاهش وزن قابل توجه می تواند بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند دیابت، سندرم تخمدان پلی کیستیک، ناباروری، کلسترول بالا، فشار خون بالا، پریودهای نامنظم و… را درمان کند. 

از آنجا که در چندین سال گذشته چاقی به یکی از معضلات جوامع امروزی تبدیل شده است، پزشکان برای افرادی که به کمک رژیم های غذایی و ورزش منظم موفق به کاهش وزن نمی شوند، انجام جراحی لاغری را توصیه می کنند.

روش های انجام جراحی لاغری بسیار متنوع هستند که شامل عمل باندینگ معده، بالن معده، اسلیو معده و انواع بای پس معده است؛ اما طبق تحقیقات انجام شده بهترین روش جراحی لاغری عمل اسلیو و بای پس معده است. 

در این روش ها حجم زیادی از معده برداشته می شود که همین موضوع باعث احساس سیری زودرس و کاهش وزن می شود که  طبیعتاً کاهش وزن حاصل شده به مراتب در درمان و بهبود کیست تخمدان نقش چشمگیری خواهد داشت. 

چاقی زنان

روش های خانگی درمان کیست تخمدان

در ادامه درباره روش های خانگی پاکسازی تخمدان از کیست صحبت کرده ایم. لازم است این نکته را قبل از اینکه درباره این روش ها صحبت کنیم، گوشزد کنیم که این روش ها مکمل درمانی روش های پزشکی هستند و به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین روش های پزشکی باشند. 

دمنوش بابونه بنوشید

به دلیل اینکه چای بابونه طبع گرمی دارد باعث تحریک جریان خون در ناحیه لگنی و رحم و تنظیم قاعدگی های نامنظم می شود و به عنوان بهترین دمنوش برای کیست تخمدان شناخته می شود. 

روزانه می توانید 2 الی 3 فنجان از این دمنوش را تا زمانی که مشکلتان حل شود، بنوشید.

دمنوش بابونه

بادام بخورید

به دلیل اینکه بادام حاوی منیزیم زیادی است در تسکین درد ناشی از کیست تخمدان، دردهای قاعدگی و… بسیاری از دردهای دیگر بسیار مفید است. 

بادام

مصرف فیبر را افزایش دهید

طبق تحقیقات انجام شده، رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند باعث کاهش جذب ثانویه استروژن شود که همین موضوع تا حدی خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با استروژن مانند کیست تخمدان و سرطان سینه را کاهش دهد. 

از جمله منابع فیبر که می توانید در رژیم غذایی درمان کیست تخمدان جای دهید عبارتند از انواع میوه، سبزیجات، سالاد، اسموتی، سوپ، دانه های کتان و…

مواد غذایی حاوی فیبر

وزنتان را کم کنید

چاقی و اضافه وزن یکی از دلایل بسیاری از بیماری ها مثل کیست تخمدان است. 

کاهش وزن و لاغری می تواند تأثیر چشمگیری در تنظیم هورمون ها، پیشگیری از ایجاد کیست های بیشتر و بهبود درد ناشی از کیست ها داشته باشد. 

بهترین روش برای لاغری در وهله اول داشتن رژیم لاغری اصولی و ورزش کردن روزانه است. اما در صورت چاقی بیش از حد ممکن است این روش ها مؤثر نباشند و مجبور به انجام جراحی لاغری باشید که این عمل را تنها باید در صورت صلاحدید پزشک انجام دهید.

کاهش وزن سریع

چای زنجبیل

چای زنجبیل یکی دیگر از روش های درمان خانگی کیست تخمدان است که می تواند در تسکین دردها و گرفتگی عضلانی ناشی از کیست داشته باشد. همچنین به دلیل اینکه زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان است خاصیت ضد سرطانی دارد، در صورت استفاده روزمره از آن احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد. 

چای زنجبیل

گرما درمانی

گرما درمانی در کاهش علائم کیست تخمدان و گرفتگی های عضلانی ناشی از کیست تخمدان می تواند بسیار مؤثر باشد. 

برای گرما درمانی می توانید از کمپرس آب گرم، کیسه آب گرم یا بطری آب گرم استفاده کنید و آن را در ناحیه پایینی شکم قرار دهید. 

گذاشتن کمپرس گرم روی شکم

بهترین روش پاکسازی تخمدان از کیست

یک نکته بسیار مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که به محض مشاهده هر گونه علائم کیست تخمدان باید به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. 

با اینکه ما در اینجا روش های خانگی درمان کیست تخمدان را معرفی کردیم؛ اما اصولی ترین روش و در واقع قاتل کیست تخمدان تنها یک پزشک متخصص زنان است که با توجه به نوع، اندازه و علائم کیست تخمدان بهترین روش را انتخاب می کند.

از جمله علائم کیست تخمدان می توان به درد شکمی، اختلالات قاعدگی، تورم شکم، درد در حین رابطه جنسی و… است که حتماً باید در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه کرد. 

همچنین در برخی مواقع دردهای شکمی می توانند به دلیل پیچ خوردگی تخمدان ها باشد که در این صورت جریان خون به تخمدان ها کاهش پیدا می کند و باعث بروز عوارض خطرناکی مثل درد شدید و خونریزی داخلی می شود. 

همان طور که گفتیم انتخاب روش درمان کیست تخمدان بر اساس نوع، اندازه و علائمی که شما تجربه می کنید، دارد. در برخی مواقع کیست ها به قدری کوچک هستند که نیازی به درمان خاصی ندارند و خود به خود رفع می شوند. در برخی مواقع با توجه به شدت کیست ها درمان هایی مثل دارو درمانی، جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی باز پیشنهاد می شود. 

سؤالات متداول

قاتل کیست تخمدان چیست؟

قاتل کیست تخمدان به نسبت نوع، اندازه و علائم کیست می تواند متفاوت باشد که شامل روش های خانگی مثل دمنوش بابونه، چای زنجبیل، بادام، دارو درمانی و حتی جراحی می شود.

بهترین دارو برای کیست تخمدان چه دارویی است؟

قرص های ضد بارداری، قرص متفورمین، قرص دوفاستون، قرص مدروفم، قرص اوزیل، قرص سیبل، قرص دیان و قرص کیستاپ، بهترین دارو برای کیست تخمدان هستند که در صورت تجویز پزشک باید از آنها استفاده کنید. 

برای کیست تخمدان چی خوبه بخوریم؟

داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر، ویتامین D، پروتئین، منیزیم و امگا 3 در فرایند درمان کیست تخمدان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد امتیازات 2

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878