صفر تا صد انواع عمل لاغری

انواع عمل لاغری

متاسفانه یکی از مشکلات رایج جوامع امروزی به دلیل سبک زندگی ناسالم چاقی و اضافه وزن است که این معضل باعث شده است بسیاری از افراد روی به رژیم های لاغری، ورزش و حتی عمل لاغری بیاورند.

از آنجا که انجام جراحی لاغری در چندین سال گذشته بسیار رواج پیدا کرده است ما در این سری از مقالات دکتر سعید شمس متخصص جراحی لاغری قصد داریم به معرفی انواع جراحی لاغری و مزایا و معایب هر یک بپردازیم؛ اگر شما هم قصد انجام جراحی لاغری را دارید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی انواع عمل لاغری

انواع جراحی لاغری بسیار متنوع هستند که رایج ترین آنها عبارتند از عمل اسلیو معده، بای پس معده، باندیگ معده، جراحی پلیکاسیون معده، عمل لیپوماتیک، عمل لیپوساکشن، عمل ابدومینوپلاستی و … است.

برخی از جراحی های لاغری مختص لاغری موضعی هستند برای مثال عمل لاغری شکم، عمل لاغری بازو، عمل لاغری ران پا و … اما برخی دیگر از جراحی های لاغری که بر روی معده انجام می شود باعث لاغری متناسب کل بدن می شود. در ادامه به معرفی انواع عمل لاغری معده و لاغری موضعی خواهیم پرداخت.

انواع عمل لاغری معده

انواع عمل لاغری معده شامل عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده، عمل باندینگ معده و جراحی پلیکاسیون معده است. اکثر عمل های لاغری معده مختص افرادی است که مبتلا به چاقی مفرط هستند و شاخص توده بدنی آنها بیشتر از 35 است.

همچنین به کمک عمل لاغری معده می توان تا حد زیادی بیماری های مرتبط به چاقی مثل فشار خون بالا، دیابت بالا، کلسترول بالا و … را کنترل و یا حتی درمان کرد. در ادامه بیشتر درباره انواع جراحی لاغری معده صحبت خواهیم کرد.

عمل بای پس معده

بای پس معده نوعی جراحی لاغری معده است که طی آن بخش کوچکی از معده برش داده می شود و از بقیه معده جدا می شود، سپس جراح لاغری قسمتی از ابتدای روده کوچک را به ابتدای معده متصل می کند.

جراحی بای پس معده به دو دلیل می تواند باعث لاغری شود که عبارتند از:

• اولاً: در این جراحی قسمت بالایی از معده بسته می شود و معده جدید تنها 30 گرم غذا را در خود نگه می دارد، در حالتی که معده در حالت معمول حدود 3 پیمانه غذا را در خود نگه می دارد.
  • ثانیاً: از آنجا که در طی این جراحی قسمتی از روده کوچک برش داده می شود و مستقیما به کیسه تازه معده متصل می شود. این کار باعث می شود طول روده کوچک کمتر شود. با کاهش حجم مواد غذایی که معده می تواند در خود نگه دارد و همچنین تغییر در نحوه جذب غذا، شما خیلی سریع احساس سیری پیدا می کند و کاهش وزن رخ می دهد.
عوارض عمل لاغری معده بای پس
  • دوره نقاهت عمل بای پس معده بسیار طولانی است و حداقل تا دو سال شما باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و آزمایشات و چکاپ های لازم را انجام دهید.
  • پس از این جراحی لاغری نیاز است که تغییرات اساسی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود اعمال کنید.
  • به دلیل اینکه این عمل باعث می شود فرد کمتر غذا بخورد، در نتیجه سیستم ایمنی وی تضعیف شده و این موضوع ممکن است باعث سوء تغذیه شود.
  • انسداد روده یکی از عوارض نادر عمل بای پس معده است که با علائمی مثل دردهای شکمی همراه است. این عارضه معمولا در صورت عدم تبحر جراح رخ می دهد.
  • نیاز است که فرد برای مدت زمان طولانی و گاها تا پایان عمر از مکمل ها و داروهای تقویتی استفاده کند.
  • رفلاکس اسید معده

عمل لاغری اسلیو معده

عمل اسلیو معده یا همان عمل کوچک کننده معده، با برداشتن حدود 80 درصد از معده انجام می شود. در این عمل هیچ گونه تغییری در معده انجام نمی شود. به کمک این عمل لاغری معده شما می توانید کاهش وزن چشمگیری را تجربه کنید.

جراح اسلیو در طی عمل اسلیو، بخش زیادی از معده (حدود 80 درصد) را برش می دهد و معده جدید شکلی مشابه یک موز یا آستین خواهد داشت و بخش باقی مانده با منگنه پزشکی به یکدیگر متصل می شود.

عوارض جراحی لاغری اسلیو معده

عمل اسلیو معده یکی از جدیدترین و ایمن ترین روش های جراحی لاغری است که در صورت انتخاب جراح متبحر و همچنین رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل عوارض بسیار کمی را دارد. به طور کلی عمل لاغری اسلیو عوارض کوتاه مدت و بلند مدت دارد. عوارض کوتاه مدت در صورت رعایت نکات مراقبتی ارائه شده از بین می روند. اما برخی از عوارض بلند مدت ماندگار هستند. از جمله عوارض کوتاه مدت عمل اسلیو معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ریفلاکس و سوزش معده؛
  • درد و خونریزی در معده؛
  • کمر درد؛
  •  عدم تحمل سرما؛
  •  ابتلا به عفونت؛
  •  ایجاد آبسه شکمی؛
  •  تنگی نفس؛
  •  انسداد معده؛
  •  نشتی محتویات معده در قسمت منگنه ‌ها؛

عوارض بلند مدت عمل اسلیو معده که معمولا پس از گذشت 6 ماه از عمل ایجاد می شود، عبارتند از:

• معده فرد تحمل بیش از مقدار مشخصی از غذا را ندارد.
  • سوء هاضمه؛
  • به دلیل کاهش وزن شدید و ناگهانی، فرد ممکن است دچار افتادگی پوست شود.
  • ریزش مو؛
  • اسهال؛
  • زخم معده؛
  • سنگ صفرا؛
  • تغییرات در خلق و خو؛

عمل بالن معده

بالن معده چیزی شبیه بادکنک است که داخل معده گذاشته می شود و باعث می شود که حدود یک سوم از حجم معده پر شود؛ در این صورت فرد کمتر غذا می خورد و سریع تر احساس سیری پیدا می کند که همین موضوع باعث لاغری فرد می شود.

بالن معده اصولا حدود 6 الی 12 ماه داخل معده باقی می ماند و در این مدت می تواند باعث کاهش وزن 10 الی 30 کیلوگرمی شود. از طرفی اسید معده در گذر زمان می تواند به مواد تشکیل دهنده بالون صدمه وارد کند، بنابراین نمی تواند برای همیشه داخل معده باقی بماند.

عوارض جراحی لاغری بالن معده
  • سوء هاضمه؛
  • درد در ناحیه شکم و پشت؛
  • حالت تهوع و استفراغ؛
  • پارگی بالن معده؛
  • عفونت داخلی؛
  • زخم یا آسیب در دهان یا مری در حین گذاشتن و برداشتن بالن معده که این مشکل باعث خونریزی، درد و ناراحتی می شود.

باندینگ معده

باندینگ معده یکی از جراحی های لاغری پرکاربرد در سال 2001 تا 2015 بود، اما امروزه کمتر از این روش استفاده می شود. در این روش عمل لاغری، جراح یک حلقه قابل تنظیم از جنس سیلیکون در بخش بالایی معده قرار می دهد که همین موضوع باعث محدود شدن میزان مواد غذایی مصرفی فرد می شود. تاثیر این روش در درمان چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی به نسبت روش های گفته شده کمتر است.

عوارض عمل باندینگ معده
  • تاثیر این روش جراحی لاغری به نسبت سایر روش ها در کاهش وزن کمتر است.
  • به دلیل اینکه جسم خارجی به معده متصل می شود احتمال آسیب رسیدن به جداره معده، ایجاد عفونت و یا پاره شدن پمپ وجود دارد.
  • حلقه های معده به مرور زمان ممکن است جابجا شوند که این موضوع باعث می شود که حدود 70 درصد از حلقه های معده پس از 4 سال نیاز به تعویض داشته باشند. البته در برخی مواقع آسیب این حلقه ها به معده به قدری شدید است که پس از خارج کردن دیگر قابل استفاده نیستند.
  • باندینگ معده هیچ گونه تاثیری بر هورمون گرسنگی و بیماری هایی که باعث چاقی می شود مانند دیابت ندارد. به همین دلیل میزان اشتهای فرد هیچ تغییری پیدا نمی کند و فرد به ریزه خواری مبتلا می شود.
  • افرادی که قبل از عمل باندینگ معده عاداتی مثل ریزه خواری و شیرینی خواری دارد به هیچ عنوان نباید این عمل را انجام دهند. زیرا این عمل فرد را دچار فتق دیافراگرام می کند و قسمتی از معده آنها به داخل قفسه صدری می شود که این موضوع منجر به درد شدید و همچنین رفلاکس معده می شود.

عمل ساسی بای پس معده

این عمل لاغری معده ترکیبی از عمل اسلیو و بای پس معده است. عمل عمل ساسی بای پس معده طی مراحل زیر انجام می شود:

1. پس از برش دادن معده و اسلیو آن
  2. بخشی از روده کوچک به خروجی معده جدید متصل می شود.
  3. پس از این عمل وقتی فرد غذا می خورد، غذا از کیسه معده اسلیو شده عبور می کند و وارد قسمت آخر روده کوچک می شود.
عوارض عمل ساسی بای پس معده
  • احتمال ایجاد زخم در قسمت اتصال معده به روده کوچک؛
  • افزایش ریسک رفلاکس صفرا به معده؛

جراحی لاغری معده برای چه افرادی مناسب است؟

عمل لاغری معده برای افراد با ویژگی های زیر مناسب است:

• افرادی که شاخص توده بدنی 35 یا بیشتر دارند.
  • افرادی که با رژیم غذایی و انجام ورزش موفق به کاهش وزن نشده اند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع دو، آپنه خواب، فشار خون بالا، بیماری قلبی و … هستند.

نکته: این معیارها متناسب با شرایط بدنی هر فردی متفاوت است و این جراح لاغری است که می تواند تشخیص دهد که آیا شما کاندیدای مناسبی برای عمل لاغری هستید یا خیر.

انواع روش های پیکرتراشی

عمل های لاغری معده معمولا مختص افرادی است که دچار چاقی مفرط هستند اما روش هایی که در ادامه معرفی می کنیم برای افرادی است که کمی اضافه وزن دارند و یا اینکه مبتلا به چاقی موضعی هستند. در ادامه انواع روش های پیکرتراشی را معرفی خواهیم کرد:

لیپوساکشن

لیپوساکشن برای از بین بردن چربی های موضعی نواحی خاص بدن استفاده می شود. از مزایای این عمل لاغری می توان به کاهش فوری چربی های ناحیه مورد نظر اشاره کرد. البته در کنار این مزیتی که دارد باید بدانید که عمل لیپوساکشن نمی تواند یک روش موثر برای درمان چاقی باشد و عوارض خطرناکی مثل عفونت، غیر قرینه شدن بدن و … را به همراه دارد.

عوارض عمل لاغری لیپوساکشن
  • درد حین عمل و بعد از آن؛
  • کبودی بدن؛
  • تورم، قرمزی و خونریزی؛
  • آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن؛
  • التهاب و ترشح مواد از بخش از بدن که برش داده شده است.
  • امکان بازگشت چربی پس از عمل؛
  • خطر آمبولی؛
  • افتادگی پوست؛
  • تجمع آب در بدن؛
  • غیر قرینه شدن بدن؛

ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی (تامی تاک) نوعی عمل لاغری شکم است که جراح در طی عمل چربی ها و پوست اضافی شکم را بر می دارد و این عمل در کنار لاغری باعث سفت شدن عضلات شکم هم می شود.

عوارض عمل ابدومینوپلاستی
  • بی حسی در پوست؛
  • شل شدن پوست؛
  • باقی ماندن اثر زخم و اسکار؛
  • تجمع خون؛
  • ایجاد لخته خون؛
  • ایجاد مشکلات مرتبط با ریه؛

لیپوماتیک

لیپوماتیک یک عمل فرم دهی بدن با حداقل تهاجم است که با تکنولوژی جدیدی به نام دستگاه اولتراسوند انجام می شود. لیپوماتیک باعث حذف چربی های موضعی با کمترین جای زخم و اسکار می شود. البته این روش جراحی، خطراتی مثل عفونت و ناهمواری پوست را هم به دنبال دارد.

عوارض عمل لاغری لیپوماتیک
  • کبودی و تورم در ناحیه عمل شده؛