میزان کاهش وزن بعد از جراحی لاغری چقدر است؟
کاهش وزن بعد از جراحی لاغری

میزان کاهش وزن بعد از جراحی لاغری چقدر است؟

از جمله سوالات متداولی که کاندیداهای جراحی چاقی می پرسند، این است که روند کاهش وزن بعد از جراحی لاغری چگونه است؟ چگونه می توان تداوم کاهش وزن بعد از جراحی چاقی را کنترل کرد و از کند شدن روند آن جلوگیری کرد؟

اگر شما هم جراحی لاغری انجام داده اید و سوالات این چنینی دارید؛ با ما در ادامه همراه باشید. همچنین ما در ادامه جدول کاهش وزن بعد از عمل اسلیو و بای پس را آورده ایم.

میزان کاهش وزن بعد از جراحی های کاهش سایز

میزان کاهش وزن بعد از جراحی های کاهش سایز مانند پیکر تراشی، ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن و … چندان چشمگیر نیست. این نوع جراحی های لاغری برای افرادی که دچار چاقی موضعی در ناحیه شکم، پهلو و … هستند انجام می شوند و تنها باعث تغییر سایز ناحیه مدنظر مانند لاغری شکم و پهلو می شود.

کاهش وزن سریع

میزان کاهش وزن بعد از جراحی های لاغری باریاتریک

میزان کاهش وزن بعد از جراحی های لاغری باریاتریک مانند عمل اسلیو معده، بای پس معده، مینی بای پس معده، باندینگ معده و … بسیار بیشتر از جراحی های کاهش سایز است.

در واقع این نوع جراحی ها با کوچک کردن میزان گنجایش معده باعث کاهش حجم غذای مصرفی بیمار و در نهایت کاهش وزن می شود.

کاهش وزن بعد از جراحی لاغری اسلیو و بای پس دائمی و طولانی مدت است. همچنین روش هایی همچون باندینگ معده، بالن معده و … جزء روش های منسوخ شده جراحی لاغری باریاتریک هستند و در حال حاضر انجام نمی شوند.

میزان کاهش وزن بعد از جراحی های لاغری استاندارد (اسلیو و انواع بای پس)

بیشترین میزان کاهش وزن بعد از عمل لاغری متابولیک و استاندارد دیده می شود که عمل اسلیو و بای پس جزء این نوع جراحی ها هستند.

این نوع جراحی ها معمولا برای افراد چاق با شاخص توده بدنی بالاتر از 40 و یا بالاتر از 30 در صورت ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی توصیه می شود.

از آنجا که این نوع جراحی ها به روش لاپاراسکوپی انجام می شوند در صورت تبحر جراح لاغری و رعایت مراقبت های بعد از عمل با کمترین عوارض همراه هستند و همچنین میزان کاهش وزن بعد از جراحی لاغری اسلیو و بای پس بسیار چشمگیر خواهد بود.

بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده بیشترین میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو و بای پس در اولین ماه بعد از جراحی رخ می دهد. روند کاهش وزن بعد از عمل های لاغری، بعد از گذشت یک ماه به مرور کند می شود و فرد تا 6 ماه پس از جراحی، حدود 50 الی 70 درصد از اضافه وزن خود را از دست می دهند. در ادامه درباره روند کاهش وزن هر کدام از این نوع جراحی های لاغری تک تک صحبت خواهیم کرد.

روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو در هر فردی می تواند متفاوت باشد اما به طور متوسط در طی 6 الی 12 ماه پس از جراحی، باید بیماران بین 1 تا 1.5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند. البته میزان کاهش وزن یک ماه بعد از عمل اسلیو کمی بیشتر از ماه های دیگر خواهد بود.

جدول کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

عمل اسلیو تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن در کوتاه ترین زمان ممکن دارد. جدول کاهش وزن بعد از عمل اسلیو به شما کمک می کند تا بدانید چه انتظاری باید از این نوع عمل لاغری داشته باشید. اما توجه داشته باشید که این اعداد و ارقام به صورت متوسط در نظر گرفته شده اند و روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو در هر بیماری با توجه به شرایط جسمانی و سبک زندگی آن فرد می تواند متفاوت باشد.

تعداد ماه های سپری شدهوزن بر حسب کیلوگرمیک ماه بعد از عمل اسلیو3 ماه بعد از عمل اسلیو6 ماه بعد از عمل اسلیویک سال بعد از عمل اسلیو18 ماه بعد از عمل اسلیو
۹۱۸۸۸۴۷۶۷۳۷۱
۱۰۲۹۸۹۱۸۰۷۵۷۲
۱۱۳۱۰۹۹۹۸۴۷۸۷۵
۱۲۵۱۱۸۱۰۷۸۸۸۰۷۶
۱۳۶۱۲۸۱۱۳۹۱۸۴۷۹
۱۴۷۱۳۸۱۲۰۹۶۸۶۸۱
۱۵۹۱۴۹۱۲۸۹۹۸۸۸۲
۱۷۰۱۵۹۱۳۶۱۰۳۹۱۸۵
۱۸۱۱۶۹۱۴۵۱۰۷۹۳۸۶
جدول کاهش وزن بعد از عمل اسلیو

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده در افراد مختلف متفاوت است. اما طبق تحقیقات انجام شده حدود 70 درصد از اضافه وزن طی یک سال اول بعد از عمل بای پس کاهش پیدا می کند.

جدول کاهش وزن بعد از عمل بای پس

در ادامه جدول کاهش وزن بعد از عمل بای پس را آورده ایم. اما توجه داشته باشید که این اعداد و ارقام به طور میانگنین هستند و میزان کاهش وزن بعد از عمل بای پس در هر فردی با توجه به شرایط بدنی و سبک زندگی وی می تواند متفاوت باشد.

بازه زمانیمیزان کاهش وزن
یک ماه بعد از عمل بای پس۱۷ درصد از اضافه وزن
سه ماه بعد از عمل بای پس۲۵ تا ۳۰ درصد از اضافه وزن
شش ماه بعد از عمل بای پس۴۰ تا ۴۵ درصد از اضافه وزن
یک سال بعد از عمل بای پس۵۰ تا ۶۰ درصد از اضافه وزن
18 ماه بعد از عمل بای پس۶۰ درصد از اضافه وزن
24 ماه بعد از عمل بای پس۷۰ تا ۸۰ درصد از اضافه وزن
جدول کاهش وزن بعد از عمل بای پس

عوامل موثر بر میزان کاهش وزن بعد از عمل لاغری

میزان کاهش وزن بعد از جراحی لاغری در افراد مختلف به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل عبارتند از:

  • شاخص توده بدنی؛
  • قد؛
  • جنسیت؛
  • نوع عمل جراحی؛
  • بیماری های زمینه ای؛

نکات کلیدی درباره کاهش وزن طولانی مدت بعد از جراحی لاغری

انتخاب جراح لاغری حاذق

یکی از موارد بسیار مهم در موفقیت انواع جراحی اعم از جراحی لاغری انتخاب یک جراح متخصص و حاذق است. در واقع شما با انتخاب جراح لاغری حاذق علاوه بر اینکه از عوارض عمل اسلیو، بای پس و سایر روش های جراحی لاغری در امان می مانید بلکه بهترین نتایج را از جراحی دریافت می کنید و شاهد کاهش وزن چشمگیر و طولانی مدت بعد از جراحی لاغری خواهید بود.

جراح لاغری

غربالگری و مشاوره اولیه قبل از جراحی

قبل از انجام جراحی لاغری، نیاز به غربالگری و مشاوره جامع قبل از جراحی است. در این مرحله شرایط سلامت جسمانی و روانی بیمار بررسی می شود. همچنین در این مرحله تمام آزمایشات قبل از عمل لاغری باید به دقت انجام شوند، تا جراح قبل از اقدام به جراحی متوجه اینکه فرد کاندیدای مناسبی برای جراحی لاغری است یا خیر شود.

اصلاح سبک زندگی بعد از جراحی چاقی

به جرات می توان گفت پس از انتخاب جراح لاغری متخصص و با تجربه یکی دیگر از فاکتورهای موثر در موفقیت جراحی لاغری، رعایت مراقبت های بعد از عمل است. از جمله مراقبت های بعد از عمل اسلیو و بای پس که معمولا جراحان توصیه می کنند شامل موارد زیر است:

  • پایبندی به رژیم ارائه شده از سوی جراح: معمولا جراحان در رژیم اسلیو و بای پس معده تا مدتی پس از جراحی تنها مصرف مایعات را توصیه می کنند، سپس به تدریج می توانید به سمت غذاهای پوره شده و در نهایت غذاهای جامد بروید. اما به طور کلی برای جلوگیری از بازگشت وزن بعد از عمل لاغری نیاز است که دور غذاهای پرکالری، پرچرب و کم مغذی را خط بکشید.
  • ورزش کردن منظم: ورزش کردن بعد از عمل لاغری در کنار رژیم غذایی سالم باعث حفظ عضلات در کنار چربی سوزی می شود.
عمل معده

مطمئن شوید که به اندازه کافی و درست غذا می خورید

شاید صدایی در گوش شما بگوید که کالری کمتری بخورید تا روند کاهش وزنتان بعد از جراحی بهتر باشد؛ این احتمالا وسوسه انگیز باشد، ولی این امکان وجود دارد که برای سفر کاهش وزن شما، مضر هم باشد. چرا که، بدون کالری کافی، نمی توانید به ریکاوری یا توانایی بدن خود برای ادامه چربی سوزی کمک کنید.

علاوه بر این، ASMBS (بزرگترین سازمان پزشکی جراحی متابولیک و چاقی) مصرف 60 تا 120 گرم پروتئین در روز پس از جراحی کاهش وزن را توصیه می کند که رعایت آن برای سلامتی شما فوق العاده ضروری است.

به طور کلی، سعی کنید که به برنامه غذایی پس از عمل که برای شما تجویز شده است، پایبند باشید. اگر نگرانی یا شکی در این خصوص دارید؛ حتما با پزشک یا متخصص تغذیه خود درمیان بگذارید. آنها به شما کمک می کنند و شما را در مسیر درست تغذیه مناسب قرار می دهند.

مصرف داروهای تقویتی و مکمل های تجویزی

برای کاهش وزن بعد از جراحی لاغری نیاز است تا مدت زمان توصیه شده داروهای تقویتی و مکمل های بعد از عمل بای پس و اسلیو را مصرف کنید. معمولا توصیه اکثر جراحان این است که به مصرف داروهای تقویتی بعد از عمل اسلیو تا یک سال ادامه دهید اما مصرف این داروها بعد از عمل بای پس معمولا ممکن است تا ده سال یا حتی پایان عمر ادامه داشته باشد.

مصرف دارو

شرکت در پایش های دوره ای پزشکی

برای نظارت بر کاهش وزن بعد از جراحی لاغری، جلوگیری از استپ وزن بعد از عمل اسلیو و بای پس و مهم تر از هر چیزی برای جلوگیری از عوارض جراحی لاغری نیاز است که در ویزیت های دوره ای بعد از جراحی لاغری شرکت کنید.

هیدراته بمانید

جراحان توصیه فروانی به مصرف آب بعد از عمل لاغری و هیدراته ماندن دارند. زیرا بدن شما بیشتر از آب تشکیل شده است، بنابراین برای اینکه بتواند از نظر متابولیکی بهترین عملکرد خود را داشته باشد، به آب کافی نیاز دارد.

علاوه بر این،هیدراته ماندن برای عملکرد بهینه سیستم ایمنی، ترویج منظم بودن روده، جلوگیری از یبوست و حمایت از سلامت کلی جسمی و روحی بسیار مهم و کلیدی است.

آب

مقایسه ممنوع

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که باید بعد از عمل لاغری به آن توجه داشته باشید این است که به هیچ عنوان خود را با سایر بیماران مقایسه نکنید. حتی اگر وزن قبل از جراحی یکسانی با بیمار دیگری داشته باشید باز هم نباید میزان کاهش وزن بعد از جراحی چاقی را با یکدیگر مقایسه کنید.

چه عواملی باعث بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو و بای پس می شود؟

همان طور که چندین بار هم در طی این نوشتار گفتیم، انجام جراحی لاغری تازه ابتدای مسیر لاغری است و در صورت پایبندی به یک سری نکات ممکن است حتی دچار بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو و بای پس شوید که این نکات عبارتند از:

  • عدم رعایت تغذیه و برنامه ورزشی ارائه شده توسط پزشک؛
  • عدم مصرف آب و مایعات کافی؛
  • استرس و اضطراب؛
  • مصرف بیش از حد غذاهای پرکالری و قندها؛
  • مصرف دخانیات و الکل؛

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد امتیازات 0

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

دریافت مشاوره تلفنی و متنی رایگان
برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا رزرو آنلاین نوبت با ما در ارتباط باشید
دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان 09331017878