4 علت تپش قلب بعد از عمل اسلیو (علل اصلی + روش درمان)
تپش قلب بعد از عمل اسلیو

4 علت تپش قلب بعد از عمل اسلیو (علل اصلی + روش درمان)

تپش قلب بعد از عمل اسلیو یکی از نگرانی های افرادی است که قصد انجام این نوع عمل لاغری را دارند. لازم به ذکر است که تپش قلب بعد از عمل جراحی اسلیو را تنها تعداد اندکی از بیماران تجربه می کنند و در صورت تجربه هم کاملا بی خطر است و پس از گذشت چند هفته یا چند ماه به صورت کامل از بین می رود. 

با این حال اگر نگران تپش قلب خود بعد از جراحی اسلیو هستید، می توانید در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا پس از بررسی علل بروز این مشکل درباره روش های درمان هم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. 

علت تپش قلب بعد از عمل اسلیو چیست؟

یکی از عوارض عمل اسلیو معده، تپش قلب یا ضربان قلب بالا است که موقتی بوده و بدون بروز مشکلی پس از گذشت مدت زمانی (چند هفته تا چند ماه) به صورت خود بود از بین می رود. اما علت تپش قلب بعد از عمل اسلیو چیست؟ 

درباره علت ضربان قلب بالا بعد از عمل اسلیو اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما پزشکان چندین مورد را به عنوان دلایل احتمالی تپش قلب پس از عمل اسلیو اعلام کرده اند که عبارتند از:

کم آبی بدن

یکی از شایع ترین دلایل تپش قلب بعد از عمل جراحی اسلیو، می تواند کم آبی بدن باشد. پس از جراحی ممکن است بیماران به دلیل درد، ناراحتی و حالت تهوع تمایل به خوردن یا نوشیدنی چیزی نداشته باشند که همین موضوع باعث کم آبی بدن و تپش قلب می شود.

کم آبی بدن

عدم تعادل الکترولیت

یکی دیگر از دلایل احتمالی تپش قلب پس از عمل اسلیو، می تواند عدم تعادل الکترولیت باشد. 

الکترولیت ها یکی از مواد معدنی ضروری بدن هستند که باعث تنظیم تعادل مایعات بدن، عملکرد ماهیچه ها و تکانه های عصبی می شوند. بعد از عمل لاغری، ممکن است بیماران به دلیل کمبود غذا و مصرف آب کم دچار بروز این مشکل شوند.

استرس و اضطراب

از آنجا که جراحی اسلیو، نوعی جراحی حساس است می تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب در بیمار شود که این مشکل می تواند منجر به تپش قلب بعد از عمل لاغری شود. این مشکل به ویژه در افرادی که مستعد اضطراب یا حملات پانیک هستند، دیده می شود.

استرس و اضطراب

کاهش وزن سریع

جراح لاغری، با ایجاد تغییرات عظیمی که در طی جراحی اسلیو در معده فرد ایجاد می کند و بیش از 70 درصد از معده را از بدن خارج می کند، می تواند باعث کاهش وزن سریع در فرد شود. 

با اینکه کاهش وزن سریع یکی از مزایای عمل اسلیو معده است اما، به دلیل فشاری که به سیستم قلبی عروقی وارد می کند ممکن است باعث تپش قلب نیز شود. 

مدیریت و درمان تپش قلب بعد از عمل اسلیو 

بیماران اسلیوی با رعایت موارد زیر تا حد زیادی می توانند تپش قلب بعد از جراحی را کنترل کنند و احتمال بروز آن را به حداقل برسانند:

رژیم غذایی سالم داشته باشید

یکی از نکات بسیار مهمی که در مراقبت های بعد از عمل اسلیو باید به آن پایبند باشید، داشتن رژیم غذایی سالم است. 

متخصص تغذیه و جراح شما قطعا درباره اینکه رژیم اسلیو شما باید شامل چه مواد غذایی باشد و ممنوعات این برنامه غذایی کدامند صحبت خواهند کرد. اما به طور کلی در این برنامه غذایی چربی ها و قندها هیچ جایی ندارند و رژیم غذایی شما باید بر پایه پروتئین ها، فیبر و چربی های سالم باشد. 

داشتن رژیم غذایی متعادل بعد از عمل اسلیو علاوه بر اینکه شما را از بسیاری از عوارض جراحی مانند تپش قلب در امان نگه می دارد، بلکه کمک شایانی به حفظ کاهش وزن و داشتن تناسب اندام تا پایان عمر می کند. 

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب بعد از عمل لاغری از اهمیت بسزایی برخوردار است که یکی از مزایای آن جلوگیری از تپش قلب بعد از جراحی است. 

بیماران اسلیوی باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشند و مصرف نوشیدنی های کافئین دار و قندی به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ چرا که کم آبی بدن را تشدید می  کند. 

نوشیدن آب زیاد

به اندازه کافی استراحت

داشتن استراحت کافی در دوره ریکاوری بعد از عمل اسلیو، ضروری است. بیماران باید حداقل 8 ساعت خواب کافی در شب داشتند و از انجام هرگونه فعالیت سنگینی که به بدن فشار وارد می کند، پرهیز کنند. 

پیروی از توصیه های جراح

به جرات می توان گفت که موفقیت آمیز بودن جراحی اسلیو تنها به دو مورد پایبند است. مورد اول انتخاب یک جراح اسلیو متبحر و مورد دوم پیروی از توصیه های جراح است. 

بیماران باید به رژیم غذایی ارائه شده، فعالیت بدنی توصیه شده و مصرف داروهای تجویزی و همچنین شرکت در ویزیت های دوره ای بعد از عمل اسلیو پایبند باشند و در انجام هیچ کدام از آنها کوتاهی نکنند.

چه زمانی تپش قلب بعد از عمل اسلیو خطرناک است؟

تپش قلب بعد از عمل اسلیو، خطری ندارد و پس از گذشت مدتی از بین می رود. اما در صورتی که همراه با علائم زیر باشد باید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • در صورتی که تپش قلب بیش از چند ساعت طول بکشد.
  • اگر همراه با تب یا افزایش ضربان قلب باشد.
  • بیمار علاوه بر تپش قلب، دچار افت فشار خون هم شود.
  • در صورتی که تپش قلب همزمان با سرگیجه باشد.
  • اگر بیمار دچار سیاه رفتن چشم هم شود.
  • بیمار همزمان احساس تنگی نفس شدید هم داشته باشد. 

کلام آخر

تپش قلب بعد از عمل اسلیو معده می تواند در نتیجه عوامل مختلفی مثل کم آبی بدن، کاهش وزن سریع، استرس و اضطراب و عدم تعادل الکترولیت های بدن اتفاق بیفتد. اما خوشبختانه در اکثر مواقع داشتن تپش قلب و ضربان قلب بعد از عمل اسلیو مشکل ساز نمی شود و پس از گذشت چند هفته یا چند ماه به طور کامل از بین می رود. 

بیماران البته می توانند با رعایت چند نکته ساده مثل پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب کافی، پیروی از توصیه های جراحی و استراحت کافی تا حد زیادی از بروز این عارضه موقتی جلوگیری کنند. 

تپش قلب

سوالات متداول

دلایل تپش قلب بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

تپش قلب پس از اسلیو معده معمولا موقتی و بدون خطر است که دلایل آن می تواند استرس، کم آبی بدن، کاهش وزن سریع و عدم تعادل الکترولیت ها باشد. 

آیا تپش قلب بعد از عمل جراحی اسلیو خطرناک است؟

در اکثر مواقع تپش قلب پس از عمل اسلیو، خطرناک نیست. اما در برخی مواقع که در این نوشته به آنها اشاره شد، تپش قلب می تواند خطرناک باشد که توصیه می کنیم این مقاله را بخوانید. 

آیا مشکلات گوارشی می توانند علت تپش قلب بعد از اسلیو باشند؟

بله، در برخی مواقع مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده، سوء هاضمه و سنگ کیسه صفرا هم می توانند علت تپش قلب بعد از جراحی باشند. 

ضربان قلب بعد از عمل اسلیو باید چقدر باشد؟

ضربان قلب طبیعی  باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878