رایج ترین دلایل ریزه خواری بعد از عمل اسلیو + روش های قطعی مقابله با آن
ریزه خواری بعد از عمل اسلیو معده

رایج ترین دلایل ریزه خواری بعد از عمل اسلیو + روش های قطعی مقابله با آن

ریزه خواری بعد از عمل اسلیو، یکی از دلایل اصلی استپ وزن بعد از عمل لاغری و همچنین عدم تامین انرژی و ویتامین های کافی بدن است.

در واقع تصور بسیاری از افرادی که ریزه خواری می کنند این است که، خوردن یک عدد شیرینی، میوه، تنقلات و … در روز مشکلی ایجاد نمی کند. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و همین مواد غذایی پرکالری هر چند در حجم بسیار کم می توانند منجر به توقف کاهش وزن و حتی بروز عوارض بعد از عمل لاغری شود. بنابراین اگر قصد انجام اسلیو معده دارید یا این عمل را انجام داده اید، اگر می خواهید که به نتیجه دلخواه از این عمل برسید، حتما حواستان به این موضوع باشد.

در پایان این صفحه می توانید تصاویر قبل و بعد بیماران اسلیوی که ریزه خواری نکرده اید را می توانید ببینید.

ریزه خواری چیست و چه فرقی با حجیم خواری دارد؟

به افرادی ریزه خواری گفته می شود که در طول شبانه روز به صورت مکرر عادت به خوردن مقادیر جزئی و اندک میان وعده دارند؛ که اصولا این میان وعده ها شامل خوراکی ها و مواد غذایی پرکالری مثل شکلات، شیرینی، چیپس و … است.

اکثر افراد ریزه خوار شاید در وعده های غذایی اصلی، غذای چندان زیادی نخورند، اما به دلیل همین ریزه خواری هایی که دارند به مرور دچار افزایش وزن می شوند.

در ویدیو زیر دکتر سعید شمس توضیحات کامل را درباره اینکه ریزه خواری چیست ارائه داده اند:

اما ریزه خواری چه فرقی با حجیم خواری دارد؟ افراد حجیم خوار تقریبا نقطه مقابل افراد ریزه خوار هستند. این افراد معمولا وعده های غذایی بسیار سنگین و با حجم بسیار زیاد می خورند؛ به طوری که معمولا اطرافیان این افراد از بشقاب پر این افراد تعجب می کنند. اما این افراد برخلاف افراد ریزه خوار در میان وعده های خود هیچ نوع ماده خوراکی یا میان وعده ای نمی خورند.

به طور کلی ریزه خواری و حجیم خواری می توانند یکی از دلایل چاقی و اضافه وزن باشند، که گاهی این اضافه وزن به حدی شدید می شود که دیگر فرد با گرفتن رژیم یا ورزش موفق به کاهش وزن نمی شود و مجبور به انجام جراحی لاغری می شود.

دلایل ریزه خواری بعد از عمل اسلیو چیست؟

ریزه خواری بعد از عمل اسلیو دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم ترین این دلایل عبارتند از کاهش مصرف پروتئین ها، عدم توجه به نکات مراقبتی بعد از عمل اسلیو، اختلال خواب، استرس، کمبود مواد معدنی و هوس خوردن خوراکی های خوشمزه.

کاهش مصرف پروتئین ها

بعد از جراحی اسلیو ممکن است دریافت مواد مغذی مهم مثل پروتئین ها و حتی ویتامین ها و مواد معدنی کاهش پیدا کند. به دلیل کاهش مصرف پروتئین بعد از جراحی ممکن است فرد هوس خوردن خوراکی های خوشمزه کند.

در واقع مکانیسم بدن به این شکل طراحی شده است که در صورت کمبود پروتئین دریافتی بدن به سمت مصرف مواد غذایی و خوراکی های خوشمزه کشیده می شویم.

منابع پروتئین

به همین دلیل است که توصیه جراحان لاغری این است که:

  • به رژیم اسلیو ارائه شده از سوی جراح یا متخصص تغذیه پایبند باشید.
  • مصرف مکمل ها را تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است قطع نکنید.

 در واقع یکی از اصلی ترین مواردی که در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو به آن توصیه می شود مصرف پروتئین کافی است تا از ریزه خواری پس از عمل اسلیو جلوگیری شود.

عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل

برخی از افراد به دلیل ناآگاهی و برخی دیگر به دلیل تنبلی، مراقبت های بعد از عمل لاغری را به درستی انجام نمی دهند. یعنی به موقع مکمل های خود را مصرف نمی کنند و یا رژیم غذایی اصولی ندارند.

چنین افرادی علاوه بر ریزه خواری بعد از عمل ممکن است عوارض عمل اسلیو را نیز تجربه کنند. بنابراین اگر می خواهید به نتایج دلخواه از عمل اسلیو برسید و بدون بروز عارضه ای به تناسب اندام برسید، حتما حتما به مراقبت های بعد از جراحی اسلیو پایبند باشید.

اختلال خواب

یکی دیگر از دلایل اصلی ریزه خواری بعد از عمل لاغری، به هم خوردن ساعت خواب است. طبق تحقیقات انجام شده کمبود خواب و دیر خوابیدن می تواند یکی از دلایل اصلی هوس خوردن غذاهای پرکالری باشد.

بنابراین اگر به هر دلیلی بعد از عمل اسلیو، خواب شما به هم خورده است، به پزشک خود اطلاع دهید تا مشاوره های لازم را برای بهبود خواب دریافت کنید و یا در صورت نیاز داروهای مخصوص را برای شما تجویز کند.

افزایش استرس

برخی از افراد در هنگام استرس و اضطراب به ریزه خواری روی می آورند. در صورتی که قبل از عمل لاغری در شرایط استرس زا عادت به خوردن خوراکی و تنقلات دارید، حتما جراح خود را در جریان بگذارید چرا که احتمال اینکه ریزه خواری بعد از عمل اسلیو هم داشته باشید بسیار زیاد است.

کمبود مواد معدنی

به دلیل اینکه طی عمل اسلیو بخش زیادی از معده بریده می شود، کمبود مواد معدنی پس از این عمل امری طبیعی است. البته متخصص جراحی لاغری با تجویز مکمل ها و همچنین رژیم غذایی اصولی از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

معمولا افرادی که به مراقبت های بعد از عمل پایبند نیستند و از مصرف به موقع مکمل های بعد از جراحی و رژیم غذایی امتناع می کنند، ممکن است به دلیل کمبود مواد معدنی به ریزه خواری روی بیاورند.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که میل به غذا با کمبود مواد مغذی ارتباط مستقیم دارد. اگر در اکثر مواقع هوس خوردن شیرینی جات را دارید باید مصرف منیزیم، تریپتوفان و کرون را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید. از جمله مواد غذایی سرشار از این مواد مغذی می توان به تخم مرغ، حبوبات، کلم بروکلی، جگر، لوبیا خشک، غلات و حبوبات است.

مواد غذایی مغذی

هوس خوردن خوراکی های خوشمزه

همه ما تعدادی خوراکی مورد علاقه خود را داریم که حتی در مواقعی که کاملا سیر هستیم، باز هم تمایل به خوردن آن خوراکی خوشمزه داریم. باید بدانید که این نوع هوس های غذایی باعث ریزه خواری پس از عمل اسلیو می شود و حتما باید آنها را کنترل کنید.

داشتن عادت ریزه خواری قبل از عمل

معمولا افرادی که قبل از عمل اسلیو عادت ریزه خواری دارند، پس از انجام عمل اسلیو نیز همچنان این عادت را خواهند داشت؛ شاید به مراتب شدیدتر!

در صورتی که به یک جراح متبحر برای انجام جراحی لاغری مراجعه کرده باشید و این موضوع را مطرح کنید. به احتمال زیاد شما را کاندیدای مناسب عمل اسلیو نداند و به شما انجام عمل بای پس را در صورت داشتن شرایط پیشنهاد کند.

در اکثر مواقع (به غیر از موارد استثناء) جراحان به افراد حجیم خوار عمل اسلیو را توصیه می کنند و به افرادی که ریزه خوار هستند، عمل بای پس را توصیه می کنند.

عوارض ریزه خواری بعد از عمل اسلیو چیست؟

در صورتی که ریزه خواری بعد از جراحی اسلیو معده درمان نشود و از آن جلوگیری نشود، در دراز مدت می تواند منجر به توقف وزنی بعد عمل اسلیو شود و در کل سلامتی فرد را به خطر بیندازد. به طوری که این عادت غذایی غلط می تواند منجر به بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو و پشیمانی از انجام این عمل شود.

به طور کلی طبق تجربیات کسانی که عمل اسلیو انجام داده اند عوارض ریزه خواری پس از عمل لاغری ، عبارتند از:

روش های جلوگیری از ریزه خواری بعد از عمل اسلیو معده

پیگیری از مقررات رژیم غذایی ارائه شده

اینکه فکر کنید با عمل اسلیو، دیگر کار تمام شده است و شما لاغر می شوید، کاملا در اشتباهید! چرا که با انجام جراحی اسلیو در ابتدای جاده لاغری قرار می گیرید و برای رسیدن به وزن دلخواه باید به مراقبت های بعد از عمل پایبند باشید.

یکی از نکات مراقبتی مهم بعد از عمل اسلیو، داشتن رژیم اصولی بعد از عمل اسلیو است. این رژیم را متخصص جراح لاغری و یا متخصص تغذیه با توجه با شرایط بدنی شما به شما ارائه می دهد، در صورت پیروی از این رژیم شما دچار کمبود پروتئین و مواد معدنی نخواهید شد.

بنابراین می توان جرات گفت که یک روش متوقف کردن ریزه خواری بعد از عمل اسلیو و جلوگیری از بروز این مشکل، پیروی از رژیم غذایی مناسب است.

آب کافی بنوشید

خوردن آب کافی در طول شبانه روز یک روش متوقف کردن ریزه خواری بعد از عمل اسلیو است.

طبق مطالعات انجام شده، افزایش مصرف آب در طول روز با کاهش گرسنگی و میزان کالری دریافتی ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است که پزشکان توصیه فراوانی نوشیدن آب بعد از عمل لاغری دارند.

هیچ کدام از وعده های غذایی اصلی را حذف نکنید

در صورت خوردن وعده های غذایی اصلی در ساعت مشخص، ریزه خواری شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. در صورت حذف وعده های غذایی اصلی احتمال هوس خوردن میان وعده بسیار زیاد است و منجر به ریزه خواری می شود.

فیبر بیشتری بخورید

به دلیل اینکه فیبر دیرهضم است و مدت بیشتری در دستگاه گوارش باقی می ماند، باعث طولانی تر شدن احساس سیری و جلوگیری از ریزه خواری می شود.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات هوس و اشتها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

خواب کافی داشته باشید

همان طور که گفتیم یک علت ریزه خواری بعد از جراحی اسلیو، کم خوابی است. نتایج مطالعات نشان می دهد که کم خوابی با سطوح بالاتر هورمون گرسنگی و سطوح پایین تر هورمون سیری مرتبط است.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می دهد که احتمال ریزه خواری در افرادی که ساعت خواب نامشخص یا کمبود خواب دارند، بیشتر است. بنابراین حتما سعی کنید حداقل 8 ساعت خواب مفید در شب داشته باشید تا از ریزه خواری بعد از اسلیو جلوگیری کنید.

مصرف پروتئین ها را فراموش نکنید

مواد غذایی حاوی پروتئین جزء غذاهای سیرکننده هستند. طبق یک مطالعه انجام شده پیروی از رژیم های حاوی پروتئین بالا منجر به افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش احساس سیری و افزایش سطح هورمون سرکوب کننده اشتها می شود.

پس از زمانی که پزشک به شما اجازه داد، در هر وعده غذایی خود یک منبع پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت، آجیل و حبوبات را جای دهید.

مدیتیشن کنید

با انجام مدیتیشن و یوگا تا حد زیادی از استرس های شما که می تواند دلیل ریزه خواری باشد کاسته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که یوگا باعث تقویت سبک زندگی سالم و عادات غذایی سالم می شود؛ بنابراین از این مورد هم غافل نشوید!

کلام آخر

یکی از مشکلات رایج افرادی که عمل اسلیو انجام می دهند، ریزه خواری بعد از عمل لاغری است. این افراد در صورت توجه به توصیه های جراح خود و پایبندی به آنها دچار این مشکل نمی شوند. ما در اینجا به بررسی دلایل و همچنین روش های جلوگیری از ریزه خواری بعد از عمل اسلیو پرداختیم؛ در صورتی که سوالی در این زمینه دارید که در این نوشتار به آن نپرداخته ایم می توانید در بخش نظرات مطرح کنید تا دکتر سعید شمس متخصص جراح لاغری در اسرع وقت پاسخ شما را بدهد.

سوالات متداول

ریزه خواری چیست؟

ریزه خواری به مصرف مکرر میان وعده های مختلف که اکثراً شامل تنقلات، شیرینی جات، چیپس و سایر میان وعده های پرکالری است، گفته می شود.

آیا ریزه خواری بعد از عمل اسلیو بر روی نتیجه عمل تاثیر دارد؟

بله صد در صد! ریزه خواری بعد از عمل اسلیو باعث ایجاد اختلال در روند کاهش وزن، استپ وزن و یا حتی بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو می شود.

برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده چه کنیم؟

به رژیم غذایی و ورزش های ارائه شده از سوی پزشک پایبند باشید. به عنوان مثال اگر نمی خواهید که از انجام عمل لاغری پشیمان شوید از حجیم خواری بعد از عمل لاغری و ریزه خواری جدا خودداری کنید.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878